Utusan Putar belit Kenyataan saya - Nasrudin Tantawi

Aku sebenarnya agak hairan dengan penyokong-penyokong dan pemimpin Pakatan Rakyat ni.. dulu depa kata nak boikot Utusan Malaysia sampai bakar naskah Utusan Malaysia tu.. tapi hingga ke hari ini masih ramai yang percaya dengan laporan dari Utusan tu..

Boikot apa benda ni weii…

Tak beli tapi baca.. baca tu tak apa tapi yang pi percaya bulat-bulat tu buat apa?

Percaya hinggakan ada yang menulis meminta Nasruddin menarik balik kenyataannya tanpa usul periksa.

Utusan Malaysia hari ini didakwa sekali lagi memutarbelitkan kenyataan Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hassan sehingga menggambarkan beliau pro-kerjasama PAS-Umno.

Akhbar itu kononnya memetik tulisan dari blog Nasrudin namun secara jelas beberapa perkataan diubah bagi kepentingan politik Umno-BN.

Nasruddin ketika mengulas perkara itu berkata, beliau kesal dengan sikap akhbar tersebut yang cuba memesongkan maksud sebenar tulisannya dalam blognya

Berikut adalah tulisan Nasrudin Hassan yang di copy n paste dari blog beliau yang asal iaitu tidak diputarbelit oleh aku.. keh.. ke.. keh..


Perpaduan Melayu: PAS Tidak Perlu Defensif

1. Sehari dua ini isu Perpaduan Melayu seperti "ibu pelaris" bagi media di pasaran . Pelbagai pandangan dan idea dapat dilihat ketika mengulas isu ini . Samaada melewati media arus perdana , media milik parti masing - masing ataupun di media baru [alternatif] .

2. Ada yang setuju 100% tanpa syarat , ada yang tidak setuju 100% tanpa ruang , ada yang setuju tetapi bersyarat .

3. Saya sendiri mempunyai pandangan peribadi dalam perkara ini dan saya jangka pandangan saya bertepatan dengan semangat perjuangan Islam yang diperjuangkan oleh PAS . Terdahulu telah saya nukilkan sebahagian pandangan saya melalui posting saya sebelum ini . [klik]

[ Tetapi secara officialnya pandangan saya tidak mewakili parti secara rasmi ] . Justeru itu saya bersedia untuk berdepan dengan pandangan yang berbeza , penuh hormat dan sangka baik .

4. Asasnya saya dirikan pandangan itu bukanlah lahir dari congakkan idea tanpa saya meneliti dan memerhati suara orang ramai terutama mereka [ orang awam ] yang saya temui setiap kali selesai menyampaikan kuliah di masjid dan surau saban hari . Akhirnya rumusan yang saya buat ialah :

~ Ummat Islam mesti bersatu . Rata - rata ummat Islam ialah melayu . Secara mantiqinya ialah melayu mesti bersatu . Namun bersatu atas flatform atau premis Islam . Islam menjadi syarat . Justeru itu saya sangat tidak bersetuju dengan anjuran perpaduan tanpa syarat . Perpaduan itu hanya berjaya dan diredhai oleh Allah swt apabila diikat dengan syarat Islam.

~ Semua pihak mesti kembali kepada Islam . Ayat al Quran yang menganjurkan perpaduan ummah ini telah wujud sejak awal sebelum lahirnya parti - parti politik dalam negara kita . Aus dan Khazraj satu bangsa yang bertelagah di bumi Madinah sejak puluhan malah ratusan tahun . Namun ia disatukan oleh Rasulullah saw dengan kalimah Toiyyibah Laa Ilaahaillallah .

~ Bangsa , material dan kuasa tidak boleh dijadikan premis kukuh untuk perpaduan ummah . Sayang bangsa namun binalah bangsa itu atas agama dan syariat Islam . Sayang material tetapi kawallah material itu dengan kawalan agama dan syariat Islam .


~ Sayang kuasa tetapi bentuklah kuasa itu dengan acuan agama dan syariat Islam .
Seperkara lagi ialah , kalau kita bercakap soal perpaduan , kita tidak boleh hanya bercadang untuk bersatu sesama kita bangsa melayu atau ummat Islam sahaja , sementelah lah perpaduan sesama ummat Islam itu hukumnya wajib, tetapi juga mesti ada plan dan perancangan berperingkat untuk bersatu bagi semua bangsa dan kaum , juga berteraskan ajaran Islam [ dalam erti kata lain , melibatkan semua parti bukan antara PAS dan UMNO sahaja dan PAS sekali - kali tidak akan keluar dari PAKATAN Rakyat] . Samaada mereka menganut ajaran Islam [menjadi saudara baru] atau mereka kekal dengan agama mereka tetapi menerima dasar kebaikan dan keadilan yang dibawa oleh Islam .

5. UMNO hulur dan tawarkan perpaduan kepada kita . Saya sarankan agar kita [ PAS ] tidak perlu menolak tawaran itu . Terimalah tawaran untuk perpaduan ummah kerana kita tidak mahu perpecahan , tetapi kita WAJIB letak syarat iaitu Islam . Kerana tanpa Islam , tawaran perpaduan itu sia - sia lantaran ia tidak mungkin dapat dibina dengan baik dan kukuh . Masih segar dalam ingatan saya malah selalu terngiang - ngiang di telinga saya , apabila al Mursyidul Aam PAS Tuan Guru Nik Abdul Aziz dengan segala kerendahan dirinya berkata : "Kalau UMNO terima Islam, PAS ni tak ada pun tak apa !"

