Apa Cerita ni? Dulu dikaitkan Komunis, sekarang BERSIH pula..

Satu afidavit yang difailkan oleh pihak polis mengesahkan bahawa enam aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) ditahan di bawah Ordinan Darurat atas dakwaan peranan mereka dalam BERSIH 2.0, dan bukannya kerana aktiviti yang berkaitan dengan komunisme.

Dalam sidang akhbar PSM di Kuala Lumpur hari ini, peguam Edmund Bon (dua dari kanan) - yang mewakili PSM6 mendedahkan kandungan afidavit tersebut.


Afidavit itu difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam oleh penolong pengarah tahanan (D7B) di Jabatan Siasatan Jenayah, Ibupejabat polis Bukit Aman, ACP Kamarul zaman Mamat.

Ia adalah jawapan kepada afidavit yang dikemukakan oleh ahli keluarga PSM6 untuk menyokong permohonan habeas corpus mereka, yang akan didengar pada hari Jumaat.

Dokumen tersebut dengan jelas menyatakan sebab-sebab penahanan enam aktivis PSM itu.

"...kerana saya percaya terdapat alasan-alasan bahawa pemohon pertama, pemohon kedua, pemohon ketiga, pemohon keempat,
pemohon kelima dan pemohon keenam terlibat sebagai penggerak kepada pertubuhan tidak berdaftar BERSIH yang telah menggerakkan gabungan kumpulan Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) supaya orang ramai hadir Perhimpunan BERSIH 2.0 di Kuala Lumpur pada 9hb Julai 2011," kata ACP Kamarul Zaman Mamat.

Afidavit Kamarul juga berkata perhimpunan itu harus dielakkan kerana ia akan menyebabkan ketakutan dan kegentaran awam serta boleh mengakibatkan gangguan terhadap kehidupan harian masyarakat yang boleh memudaratkan ketenteraman awam, sehingga ramai orang awam membuat laporan polis menyatakan kegusaran mereka.

Bagi menyokong dakwaannya itu, ACP Kamarul berkata, perhimpunan pertama Bersih pada November 2007 telah mengakibatkan huru-hara, kemusnahan harta benda dan memudaratkan ketenteraman awam.

Menteri de facto Undang-undang, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz
sebelum ini berkata enam aktivis PSM itu disyaki bertindak untuk memulihkan komunisme.

Bon berkata, afidavit itu membuktikan bahawa kenyataan Nazri adalah satu pembohongan.

"Semua ini adalah pembohongan kerana pihak polis sendiri tidak menyebut satu perkataan pun tentang komunisme, Chin Peng atau semua perkara mengenainya (dalam afidavit tersebut)," kata peguam tersebut.

Bon mendakwa, kerajaan menggunakan BERSIH 2.0 sebagai sebab yang mudah dan enam tahanan PSM itu sebagai kambing-hitam, hanya untuk mewujudkan keadaan seolah-olah darurat, untuk tidak menggalakkan orang ramai menyertai (perhimpunan) 9 Julai."

Malaysiakini

11 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. bersih tu komunis la..hahahaha..sm je..

    ReplyDelete
  2. Nama amat molek nurul...tapi otak macam pukimak.... melayu bangsat

    Jauh perbezaan tu...bahalul

    ReplyDelete
  3. pergh..bkn main lg ko mncarut..tahniah..malaikat dh pon catit dosa utk ko..

    ReplyDelete
  4. Polis tak pandai menipu, yg dok menipu ni ialah menteri2 UMporNO. kadang2 polis pun terdesak menipu nak cover pemimpin parti bangsat umno ni. Oleh kerana tak pandai sebab tu asyik kantoi selalu.
    Apa pun bapa segala penipu ialah presiden UMporNO.
    ----------------------------------
    Sehari selepas Najib mendabik dada memberitahu dunia mengenai manfaat yang bakal dikecapi rakyat daripada NKRA dan ETP tajaannya, timbalan beliau terpaksa berdiri di Parlimen memohon Belanjawan tambahan sebanyak RM13 bilion.
    “Ini untuk menampung keperluan perbelanjaan menguruskan negara,” kata Timbalan Menteri Kewangan Awang Adek Hussain (kiri).
    Bermakna Belanjawan sebelum ini yang dibentangkan oleh Najib iaitu sebanyak RM162.8 bilion tidak mencukupi.
    Ini juga bermakna belanjawan Najib hanya bertahan untuk tempoh begitu singkat, dan segala unjuran oleh pakar-pakar beliau tidak menepati sasaran!

    ReplyDelete
  5. Woit bahalul,

    Menuduh tanpa bukti bukan berdosa?...Cibai lu

    ReplyDelete
  6. kalau bersih tu komunis sama je.. tak payah lah pusing pusing .. ckp je terlibat dgn komunis.. atau afidavit tu menyatakan penggerak kpd bersih yg ada unsur unsur komunis..

    kalau tuduhan pegerak... mcm mana lepas ditangkap masih bersih berjaya di jayakan.. kenape ramai lg pengerak yg tak kena tuduhan yg sama??

    komunis, sekular, domokratik, maxis ialah antara fahaman dlm politik yg tlh bertahun tahun di amalkan.. dan sejak bila pula bersih jd satu fahaman politik sama mcm komunis.. dan negara manakah didunia ini yg politik nya mengikut acuan dan fahaman bersih??

    ReplyDelete
  7. pergerkn bersh ni sm cm komunis dr segi menggangu keamanan n menyusahkn org rmai..org dh bg peluang berhimpun kt stadium sel korng xnk..kalo kt stadium kompem xde polis kaco.dh tau rmai org nk dtg korng sibuk jgk nk gune stadium merdeka yg kecik tu..mmg korng suke cr mslh n nyushkn org rmai..korng dh nafikn hak2 org rmai utk berniaga n hdp aman..elok campak je korng ni kt negara us nun..alaa..10000 je pon..xterjejas lngsung mlysia ni..

    ReplyDelete
  8. joe botak = nurul ijah, kadang2 menyamar anon, mencarut lepas tu tuduh orang, bodoh punya pecacai umno.
    hey syaitan, apa yg kau merepek di atas tu. najib bini rosmah dah kata buat perhimpunan di stadium, lantak dia orang BERSIH la nak pilih statium merdeka, kenapa pula tak boleh? kenapa najib sanggup munafiq buat u-turn kata tak boleh pula. yg kau kata tak boleh pasal dok ganggu kepala bapak kau ke??
    Ini lah hakikat pemimpin umno yg berlagak tuhan, kalau dia kata tak boleh tak payah bagi alasan, semua orang kena ikut...poooorah umno bangsat!!

    ReplyDelete
  9. majoriti rkyt pon kate xpyh buat kt stadium merdeka...korng minoriti je la beruk2 pr sume..rkyt makin meluat dgn pr.

    ReplyDelete
  10. anon 12:20 yg bangang, mana kau tahu majority rakyat kata xpyh buat kat stadium, itu najib bini rosmah kata ke?
    bodoh punya umno.

    ReplyDelete
  11. kau kata komunis menganggu keamanan dan menyusahkan org..

    masih ada dan ujud lg negara komunis .. malah lebih maju dr msia... terkenal dgn ahli sukannya..

    yg susahkan rakyat bukan komunis tp perasuah dan salah guna kuasa..


    kalau tukar dr std merdeka ke shah alam lg menyusahkan sbb polis semua jaga kat std merdeka .. last minit tukar kan kelam kabut..


    kau pulak eluk di campak ke Turkmenistan !!! dan patut pun kau org bg ic kat pati !!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post