Anwar didakwa hina mahkamah?

"Dalam kenyataan pembelaan Anwar setebal 32 muka surat semalam, beliau secara terang-terangan telah memburukkan institusi mahkamah serta para pegawai seperti hakim di hadapan para pemerhati dan orang awam" kata Peguam Datuk Seri Dr. Muhammad Shafee Abdullah.

Tapi.. bagaimana pula dengan Saiful yang telah mengulas akan lembabnya proses penghakiman sehingga sudah tiga tahun kes liwat itu berlalu secara langsung dalam wawancara eksklusif yang keudara menerusi program berita di Buletin Utama TV3 pada Selasa dan Rabu lalu?


Video wawancara tersebut sila lihat di SINI


Anwar didakwa hina mahkamah, jatuhkan reputasi institusi kehakiman

KUALA LUMPUR 23 Ogos - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim disifatkan telah menghina mahkamah dalam kenyataan pembelaan kes liwatnya semalam apabila 'menyerang' Hakim Datuk Mohamad Zabidin Mohd. Diah secara terang-terangan.

Peguam terkemuka, Datuk Seri Dr. Muhammad Shafee Abdullah berkata, selain memburukkan imej Mohamad Zabidin, Anwar juga dilihat cuba menjatuhkan reputasi institusi mahkamah di negara ini apabila mendakwa beliau ditindas daripada mendapat perbicaraan yang adil.

"Dalam kenyataan pembelaan Anwar setebal 32 muka surat semalam, beliau secara terang-terangan telah memburukkan institusi mahkamah serta para pegawai seperti hakim di hadapan para pemerhati dan orang awam.

"Kenyataan (pembelaan) Anwar semalam bukan bersifat membela diri tetapi lebih daripada kenyataan politik yang memburukkan mahkamah serta mengutarakan perkara-perkara tidak relevan," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Semalam, Anwar dalam keterangan selama kira-kira satu jam 45 minit menegaskan bahawa Mohamad Zabidin menindas hak beliau untuk mendapat perbicaraan adil sungguhpun hakim berkenaan telah berpuluh kali membenarkan penangguhan demi menghormati Ahli Permatang Pauh itu sebagai tertuduh.

Anwar yang memilih untuk memberi pernyataan tidak bersumpah dari kandang tertuduh dilihat cuba 'menyelamatkan' dirinya daripada disoal balas oleh pasukan pendakwaan yang diketuai oleh Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd. Yusof Zainal Abidin.

Mengulas perkara itu, kata Muhammad Shafee, setiap tertuduh mempunyai hak untuk berbuat demikian tetapi ia agak jarang digunakan kecuali atas sebab-sebab tertentu seperti tertuduh itu mempunyai tahap keupayaan minda yang rendah berbanding manusia normal lain.

"Ia biasanya digunakan dalam kes-kes tertuduh yang amat naif, antara waras atau tidak, ataupun tertuduh itu mempunyai sesuatu yang ingin disorokkan dan tidak berupaya menghadapi pemeriksaan balas pendakwa raya.

"Kenyataan tanpa bersumpah sebenarnya tidak memerlukan seseorang tertuduh itu untuk bercakap benar di mahkamah kerana pihak pendakwa tidak boleh ataupun tidak perlu menyoal balas tertuduh," katanya.

Lidah Rasmi UMNO

12 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. siapa tak kena Dr. Muhammad Shafee Abdullah peguam 'khas' kes2 yang berprofil tinggi kerajaan (kecuali pecacai angkat Najis). Beliau sgt terkenal dengan segala jenis pembohongan. terbaru ada kes kematian kastam ahmad sarbaini. tetapi beliau juga adalah dalang dalam sodomi II.

    http://www.malaysia-today.net/index.php?option=com_content&view=article&id=10883:shafee-abdullah-sodomologist-extraordinaire&catid=70:archives-2008&Itemid=100125

    ReplyDelete
  2. Allah pun dia hina, inikan pulak mahkamah..al-juburi

    ReplyDelete
  3. kahkahkah..Hoi al juburi, orang suruh lu bela diri dalam mahkamah. Bukan melalut bagi ceramah..Dah tak lama dah si aljuburi ni nak ke sg buloh...

