Bagaimana Jamil Khir mampu miliki Rumah Mewah ini?


KUALA LUMPUR: Timbalan Ketua Angkatan Muda KEADILAN, (AMK) Khairul Anuar Ahmad Zainuddin menggesa Menteri Di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap hal ehwal Agama Islam, Datuk Seri Jamil Khir menjelaskan rumah mewahnya yang dianggar menelan jutaan ringgit.

Keraguan timbul apabila menteri yang baru dilantik 3 tahun oleh Perdana Menteri dan hanya memiliki gaji tidak menjangkau RM15,000 itu, mampu memiliki kediaman mewah dalam masa yang singkat. “Kalau dia (Jamil Khir) rasa seorang yang berpegang teguh terhadap agama dan ada kebertanggungjawaban terhadap negara, dia perlu jujur menjelaskan kekayaan sebelum dan selepas (menjadi menteri),” katanya mengulas isu yang didedah oleh akhbar Suara Keadilan semalam. Khairul berkata ia bukan perkara memeranjatkan kerana menjadi kebiasaan menteri yang ditadbir Kerajaan Barisan Nasional (BN) hidup mewah. Beliau merujuk kes bekas Menteri Selangor Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo yang mencetus kontroversi kerana kos kediamannya dikatakan melebihi kemampuan sebagai menteri besar yang berkhidmat selama lapan tahun. “Rakyat pun tidak terperanjat dengan isu yang sudah dianggap biasa ini. Oleh itu, jika beliau (Jamil) ada sedikit rasa tanggungjawab dengan imej dan kedudukannya, beliau perlu tampil memberi penjelasan.

“Walaupun (dia) Jamil Khir merupakan Menteri Agama namun ia bukanlah jaminan beliau berperangai seperti Menteri-menteri lain” katanya kepada Keadilandaily. Sebelum ini KEADILAN pernah mempersoalkan kehilangan RM32,000 wang zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) didakwa membiayai yuran guaman Jamil Khir dan Pengarah Jabatan Islam (JAWI), Datuk Che Mat Ali.

Ia terbongkar melalui kenyataan media Timbalan Menteri di Jabatan Menteri, Datuk Mashitah Ibrahim, beberapa bulan lalu. Wang zakat tersebut didakwa digunakan bagi menghalang permohonan qazaf Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Saiful Bukhari Azlan, sedangkan Jamil dan Che Mat tidak tergolong dalam kategori yang layak menerima zakat. http://www.keadilandaily.com/?p=20287

51 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. tu dia aik rumah dia meriam buloh tembak kuat abok pun tarak kah..kah..kah

    ReplyDelete
  2. tunggu komen org yg dpt bantuan berniaga barang runcit...

    ReplyDelete
  3. Salam semua..


    Hambe ingat Datuk Seri ni pun menabung cam bik mama kot, drp umur 6 thn smp ke la ni..
    baru bleh wat umah beso2..


    tu br 3 tahun tuh,belum 30 tahun lg..


    "begitu indah dunia,siapa pun kan tergoda..HARTA,PANGKAT & WANITA..melemahkan jiwa"


    hmm..dunia2..

    ReplyDelete
  4. Eh, eh!...Awat hang pamer gambaq ghumah aku ?

    Sat lagi orang kata aku makan rasuah pulak !!

    Oooooohhh..! ghumah jamil khir!
    Betoi ka ? ..macam serupa ngan ghumah aku saja !

    Pssssst,...kejap laei berbunyit lah pecacai gila dok kata aku takbur wal riak.....heheheeee

    ReplyDelete
  5. Asal jumpa rumah besar saja ,..pemimpin Umno yang punya !

    Laa ni pecacai pkr fobia tengok rumah besar !

    Depa tak mau siasat ke ..berapa banyak rumah PPRT, mesra rakyat , rumah mampu milik yang kerajaan Umno/BN dah bina ?.

    ReplyDelete
  6. duniawi...rumah PPRT,mesra rakyat,rumah mampu milik..siap ader kouta UMNO lg..hahaha

    ReplyDelete
  7. rakab, tak payah la tunjuk bangang sgt, aku tau kau dari kecik2 bebal. ASD dlm entry ni nak jamil khir jawab ja, susah sgt ka? klu x salah kenapa menggelupur. Kes yang terang lg bersuluh Khir Toyol cmna? siap tengah dibicara dimahkamah lg, membuktikan memang betul itu rumah dia. satu lg arwah adun klang ke kalau tak salah aku..rumah besar nak mampos berjuta2 tp tuhan maha kuasa..sekejap ja..itu bukankah puak2 UMNO. x dk duit bukan UMNO namanya

    ReplyDelete
  8. Hang masuk ler Umno,...hang dapat ler kuota !
    heheheeee..
    Hang mencacai kat luaq apa dapat?!