6. Dalam kenyataan lain pula , Tuan Guru Nik Abdul Aziz selalu mengulang pendiriannya : "Kalau UMNO terima Islam sebagai dasar perjuangan parti mereka, kita bubar PAS" cuma mungkin saya berbeza sikit dengan Tuan Guru dalam menyusun ayat tersebut . kalau boleh saya sebut: "Kalau UMNO terima Islam sebagai dasar perjuangan parti mereka , maka bubarlah UMNO , Jom sertai PAS" sebab , masa tu perjuangan UMNO dan PAS telah serupa dan sama . Kalau bubar PAS yang telah sekian lama dibina dengan sistem Islam dan tarbiyyahnya , ikhlasnya saya sebut ia akan merugikan masa kita , kerana membina UMNO baru yang belum memiliki sistem tarbiyyah islamiyyah , akan memakan masa yang lama untuk menjadikan ia mantap .

Seterusnya sila baca di SINI

11 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Salam Ustaz,

    Ada baiknya ustaz tak kata apa2. Lebih banyak mudarat pada jemaah. Kalau nak cakap jugak, cakap kat jemaah. Jangan cakap dengan media. Ustaz yang membuka pintu finah, lepas tu nak salah kan orang?

    ReplyDelete
  2. Salam

    Adakah Nasrudin Tantawi ini berjumpa mufti perak untuk berbincang tentang isu perpaduan umno-pas?
    Ada sesiapa dlm jemaah boleh tanya Nasrudin Tantawi tentang perkara ini?

    ReplyDelete
  3. Aku setuju sgt dengan Highlander tu , 'Kalau nak cakap jugak, cakap kat jemaah. Jangan cakap dengan media'. TGNA dah komen sudahlah.FULL STOP. Aku heran apasal ada lagi suka sangat dapat komen pasal isu perpaduan. Macam tuli apa yang sedang AMNO buat kat Pas sekarang.Yg samdol sangat masuk paper tu, lagi nak bising kenyataan di putar belit.

    ReplyDelete
  4. ASD,

    Jangan hairan, tak payah beli tapi boleh baca di Utusan Online kan? Biarlah depa baca sebab kalau depa tak baca macamana nak lawan apa yang disiarkan? Itulah susahnya nak memboikot apa saja, apalagi sedangkan barang Israel yang diboikot pun tak jalan inikan pulak barang sendiri (atau barang kroni Israel?)

    Bagi aku yang pelik ialah bila ada orang PAS yang termakan umpanan UMNO untuk "rujuk semula". PAS kalau tunjukkan tak consistent akan hancurlah PR, itulah yang UMNO mau, bukannya UMNO ikhlas nak rujuk, PAS ni tak serik2 jugak.

    ReplyDelete
  5. Umno kata...."ikan dah makan umpan"!!!

    ReplyDelete
  6. Jadilah pengikut yang mendengar tak cakap Tok Guru yang lebeh tua dari kita. Jangan jadi macam prof yang memberi pendapat . Lebeh banyak pendapat jadi kerohlah minda. Melayu bukannya asalnya Islam ,ada yang ikut ada yang tidak .Darjat mereka ada yang rendah ada yang tinggi.

    ReplyDelete
  7. As-salamu'alaikum,
    setuju sgt dgn semua. Ustaz Tantawi baru masuk politik ke? masih tak paham tipu muslihat UMNO? Tangan sebelah menghulur perpaduan,sebelah lagi menghentam. Pelik le, kalau nak berdakwah ke bersangka baik pun, tengok orang dan tempat le. Takkan itu pun nak kena ajar!

    ReplyDelete
  8. ahli jawatankuasa parti-parti di dalam pakatan rakyat samada diperingkat negeri atau negara perlu membaca akhbar-akhbar aliran perdana bagi tujuan memberikan maklumbalas ke atas berita-berita palsu yang disebarkan. Kebanyakkan rakyat kita masih lagi menjadikan media cetak perdana sebagai bacaan mereka. Untuk menyelesaikan masalah kita tidak perlu lari dari masalah. :-)

    ReplyDelete
  9. aku tgk geng2 terengganu jer yg paling banyak cakap kalau bab perpaduaang nie
    ustaz nie pun tak mcmner bole jadi ketua pemuda,lansung takde karisma
    yg die tAw balik2 perpaduang
    negeri sendiri pun tak bole nak menang
    ntah2 die nie yg jumpe haramsani aritue

    ReplyDelete
  10. Aku setuju sgt dengan Highlander tu , 'Kalau nak cakap jugak, cakap kat jemaah. Jangan cakap dengan media

    TAPI AKU MASIH HERAN KENAPALAH YG DEPA INI KELAPAQ SANGAT NAK CAKAP NGAN MEDIA BN..SAPA YG PILH SI BANGGANG JADI PEMIMPIN? HARAP SERBAN BESAR MACAM DATUK KARPAL SINGH TAAPI GILA GELEMER

    ReplyDelete
  11. Itu la,
    Jangan dok buat statement
    bukan2.
    Tak cukup ka nasihat TGNA!
    FULLSTOP!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post