Tuduhan Liwat : Pendakwa raya diperkuda Ahli Politik?

KUALA LUMPUR: Permohonan pendakwa raya untuk mendapatkan sampel DNA Datuk Seri Anwar Ibrahim, membuktikan mereka dieksploitasi ahli politik tertentu, kata Karpal Singh.

(Gambar: Anwar dibantu isteri dan anak sulungnya menaiki tangga ke mahkamah)

Beliau yang mengetuai pasukan peguam bela Anwar percaya pendakwa raya kes Fitnah II mahu menutup kes itu, tetapi membatalkan hasrat akibat campur tangan politik.

“DPP (Timbalan Pendakwa Raya) dieksploitasi ahli politik. Beliau (Yusof) mahu menutup kesnya selepas pegawai penyiasat memberi keterangan minggu lepas.


“Malah, beliau memberi isyarat kepada mahkamah untuk berbuat demikian minggu lalu,” katanya di perkarangan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, hari ini.

Namun, beliau terkejut kerana pendakwa raya tiba-tiba berubah fikiran dan membuat dua permohonan di mahkamah, hari ini.

Pendakwa raya hari ini memohon Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah mengkaji semula keputusan menolak bukti DNA yang diperoleh polis secara tipu muslihat ketika Anwar ditahan.

Mereka juga memohon mahkamah supaya mengarahkan Anwar memberi sampel darah bagi pemprofailan DNA dan proses penghujahan kedua-dua berlangsung hari ini.

“Sangat jelas, ada seseorang meminta beliau (Yusof) berbuat demikian,” kata Karpal lagi.

Mengulas tindakan Perkasa, Gaps dan Suara Anak-anak Mamak Malaysia yang berdemontrasi meminta Anwar menyerahkan DNA, Karpal mengingatkan mereka supaya tidak campur tangan dalam proses perbicaraan.

“Perkara ini sangat serius. Ia boleh jadi penghinaan kepada mahkamah. Hakim sudah memberi amaran agar pihak luar tidak masuk campur sehinggalah hakim membuat keputusan berdasarkan bukti-bukti yang ada.

“Saya tidak teragak-agak membawa pihak berkenaan ke mahkamah dan sumbat mereka ke penjara,” kata Karpal.

Beliau juga menganggap keputusan Anwar untuk tidak menyerahkan sampel DNA sebagai tepat bagi mengelak kemungkinan terdedah kepada eksploitasi seperti dalam kes Fitnah I.

“Pada 1998, terdapat salah guna sampel DNA yang diambil. Anwar membuat keputusan sangat tepat untuk tidak memberikan sampel darahnya,” katanya.

Pada kes Fitnah I, hakim ketika itu menolak bukti DNA yang dikemukakan pendakwa selepas pegawai polis yang menyiasat kes itu, ASP Rodwan didapati meletakkan DNA Anwar pada tilam yang dikemukakan sebagai bukti di mahkamah.

Perbicaraan itu, akhirnya berlangsung berdasarkan surat-surat tuduhan yang ditulis saksi pendakwa serta keterangan lisan semata-mata. Antaranya surat Ummi Hafilda Ali.

Karpal berkata, undang-undang yang sedia ada tidak membenarkan tertuduh untuk menyerahkan DNA dan jika mereka dipaksa berbuat demikian, tertuduh boleh mengambil tindakan saman boleh dibuat terhadap pendakwa atau polis.

“Undang-undang dalam negara ini jelas. Anda tidak boleh memaksa seseorang itu menyerahkan DNA mereka. Undang-undang menyatakan jika kita dipaksa memberikan sampel darah, kita boleh menyaman individu yang memaksa kita berbuat demikian,” katanya.


Keadilandaily

9 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Para penyokong PR
    Bersedialah untuk demontrasi!!!!!!