    Jamil Khir kena jawablah,..bagi jelas..

    Mana-mana pemimpin umno yang seleweng tuh,..ambillah tindakan!
    Aku sokong 100%...Depa tu buat rosak nama parti saja.

    ReplyDelete
  9. memang benar kata Anonymous 3:06pm kta iaitu memang wujud kuota umno

    tpi itu bukan brite dn crite disini la hehehe. .

    . . beso le juga ruma jamil khir ni ye dn semestinya betamba-tamba semangat PenganutPAS, rakab dan geng kaki bodek klas paria babi tonyok air lioq basi untuk trus menabur fitnah cemburu hasat dengki dongeng auta etc agar dapat lebe imbuhan dan habuan kan kan3

    ReplyDelete
  10. Kalau hampa nk tengok rumah ni pergi le kat kampong Batu Muda berhadpan dengan masjid

    ReplyDelete
  11. biasalah tu dia guna duit menang saman dap kot. ni, tak lama lagi rumah zainol mangkuk ayun tu pun nanti besaq ni la tak lama lagi.
    Limpahan dia tentu lah pi kat kedai todi rakab kot?

    ReplyDelete
  12. Kedai todi???!!!

    Sat lagi aku maki buleh putuih urat kentot hang !!

    Celakak punya baboon..!!

    Hang nak todi ,..hang pii carik kat Selangor...banyak ooooo....
    Satu kampung,..satu kedai arak!
    Siap diskaun sekor chinadoll !

    kehkehkeh!

    ReplyDelete
  13. rakab
    hang tok sah merapu lah oooi.
    Bina rumah murah rakyat tu tanggung jawab kerajaan, tak kira PR atau BN. Kalau tak buat kena hentam, tapi bila buat kena diam2 tak payah pukul canang, rakyat menilai.
    Yg ASD muatkan disini utk komen ialah mahligai berjuta ringgit si Jamil ustad umno tu. mana mai duit bayak sgt? solan mudah dari khairul anuar.....jawab aje lah kalau telus...jgn dok spin.

    ReplyDelete
  14. Anon 5.10

    Hang tanya aku,..mana aku tahu!

    Hang pii la interview Jamil Khir,....aku pun nak tahu jugak !!

    Bila kerajaan bina rumah, kenalah canang !..baru rakyat tahu.

    Sekali-sekala merapu pun syok jugak...boleh release tension !

    ReplyDelete
  15. ini side income dari jual insuran atau MLM nie..kala ader side income lain lagi..entahlah..(cuber ber baik sangka)

    ReplyDelete
  16. bakar,

    baguslah kalau kau dah tunjukkan hantu jenis apa kau ni, senang aku nak deal, kerana kau jenis polong maka aku tak hairan kau nak maki hamun buatlah puas2, sebab aku puas hati dapat buat kau bertukar menjadi pencacai upahan UMNO yang hanya pandai memuki dan memaki. Syabas bakar kerana kau telah mengekalkan tradisi pencacai upahan UMNO yang bila tak tahan diasak mulut kau berbuih, gigi kau menyeringai, menyumpah , menyeranah, memaki, macam anjing giler. Syabas, teruskan dengan maki hamun kau tu, bila dah lapar nanti tuan kau akan bagi kau makanan anjing dalam tin. Lepas makan kau menyalak lah banyak2, tak yah cakap, sebab kalau cakap pun takda sapa yang faham cakap anjing giler. Aku nak layan anjing2 UMNO yang lain pulak, biar semuanya bertukar jadi anjing giler......hahahahahahaha....

    ReplyDelete
  17. Hampir kesemua pemimpin Umno brperangai mcm tu. Itu sbb le ramai pemimpin dari PR dulu lompat parti sbb boleh dpt rumah besau, kereta besau, makan besau, cakap besau & semuany besau belaka. Duduk dlm PR apa boleh dpt. Itulah beza pemimpin brjiwa rakyat dgn lanun pelahap.

    ReplyDelete
  18. Inilah istilah sebenar rumah haram. Rumah Haram ialah rumah2 agam dan istana orang2 kuat UMNO dan kroni2 mereka yang menyalahgunakan kuasa yang diamanahkan oleh rakyat untuk mengkayakan diri sendiri.

