Gambar : Rumah (Istana) milik Taib Mahmud dan Kroninya..

Sila scroll hingga ke akhir artikel..



Ketika Menteri Sarawak, Taib Mahmud dan Kroni pembalakannya mahu mengeluarkan masyarakat Rumah Panjang dari Tanah Adat mereka, Taib dan Kroninya akan menjanjikan perkara yang sama.

Mereka menjanjikan akan membawa kemajuan dan pembangunan buat masyarakat Rumah Panjang itu yang kebanyakkannya tidak menerima sebarang pampas an dari pengambil-alihan Tanah Adat milik mereka itu

Dan yang menerima pampasan pula nilainya pula amat kecil dan hanya cukup buat membeli beras jika dibandingkan dengan kayu yang berharga dan tanah milik mereka itu.


Namun begitu mereka gembira kerana telah dijanjikan oleh Taib Mahmud bahawa kehidupan mereka akan diubah mereka akan dibawa ke dalam dunia moden yang memiliki prasarana jalanraya, bekalan air bersih, bekalan elektrik, Sekolah, Rumah Sakit, Institusi Pengajian Tinggi dan juga pekerjaan.

Tetapi kini 30 tahun telah berlalu, apa yang kita saksikan? Umum tahu bahawa Taib dan Kroninya telah menebang Satu setengah juta Kilometer persegi kayu-kayu balak dari hutan yang menjadi tanah adat masyarakat pribumi di Sarawak yang berharga berbillion dollar US.

Biarpun hutan-hutan ini telah disahkan oleh Mahkamah sebagai hak masyarakat pribumi.. tetapi.. apa yang jelas sekarang ialah masyarakat pribumi yang memiliki kekayaan hutan itu sekarang lebih miskin dari dulu..

Kemana perginya kekayaan yang sepatutnya menjadi milik mereka itu?? Gambar-gambar dibawah mungkin boleh memberikan kita jawapannya..




















‘PROGRESS AND DEVELOPMENT’ WHERE DID THE MONEY GO?

Sarawak Report

When Sarawak’s Chief Minister, Taib Mahmud and his logging cronies strong-arm the longhouse communities out of their Native Customary Lands they always promise the same thing. They promise the people ‘progress and development’. Most of the local people have received nothing for their valuable wood and lands. Those who did get some compensation received just a few ringgit to buy some rice. However, in return they were told that Taib would transform their lives and bring them into the modern world with roads and running water and electricity, schools, hospitals, further education and jobs as well, so they could afford modern lifestyles.

However, 30 years on, what do we see? We all know that Taib and the logging gangs have cut down one and a half million square kilometers of valuable hardwood jungle worth billions and billions of US dollars in Sarawak. Malaysia’s courts have ruled time and again that these were rightfully the Native Customary Rights territories of the local communities. Yet these people are now poorer than ever.

They no longer have their forests with fruits and animals to sustain them and their wonderful rivers have been destroyed. The fish have died and the water is polluted and unsafe to drink or wash in. River transport has been made dangerous by clogging weeds, which have grown because of the fertiliser from the oil palm plantations. The waters are brown with the earth that is being washed away now that the trees have gone. Meanwhile, it is immigrants who have been brought in to work on the plantations, while the local men get drunk on the virtually free rice wine that has been promoted by Taib.

Sarawak is Malaysia’s richest state with a tiny population, yet it has some of the country’s poorest people. 30 years on there are still no proper roads, no running water, no electricity for so many of the longhouse communities. Their children have to be sent away aged 7 to boarding schools because there are no local teachers – many as we know have been raped on their journeys by loggers. There are scarcely no medical facilities for these communities where, as we have exposed, the deathrates among women in childbirth are 3 times as high as the rest of Malaysia and 10 times as high as in the UK or Australia.

So where did all that money go? Who has enjoyed all that progress and development? As Taib Mahmud looks forward next month to the 30th anniversary of his position as Chief Minister, we have decided to publish some of the pictures which have been sent in by readers to Sarawak Report. Taib of course has 10 siblings and 4 children and numerous family members, who all like to live in the same grand style as the small selection of homes that we have featured in this photo-gallery.

All the fortunate wealthy family members and political and business cronies, whose homes we have featured, have been the recipients of generous handouts of ‘alienated’ Native Customary Rights Lands or State Lands, by Taib Mahmud personally in his joint multiple capacities as Chief Minister, Minister for Resources and Planning, Chairman of the Sarawak Timber Industry Development Corporation, Chairman of the Land Custody and Development Authority and all the numerous other key positions that give him total control over Sarawak’s government and resources.

18 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Gila, rumah besau nak mampus, setanding dengan rumah Arwah bekas adun di Selangor. Bila rakyat Sarawak nak guling pemimpin depa nih?????

    ReplyDelete
  2. yang akhir tu rumah asfia adun serdeng/ pseker negeri yang sombong dan bongkak cekek darah warga pulau Bruit. nape tak cari juga rumah YB Daud dan byk lagi?

