Kenaikkan Harga Barang Bukti Najib mendahulukan rakyat..

Saya amat mengambil berat akan maaalah Rayat, kerana itu saya mendahulukan rakyat keana rakyat wajib diutamakan.. oleh ebab it saudra-saudara sekelian perlu teruskan sokongan saudara-saudara kepada Barisan Nasional!!



Kenaikan harga barang kawalan seperti minyak, diesel, gas asli cecair (LPG) dan gula kesan daripada rasionalisasi subsidi mendapat bantahn meluas daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Penasihat Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA), Prof Datuk Hamdan Adnan menyifatkan kenaikan harga minyak RON95 adalah tidak wajar kerana minyak merupakan nadi kepada rakyat.


"Kalau gula naik, tidak apalah, tapi kalau harga minyak naik, rakyat di negara ini akan makin terdesak kerana minyak menjana pembangunan negara.

"Rakyat banyak menggunakan bahan tersebut dan pertimbangan mengenai kenaikan harga minyak adalah perlu," katanya kepada Bernama.

Beliau berkata kerajaan sewajarnya mewujudkan satu mekanisme dalam mengawal harga minyak supaya golongan sasaran saja yang menikmati subsidi berkenaan.

Cuepacs: Golongan rendah terjejas

Beliau diminta mengulas mengenai kenaikan harga keempat-empat barangan itu yang diumumkan kerajaan hari ini.

Berkuatkuasa mulai esok, harga petrol RON95 dinaikkan sebanyak 0.05 sen kepada RM1.90 seliter, diesel dari RM1.75 kepada RM1.80 seliter, harga gas asli cecair (LPG) dinaikkan 0.05 sen kepada RM1.90 manakala harga gula dinaikkan sebanyak 0.20 sen menjadikan harga gula adalah RM2.10 untuk sekilo.

Pandangan Hamdan itu turut dikongsi oleh Setiausaha Kerja Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan yang mengulangi pendiriannya sebelum ini mengenai kenaikan harga gula dan minyak.

Sementara itu, Presiden Kesatuan Pekerja dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS), Omar Osman berkata, pihaknya bimbang mengenai kenaikan harga semua barangan berkenaan terhadap golongan berpendapatan rendah.

"Kita bimbang dengan kenaikan ini (harga barangan) akan menjejas golongan berpendapatan rendah terutamanya yang bekerja dengan kerajaan," katanya.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub pula mempersoalkan kewajaran kerajaan menaikkan harga bahan api petrol dan diesel yang dikatakan membabitkan petrol RON 95.

Rakyat marhaen menderita

Harakahdaily melaporkan Salahuddin sebagai berkata RON 95 adalah untuk rakyat yang perlu dikekalkan harganya supaya tidak membebankan rakyat yang menjadi pengguna terbanyak.

Kata Salahuddin (kanan), kenaikan itu sangat mengecewakan.

"Sikap PAS, keutamaan mesti pada rakyat, ambil kira rakyat dahulu sebelum yang lain-lain," katanya.

Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus pula berkata, rakyat marhaen paling terkesan dengan kenaikan itu kerana mereka adalah majoriti pengguna petrol RON95.

Sambil menyifatkan kenaikan mengejut itu sebagai 'gila', beliau mengharapkan rakyat menolak Umno BN yang secara terang terangan tidak mengutamakan rakyat terbanyak.

"BN zalimi rakyat marhaen, tak peduli kesusahan rakyat," katanya.

Gamis: Tarik subsidi kroni, bukan rakyat

Sementara itu, Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia ( GAMIS ) juga kesal dengan kenaikan harga barangan asas pengguna yang menjadi permintaan harian rakyat iaitu petrol, gas, diesel dan gula.

Menurut, presidennya, Ahmad Syazwan Muhammad Hasan kenaikan ini akan menimbulkan reaksi yang kontradik kepada keputusan kerajaan tersebut.

“Alasan yang digunakan ialah perlu pelarasan fiskal dalam perbelanjaan negara khususnya dalam mengurangkan perbelanjaan. Persoalnnya kenapa subsidi syarikat kroni dalam IPP berjumlah RM19billion tidak dipotong?

“Kenapa mahu bina menara 100 tingkat yang kosnya mencacah RM 5billion yang akhirnya rakyat tak dapat keuntungan darinya. Kenapa kos permulaan penubuhan PEMANDU di bawah JPM berjumlah RM66juta yang hanya diperolehi oleh orang-orang tertentu sahaja?” soalnya dalam satu kenyataan.

Menurut Gamis, sepatutnya pengurangan fiskal mesti dibuat dalam pentadbiran kerajaan, bukannya dengan menarik hak rakyat marhaen.

Katanya, mahasiswa merasakan alasan untuk mengurangkan subsisdi bagi bahan keperluan asas rakyat ini sangat tidak masuk akal.

“Dimana slogan rakyat didahulukan yang dilaungkan sebelum daripada ini sekiranya perkara keperluan asas rakyat juga boleh diperdagangkan.

Katanya, soal yang lebih besar bila harga petrol dan diesel naik akan menyebabkan harga barangan lain akan naik secara lansungnya.

Alasan bodoh

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan dalam satu kenyataan akhbar berkata kenaikan petrol sudah pastinya menjejaskan kehidupan rakyat.

“Apabila gula dinaikkan, petrol dinaikkan, maka apakah tidak ada sebab bagi peniaga menaikkan harga barang perniagaan mereka. Hampir semua kenderaan menggunakan minyak petrol dan diesel, dan hampir semua makanan perlukan gula. Apakah ada alasan bodoh pemimpin negara yang bercakap kerana mahukan rakyat sihat dari penyakit diabetes maka kerajaan perlu menaikkan harga gula.