    ReplyDelete
  19. Macamlah korang semua tak tau, bukankah itu sudah jadi pemandangan biasa bila rumah2 haram pemimpin2 UMNO semuanya agam2 belaka. Kalau tak agam itu bukan rumah pemimpin UMNO namanya. Alangkan rumah pencacai UMNO pun agam jugak, kan3?

    ReplyDelete
  20. Fuc_Zam,

    Bila hang sampai?...Hang ni mai senyap-senyap jer,..langsung tak ada bunyi!...macam datang dengan saka aje..

    Kalau setakat nak maki hamun,..lebih baik hang tak payah komen laa..

    Buang karan aku jer..

    Itu aje lah amalan kau atas dunia nih!....celik bijik mata nak maki hamun,buruk sangka,berhasad dengki...

    ReplyDelete
  21. bakar, bakar,

    kalau kau nak maki hamun aku, jangan maki macam pondan, kan aku dah kata luahkan dengan penuh perasaan jangan simpan dalam hati nanti dapat kanser. Hah, teruskan dengan maki hamun kau tu, aku nak dengar maki yang best dari kau, kalau tak aku tak mau layan kau, faham?

    ReplyDelete
  22. Ditempat aku banyak tapak bekas lombong,banyak rumah setinggan yang dah buat 40,50 tahun tapi habis dijual oleh melaun Untuk Melayu NO(UMNO) kepada Pemaju Cina,Esok minta tempat tempat lain,jual lagi.Dak dapat buat rumah sabuah sebelum mati pun susah.Anak Perak.

    ReplyDelete
  23. rakab,

    mcm tahu saja kat mana kedai todi..kat mana chinadoll. Pernah kott???

    ni mesti pernah minum todi dan main chinadoll.. kalau tak.. mcm mana tahu kt seluruh selangor ada.. ???

    rakab...rakab.. sudah sudah la.. tambah dosa saja.. dah la bodoh siottt..

    UMNO BODOH

    ReplyDelete
  24. Kalau mamat ni memang dah kaya raya dsebelum ni tak juge hairan, ni setakakt Brigadier Kagat berape sangat giji dan elaun, nak beli tayar kerete mewah pun tak cukup bayar, dah tentu kuat melanun ni, dahi yang lebam nak tunjuk kat siape

    ReplyDelete
  25. laaa rupanya wujud Angkatan muda keadilan . selama ni dok senyap jer. Orang lain dah peg bantuan ke merata dunia , selam ni AMK dok mana . bila nak buat misi bantu orang miskin . ari tu budak AMK ada cadangkan buat kat Baling .

    Tah gambar rumah sapa lah diambil ni. Tak mena mena jamil khir yang kena . Macam lah jamil khir tu tak reti bab agama . korang jer yang pandai bab dosa pahala .

    Rumah ni tak besar mana pun . Design jer gempak .Kalau nak buat rumah macam ni , pinjam jer lah kat bank .

    ReplyDelete
  26. salam. PenganutPAS, jgn la bagi komen yang melucukan lagi mengelikan hati bila baca.

    ReplyDelete
  27. APA2 ajelah penganutPas.. kami semua tahu komen hang cukup bangang.. isu yang sama di'spin'kan.. tak liwat, video seks dan china doll. tak liwat, video seks dan china doll. Itu di ulang-ulangkan sedangkan semua itu nampak jelas banyak kepincangan dan kemusykilan (dalam mahkamah). Isu yang besar yang belum dijawab oleh PM seperti isu skandal kapal selam yang kini dalam siasatan perancis (takkan nak kata kerajaan perancis berlakon kot), cincin 24 juta (alasan menambung sejak kecik) dan sebagainya belum terjawab dengan kukuh!! semua ini telah dilaporkan oleh PR tetapi tiada tindakan seperti siasatan ke atas PM dan bik mama..

    arios bengap PenganutPas

    ReplyDelete
  28. Kawan2....jgnla kalut sgt.ini isu kecik.aku gaji 4000 dh bole beli umah 300k. Ini gaji lg tinggi lg bole yg mahal.sape yg xnk upgrade life klo dh mampu.apela korang yg kutuk2 ni.takkan byr cash kot.mestila sume jual beli loan bank.korang sume ni penah beli rumah ke tak.igt beli rumah mcm beli gula2 kt kedai ke.mcm2 proses kene lalui.apadaaa....pembangkang.org melayu yg skit ade umah besar2 ni dh dengki.yg cine tu beratus2 umah banglo dieorg dh ade.korang patut lg riso tangtu.mane dieorg dpt duit....mcm mane dieorg bole kaye.sebab dieorg xde nk kutuk kaum sendiri .bende simple camni pon korang nk bermaki hamun.bahlul!!!!

