Adakah Benar ini Puncanya Jurukamera BernamaTV terbunuh?

Adakah benar laporan yang mengatakan kerana kedegilan Putera 1Malaysia yang menjalankan misi mencari publisiti politik atau boleh juga dikatakan sebagai Misi Mengejar Publisiti yang berkeras mahu menggunakan logo 1Malaysia yang kelihatan seperti bendera US menyebabkan Jurukamera BernamaTV terbunuh?

Laporan tersebut mengatakan..

“Kumpulan-kumpulan pejuang di Somalia tidak pernah dengar nama Malaysia. Dan sentimen anti Amerika (Syarikat), sangat tinggi di sini. Kami (kerajaan Somalia) sudah mengeluarkan garis panduan dan amaran mengenai sentimen anti Amerika Syarikat.


Tetapi pihak Malaysia berkeras mahu mempamerkan bendera Malaysia kerana misi ini adalah misi publisiti politik negara mereka.” Jelas jurucakap kerajaan Somalia.


Ini Punca Jurukamera Bernama TV kena tembak?

Kerajaan Somalia hari ini mengeluarkan laporan lengkap mengenai kematian jurugambar warga Malaysia, Noramfaizul Mohd Nor yang diserang hendap.

Antara yang berada dalam laporan tersebut ialah kekeliruan kumpulan-kumpulan pejuang membezakan bendera Malaysia dengan Amerika Syarikat.

“Kumpulan-kumpulan pejuang di Somalia tidak pernah dengar nama Malaysia. Dan sentimen anti Amerika (Syarikat), sangat tinggi di sini. Kami (kerajaan Somalia) sudah mengeluarkan garis panduan dan amaran mengenai sentimen anti Amerika Syarikat.

Tetapi pihak Malaysia berkeras mahu mempamerkan bendera Malaysia kerana misi ini adalah misi publisiti politik negara mereka.” Jelas jurucakap kerajaan Somalia.


Sumber

10 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. agak x logik untuk mengatakan yg org2 somali x pernah dengar nama Malaysia because this is not the 1st time we've been there for a mission.

    and of course they will say such thing in their report to abort the liability.

    again.....politics!

    ReplyDelete
  2. bro.. not all somalian know about malaysia. Most of the somalian including thugs are new and it is possible that there aren't heard about us

    ReplyDelete
  3. Lain2 teori; Ada yg nak balas dendam atas peristiwa 'lanun' somalia ditangkap tentera Malaysia.

    ReplyDelete
  4. Aku ada terfikir bahawa ada kebenarannya berkenaan isu perletakan bendera Malaysia pada kenderaan konvoi Putera 1Malaysia di Somalia. Ini adalah berdasarkan pada yang aku baca dalam akhbar Mingguan Malaysia di mana akhbar tersebut tidak memaparkan keseluruhan kenderaan yang dinaiki si mati. Jadi aku mengesyaki bahawa penembak Somalia menyangkakan bahawa konvoi berkenaan adalah konvoi Amerika kerana bendera kita adalah hampir sama dengan bendera Amerika. Jadi nak senang cerita kalau kerajaan Somalia yang keluarkan garis panduan, tak usahlah nak pertikaikan sebab mereka lebih arif tentang rakyat mereka.

    ReplyDelete
  5. Alasan tak munasabah..memang benar sentimen anti US dan reputasi US di Somalia amat teruk...tapi jangan salah bendera pulak....kata kerajaan Somalia utk publisiti pulak dah...alasan yg kerajaan yg LEMAH macam PR juga...rakyat Malaysia la ni mampu berfikir dgn waras..jika ia hari pertama Kelab 1 Malaysia keluar membantu rakyat Somalia terus kena tembak..logik juga..tapi dah berhari-hari dah sebelum puasa lagi depa nie dah sampai..kenderaan pasukan kelab 1 Malaysia bertukar2 ke setiap hari? tak juga...kenderaan yg sama depa guna setiap hari..anda fikirkan apa motifnya...jangan jadi tunggul la geng of PR..

    ReplyDelete
  6. kenderaan Nissan 4wd berwarna merah yang dinaiki oleh arwah tidak memaparkan bendera malaysia . yang ada hanya satu sticker misi bantuan kelab putra di cermin bahagian belakang . tembakan yang mengenai arwah dilepaskan melalui cermin sisi. keupayaan kerajaan sementara somalia menyiasat punca kejadian sangatlah diragui. Pada mulanya mereka mendakwa tembakan dilepaskan oleh tentera kesatuan afrika yang tidak bermusuh dengan amerika sepertimana al-shahab

    ReplyDelete
  7. patut ingat, askar Malaysia pernah berjuang bersama US Ranger semasa pertempuran Mogadisu (dalam wayang Black Hawk Down) dan bendera Malaysia memang ada persamaan dengan bendera U.S

    mungkin juga kekeliruan ini berlaku

    ReplyDelete
  8. Pembetulan....AKP 10.52pm

    ...tapi dah berhari-hari dah sebelum raya lagi depa nie dah sampai..

    ReplyDelete
  9. saudaraku PenganutPAS
    kao kata: kenderaan Nissan 4wd berwarna merah yang dinaiki oleh arwah tidak memaparkan bendera malaysia . yang ada hanya satu sticker misi bantuan kelab putra di cermin bahagian belakang .
    INI JELAS BAHAWA KAU TELAH MEMBUKTIKAN putera umno-apco HANYA GILA BABI TONYOK DENGAN GLAMOUR & PUBLISI PELACUR MURAHAN TANPA MENGHIRAUKAN KESELAMATAN ANGGOTA MISI
    syukur dan tahniah atas kejujuran kau dan moga kita dapat berkenalan suatu hari nanti ye hehehe

    ReplyDelete
  10. Apa pun semuanya sudah terjadi.Anti Amerika di Somalia masih kuat.Marah rakyat Somalia kepada Malaysia kita tak tahu.Ingat...Malaysia pernah menyelamatkan tentera amerika ketika diserang di Somalia.TLDM pernah juga menahan lanun2 Somalia.Dendam2 ini kita tidak tahu.Penduduk Somalia banyak yang buta huruf.Mana dia tahu bendera Malaysia atau Amerika.Yang dia tahu bendera berjalur merah putih tu bendera Amerika.Dendam yang membara dilempiaskan bila ada peluang.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post