Serangan Mahathir Cerminkan Peribadinya - Anwar

Kesungguhan Tun Mahathir Mohamad menyerang Datuk Seri Anwar Ibrahim hanya mencerminkan keperibadian mantan Perdana Menteri itu yang sentiasa bingkas untuk mencaci dan menfitnah orang.

Justeru, kata Anwar, tidak ada keperluan lagi untuk beliau menjawab satu persatu tohmahan terbaru Mahathir dalam buku yang ditulis mengenai kisah hidupnya berjudul Seorang doktor di rumah.

"Kita bukan nak caci mencaci atau menfitnah orang, ianya tidak akan kemana. Kalau nak jawab Dr Mahathir pun tidak guna juga. Beliau sudah menjadi Perdana Menteri 22 tahun," Anwar berkata pada ceramah di Bukit Jugra Banting.


"Kita bandingkan Saidina Umar Abdul Aziz yang memerintah dua tahun setengah dengan begitu berjaya sehingga tidak ada orang miskin untuk diberi bantuan zakat. Tetapi Dr Mahathir dalam 22 tahun pemerintahanya, mana nak membantu orang miskin, yang dibantuk ialah orang-orang kaya dengan berbilion ringgit iaitu kawan-kawan dan anak beliau" tambah beliau.

Dalam buku Seorang Doktor diRumah nukilannya, Mahathir menunding jari terhadap pelbagai pihak termasuk Anwar sebagai punca masalah- masalah negara di sepanjang pemerintahannya.

Beliau mengulangi tuduhan-tuduhan bersabit peri laku moral Anwar bagi menghalalkan tindakannya memecat Anwar pada tahun 1998.

Anwar memberitahu ratusan orang di Banting bahawa Pakatan Rakyat menjadi musuh utama Umno dan Dr Mahathir kerana gagasan itu ingin membebaskan negara ini daripada rasuah dan penyelewengan kuasa yang berleluasa sekian lama.

Sebagai contoh, syarikat- syarikat kroni termasuk syarikat milik anak Mahathir, Mokzani diberikan kontrak- kontrak lumayan Petronas bernilai RM23 bilion.

"RM23 billion itu ada tiga syarikat dapat, yang pertama ialah Kencana milik Mohzani Tun Dr Mahathir iaitu salah satu daripada tiga melayu paling kaya di Malaysia. Kalau nak berniaga sampai untung berbilion ringgit menterkedarah , berniagalah, tapi jangan sampai begitu menketedarah(gelojoh). Rakyat yang susah," kata Anwar.

"Kita kata 23 billion ini untuk syarikat tempatan, syarikat tempatan itu siapa? yang ini mereka (UMNO) marak kepada kita sebab kita bongkar kerana mahu selamatkan negara,"

Anwar menggesa masyarakat Melayu supaya menilai laungan-laungan dan slogan yang dicanangkan oleh pemimpin Umno serta reliati sebenar mengenai nasib mereka di bawah pemerintahan Umno.

"Orang Umno selalu laungkan kononnya "darah Melayu kita pertahankan dan kuasa melayu ditegakkan habis-habisan, kita tidak mahu melayu jadi pengkhianat. Saya nak tanya pengkhianat apa? Mereka cuma menjaga diri dan anak mereka," kata Anwar.

Anwar berkata skandal PKFZ adalah contoh paling jelas bagaimana pemimpin Umno bersekongkol dengan pimpinan MCA untuk mengaut keuntungan berbilion ringgit.

"Mereka (Umno) cakap kalau Pakatan Rakyat memerintah, Anwar Ibrahim dan Nik Aziz akan menyerah semuanya kepada DAP. Tetapi kita tengok kes Ling Liong Sik (bekas Presiden MCA) dituduh menipu Mahathir, dan lepas itu Chang Kong Choy menipu satu lagi Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi...maknaya pemimpin Umno ini semuanya bodoh, habis kena tipu dengan MCA" kata Anwar.

Ling dan Chan adalah dua pemimpin tertinggi MCA yang dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan membohong jemaah menteri yang diketuai oleh Mahathir dan Abdullah Badaw ketika itu berhubung bayaran pampasan untuk tapak PKFZ dan pinjaman tambahan bagi menjayakan projek itu.

Projek itu menyebabkan kerajaan kerugian sehingga Rm12 bilion.

Anwar berkata rakyat tidak lagi boleh menanggung beban untuk memberikan tempat kepada pemimpin-pemimpin rasuah tetapi harus mendokong pemerintahan yang amanah dan telus.

"Orang yang berjuang, bersiah dikatakan pengkhianat dan perasuah manakala perasuah dan pengkhianat pula diangkat sebagai pemerintah dam penguasa, ini kita kena jaga," tegas Anwar

TVS News

14 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. aku amat membenci mahathir ini. pengkhianat bangsa aku, melayu. tapi masih rmai melayu miskin sanjung si pemfitnah l****t ini.

    ReplyDelete
  2. Biarlah tulis buku yang membesarkan Allah dan memuji Rasulullah.

    Patutnya dalam buku tu tulisla juga aku mamak kaki arak dan bini aku pakai rambut palsu.

    Biarkan si mamak luncai terjun dgn labunya. Sejauh mana dia nak pergi? satu masa dia akan jatuh kedalam liang lahad juga.