    ReplyDelete
  3. amno kuat kat sawak ni...asik kene tipu jee laa..korang tiap kali pRU..Baca kisah pemimpin islam dulu2...baru tahu...siapa pemimpin sbnrnye..

    ReplyDelete
  4. Biar mcmna hidup melarat sekalipun rakyat & mewahnya hidup KM & konco2nya...saya amat yakin rakyat tak kisah & akan tetap memberi sokongan padu pada BeEND.Mentaliti org Sarawak mahupun org Semenanjung sama je, tak kisah kalau berketuakan penyamun. Sbb tulah dah 52 tahun merdeka, ramai lagi rakyat Malaysia hidup melarat, tapi ketua2 negara atau negeri serta konco2nya kaya raya.

    TAHNIAH RAKYAT MALAYSIA KERANA SUDI TERUS MENERIMA KEPIMPINAN PENYAMUN.

    ReplyDelete
  5. Kesihan atau padan muka rakyat negeri
    Sarawak...?

    Kebijaksanaan rakyat negeri sarawak hampir sama dengan kebijaksanaan rakyat warga felda disemenanjong.

    Apa ada kisah. Siapa pun menang bukannya pedulikan kat kita... waktu pilihanraya siapa yang bagi banyak duit itu yang kita sokong. Tak ada duit jangan nak kelentong. Harga barang naik bukan aku seorang yang tanggong tapi semua orang pun kena tanggong. Apa ada kisah....

    Mentaliti seperti itu yang kedengaran dalam felda sewaktu pilihanraya DUN Tenang tempoh hari.

    Oleh kerana itu padan muka orang Sarawak yang bodoh lagi sombong sokong Taib Mahmud.

    ReplyDelete
  6. anon 2:59,Sarawak dan sabah adalah negeri yg menempias PM dari malu gila atas kekalahan teruk diganyang oleh pakatan rakyat pada Pru2008,kalau tak ada negeri2 ini dulu dah DS Anuar ibrahim jadi PM dan putra jaya di duduki oleh pakatan rakyat,sepatutnya najib dan muhyiddin amat berterima kasih kepada org sarawak/sabah kerana menyelamatkan BN masih memerintah 1malaysia,namun org sarawak bukan bodoh,yg bodoh kamu membabibuta tuduh begitu,kami tahu yg pengundi2 disarawak adalah jenis `FEEL GOOD`strategi kita berlainan utk menumbangkan BN disarawak mudah ajak,rakyat sarawak masih sayang BN,namun ada menteri2 penyamun yg harus di selam hidup2...yg ini kami sokong...sebelum Pru sarawak bermula Ketua penyamun taib dan 40 penyamun2 tersenarai nanti HARUS UNDUR DIRI..jika inginkan sarawak masih diperintah BN,najib/muhyiddin harus campur tgn dlm hal ini...kalau mereka masih sayangkan jawatan PM/TPM....

    ReplyDelete
  7. ashden said..

    Betul apa di katakan oleh Bombo...

    ReplyDelete
  8. aku x sanggup nk bayangkan seksaan akhirat yg bakal dyorg dapat nnt.... makan duit rakyat byk2 sampai puas after that bersedia jela bila kubur da panggil.....

    ReplyDelete
  9. ada mek orang kisah kah???!!!mun xda Pehin seri, xkan sarawak membangun..jgn tangga yg buruk ajak...yang bagus padah juak u....mun x tauk sejarah jgn mok nuduh...cek dolok dari awal penglibatan nya dolok...sblum nya jadi ketua menteri u...apa jasanya...camne nya membangun sarawak...mun x kah masih kuno mek orang u...mun x jasa nya...sik dak biak sarawak banyak yang sucess...and sigek gk..gago jak nok siasat harta org...hak nya...berapa puluh tahun dah pehin jadi KM..memang patut pun nya berharta..ya nang hak nya...titik peluh nya...ganjaran nya...cuba pk mun dirik jadi KM...mesti org dengki mun kta berharta...jadi daripada tak org tuduh yang mcm2...pk pelik hal KM...bagus cermin drkpun...mcmne mok majukan drk daripada nganok hal org...sik berfaedah terus...nambah dosa fitnah lagk ada u...salam sarawak bro!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. berapa taib bayar kau untuk komen camtok you? muji gilak nya..mun sik reta oil and gas sarawak tok hasil nya. ya bukan dari titik peluh nya pok. nya berekon lam opis nun.. pekerja rakyat sarawak mpun titik peluh dipolah nya rumah besa2 ya. pengampu juak kau tok.

      Delete
  10. PERINGTAN BG ORG MALAYA(HANTU&JEMBALANG TANAH MELAYU)

    JANGAN MASUK CAMPUR URUSAN ORANG SARAWAK!!!