    Pihak Anjing Pendakwaraya akan berusaha dgan apa cara sekalipun untuk mendapatkan DNA DSAI, Sebab DNA lelaki Y, Aku rasa@yakin DNA DSAI, Yg dah ditanam kat Sample@jubo Saipul,

    sebab aku kata DNA kat JUBO saipol tu DIREKACIPTA kerana Sample DNA tu telah tercemar Dengan beberapa Lagi DNA orang lain, kalau betul sample itu diambil Dalam JUBO saipul macam mana DNA Orang lain Bleh ada kat situ(kecuali si saipol ni homosek tegar, ramai yg BALUN JUBO dia, Sample DNA boleh@Mudah tercemar kalau diambil ditempat terbuka(macam Dalam lokap) dan tidak diuruskan dengan baik,

    Kalau doktor@pakar DNA yang ambil sample tu kat JUBO saipol, Dia pasti tahu cara untuk mengelakkan Sample dari tercemar
    (Pakai sarung tangan, TEROPONG JUBO saipul, Colek@Cokeh dengan kapas@plastik pengumpul tisu, pastu terus bubuh@masukan dalam tabung@plastik sample yg kedap udara, dan akan dibuka hanya ketika untuk diUji diMakmal dengan cermat mengikut prosidur yang ditetapkan. KEBARANGKALIAN untuk tercemar adalah rendah, dan hampir mustahil untuk tercemar sebegitu ramai sampai SEPARUH PASUKAN BOLASEPAK spt dibuktikan oleh Kapal Sing, kecuali sample tu diambil dalam lokap oleh orang BODOH, PENIPU si BERUK Jude Pereira)


    AKU ahli ......bn..... Yang Berpaling Tadah

    ReplyDelete
  2. saiful mangsa liwat annuaraljuburri konsisten dengan dakwaannya.. annuaraljubburri sahaja yang kelam kabut...

    paling kelakar dlm sejarah kes liwat ni annuaraljubri lari kekedutaan Turki minta suaka politik.. dengan alasan ada org nk bunuh dia.. sapa nk bunuh dia... wan azizah kot.. yelh annuaraljubri ni dh melampau.. bagi betis nak peha.. bagi depan nak belakang.. bukan belang wan azizahlh... tp taktau juga yek.. hanya nuarjubri dan azizah saja tau..

    wahai penjilat2 tegar annuaraljubri bukan sorang sahaja yang annuaraljuburri dah tibai pongkok.. ramai woo... sukma adek angkat annuarjuburi pon ceritakan dlm vedio bagaimana beliau bawa azizan, lepas tu ismail haron, hairani dll.. ramai lagilh.. posisi annuaraljubuuri paling suka pon sukma ada dedahkan...

    karpalsinhki memang kaki posing...
    kes liwat 1 beliau adalah org pertama bersama mat sabu yang tahu tentang salah laku anuatjubri ni.. merekalh yg mendesak TM masa tu utk menyiasat dakwaan Ummi Hafilda..

    harini ummi hafilda dengan lantang menegaskan kebenaran dakwaan beliau sehingkan TM memuatkan kesah ini dlm buku beliau...

    depan2 muka anuarjuburri ummi cabar anuarjuburri saman beliau sekiranya dakwaannya adalah fitnah..

    depan2 muka anuarjuburri juga ummi katakan anuaraljubri lah bapa kepada segala rasuah/ peliwat/ penzina/ pengkianat bangsa ugama dan negara... napa anuarjubri bisu seribu bahasa.. ada brann..saman..
    nak bagi DNA takut ada hati nak saman lagilh kecut teloq.. ntah yek annuarjubri asa teloq ke tidak..

    kamu memang penakut annuarjubri .. klu kamu anak jantan serahkn DNA kamu kepada loyar borok kamu tu.. bawa saksi kamu untuk buat ujian.. bersehkan nama kamu... hilangkan rasa malu anak bini kamu.. jgn nanti anak kamu digelar sebagai anak peliwat.. kasehan mereka, mereka tak berdosa tetapi terpalit malu kerana kerakusan kamu melakukan kegiatan tidak bermoral... walaupon ada 100 pon DNA laen dlm jubur saiful.. tapi maseh ada DNA Y.. kita tau DNA Y adalah DNA anuarjubri... ia berpandukan pada sample yang siambil semasa anuarjubri dlm lokap... hanya anuarjubri saja tau samada dia suka maen lubang bontot atau tidak..

