PANAS!! Duta di Mesir tidak jenguk langsung pelajar disana??

Sehingga kini difahamkan pegawai dari MKN, Tim.Menteri , Pak Duta dan KOnsul Jeneral tidak menjenguk lansung pelajar dan hanya membuat sandiwara bahawa mereka ke Cairo adalah untuk membantu pelajar sedangkan hakikatnya mereka bersuka-suka dan makan minum sahaja.

Oleh : Abdul Manap Tajudin


Kekecohan dan rusuhan masih berterusan di Kaherah dan tidak tahu bila akan tamat! Rakyat menjadi semakin marah dan pemberontakkan terus membara dan membakar jiwa rakyat Mesir selagi Hosni Mubarak tidak turun dari pemerintahan.

Tetapi bagaimana dengan keadaan dan nasib pelajar-pelajar Malaysia di Kaherah??? Kenyatan akhbar dari setiap menteri iaitu dari PM, TPM @ Menteri Pelajaran, Menteri Pengajian Tinggi dan Tim.Menteri Luar adalah berbeza. Masing-masing memberikan kenyataan yang mengelirukan dan mencemaskan semua ibubapa sanak saudara pelajar-pelajar. Pihak Kedutaan di Cairo langsung tiada kenyataan.


i) Kenyataan PM dalam Utusan Malaysia:-

Pelajar-pelajar akan dibawa dengan kapal tentera TLDM di Lautan Merah ke pelabuhan Suez/Said untuk membawa pelajar-pelajar TRANSIT di Jeddah sebelum diterbangkan balik ke Malaysia.

ii) Kenyataan TPM@Menteri Pelajaran & Menteri Pengajian:-

TIADA KEPERLUAN DAN KEPENTINGAN untuk membawa pelajar-pelajar Malaysia balik. Keadaan tidak cemas dan membimbangkan, semuanya "SELAMAT".
Inilah dikatakan 'RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN' atau ‘RAKYAT DIKETEPIKAN , MENTERI DIUATAMAKAN’

iii) Kenyataan Tim. Menteri Luar @ Kohillan Pillay:-

Pelajar-pelajar akan dibawa keluar esok (02.02.11) dengan apa jua penerbangan yang ada ke ........(tak tahu ke mana?????) kerana TLDM lambat dalam tindakan.

Kesemua kenyataan di atas dilihat seolah-olah masing-masing menteri mengikut sedap kepala sendiri untuk mengeluarkan kenyataan tanpa merujuk kepada keadaan sebenar yang berlaku di Kaherah. Ke mana menghilang Duta Besar Malaysia di Cairo??? Apakah beliau terikat tangan dan kaki serta mulut untuk memberi nasihat tentang keadaan yang meruncing di Kaherah???

Ulasan:-

a) Kenyataan PM ada bernasnya kerana kita gunakan TLDM kerana mereka sudah ada diperairan Laut Merah tetapi bila dihubungi Markaz Tentera Laut di Lumut mereka, bagaimana mahu memasuki samada Pelabuhan Suez atau Port Said kerana pihak Kedutaan Besar Malaysia di Cairo belum memohon kelulusan berlabuh dan masih menunggu SERU dari MKN dan Wisma Putra. Jadi berapa lama perlu ditunggu untuk mendapat kelulusan memasuki pelabuhan??? 1 hari atau 1 minggu atau 1 bulan atau 1 tahun?????

Pihak Kedutaan tidak dapat dihubungi untuk mendapat jawapan. Kononnya, katakan dapat dan hendak di hantar ke Jeddah. Adakah kemudahan visa untuk memasuki Saudi telah diperolehi??? Penulis cuba menghubungi Konsul Jeneral di Jeddah dukacita tidak dapat dihubungi dan diberitahu beliau berada di Cairo (special envoy kononnya).

Cuba pula menghubungi Kedutaan di Riyadh, langsung telefon tidak berjawab hingga mahu tercabut tangan. Dimakluman bahawa Duta sedang bercuti tahun baru Cina di Malaysia dan Menteri Penasihat memang tidak akan menjawab panggilan telefon. Kemudian hubungi Konsulat Jeddah dimaklumkan oleh Ketua Canseri Haji Zuhrin bahawa Konsulat Jeddah telah tubuhkan Jawatankuasa untuk misi tersebut dan hanya tunggu arahan dari Wisma dan pihak MKN.

