Sandiwara Pilihanraya : Khir dituduh di Mahkamah.

SHAH ALAM, 6 Dis — Bekas menteri besar Selangor Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo hari ini dituduh di Mahkamah Sesyen berhubung kesalahan membeli dua lot tanah di Seksyen 7 di sini yang berkaitan dengan isu ‘istana gaya Bali’ untuk kepentingan diri dengan menggunakan kedudukan sebagai ketua kerajaan negeri tiga tahun lalu.

Dr Khir tidak mengaku bersalah ketika pertuduhan dibacakan ke atas beliau.


MACC arrests Khir Toyo, faces land fraud charge

UPDATED SHAH ALAM: Former Selangor Menteri Besar Dr Mohd Khir Toyo has been arrested by the Malaysian Anti-Corruption Commission and is expected to be charged over alleged land fraud.


He was arrested this morning. Also taken in by the MACC was Ditamas Sdn Bhd director Shamsuddin Haryoni.

He was brought to the Shah Alam court at about 11.40am. Also present was Attorney General Abdul Gani Patail.

Khir is expected to be charged with Shamsuddin for allegedly committing a land fraud for the purposes of building a mansion.

Khir is alleged to have accepted two land lots from Shamsuddin for RM3.5mil in May 29, 2007 when the said lots were bought by Shamsuddin for RM6.5mil in 2004.

The charges against the two men carry a two-year jail term, fine or both.

The issue over Khir's Balinese-style mansion in Section 7, Shah Alam was first raised by Sekinchan assemblyperson Ng Suee Lim who questioned Khir's extravagance in the contruction of the mansion and the price paid for the land.

Ng claimed that Khir had contructed the mansion at a cost of RM20 million and had purchased the land for RM3.8 million, claims which were denied by the former Selangor Umno strongman.

Ng's accusation also saw Khir suing him for defamation.

It is believed that both Khir and Shamsuddin are presently being questioned by the MACC at its state headquarters in Shah Alam.


Free Malaysia Today

3 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Komplen keatas si Tojo ni bukan satu tapi banyak (multiple), namun inilah cara SPRM buat kerja, yang disiasat dan dakwa hanya satu, jadi kalau Tojo menang kes ni maka komplen2 yang lain hilang macam tu aje. Nampak tak macam ada pakatan antara SPRM dengan penjarah2 UMNO ni untuk bodohkan rakyat dengan cara "selective prosecution". Yang aku heran kenapa dakwa atas "land fraud"? Apa tak dakwa atas rasuah dan salahguna kuasa? Baca Akta Rasuah beb jangan tak baca!

    ReplyDelete
  2. Sepatutnya dah lama dakwa mat jawa ni...macam kita dengar penyeleweng dia ni....semua ni lakonan je...kertas dakwaan disediakan oleh si gani patail....boleh percaya ka?

    ReplyDelete
  3. Tak payah lah kita percaya SPRM ni.. Semua ni sandiwara je sblm PRU.. Saje nk mengabui mata masyarakat yang BN rasa2 'dungu' mcm BN juga.. Dulu pn macam ni.. Tahun 2008, Kasitah Gadam jadi mangsa tapi selepas beberapa tahun terlepas.. Tahun 2004, Sharif Jajang (Exco S'gor) pula jadi mangsa.. Bijak betul kerajaan BN ni la.. Lagi pn kalau berkaitan pemimpin BN yang didakwa, selalunya pendakwaan ambik masa lama.. Tapi akhirnya kes2 dibuang sebab 'kesilapan' pihak SPRM..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post