    ReplyDelete
  29. Apa le ASD nie!...Jamil kan kerja sebagai menteri..ada gaji..takleh ke dia nak bual loan bank utk buat rumah..toksah jadi bodoh le saudara semua..

    ASD dok kt negeri pulau pinang..rasa ASD bukannya buta...awat tak nak pi siasat rumah2 tokey2 Cina yg besar2 yg berlambak kat Pulau Pinang..adakah ke depa berniaga cara yg betul..mau dok siasat le...sebab makin hari-makin bercambah rumah besar milik puak2 nie aje....tapi yg melayu ada berapa kerat dok rumah besar dah melompat macam kera...dah le DAP tak nak buat rumah kos rendah lagi kt Pulau Pinang..sikit hari lagi Melayu UMNO/PKR/PAS pakat2 dok bawah jambatan Pulau Pinang ke..bawah fly over ke..bawah pokok ke..dalam kerta ke..apa2 bawah le..jgn kena hujan cukup..

    ReplyDelete
  30. Cik non 10.18 oooii,

    Bukan main cabul mulut hang mengata aku yea..

    Itu cuma kiasan tentang apa yang sedang berlaku di Selangor sekarang !

    Kalau hang tak suka pusat hiburan, spa haram, chinadoll bersepah, arak dijual sembarangan...hang kenalah kritik kerajaan Pkr Selangor !!

    Kalau hang buat tak tahu aje,..maknanya hang turut bersubahat !!

    ReplyDelete
  31. rakab
    apa hang bodoh sgt. kat melaka tu kan siap ada sekolah utk perempuan berzina yg bunting! ni idea umno macam hang kan? apa pulak nak peleceh selangor. orang umno macam hang ni kan suka galakan benda maksiat.

    ReplyDelete
  32. AKP
    Hidup hang ni dah lah macam katak bawah tempurung, lani minda hang pula di serabutkan oleh utusek dan tv3 suku. Cuba lah baca akhbar lain sama. pembinaan rumah murah di penang lagi hebat dari masa tsu khoon dulu, tapi dap buat ikhlas tak macam umno bertelur sebiji riuh satu dunia.
    ----------------------------------
    SOME 90 low-cost units costing RM35,000 each will be built in Permatang Damar Laut in Batu Maung, Penang, this year.
    Batu Maung assemblyman Abdul Malik Kassim, who is also a state exco member, said the units would have a built-up area of 700sq ft.
    Without naming the developer, he said the project would kick off late this year and completed in two years.
    -----------------------------------
    Ini belum lagi aku cerita pasal projek di batu kawan utk 7000 unit rumah rakyat lagi.
    Hampa umno pasti bungkuslah di pru13 nanti.

    ReplyDelete
  33. AIKK PENGANUTPAS DAH ADA SEKOR KAWAN DTG BANTU MENYALAK KAT SINI KAHKAHKAH...MCM NI LA ASD MINTAK MAT JAMENG UTK BAGI PENJELASAN...BUKAN KATA DIA BUAT RUMAH TU PAKAI DUIT HARAM...BUKAN JUGAK MINTAK PENGANUTPAS N BAKAQ TOLONG JELAS BAGI PIHAK MAT JAMENG...MCM LA JUGAK KES BANGLO DR GIGI N BEKAS POSMEN TU...SEMPOI SAJA BENDA NI...

    PENGANUT AGAMA UMNO

    ReplyDelete
  34. Dia dah duduk situ sejak 1994 lagi, bukan baru 2-3 tahun lepas. rumah tu dulu kecik, dia tambah la sikit sikit, anak ada 6 orang.

    Lagipun jadi askar 28 tahun, mas pencen Mejar Jeneral, dapat pencen penuh pulak tu, gratutiti dapat lagi.

    Ada tanah kat Kedah nu, kat Guar Chempedak,kat Yan. X caya boleh pegi sana, ada nama dia Taman Markisa. JV tanah dapat duit, buat la rumah kat KL ni, salah ke ?

    ReplyDelete
  35. wow!!3 tahun pegang status menteri dh mcm nie, kalu 54thn..cm mne ye..

