Hudud : TG Nik Aziz tak kecewa.. Pencacai UMNO yang kecewa..

"Bismillah, saya dimaklumkan keputusan pimpinan Pakatan Rakyat semalam yang menghormati hasrat Kelantan untuk memasukkan hukum hudud di dalam undang-undang syariah.

Alhamdulillah, saya menerima baik dan bersyukur sangat2 kerana rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat memahami hasrat Kelantan apatah lagi kerana ia tidak menyentuh non muslim. Tinggal lagi sekarang, kerajaan pusat yang didokong oleh UMNO yang masih menghalang hasrat kami "- Tuan Guru nik Aziz..


KUALA LUMPUR, 29 Sept — Sementara Pakatan Rakyat malam tadi memutuskan pihaknya memerlukan konsensus dalam isu hukum hudud, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meneruskan usahanya meyakinkan bukan Islam dengan memberi jaminan undang-undang itu akan dilaksanakan dengan “telus” dan hanya membabitkan Kelantan buat masa sekarang.

Dalam mesej terbaru disiarkan menerusi laman sosial Facebook awal pagi ini, Nik Aziz berkata, beliau mahu memahami kebimbangan bukan Islam dengan jelas dan menyediakan sebanyak maklumat yang boleh demi menjelaskan kerisauan mereka.

“Saudara-saudari bukan Islam, boleh saya tahu bahagian mana hukum hudud yang menakutkan anda?” kata beliau dalam mesej yang disampaikan kira-kira lima jam selepas kepimpinan Pakatan Rakyat mengumumkan pendirian mereka di Kuala Lumpur.

“Saya berharap anda tidak takut dengan hudud hanya disebabkan salah faham, salah persepsi atau disebabkan anda tidak tahu atau tidak pasti,” kata beliau lagi.

Mursyidul Am PAS ini menulis lagi, “saya memberi jaminan bahawa pelaksanaan hudud adalah telus kepada bukan Islam dan hanya terlebih dahulu dilaksanakan di Kelantan.”

Oleh itu tambah beliau, “sila berikan maklum balas.”

“Dan, saya mahu memahami kebimbangan anda dengan jelas dan menyediakan sebanyak jawapan yang boleh untuk mengatasi kebimbangan anda,” kata beliau lagi.

Mesej seumpama itu merupakan yang keempat dalam tempoh seminggu ini.

Dalam mesej semalam, Nik Aziz memberi “jaminan” undang-undang hudud jika dilaksanakan tidak akan dikuatkuasakan ke atas bukan Islam.

Katanya, undang-undang itu yang diusahakan sejak 17 tahun lalu untuk dilaksanakan di Kelantan hanya meliputi masyarakat Islam.

Pada 24 September lalu, Nik Aziz meminta bukan Muslim memberi pandangan jujur sama ada mereka akan bersetuju jika undang-undang itu dilaksanakan.

Kerajaan negeri Kelantan pimpinan berusaha untuk melaksanakan undang-undang ini sejak awal 1990-an tetapi tersekat ekoran amaran kerajaan pusat yang disampaikan pada 1994 ketika pentadbiran Dr Mahathir.

Isu itu berkembang semula sebagai kontroversi minggu lalu Nik Aziz menegaskan beliau lebih rela jika DAP mahu keluar dari Pakatan Rakyat jika tidak bersetuju dengan pendiriannya mahu menegakkan hukum hudud dan menubuhkan negara Islam.

Sebelum ini Nik Aziz berkata, beliau akan tetap dengan pendiriannya untuk menegakkan hukum hudud dan penubuhan negara Islam walaupun mendapat tentangan hebat daripada rakan sekutunya itu.

Kata beliau, tiada sesiapa pun termasuk DAP berhak menolak hukum hudud selagi semua manusia menumpang di bumi Allah ini dan hukum Islam yang mahu ditegakkan itu adalah kerana ia hukum Allah, bukannya manusia.

Nik Aziz berkata demikian mengulas kenyataan Pengerusi DAP Kebangsaan Karpal Singh bahawa parti itu tetap menolak penubuhan negara Islam dan pelaksanaan hukum hudud kerana ia bertentangan sama sekali dengan Perlembagaan Persekutuan.