    ReplyDelete
  3. Peti besi yang menyimpan sampai sperm tu disimpan kat balai polis brickfield selama 2 hari sebelum di hantar kat makmal. Ini kes profile tinggi , tak kan sampai 2 hari, atau kenapa sample sperm ni tak dihantar ke makmal mengunakan courier dalaman hospital. Boleh caya kaH kat Jude Pereira ni? Atau pihak hospital tak bolih dipercayai. Jangan2 terlupa hantar kat bukit aman pulak.....

    ReplyDelete
  4. anon 7.43PM,

    hang ni tak baca berita ka? kes liwat tahun 1998 telah digugurkan pada 2004 dan tiada kes liwat. semua perbicaraan adalah lakonan dan untuk memalukan anwar dan keluarga. Bodoh hang!!

    hang kata "kita tau DNA Y adalah DNA anuarjubri... ia berpandukan pada sample yang siambil semasa anuarjubri dlm lokap" kalau lagu tu pasal apa tak guna sampel tu untuk bukti anwar meliwat dan perlu sampel lain? hang memang bangang! DNA Y memang tak wujud dan gunakan sampel DNA anwar yang baru untuk calit pada jubur saifool!

    ReplyDelete
  5. sejahtera39 7:49pm

    Tahniah dan syabas diucapkan kepada tuan dengan komen yang begitu 'ilmiah' berhubung dengan kes ini.

    Mungkin tuan kurang maklumat. Kalau tuan masih ingat KES LIWAT 1 telah membuktikan bahawa kes tersebut telah digugurkan. Tuan kena mengambilkira disemua sudut jangan hanya mengikut nafsu yang boleh membinasakan diri dan keluarga.

    Jangka hayat DNA adalah sangat lama, lebih kurang 99 tahun dan boleh digunakan berterusan.

    Dalam KES LIWAT 11 ini, TERBUKTI satu penipuan telah berlaku berkaitan dengan DNA. Kaedahnya tidak mengikut undang-undang. Setelah gagal dalam penipuan itu sekali lagi DSAI didesak supaya menyerahkan DNA. Dari segi logiknya,kenapa dan mengapa setelah 'GAGAL' dalam misi yang pertama maka berduyun-duyun manusia yang cetek pemikirannya bersuara mendesak DSAI memberikan DNA> BUKAN KAH INI MENUNJUKKAN BAHAWA PIHAK PENDAKWAAN sudah hilang kredibelitinya dalam kes ini? fikir dan fikir.

    Dalam entry tuan dilihat gambar tuan bersama-sama dengan seorang perempuan. Pada pandangan hamba, sudah pasti perempuan itu adalah isteri tuan. Cuba bayangkan sekiranya perkara ini terjadi pada tuan, apakah perasaan tuan dan isteri tuan serta zuriat yang telah dilahirkan dan mungkin yang akan dilahirkan????? JUSTERU ITU HAMBA SEBAGAI UMMAT ISLAM SEWAJARNYA MENASIHATKAN TUAN AGAR SENTIASA BERWASPADA DENGAN TUTURKATA SEMOGA TUAN AKAN SENTIASA MENDAPAT PERLINDUNGAN DARI ALLAH swt. WAJAR DIINGATKAN BAHAWA, 'SATU JARI KITA MENUDING KEARAH ORANG LAIN, TIGA/EMPAT JARI MENUDING KEARAH DIRI TUAN SENDIRI'.
    MENYESAL DAHULU PENDAPATAN MENYESAL KEMUDIAN SUDAH TIADA GUNANYA. FIKIR-FIKIRKAN LAH!!!!!!!