    ReplyDelete
  36. Jadi menteri yang jaga hal ehwal agama Islam dalam UMNO ni tak boleh hidup cara halal, mesti nak kena hidup dengan cara haram jugak. Semakin sama cara hidup orang2 kuat Islam dalam UMNO ni dengan pendeta2 agama pagan zaman dulu yang diberi kedudukan, kuasa dan kemewahan oleh raja2 mereka. Bila UMNO mengagamakan politik maka paderi2 UMNO akan hidup dibawah naungan kemewahan.

    ReplyDelete
  37. Bagusla, dh makin ramai orang melayu dapat bina rumah besar dan mewah yang boleh menyaingi orang cina..
    nak harapkan keje makan gaji, memang samapai mati hidup semula pun tak dapat kecuali gaji 100ribu ke atas..
    Bagusla, bina rumah besar-besar kerana zaman Khalifah Umar dulu, masakan nak dapat hidup mewah, kain kafan dia pun hasil sedekah orang ramai...

    ReplyDelete
  38. Anon 7.42,

    Kerajaan Melaka tuh bertanggungjawab!

    Kerajaan Pkr Selangor menggalakkan maksiat,...bila dah bunting,..beranak...anak campak ikut suka !

    Selangor dibawah Pkr sekarang nih dah jadi pusat maksiat !!

    Terpaksalah Ali Rustam buka 'sekolah harapan' untuk menolong gadis-gadis malang yang telah terjerumus ke dalam kancah maksiat bersama anak-anak mereka.

    Dahulu mana ada 'sekolah harapan' ??.
    Semenjak Pkr perintah Selangor jer... baru ada.

    ReplyDelete
  39. Ayoo rakab..hang ni akai letak mana???? PKR baru perintah 3 tahun..kalu bayi baru lahir..baru boleh jalan..jatuh bangun..nak bunting jauh sekali la rakab oiiii....

    La ni hang salahkan group UmporNo la yea..itu baru betul rakab oiii...hang jangan taksub sangat nak tuding jari dekat Pkr..sbb hangpa yg dok perintah selama nie...apa dah hangpa buat selama nie???...mmg ramai la bunting sbb bab2x seks ni hangpa cukup suka....dah lah tue..nak tutup salah hangpa...hangpa buat la rumah harapan tue...isk2x..insaf la rakab oiii....meh kita dok bawah pkr meh..insyaAllah...anak2x kita kedepan ni lebih islamik di bawah pimpinan Tuan Guru..Amin..jgn terlambat join yea..

    ReplyDelete
  40. adoi...ko pandai tulis je kn tp xsiasat dlu.jgn la main2 tuduh je bro.ko igt die ni dlu tukang kutip sampah ke? die ni pencen askar kot.bukan pegawai bawahan. die pencen pangkat brigedier jeneral lg. ade 1 bintang lg atas bahu pgg jwtn pengarah kor agama angkatan tentera.

    ReplyDelete
  41. Anon 7:34..ni sornag lagi bingai..takat pencen askar berapa sen ja dapat??..bapak aku pun pencen kerajaan...jawatan terakhir..timbalan pengarah di jabatan agama islam, jabatan perdana menteri..jeng2x..lekas2x p cari sapa dia...pencen brapa ketui ja dapat...dok umah pun x jauh dari nakhoda tue..anak pun 6 org gak..semua dah bekerja...x ada pun rumah mcm nie..ni mau berjuta2x nie..awat la group UMporNO ni susah nak terima kenyataan....hahaha...yg liwat tue percya 1000%...aduhh....ni depan mata pun payah nak percaya..hahaha

    ReplyDelete
  42. Ape aku rase kwn2 ....bab sekolah harapan tu ucaplah terime kasih kt org bagi idea ni.sekurang2nye ade idea nk bantu elak buang anak.klo korang rase ade idea lagi baik dari tu....bgtaula kt sape2...bole ditambahbaikkan.ni bile dh bg idea mcmni....nk kutuk2 lg...rase diri sendiri je sume betui...sebab agama kuat sgt...org lain mcm xde agama.punca anak2 masalah ni dari mak bapak n keluarge.sebab ape nak kait ngan kerajaan plak.masing2 tepuk dadala....mak bapak klo xblaja agama..anak mcm mana.so...salahkan diri sendiri.ni salahkan ade pusat maksiatla...diskola...dah kaum lain ade kat malaysia ni...mcm mane.senang cite...org kite yg xkuat iman ni join skali.kite sendiri gak yg salah.xyahla salah org lain.aku tgk pas ke umno same.sume xperfect.tp kite bantula insan yg tergelincir dlm idup ni.tak perlu kutuk idea org...bgla idea yang lagi bernas dan bole laksanakan segera.silakan