Berdasarkan satu kenyataan minggu lalu, Ketua Umum Pakatan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau secara peribadi menyokong pelaksanaan hukum hudud, tetapi ia tidak dibincangkan oleh Pakatan Rakyat.

Minggu lalu, Nik Aziz menolak pandangan bekas mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin bahawa keadaan negara ketika ini tidak kondusif untuk melaksanakan hukum hudud itu.

Malam tadi, Pakatan Rakyat mengambil pendirian tegas hukum hudud, yang muncul kembali sebagai isu ‘panas’ minggu lalu, tidak akan menjadi sebahagian daripada dasar bersama perikatan itu sehingga kesemua parti komponen menzahirkan persetujuan dan konsensus.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memberitahu sidang media tengah malam tadi bahawa hukum hudud bukan sebahagian daripada dasar Pakatan Rakyat dan bantahan DAP perlu dihormati.

“Ya, ya. Sangat jelas ia perlu bersama,” kata Ketua Umum Pakatan Rakyat ini menjawab soalan sama ada pelaksanaan hukum hudud memerlukan persetujuan sebulat suara kesemua ketiga-tiga parti dalam perikatan itu.

Dalam kenyataan bersama dikeluarkan, Anwar, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata mesyuarat Pakatan Rakyat malam tadi memperakui dan mempertahankan dasar-dasar bersama yang telah dipersetujui sebelum ini sepertimana terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan, dasar bersama dan Buku Jingga.

Bagaimanapun dalam mesej pagi ini, Nik Aziz tidak menyentuh keputusan kepimpinan Pakatan Rakyat malam tadi.


The Malaysian Insider

53 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. TGNA = cool...cool..cool

    ReplyDelete
  2. hanya pencuri/perompak spt barua2 umngok yg takutkan hudud pasai tgn mereka akan kena potong.kan TGNA dah kata hudud utk org islam sj so saya sebagai org bkn islam 100% sokong hudud dilaksanakan di malaysia.kalau kita xde niat nak curi/rompak apa yg nak ditakutkan dgn hukum hudud.

    ReplyDelete
  3. Mufaraqah ialah niat untuk memisahkan diri dari mengikuti imam semasa mengerjakan solat berjamaah. Maksudnya dia meneruskan solatnya secara sendiri tanpa perlu berhenti dan ulang semula solatnya.

    Renung-renungkan ....dan selamat beramal ......

    ReplyDelete
  4. anon 1205....salah umno lagi ka....yg buat keputusan menolak hudud dlm mesyuarat tu dap...umno mana ada dlm meeting tu...cerdik sungguh balaci2 pr.....
    semua salah umno,,,kucing nak beranak pun salah umno...

    ReplyDelete
  5. PARTI SESAT PENJILAT DAP

    NGAKU PARTI ISLAM TAKUTKAN ALLAH RUPA2NYA TAKUT DAP

    HAHAHAHAH WAYANG PRU

    AJIS SILA KERAT TELOR ANDA DAN BERI PADA ANJING

    ReplyDelete
  6. jgn dok salah kan org bukan islam.

    umno patut terima cabaran nik aziz.

    kalau kelantan buat maka salah satu negeri yg dikuasai 100% umno pun patut buat ..

    sekurang kurangnya umno terutama di kelantan sepatutnya menyambut seruan nik aziz dgn takbir..

    aku sedikit pun tak marah dap tolak hudud ..

    ReplyDelete
  7. AJIS KATA KALAU DAP TAK MAU HUDUD, DIA PUNYA PASAL LA - WAA NAMPAK MACAM GARANG

    ALIH ALIH MELUTUT PADA DAP

    CAKAP BERDEGAR2 RUPA2NYA TELOQ TAKDA PUN

    NI SEMUA WAYANG PRU

    SIAL PUNYA AJIS N PARTI SESAT PAS, DOK TIPU RAKYAT

    ReplyDelete
  8. MAKIN RAMAI PENGAMPU UMNO DAN MACAI-MACAI DEPA SEJAK BEBERAPA BULAN KEBELAKANGAN INI.. HUJAH DIBERIKAN TAK PERNAH KONKRIT DAN BERMAIN ISU SEKS DAN LIWAT.