    ReplyDelete
  3. Dah berabad TDM ni tipu org melayu. Mujurlh DSAI ni sedarkn kita. Klu x dari dulu, kini & selamany lah d tipu.

    ReplyDelete
  4. lagi byk ckp, lg hina nampaknya....

    sb tu mati2an defend ketuanan Melayu, rupanya dah terbukti utk kepentingan anak beranak ngan kroni...

    mmg dasar keparat....!!

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum ASD,

    Kenapa DSAI nak melalak kata itu..kata ini..pembohonglah..itu semua fitnahlah, negara kita ada undang2..silalah guna saluran ini, kenapa nak suka guna saluran yang salah..menggunakan media dan ceramah2 tiada ertinya, saman aje..kalau ASD pun kata buku Tun M juga tak betul...sila saman..sebab ASD mungkin tahu apa yang tak betul jugakan!kot2 ada bukti..sila saman, jangan dok ngaga aje..dok tulis dalam blog macam2..zaman dah berubah kawan!

    Anak Kg Pertama

    ReplyDelete
  6. Salam buat Anak Kg Pertama..

    Bukan Anwar tak nak saman.. tapi sistem perundangan Malaysia ini mengambil masa yang lama untuk mendapat jawapannya..

    Rasanya nyawa mahathir tu bukan boleh bertahan lama lagi dah.. buang masa dan buang duit saja ..

    Biarlah dia bercakap selagi dia ada hayat.. lagipun sekarang pengaruh dia cuma dikalangan melayu ultra saja..

    ReplyDelete
  7. Anon 8:53,

    Pelancaran buku untuk menipu and memfitnah. Buku tu lebih baik bagi kat orang2 cuci berak guna kertas.

    Tak perlu nak ajar ASD utk menyaman. Mahkamah di Malaysia dah jadi macam gelanggang raja lawak.

    Tunggu azab Allah. Dah dekat tu.

    ReplyDelete
  8. annuarjubburrri berkokok mcm ayam jantan.. mengepak2 kok kok kok..

    live kat kerdau, napa annuarjubburrri tak berani menangkis kangkangan ummi hafilda... habis diterlanjangi depan2 muka annuarjubburrri.. tak berketok.. asyik2 upahan umno.... lepas tu lari ke jengka 22 kena baling dengn tongken ayam... memang muka maen bontot.. berapa ramai dah disapu anuarjubburrri.. bini azmin.. norlaila... rahimi/ rashid/ ismael haron/ hairani/ sapa lagi???

    ReplyDelete
  9. sejahtera 39. Sejahtera ke kalau memfitnah orang. lu tu cakap ikut sedap mulut aje. Kalau tak ada bukti sia-sia aje lu kat akhirat kelak.Usah persoalkan perkara yang belum diputuskan mahkamah lawak kita ni. Yang paling penting, lihatlah perjuangan Anuar bagi menyedarkan orang melayu yang selama ni tertipu gila. Negara ni punyalah kaya raya. Apa yang tak ada , dari emas hitam sampai ke getah dan sawit. Pelik kan , negara aje yang kaya, rakyatnya lebih ramai yang papa kedana.

    ReplyDelete
  10. busuk benor hati kau sejahtera39...banyak kali dah ke anuar sondol lubang bontot kau...p makan tahi la oii

    ReplyDelete
  11. sejahtera39 tu terseksa..ko tgkla girl sebelah dia...beasr tu nak handle...hahaha..

    ReplyDelete
  12. babi punya keling...bila nak mampos
    lu banyak auta la keling
    pasal tu banyak melayu bodoh umngok
    lu auta....
    lu memang pandai keling

    auta keling..

    pasal tu lu selalu cakap melayu mudah lupa kat melayu

    tapi melayu bodoh macam lembu
    umngok

    ReplyDelete
  13. mahathir ialah freemason...dia penghancur bangsa melayu dan islam...

    dia yg cuba rosakkn anwar dgn menipu ajak masuk umno...rupanya dia niat ajak anwar masuk rumah utk dibunuh.

    itu utk mematikan abim. tp rupanya anwar makin kuat bersama PAS dan DAP...itu sebab syaitan tua ni tidak boleh tidor....

    terpaksa senyum dlm media. org yg senyum lebih2 menyorokkn perasaan takut gelisah malu...

    memanglah gelisah...seruan kuubr telah kedengaran...malaikat bertongkat sudah bersedia.

    ReplyDelete
  14. Kalian semua aku nasihatkan supaya pasang niat untuk menukar kerajaan yang lama kepada yang baru....jangan asyik sibuk kutuk sana-sini...bontot lepas berak lupa nak cuci. Cuba kalian pandang keliling malaysia ni...mana negara sekarang ni yang ada kerajaan yang memerintah selama 50 tahun lebih....Semuanya sudah tukar kerajaan yang baru dan lebih telus. Dahulu kita kalau cerita polis rasuah...kita bagi contoh Indonesia. Tetapi sedar tak kita bahawa jiran malaysia semua memandang negara kita ni adalah negara ibu rasuah...dan dipimpin oleh seorang penjenayah. Lu pikirlah sendiri!!!!!!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post