    ReplyDelete
  43. Ape aku rase...bab rumah jamil ni...klo korang duk tmpt die camno raso eh.korang raso die wat umah besar camtu bole sorok2 ke.dh terang2 die buat...sape2 yg rase muskil bole g siasat.bukan sebab die org UMNO kwn2....die tu org melayu dan islam.yg pembangkang rase xbtul n tercabar sebab ape.sape salah tetap salah.aku rase dari dulu kerajaan dh provide umah murah ni dari dulu lg.bukan nk tipu.kt daerah aku tu..byk je rumah murah naik.setakat ni aku xnampak lg org melayu duk setinggan.ade ke org2 yg xpuas hati ni duk umah setinggan?ke korang xlayak nk beli umah lg sebab loan ngan bank xlepas.tu korang salahkan diri sendiri sebab dulu time blaja xwat btul2.kaum lain blaja sungguh2.keje syarikat besar2.gaji pon bole besaw2.sape masuk gov lg senang lulus loan rumah.skrg ade skim umah pertama.gla apply utk beli umah...klo sape yg xde umah lg.kerajaan dh nk tlg tu.takkan nak tunggu sampai kerajaan nk bagi setiap org rumah percume.negare mane ade wat mcmtu?yg penting majukan diri n keluarga.xheranla klo jamil bole wat umah mcmtu.berdiri atas diri sendiri.bole mentadbir berape ribu org bwh die.itu adr yg elok bole contoh.bukan sebab die UMNO aje sume xbtul.mcm khir toyo tu aku setujula kene hukum.xsume org mcmtu.pembangkang ni mcm dh fobia.silap skit...nk tuko kerajaan....silap skit tuko kerajaan.igt mcm tuko baju agaknye.dlm pembangkang tu aku pelik.bile tgk...ade keje gov...pangkat tinggi...rumah besar...kete besar...dtg dr mane? Bukan dulu kerajaan bagi sekolah elok...sistem pendidikan elok....ade elektrik...ade api...ade jln...negare xberperang walau xde hudud...tp biile dh keje elok2....nmpak kerajaan xbtui aje.piki jauh2 skit nooooo

    ReplyDelete
  44. Anon 4:24..amboi panjangnya...meh aku kupas satu persatu..hang tulis samberano.ikut perasaan.

    meh aku kupas satu persatu dan nilai sendiri.

    1. Hang kena faham..Pembangkang ni bukan jadi pembangkang last 5-10 tahun lepas ja..pembangkang ni dah lama..tapi sbb apa akhir2x ni pembangkang makin gah..sbb rakyat dah hilang kepercayaan pada pemimpin skrng...itu salah pemimpin umno sendiri..dan jangan salahkan pembangkang pulak. Apa pemimpin hang dah buat selama 54 tahun perintah? sampai 4 negri jatuh ke tangan pembangkang...itu hang kena pk sendiri....apa dah jadi?

    2. pasal rumah jamil pak tongkol..oppss...rumah jamil nie. Hang x payah pk perasaan dia..sbb end up dia yg duk umah besar. Hang dok rumah apa ja? Sbb rumah x boleh sorok2x la org nampak. Dan dari situ org nilai hasil kerja kita..bila dah timbul keraguan akan ada persoalan? ada faham? Sedangkan khir poyo pun tertangkap. Ada adun klang mana ntah sama gak..rumah besar gabak.keliling silap2x makan pun cukup2x ja. Mana bleh macam tue..

    3. rumah bantuan kerajaan. Hang dah penah masuk ker? Hang dah pernah duudk ker? Buat bagi macam cukup syarat ja. Hang kena faham, mana2x kerajaan pun akan buat benda yg sama. Itu tanggungjawab bukan sukarela nak buat. Dan rumah murah yg naik kawasan hang tue? Bagitau aku hang dok kawasan mana? Aku nak p servey..mmg tgh cari rumah ketiga nie...OPppssss...

    3. Skim rumah pertamaku yg dibanggakan sangat. Hang dah pernah tgk x syarat2x? KLu hang nak tau standard loan dlu cuma 30-35 tahun. Skim nie sampai umur 40-45 tahun. Bila nak habis itu loan? Rumah berharga rm300k sebulan rm1500. Bagi aku rm1500 tu byk utk org yg baru nak start hidup. Dan bagi kawasan aku, rumah 300k pun susah nak dapat. Kenapa x ada kawalan harga dari kerajaan??? So disini jugak peranan kerajaan sebenarnya.