    Kepada penjilat jubur aljuburi. Teruskan menjilat..kahkahkah

    Liwat tetap liwat

    ReplyDelete
  4. ntah,bangang giler kes cegini boleh sampai 3 tahun.kalo orang lain anta kat mahkamah syriah je dah settle.kes norman hakim pon da settle,ni pulak...sepol2,ko bukan selebriti pun

    Bangunan Yang Mampu Menahan Gegaran 8.0 Skala Richter

    ReplyDelete
  5. mualaf ni memang pengampu Dr M. hak dia la nak bercakap dalam mahkamah.
    Apa mahkamah sekarang boleh percaya ka.
    Dulu kita dengar ramai hakim makan rasuah. Majistret pun sama. Apa sekarang tak berlaku ke. Tok sah temberang la.

    ReplyDelete
  6. Seorang yang sihat tubuh badan dan mempunyai akal yang waras tidak akan membenarkan diri diliwat berulang kali dan akan mampu menghalang diri diliwat.

    Sebab Mata Lelaki Gemar Lihat Badan Wanita

    Koleksi Video Seks Ustazah?

    11 Tip Untuk Barisan Nasional Terus Memerintah
    .

    ReplyDelete
  7. Anon 11:45 AM ni berpuasa ke tak kalau brpuasa elok lah p berbuka sbb mulut kamu ni penuh NAJIS MUGHALAZAH dan perlu di samak itulah dia pencacvai umno ni memang tak boleh berfikir lansung cuma jadi ikutan pencacai lah lain mrk buat dosa kering kamu pun dpt skali mualaf memang mcm tu perangai dia memang pengampu kuat Dr M...semua rekayasa ni berpunca dari Dr M kalau panjang umur kita lihat lah nanti mcm mana Allah panggil pulang dia, cth mokhtar Abdullah brape lama dia nazak baru Izrael cabut nyawa dia masa dia nazak tu lah Allah perlihatkan kpd nya apa2 yg telah dilakukan semasa dia hidup di dunia ni tp masa tu pintu TAUBAT dah tertutup dah gitu juga kpd yg merancang rekayasa ni...

    ReplyDelete
  8. aku sokong kalau anwar hina mahkamah. hakim2 malaysia sudah tak berwibawa mengikut telunjuk pemimpin UMporNO menjadikan sistem kehakiman malaysia sememangnya terhina, jijik, busuk dan pekong.
    memamg patut pun kehakiman malaysia di hina sebab sudah pun terhina di rogol pemimpin UMporNO.

    ReplyDelete
  9. anon 11:26 & 11:45am
    kalau tak ada hujjah, lain kali jangan komen. setakat tahu berbahasa bebal elok pergi komen kat beruk yg bawa bendera umno.
    Itu lah kau kecil2 tak nak mampos, bila sudah besar mejadi pecacai angkat najis umno dan menyusahkan orang.

    ReplyDelete
  10. kalau anwar nak hina mahkamah , mahkamah tak der hal punya .
    Buat apa nak ambik kisah kalau yang menghina tu adalah seorang pemimpin yang hina . Seorang pemimpin yang bergelumang dengan najis moral yang dia sendiri cari. Tak cukup dengan membuat fitnah , menuduh orang lain sebagai pembunuh ,sekarang beradapan dengan tuduhan liwat. Tak lupa juga dengan tuduhan sebagai pelakon aksi seks dengan pelacur dari China yang lebih muda dari anaknya sendiri.
    Tak jadi kudis pun kat mahkamah kalu orang yang hina macam ni nak buat tuduhan . Rakyat tak percaya punya.

    ReplyDelete
  11. Penganutpas
    awat hang ni bangang sgt.hina mahkamah memang tak jadi hal sebab mahkamah tu bangunan. Yg kami rakyat dok hina sekarang ialah hakim2 malaysia yg tak dak teloq dan sistem kehakiman maysia yg sudah dirogol najib dan geng2 brengset dia.
    Pecacai umno macam hang ni mana tau, yg hang tau cuma maki dan mencarut saja. pi cakap dgn beruk lah oooi.

    ReplyDelete
  12. undang2 ciptaan manusia memang menjadi pegangan aqidah penyokong umporno oleh itu apa bila ada orang cuba menghina mahkamah mereka melenting sepertimana berlaku keatas azmil mustafa.
    puak2 munafik ni kalau disuruh pilih diantara undang ALLAH dan undang ciptaan maknusia mereka akan memilih undang2 ciptaan maknusia.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post