    ORANG MALAYA MEMANG RAJA SEGALA RAJA
    RAJA FITNAH
    RAJA DENDAM
    RAJA MANGKUK HAYUN
    RAJA MAKI HAMUM
    RAJA CACI MENCACI

    PASTU MENGAKU DIRI ISLAM
    ISLAM APA LAGU TU???
    MENABUR FITNAH NIE DOSA BESAR
    ADA FAHAM KAH???

    SEHINA ITUKAH TAIB???
    SEJIJIK ITUKAH TAIB???
    SEJIJIK ITUKAH TAIB???

    MAAF SAUDARA...SAYA BUKAN PENGAMPU TAIB
    ATAU SAUDARA MARA TAIB...

    TAPI JGN LAH MENGATA YANG BUKAN2 KEPADA BELIAU

    JASA DAN PENGORBANANNYA TERLALU BYK UTK MEMBANGUNKAN SARAWAK

    PERJUANGANNYA MENGANGKAT MARTABAT DAN MARUAH ISLAM TIDAK DPT DINAFIKAN

    KALAU TIDAK MENGENALI BELIAU USAH KOMEN LEBIH2
    BERAT BALASANNYA DI AKHIRAT NANTI

    SYUKUR ADA ORG ISLAM SARAWAK YG KAYA RAYA, DARI ORG ISLAM PAPA KEDANA

    PIKIRLAH DLOK SEBELUM MENULIS.

    ANTI MALAYA

    ReplyDelete
  11. maaf jika menyampuk.Taib pejuang Islam??Isterinya bertudungkah??jika Taib Mahmud menolong org Sarawak, kenapa Sarawak masih mundur walaupun hasilnya banyak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya betol... sebab taib sebok makan hasil sarawak. sedangkan sarawak sendiri tidak dapat membangun dari hasil sendiri. jika hasil sarawak untuk sarawak.. pasti sarawak lebih kaya dari brunei.. salute tengok sultan brunei memimpin. utama kan rakyat. tak pernag tengok rakyat brunei jadi pengemis. kerna sultan sangat membantu

      Delete
  12. Dah nama pemimpin..sudah pastilah berjasa...tak payah lah guna hujah bodoh macam tu...luaskan fikiran...tukar dan ubah kerajaan perkara biasa di negara maju..Kita ni jangan jadi seperti orang utan..orang utan memang sayang sangat orang yang membelanya..sebab diberi makan..dijaga..dan orang yang membelanya itu banyak jasa padanya...tapi orang utan tu tak pikir pon yang orang yg berjasa kat dia tu dok ambil kesempatan kt dia...untung sebab pelancong ramai dtg nk tgk org utan..tp satu hari nanti bila duit dah takde,,pelancong dah tak ramai..org utan ni pon akan diyahkan..diusir dn ditendang balik ke dalam hutan...walaupon kita duduk dalam hutan..tp jgn lah berfikiran mcm org utan yerk...fikir2kan lah...

    ReplyDelete
  13. post ni xberlaku adil...
    rumah2 (xda kaitan dengan Taib) adalh rumah setinggan....same case to semenanjung malaysia.... ade ke rumah setinggan rumah batu, tunjuk kat aku dlu.....
    datang sarawak dulu, baru taw rupa rumah panjang zaman sekarang,'
    datang sarawak dulu, baru taw camner rumah rakyat sarawak sekarang,
    datang ke sarawak dulu, baru taw rupa bandar2 di sarawak sekarng...

    jangan nak hidup dalam streotype.... patut la bangsa melayu xmaju2, hidup dengan khabar angin.....
    sapa yang bodoh dan bebal sebenarnya, kalu percaya cakap kosong dan khabar angin,

    klu nak compare negeri korang dengan sarawak, compare dlu dengan kelantan terengganu yang baru nak membangun tuh.....

    kalau sarawak xde, xterbina nyer klcc yg korang bangga kan tu....petronas xde duit kalau xambik minyak dari sarawak....

    JANGAN HIDUP DENGAN KHABAR ANGIN!

    ReplyDelete
  14. nak soalankan isteri taib pakai tudung ke tidak....
    tengok dulu isteri raja masing2, isteri menteri besar masing....

    agak memalukan bila wikipedia kata DYMM Tengku Nur Zahirah is the second queen wearing hijab....

    cermin diri tu dulu, baru nak nak cakap orang....

    kuman di sebrang laut nampak, gajah depan mata xnampak.....

    such a narrow-minded monkey!

    ReplyDelete
  15. Kepada semua,

    sik payah gago madah pemimpin berjasa, nang dah namanya pemimpin..mun sik berjasa apa lah guna memimpin..bukak sikit mata sik kira kitak ya..
    pasal memartabatkan agama islam, siapa kita dpt menilai keimanan seseorang..kita bukan kira bertudungkah..yg penting nutup aurat..bertudung ya, org agama apa pun boleh bah..

    *aku org kuching..

    ReplyDelete
  16. Biar sprm siasat. Jika cukup bukti, bicara di mahkamah. Biar mahkamah tentukan.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post