Untuk keterangan lebih lanjut beliau suruh hubungi Dato' Hidayat Konsul Jeneral dan Wisma Putra. Lega jugak dengan jawapan tersebut tetapi bab VISA masih belum terjawab BOLEH ATAU TIDAK diperolehi dalam waktu terdekat seperti Visa On Arrival dan berapa lama pula tempohnya???? Masalah akan timbul jika sudah belayar ke Jeddah dan tiba dipelabuhan tidak naik ke darat kerana TIADA VISA.Bagaimana ini???

b) Kenyataan oleh TPM dan Menteri Pengajian Tinggi menunjukkan sikap menteri tak bertanggungjawab kepada nyawa dan keselamatan pelajar. TIADA KEPERLUAN ini bermakna pelajar Malaysia di Kaherah ini TIDAK HARGA ATAU NILAI kepada negara!!!!! Biar apa mahu terjadi lantaklah begitulah lebih kurang maksudnya. Hanya pelajar di UK/US/Australia/Canada/New Zealand/Germany yang berharga dan bernilai dan perlu diberi sepenuh perhatian jiwa raga!!!!! Oh beginikan jawapan seorang Menteri Pelajaran dan Menteri Pengajian Tinggi!!!!

c) Kenyataan Kohillan Pillay senada dengan Samy Vellu bila memberi kenyataan macam HERO filem Tamil Sivaji My Boss......Esok dibawa keluar dengan penerbangan TETAPI sudahkagh siap senarai pelajar-pelajar berkenaan dan akan DIBAWA TERBANG KE MANA?????????

Dari sumber di Kaherah melalui telefon yang sekejap dapat sekejap terputus, dimaklumkan oleh anak saya di Kaherah bahawa pegawai-pegawai dari MKN dan Konsul Jeneral di Jeddah yang tiba pagi tadi sibuk melayan Kohillan Pillay dan siap mengarahkan kakitangan kedutaan pergi mencari makanan masakan Malaysia seperti Nasi Lemak, Beehoon goreng dan sebagainya.

Mereka berkumpul di rumah duta datang untuk makan masakan Malaysia BUKAN DENGAN TUJUAN MEMBANTU MASALAH PELAJAR MALAYSIA yang sudah kebahisan makanan, tidak tentu tempat tinggal dan dalam keadaan terancam keselamatan. Kalau ini satu kenyataan yang bohong sila hubungi staf kedutaan yang keluar merunggut bila mendapat arahan tersebut hingga terdengar kepada pelajar Malaysia yang tunggu diluar rumah duta.

Memalukan......inikah sikap pegawai-pegawai MKN@JPM?????? Patutlah bila dihubungi Konsul Jeneral Jeddah jawapan yang diberikan sedang makan bersama Kohilan Pillay (ini kenyataan dari wakil akhbar BH yang saya hubungi).

Semasa berlaku banjir di Jeddah pada 26.01.2011 patutlah sukar untuk hubungi beliau dan benarlah apa yang didakwa oleh rakyat Malaysia di Jeddah bahawa Konsul Jeneral ini pentingkan diri sendiri dan tidak mesra rakyat. Kalau telefon dia tidak akan jawab kalau nombor tidak diketahui. Sebab itu tidak ada tindakan yang diambil semasa banjir berlaku....dan hairan bagaimana pulak beliau boleh diarahkan ke Kaherah untuk membantu sedangkan masalah sendiri pun tidak terpikul!!!!!!

Ada yang mengatakan kerana Konsul Jeneral ini baik dengan Pengarah MKN maka ditawarkan dirinya ke Cairo bukan untuk pelajar tetapi ada udang disebalik mee. Kononnya mahu melobi kepada Menteri hendak jadi Duta ke Spain atau Europe jadi terpaksa membuat lakunan. Difahamkan beliau ini jenis lepas tangan kerana bila dia dapat tahu pelajar akan dihantar ke Jeddah maka lebih baik beliau ke Cairo maka tanggungjawab ini akan dipikul oleh pegawai-pegawainya yang berada di Jeddah.

ii) Paling memeranjatkan bila dapat diketahui dari PERWAKILAN kerana saudara saya ahli perwakilan bahawa KOnsul Jeneral yang agak kurang cerdik tersebut telah mengesyorkan pelajar-pelajar dibawa keluar dengan menyewa bas dari Jeddah supaya datang ke Cairo dan membawa pelajar-pelajar keluar.