    3. Majukan diri. Aku rasa semua di sini bukan calang2x. Semua org berusaha ke arah itu. Menjadi pandai pun bukan syarat utk berjaya. Ramai gak yg berjaya..keluar ada degree tapi susah nak dapat pekerjaan.

    4. Huh.klu dah berperang baru nak tukar kerjaan? Maknanya kita dah terlambat. Sbb kita izinkan pemimpin perintah ikut suka mak bapak dia ja..bila rakyat dah marah..mmg akan berperang utk tukar kerjaan sbb kerajaan skrng nie akan buat apa saja utk stay!!

    5. Sistem pendidikan. Haha..kelakar yg nie. Sepatutnya sistem pendidikan percuma. Tapi apa dah jadi? Bila dah masuk U, semua perbelanjaan adalah diri sendiri. Tambah klu swasta. NO MONEY..MO STUDY..bukan semua parents mampu. Dan ada ka anak2x pemimpin sendiri belajar di Sekolah Rendah Kebangsaan, Sekolah Menengah Kebangsaan..dan Local U. Kalau ada bagi satu nama ckup lah..
    Kenapa? Sbb dorg sendiri x ikhtiraf system pendidikan kita...tapi nak suruh rakyat terima. Mcm mana tue?

    6. Sepatutnya Malaysia negara kecil, tapi kaya dengan hasil buminya. Rakyat Malaysia sepatutnya ble hidup dengan lebih senang dari sekang ( yea ker skrng ni senang dengan harga melambung kiri kanan..atas bawah). Kenapa selangor ble catat pendapatan tertinggi selepas 28 tahun? 3 tahun perintah air dah free. Dikotakan apa yg di janji. Klu 30 tahun rasanya system pendidikan free, air free (sluruh malaysia), internet free, electric free..yg asas2x tue rasanya dah free. Fikirlah secara rasional bukan secara logik yg sedikit sahaja.

    7. Byk sangat yg x kena dengan kepimpinan skrng. dan wujudnya pembangkang utk menstabilkan keadaan. Klu dah semua idea pembangkang x kena..smua idea pembangkang kena belasah..aii...confirm sumethg wrong happen.

    8. Pendek kata, kita kena tolak kerajaan yg susahkan rakyat. Rakyat disuruh berjimat tapi pemimpin makin gah joli sakan sana sini. Isk...nak huraikan mmg byk lah......

    9. Bagi peluang pada pembangkang utk bukti. Klu pembangkang pun x kena sebagai kerajaan..kita pakat2x tolak kerajaan baru nnti.

    ReplyDelete
  45. Adoi...panjang lebaq tul jawaban tuan.ade yg bole diterime n ade yg xleh diterime jgk tu.rasioanal n logik due2 kene amik kire bro.bg aku dan mungkin ade kwn2 lain dh idup selesa seckup rase.bg aku xkaye n xmiskin.ade family n anak.dh xde bende lain nak kejo lg.negara dh aman..keje dh stabil.aku dpt bende2 ni sume atas usaha sendiri.syukur kerajaan bg dr sekolah..masuk uni...terus dpt keje.bersepah keje cume pandai pilih je.bukan nak riak...tp cube nk btulkan persepsi.abih tu nak ape lg?nak agama g masjid n surau ade.blaja kat umah bole.nak berperang wat ape? Maybe ade pemimpim yg xbetul...kite tegurla n tuko..lgkan minah kat kaunter aku tegur klo biadap.takkan satu opis nk tuko org sebab sorg biadap bro.btulla ade pembangkang btul utk stabilkan sesuatu.kawe setuju.pemimpin ni ade agenda masing2.sume nk cari mkn bro.dieorg xde keje lain dh.jgla bro...fanatik n fobia sgt ngan umno ni.pembangkang penah amik alih trg.tp xde satu pon yg bole buat.pening kwn2 aku kt sane.ambil alih kerajaan sebab nk balas dendam.islam tu.same jgk perangai.last2 tuko blk kerajaan.pada pandangan aku...ko rase mane yg xbtul kt kerajaan skrg ni..gla wat aduan.pihak atasan akan amik tindkan.mcm2 care.mmg tugas pembangkang cari mane xbetul.tp klo setakat xdpt nk bersaing ngan org yg lebih maju n baik...xperlu nk berperang nk tukor kerajaaan sediaada.kite majukan diri dulu.baru bole beli rumah besor....kete besor.klo ko rase kerajaan selngor ok...org umno pon jgn malu nk ikut same.xsalah ikut contoh yg baik.yg penting org melayu n islam no.1 kt malaysia ni.dok gitu kwng2

    ReplyDelete
  46. Anon 4:59, Aku x fanatik dan fobia dengan UmNo sbb aku dlu adalah orng UmNO. Tapi aku dah insaf skrng ni dengan kelakuan2x pemimpin2x durjana kita!