    ReplyDelete
  6. kes liwat pertama digugurkan kerana kesilapan teknikal pada tarikh kejadian.. dua dari tiga hakim berpendapat ia perlu digugurkan.. tetapi ketiga2 hakim bersetuju memang ada kegiatan homoseks (Liwat) antara nuarjubburri dengan pengadu...

    masya Allah tuan2, mengapa kita nak mempertahankan manusia laknatullah ini.. nabi tak mengaku umat kepada mereka yang terlibat dlm kegiatan sek luar tabei ni..

    kita imbas kembali bagaimana lakon layar anuarjuburri semasa dlm penjara.. bagaimana ada video menunjukan annuarjuburri sehat walafiat bila bersama2 keluarga tetapi tiba2 anuarjuburri kelehatan lesu tak bermaya diatas kerusi roda dengan pendakap leher seolah kelehartan annuarjubuuri terlalu uzur.. supaya rakyat melihat kezaliman kerajaan BN kerana menjarakan seorg yg tak sehat!!!

    kita ikuti juga kononya annuarjubburri ni sakit belakang (slick-disc) perlu pembedahan keJerman, kerajaan BN sanggup dawa doktor dr jerman utk buat pembedahan disini tapi annuarjubburri tak mau kerana tak ada kelengkapan dan macam2lh..
    padahal apabila annuarjubburri dibebaskan mengapa tak pergi jerman buat pembedahan? pergi jerman cari jantan adalah...

    kita terdedah juga oleh perakuan Sukma adek angkat anuuarjubburri bagaimana ada satu ketika Nurul Izzah pernah terlihat adegan annuarjuburri sedang melampiaskan nafsu serakahnya dibilik tamu yang didiami oleh sukma..

    kita juga dimaklomkan beberapa wakil rakyat UMNO/ajk2 bahagian UMNO berjumpa dengan TM berkenaan tindakan beliau memecat anuarjuburrri... jawab TM klu tak percaya dengan dia balik rumah buat sembahyang sunnat istiqarah minta Tuhan tunjukan kebenaraNya..

    pengakuan2 demi pengakuan oleh mangsa liwat annuarjuburri saya rasa saya betul dalam mengaitkan anuarjuburri memang terlibat dlm kes liwat 2 ni...

    kita disaji dengan seribu satu cerita riktorik oleh anuarjubburrri.. seolah2 kita hidup dalam negara yang penuh kezaliman/ penuh dengan kekejaman/ penuh dengan pengkhianatan... tapi kita tak sedar dlm masa yang sama anuuarjuburri menekmati melebehi dr kita akan segala kemewahan negara. bagaimana org baru kuar penjara bolh bena rumah harga tiga empat juta..

    hanya nauarjuburri saja tau samada dia peliwat!!!

    ReplyDelete
  7. kesian aku tengok sejahtera39 ni, statement dia ni tak ada ilmiah langsung dan tidak berfakta. faktanya ialah dari perakuan dan fakta2 yg diragui. aku sendiri pun tak jumpa fakta tersebut dari pembacaan aku. cetek sungguh minda dia ni. nak melawan cakap, biarlah dengan fakta en. oii..fakta sahih! bukan fakta dari hearsay..jgn jadi bodoh beb..org melayu dah ramai bodoh..

    ReplyDelete
  8. utk sejahtera 39 dia ni memang bangang daN dungu, memang x bc kisah liwat 1 bagaimana tarikh pertuduhan di pinda bberapa kali krn kondominium x siap lah n mcm2 lg, letak DNA azizan pd tilam yg di usung ke mahkamah, d pendekkan cite bila anwar dah d sumbatkan ke penjara org2 kg berty pd azizan secara ikhlas anwar x buat kerja tp dia tiada pilihan jika tidak...faham2 aje lah krn tiada kuasa yg ada kuasa x mengikut spt khalifah yg empat atau rashidin mrk lupa bhwa mrk akan di ty d akhirat kelak kamu mmrinth dgn kuasa yg ku berikan?...percayalah kebatilan akan terkubur akhirnya, jgn mnmbhkan koleksi2 dosa ke dlm hati kita nak mencuci nya jauh skali tp kalau hati dah hitam jln penyecucian nya x akan d tunjukkan oleh Allah swt..hati yg kotor bukan boleh di cuci dgn smbahyg dan sedekah tp ada jln dan cara nya....cari lah guru yg MURSYID supaya kita kmbali kpd Allah dgn jiwa yg TENANG kalau pun x dpt NAFSU MUTMAINNAH..

    ReplyDelete
  9. Anon 9:25,

    Buang masa cakap dgn Sejahtera tu..dia bukan paham...org dungu ler katakan..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post