Aduhhh bertambah sesak nafas……kalau sudah keadaan rusuhan sedemikian bagaimana mahu menaiki bas. Dengar khabar semua perkhidmatan bas dihentikan kerana keselamatan terancam. Tidak ada bas yang beroperasi dari Cairo ke Jeddah sbelum ini pun tetapi Konsul Jeneral mengesyorkan menaiki bas. Dimana letak waras fikiran??? Bukankah perjalanan dengan bas itu banyak risiko dan mengancam nyawa dan keselamatan pelajar dan keluarga mereka?

iii) Sehingga kini difahamkan pegawai dari MKN, Tim.Menteri , Pak Duta dan KOnsul Jeneral tidak menjenguk lansung pelajar dan hanya membuat sandiwara bahawa mereka ke Cairo adalah untuk membantu pelajar sedangkan hakikatnya mereka bersuka-suka dan makan minum sahaja.

iv) Tempat penampungan sementara di Madinatul Hujjaz pun belum beroperasi dan kebersihan belum dijalankan dan bagaimanakah hendak menampung pelajar-pelajar ke tempat tersebut?????

Maka dengan penjelasan di atas saya amat berharap pihak Harakah Daily dapat memapar berita untuk tatapan semua rakyat Malaysia dan janganlah hendak diperbodohkan rakyat terutama keluarga dan termasuklah anak saya.

Kita tegakkan kebenaran dan hancurkan kepalsuan.

Saya yang benar,


ABDUL MANAP TAJUDDIN

14 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Dari PM, sampai ke peringkat menteri, konsulat, semua tergedik2 nak tolong rakyat sendiri, nak tunggu berita ribuan rakyat Malaysia mati ke kat sana? lembab tahap kura2 pemimpin Malaysia, klu tak mau kerja letak jawatan, ramai lagi berkelayakan

    ReplyDelete
  2. Semoga pelajar-pelajar itu akan ingat betapa Kerajaan BN tidak memperdulikan keselamatan mereka. 7000 pelajar adalah angka besar untuk menjadi penggerak kepada menumbangkan kerajaan BN dalam PRU13.

    ReplyDelete
  3. PDO (pahang daily Online) dah tegur blogger pro-pembangkang jangan menabur fitnah jika nak menang PRU13.

    PDO juga dah pesan, kalau nak guna maklumat atau mana2 sumber biarlah pastikan kebenarannya.

    PDO gak dah pesan, jangan putar belit kebenaran.


    Pasal topik ni,konon "Sehingga kini difahamkan pegawai dari MKN, Tim.Menteri , Pak Duta dan KOnsul Jeneral tidak menjenguk lansung pelajar " adalah fitnah semata2.

    Kebenaran dan buktinya disini:

    1. http://www.medicmesir.com/2011/01/dato-shahlan-selamat-tiba-di-cairo.html

    melapurkan pada Monday, 31 January 2011 Dato' Shahlan Selamat tiba di Cairo Dato' Shahlan (Setpol PM) telah selamat tiba kira-kira setengah jam yang lalu dan bersama Ummi dan Ust Ameer menuju ke pejabat kedutaan. Mudah-mudahan beliau dapat menyampaikan maklumat tepat untuk tindakan selanjutnya dari pihak kerajaan.

    2. http://www.medicmesir.com/2011/02/makluman-dari-ummi-di-cairo-1hb-feb.html

    melapurkan pada Tuesday, 1 February 2011 Makluman dari Ummi di Cairo
    1hb Feb. 8pagi, satu mesyuarat telah diadakan di Rumah Negeri Pahang dipengerusikan oleh SetPol PM, Dato' Sahlan, dgn di hadiri oleh Menteri Penasihat Tn. Hj Saharudin Hassan, Setiausaha Kedua Samsul Kahar dan pegawai-pegawai negeri serta Ummi MedicMesir. Antara yang diputuskan adalah:-
    1. Mengeluarkan semua pelajar keluar dari Mesir secara berperingkat
    2. Mempastikan keselamatan pelajar terjamin. Untuk itu beberapa penempatan telah dikenal pasti iaitu:-.........

    Jelas wakil kerajaan telahpn berasa disana sejak isnin lalu.

