Harga minyak antarabangsa menurun, tapi di Malaysia?

Neo Chee Hua,MerdekaReview

Harga minyak mentah antarabangsa menurun ke paras USD86 setong pada Jumaat, mencatat magnitud penurunan terbesar dalam seminggu sejak Mei 2011, berikutan kekhuatiran pelabur terhadap ekonomi dunia yang diperlahankan.

Meskipun harga minyak mentah antarabangsa memperlihatkan pola menurun sejak Mei 2011, namun harga minyak RON 97 Malaysia yang diapungkan mengikut pasaran antarabangsa hanya diturunkan 10 sen pada Jun, dan tiada lagi pengumuman dalam tempoh dua bulan selepas itu.


Harga minyak RON97 telah meningkat sebanyak 85 sen dari Julai 2010 hingga Mei 2011. Penurunan pada 15 Jun 2011 membawa harga RON 97 ke paras RM2.80. Harga RON97 pernah mencatat paras RM2.90/liter pada Mei 2011. Dengan kata lain, RON 97 mencatatkan pertambahan sebanyak 75 sen dengan harga kini, jika dibandingkan dengan harga pada Julai 2010.

Harga minyak mentah mula memperlihatkan pola menurun sejak Mei 2011 sehingga kini, setelah mencatat paras USD120 setong pada April tahun ini.

Menurut laporan Reuters hari ini, harga minyak mentah Brent Crude telah menurun kira-kira 9% dalam minggu ini, sementara harga minyak U.S Crude pula menurun 10% dalam minggu ini. Ini kerana kebimbangan yang menyelubungi pasaran, bahawa US akan terperangkap dalam kemelesetan ekonomi, yang bakal menggugat keperluan petroleum. Selain itu, krisis hutang di Eropah juga menggugat harga minyak mentah.



Harga minyak U.S Crude menurun 6% pada Khamis, mencipta magnitud penurunan harian yang terbesar sejak 5 Mei 2011. Pada Jumaat ini, harganya menurun USD1.40 sehingga USD 85.23 setong, mencatat paras terrendah sejak 17 Februari 2011. Harga minyak Brent Crude pula menurun secara mendadak dengan USD6 pada Khamis, dan kini mengekalkan harga pada USD 107.25 setong pada Jumaat.

Barclays Capital yang paling optimis dengan perkembangan harga minyak mentah pada tahun ini, mengakui bahawa keperluan dunia dijangka akan diperlahankan. Bank pelaburan itu menganggar, keperluan petroleum dunia bakal bertambah 1.1 juta tong, mencatat 88.68 juta tong pada tahun ini.

Ia memperlihatkan perubahan sikap bank pelaburan ini. Sebelum ini, bank pelaburan ini menjangka pertambahan keperluan 1.56 juta tong minyak, malah pernah menjangkakan pertambahan 1.7 juta tong, dua bulan yang lalu.

4 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Ekonomi dunia d perlahankan?? Siapa yang mempercepatkan??..

    http://goldprofit2u.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. KAPITALIS & TAMAK, ADALAH KEMBARAugust 6, 2011 at 12:57 AM

    KAPITALIS YG MENGUASAI UMNO TIDAK MAHU MENGIKUT PERATURAN YG DIA SENDIRI CIPTA...

    MINYAK KONONNYA DI APONGKAN... MINYAK DUNIA NAIK, DGN SEGALA SUKAHATINYA DI NAIKKAN...

    BILA HARGA MINYAK DUNIA TURUN, KAPITALIS BUAT BODOH AJER...

    PERANGAI MANA2 KAPITALIS SAMA SAJA, SAMADA KAPITALIS MELAYU, CINA, INDIA, MAT SALLEH DSBGNYA...

    ReplyDelete
  3. selagi kita di perintah bee end amco selagi tu lah kita di perbodohkan ..

    kalau minyak mahal .. komen menteri mengeluh mcm simpati sgt dgn kesusahan rakyat .. mcm mcm formula di beri .. harga purata 6 bulan la ..
    tau tau myk naik... bila turun tau tau myk dunia dah lama turun ... tau tau myk kita tak turun ...

    ini tidak amanah namanya..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post