    1. Bagi aku hang nie pk singkat!Sebab apa? Sbb hang pk family hang saja. Asal family hang..anak2x hang cukup makan pakai. Sudah lah. Cukup lah. Habis igt semua org bernasib baik mcm kita ka? Kena pk tue bro. Jangan nak lepaskan diri sendiri. Duduk rumah besar. Anak2x selesa. Cukup lah. Apa nak pk lagi. Hah.Elok sangat lah pk mcm tue. Org lain sbb dia malas nak usaha..lantak lah dia susah. Napa? terjamin sampai bila2x ka kita akan senang dan sihat??? x payah bantuan orang dah??? Jangan sombong sangat bro!

    2nd part hang cakap mcm pro. Pemimpin x betul kita tuko or kita tegur? Masalahnya ada ker landasan utk tegur? Hang mai habaq sat saluran mana? Silap2x mau kena ISA la bro. Cakap kena ada akal skit. Media, polis, tentera, lawyer semua dorg yg pya...x kan x nampak lagi part nie bro?? Jangan baca media Utuseks saja. Selak2x harakah sama. Ada internet baca Malaysia kini. Compare dan nilai sendiri. Stakat minah kaunter dah beratus kali aku tegur. x payah cita.

    3rd-Bab terengganu. Bab ni kelakar. Baru perintah 1 penggal hangpa dah request mcm2x. Kalau boleh hari ni air kotor. Esok dah wajib bersih. Dah la duit royalti ditukar duit Ehsan. Portion yg diberi berapa jea. Kalau ada pun kebaikan yg dibuat, ada ka utuseks ko tu akan keluarkan??? semua keluar yg buruk2x ja. So mmg ko nampak buruk ja la.

    4th. Kerajaan selangor bukan takat rasa ja baik bro. Mmg terbukti. Klu adillah sangat kerajaan UmeNo tue..mesti ko pun dah tahukan. Mesti ko dah baca surat khabar utuseks mention pendapatan tertinggi selama 28 tahun!!..ko x surprise ke? So mcm mana nak tukar kerajaan lama..UmeNO selangor eloklah jadi pembangkang jea laaaaa. Sampaikan x nak rakyat selangor terlepas info, Siap ada surat khabar "Selangor daily lagi. Jemput share

    5th-berperang? Napa selama kedah, PP dan selangor perintah skrng nie..ko ada dengaq sesiapa p perang ker? Elok jea funtion mcm biasa...ada yg x terima gaji ka? aku rasa so far isu tu x timbul pun..yg ko takut sangat apahal...

    6th. Ko rasa org Melayu+Islam ka No.1 sekng nie? Sbb kita dok rasa kita No1 la..kita selesa dengan apa yg dok ada...walhal..bangsa lain lebih kaya raya dari kita. Tmabah klu hg dok kl, selangor, pp...bangsa kita mmg tertinggal jaub beb!!

    ReplyDelete
  47. Maaf..bukan Selangor Daily...(byk sangat baca.dah tersalah mention)..hehe..Selangorkini..dan harakahdaily..baca yg tue sama..klu Selangor Tekini.,itu create by UmNO utk putar belitkan Selangor...harap Maklum..

    ReplyDelete
  48. Elok suruh budak PKR tu gesa anwar aljuburi jelaskan dari mana sumber kewangan yang digunakan untuk membina mahligai nya yang didudukinya sekarang yang diberitakan bernilai RM7 juta. Kata nak sama rata, jadi kenalah minta anwar jelaskan perkara tersebut dan bukan hentam sebelah sahaja.

    ReplyDelete
  49. Cik Enon 12:03PM, elok gak tue...kita londehkan semua2x harta menda dorang suma...dari peringkat tertinggi sampai la ke balaci2x bawah tue...kita tgk list mana plg byk, plg kaya dan plg bergaya dgn cincin di jari..70 juta ooooo....

    Errkk..masalahnya...ada saluran mana yea nak pgi? Tpi pelik klu ada la mahligai rm7juta Anwar tue..hairan lah..napa x keluar dalam utuseks ka...meloya ka...sungguh pelik...

    ReplyDelete
  50. tak payah heran lah...klo nak macam tu jadi pejabat aje...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post