    Jelaslah tindakan cuba menabur fitnah terhadap Kerajaan di saat rakyat Malaysia teruk mengalami keperitan di sana adalah tidak bermoral sama sekali.
    Walhal Setiausaha Politik Perdana Menteri Datuk Shahlan (gambar bawah) telah bergegas ke Cairo sejurus melihat tanda kekacauan makin meletus di Bumi Anbiya tersebut.

    ReplyDelete
  4. wahhh... anon February 2, 2011 7:07 PM... siap ada link n fakta.

    Betullah ckp PDO, kita jangan lagi main2 dgn fitnah. Skrg sapa dah malu? Kesian kat komen2 yg atas tu, siap percaya artikel nie tanpa usul periksa.. aduyaiiii

    ReplyDelete
  5. Mungkin ada jenguk tapi lambat dan selepas kena tegur.

    ReplyDelete
  6. bantuan telah dihantar.sebagai umat Islam amalkanlah sikap bersabar.bagaimana mahu mengeluarkan sebelas ribu rkyat Malaysia di sana dlm tempoh yg singkat?bantuan telah dihantar .harap bersabar bukan saling menunding jari.

    ReplyDelete
  7. korang kata tak dijenguk... jangan setelah diberi fakta baru kau kata mungkin dijenguk selepas ditegur... maknanya statement korang membuta tuli.korang main ayat-ayat pembohong ni.. munafik namanya...

    antipembohongrakyat

    ReplyDelete
  8. la... di kaherah mana ada duta besar... belum dilantik kan? kenyataan anda ini tidak disemak cuma tuduhan melulu

    ahmadsalim

    ReplyDelete
  9. Tak de duta kat Mesir? semak dulu sebelum membebel, kah kah kah

    memang dasar pemimpin lembab, fitnah apanya, takkan PM ada di Abu Dhabi, tak tahu menahu pasal di Mesir. Baru nak hantar, sepatutnya semua dah sedia

    ReplyDelete
  10. Di Mesir mana ada Duta Besar lagi. Itu pembohongan nombor satu penulis blog. Siapa kata permohonan diplomatik belum diperolehi? Kelulusan diplomatik, bukan hari ni mintak, lagi lima minit boleh dapat. kalau tak tahu buat cara tak tahu. bab Visa pula, takkan mohon hari ni, lagi lima minit boleh dapat? Cuba-cubalah berisgtifar sedikit dan berilah kepercayaan kepada pegawai-pegawai yang bertungkus-lumus bekerja. kalau nak mengkritik mudah sangat. Tapi janganlah berbohongkerana itu perbuatan orang munafik. masalah pelajar di mesir tersebut adalah di kalangan pelajar yang degil tidak mahu mendaftar nama ke kedutaan, ini adalah kebanyakannya pelajar yang menyokong parti pembangkang. Apabila tidak berdaftar, maka Kedutaan tidak tahu mereka di mana, siapa nama dan sebagainya. Bila disuruh mendaftar, semua degil dak nak dengar cakap. Sekarang dah ada masalah baru terpekik terlolong menyalahkan orang. Siapa yang salah?

    ReplyDelete
  11. Salamx, kita kat sini kat payah nak bertelagah pasal benda sia-sia. Yang penting kita mesti perhati sejauh mana keperihatinan KERAJAAN YANG DIPILIH membawa keluar rakyat kita dari Mesir. Berapa lama masa yang akan diambil untuk bawa keluar kesemua rakyat kita dari Mesir, seminggu, sebulan atau berbulan-bulan? Ada kesemuanya selamat dan sihat walafiat? Ada tak kemalangan jiwa di kalangan rakyat kita? Bagaimana kebajikan mereka sementara menunggu untuk tiba di Malaysia (tak kisah la mana nak transit, kat Jeddah ke, kat Dubai ke)? Aku rasa itu yang paling mustahak untuk kita perhatikan. Yang paling kita nak kena perhatikan adalah adakah rakyat kita di Mesir itu diberi layanan sama rata tak kira apa ideologi politik mereka sama ada pro pemerintah atau pro pembangkang?

    ReplyDelete
  12. Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (Hujuraat: 6)


    "Barang siapa yang berbohong keatasku, maka tempahlah tempat duduknya dari api neraka"(Bukhari, 3:107)


    "Barang siapa yang berdusta keatasku dengan sengaja, maka tersedialah tempat duduknya dari api neraka"(Hadits Mutawatir)

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post