“Mungkin juga ada kenyataan pemimpin negara yang mahukan keselamatan rakyat di jalan raya, maka harga petrol dan diesel terpaksa dinaikkan. Adakah pemimpin mahukan rakyat berbasikal ke tempat kerja, atau menggunakan perkhidmatan awam bagi mengurangkan kos mereka, sedangkan mereka selesa menaiki kenderaan rasmi kerajaan ke mana-mana.,” kata naib ketuanya, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz.

Menurut beliau lagi, jika dibandingkan dengan negara jiran, Malaysia adalah antara negara yang kaya dengan hasil bumi termasuk minyak.

“Mengapa kerajaan tidak membandingkan Malaysia dengan negara pengeluar minyak dunia seperti Arab Saudi, Iran, Venezuela, Qatar dan lain-lain? Perlukah Malaysia mengikut harga pasaran minyak antarabangsa?” soalnya.

Mohamad Suhaimi (kanan) berkata seolah-olah menaikkan harga minyak petrol dan diesel dan barang keperluan adalah jalan akhir setelah hampir semua langkah telah diambil kerajaan bagi membela rakyat.

“Sedangkan untuk menguntungkan pihak tertentu, kerajaan sanggup dan mampu berbelanja lebih. Menara Wawasan dibina dengan nilai RM 5 bilion, entah belum tentu menguntungkan rakyat jelata. Lebih baik perbelanjaan itu ditampung kepada subsidi minyak. Sebegitu juga dengan projek-projek mega, gergasi dan mewah, itu perlu dikurangkan dahulu buat menampung keperluan rakyat,” katanya.

“Memang betul rakyat tidak terbeban dengan kenaikan ini, kerana rakyat sudah tidak mampu berkata-kata lagi. Sudah kering air mata dan keringat rakyat bekerja siang dan malam mencari sesuap rezeki menampung kehidupan.”


Malaysiakini

8 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Saya meluat bila utusan m'sia (muka depan) mengatakan harga minyak di m'sia masih rendah jika dibandingkan dgn thailand @ indonesia. Saya ingin bertanya utusan atau menteri yg buat kenyataan tersebut, "mereka tu menetap di mana? Nampak zahir saja pandai tapi hakikatnya bodoh dungu...

    ReplyDelete
  2. "Saya percaya kenaikan ini tidak akan membebankan rakyat" kata Najib... Pooorah Najib.. Hang boleh la ckp psl hang hidup pun free semua kerajaan tanggung..

    ReplyDelete
  3. Dah jemu dengar cakap2 PM2 Malaysia sejak zaman Mahamak lagi, bila naik harga barang asyik2 "Tidak membebankan rakyat". Buang masa aje kita rakyat ada PM kalau cara untuk Tidak Membebankan Rakyat ialah dengan menaikkan harga barang!

    ReplyDelete
  4. Cr Haji Tambrin,

    Kalau najip boleh bercakap Aku pun boleh bercakap,apakah jadahnya najip boleh merosakkan rakyat utk benci dgn kuasa liur basitu atas alasan itu,menteri2/YB bn umnogok duduk di malaysia ni semua free rakyat semua kena bayar,yg bodoh saja sokong umnogok/BN.....Kalau Rakyat boleh tahan dgn kerajaan ini,alamat 10tahun akan datang nanti rakyat makan rumput dgn minum air sungai,mcm lembu....renung2lah bro`

    ReplyDelete
  5. rakyat sudah byk terbeban..kos sara hidup sgt tinggi...xde ke yg boleh buat perbandingan kos hidup malaysia/thai....yg saya tahu makanan di sana msh murah same spt kelantan...cukaipun x byk...kita kat sini mcm2 cukai ada...incometaxpun pelepasan anak pun rm 800/12 m...pampers/susu pun tak lepas!!!buat kerajaan..ingat2lah rakyat bawahan..yg hy nak hidup sederhana bkn nak mewah 7 keturunan

    ReplyDelete
  6. Kenapa Gas masak juga naik harga? Bukankah kita antara pengeluar gas utama dunia? Kalaupun wajar harga gas dinaikkan, kasilah rakyat marhein alternatif lain sebagai bahanapi untuk memasak seperti minyak tanah. Apalah nasmib kita mempunyai 'so call problem solver' yang tak habis2 cipta problem untuk kita telan.

    ReplyDelete
  7. kerajaan hanya kutip cukai saja. sepatutnya harga barang naik, rakyat perlu menuding jari - boikot - demokrasi jalanan?? kepada CEO-CEO minyak, gula, insurans dll!! sebab mereka la golongan-golongan yang menentukan kenaikan harga. mereka kata terpaksa dinaikan "utk mengekalkan ranking orang terkaya", asalkan cukai tetap dibayar kerajaan ikut saja.

    ADA BERANI!!!

    ReplyDelete
  8. tak perlu nk kaji2 atau tarik subsidi rakyat..byk lg pkara blh dibuat utk membantu rakyat. kaji semula elaun2 gaji2 pemimpin2 kerajaan dan org2 atasan. brapa byk elaun yg diterima sbln.elaun keraian yg di beri beratus2.elaun2 sahaja dah beribu..kat situ dah blh potong.kalau btul nk tolong rakyat yg bawah2 ni yg teruk..ape cer tur..kalau btul nk tolong rakyat kajilah apa yg ada pada kita.. mcm xsesuai slogan "rakyat di dahulukan" patutnya "rakyat dahulu yang patut rasakan"..kami golongan bawahan ni sgt2 terasa dgn kesempitan hidup era skrg.semua bnda naik..darah pun dah naik..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post