    APA2 AJELAH PENGANUTPAS, AKP, RAKAB ANAK SEBERANG JAYA DAN MACAI SEANGKATAN DENGANYA.. SEMUA TAHU BN DAH HAMPIR LUPUS..

    LU ORANG HANY BERANI DALAM BLOG ASD NI SAJE.. LU CUBA MAIN WAYANG DALAM BLOG PRO PEMBANGKANG LAIN.. SEPERTI MALAYSIAKINI KE AND BLA-BLA.. MEMANG LU SEMUA KENA LANCAU PUNYA DALAM BLOG TU!! SEBAB BANYAK PENYOKONG PR.. BUKTINYA HAJI MASRAN YANG SAMA MACAI MACAM HAMPA SENYAP TERUS.. ADA BERANI KA?!! HAHAHAHAHA

    ReplyDelete
  9. Anon 1257, boleh jalan la ngan cabaran. kalo betol la Nik Aziz tu ikhlas, dah lame buat hudud di kelantan. Kuase perundangan undang2 bawah bidang kuase negeri.apehal nak sebok2 ngan UMNO kerajaan pusat bagai? hahahaha

    ReplyDelete
  10. AJIS TU SAMA TARAF DENGAN PENCACAI ANGKAT TAIK JA

    NAK MENANG PUNYA PASAL SANGGUP JUAL AGAMA

    SERBAN JA BESAR TAPI SANGGUP JILAT PUNGGUNG GUAN ENG - CIS HINA SUNGGUH DOK NGAKU TOK GURU

    PERTAHANLA HUDUD KALAU NGAKU PARTI ISLAM

    ReplyDelete
  11. Dah agak dah!
    Pemimpin Pas takkan mampu berdepan Dap!

    Negara Islam kemana??
    Hudud pun tak boleh pergi !

    Hj.Hadi terkesima dengan renungan tajam Karpal Singh !

    ish,ish,ishkkk...

    ReplyDelete
  12. Hanya satu pelesit berkeliaran dlm blog ASD.
    Identiti ditukar2...
    yg bestnya hujah bodoh...
    dtg dari otak yg sama...
    lawak...lawak.....

    TGNA tokwan yang paling cool, calm, cool, calm, cool.....
    bestnya kalau dia jadi tokwan aku..

    ReplyDelete
  13. anon 1:30
    pelisit yg sekoq ni kaki peluk bini gedebok, cari tong gas tak jumpa2.
    komen si rakab@bakar toya.."pas tak mampu berdepan dap"? kepala otak hang, rakab ooi,yang kelmarin depa duduk semeja berbincang tu apa dia??takan membelakang kot berdepan lah tu.

    ReplyDelete
  14. rakab
    DAP tak setuju hudud, aku faham sebab umno selama 50 tahun tak pernah berusaha memberi penerangan yg betul pasal islam kepada yg bukan islam.
    Tapi bila pemimpin umno sendiri terutama presiden dia menentang hudud tobat aku tak faham.
    Hang faham ka toya!

    ReplyDelete
  15. non 1.30,

    Dah macam orang sasau je kau nih!
    dok kira satu orang pakai berapa nick?

    Memang ada beberapa orang pro umno yang komen kat sini...ASD tau laa..

    Kalau begini ler akal kau, aku fikir nik aziz pun tak mau mengaku dia tokwan kau walau pun kau memang cucu dia ...

    kahkahkah...

    ReplyDelete
  16. Anon 2.46,

    Dalam mesyuarat tu ,Pas bukan berdepan dengan Dap ...tapi menerima arahan supaya memperakui kekuasaan tuanku Karpal Singh!

    Ada kau dengar Dap bertolak ansur berkenaan isu hudud?...tak ada!!

    Cuma Anwar saja main wayang nak tunjuk kononnya pakatan nampak cantik..

    ReplyDelete
  17. Woit barau rakab...
    aku tak sebut pun nama apasal hang terasa?
    Komen seorang musibat buat aku tergelak2..dan terpancut2...
    kot mana mai arahan pula?
    dia tanya dia jawab?
    sasau sungguh seorang mamat ni...
    Apa pun memang sempoi kata sepakat PR....caya lah PR
    Cayalah TGNA....a simple message

    ReplyDelete
  18. hanya rakab yg bodoh saja sokong kapal karam apa2pun cerita hudud itu cerita TGNA yg kau rakab buat komen bodoh setaraf SPM3 org tak peduli anggap hanya lawak angan2 bebal...dibandingkan idea rakab,diani pemuja juboq...sebabtu takut hukum hudud...kau layanje swing dangdut umno kau tu ...sah pemuja juboq.

    ReplyDelete
  19. rakab
    bahasa melayu pun hang tak faham? bila pula pas membelakangkan dap bila bercakap dengan depa..tentulah berdepan..bahalol!
    pas mahu hudud, dap tak setuju...jadi betul lah kata anwar, belum ada keputusan muktamat, betul juga kata TGNA.kefahaman perlu diberi kepada yg bukan islam setelah 50tahun dipesongkan oleh umno.

    ReplyDelete
  20. Ingat umno ingat juboq...

    Ingat umno ingat sex

    Ingat umno ingat gay

    Ingat umno ingat rakab

    ReplyDelete
  21. Bodoh betoi anak seberang jaya. UMNO yang tak luluskan hudud di kelantan dan Trengganu kerana kuasa lulus adalah kerajaan pusat tajaan UMPORNO yg tak bagi, bukannya DAP! Tak tahu ada manusia bodoh macam lembu pun ada!

    ReplyDelete
  22. rakab
    pas memperakui kekuasaan dap???
    hang dah gila ka?
    kuasa apa? nu kuasa kat tangan najib yg jelas anti hudud, kalau hang tak kenal, dia ni presiden bacul parti bangsat umno.
    dap setuju ke, dap tak setuju ke, tak langsung membawa makna.
    Yang bermakna mereka yg berkuasa sekarang di federal tak sokong hudud sebab umno takut kat mca dan mic,kebuloq undi kapiaq.

    ReplyDelete
  23. ingat rakab, teringat todi
    ingat todi, teringat rakab@bakar.

    ReplyDelete
  24. Aku tak rasa org yg kutuk TGNA lebih alim dan mengaji lebih banyak kitab daripada dia. Silap2 doa mandi wajib pun kantoi. Kita boleh berbeza pendapat tapi bab kutuk org yang lebih alim ni mmg tak boleh terima akal. Puak2 mcm ni mesti yakin 100% rosmah sbg role model ustazah pilihan dan wajar diikuti.

    ReplyDelete
  25. Bombongok,

    Pemuja juboq ??
    Yang mengadap hakim Zabidin tu,..aku ke atau ketua umum kau ?!!

    kehkehkeh..

    ReplyDelete
  26. Anon 2.46,

    Kalau berani berdepan..kenapa Nik Aziz hantar Takiyudin sebagai wakil ?.

    Sepatutnya nik aziz gunakan kesempatan di mesyuarat itu untuk berbincang dengan Dap!

    Dia yang mencetuskan masalah itu,..dialah yang sepatutnya selesaikan!!

    ReplyDelete
  27. Batu Nesan PKR,

    Kasihannnnn...engkau nih!

    Semenjak kerajaan Dap Perak jatuh ke tangan BN,..hari-hari kau mengongoi.....

    Senang je ubat untuk kau ni,...cuba kau sokong BN pulak!

    tentu kau rasa gembira tiap-tiap hari.....cam aku!......heheheeee..

    ReplyDelete
  28. Rakab 5:50pm .. rupa rupanya kau anggap hudud tu masalah ya .. betul ke tgna yg mencetus kan 'masalah'... patut lah umnoi senyap je.. dia org tau kalau bersuara jd masalah..

    ReplyDelete
  29. salam..
    umno berani ka nak ikut hukum hudud..?

    ReplyDelete
  30. dlm keadaan org islam sendiri pun was was dan ada yg langsung tak nak hudud... jd apa yg u expect kalau nik aziz yg datang sendiri ke mesyuarat tu ..

    cuba buat dgn ulamak umnoi..aku gerenti tgna akan datang ...

    ReplyDelete
  31. bukan umno ... kjaan pusat berani ke menjadi kan hudud satu wawasan utk anak cucu cicit kita.. mcm wawasan 2020 tuuu...

    umno mmg dah lama tak berani .. hudud ni kan masalah..

    ReplyDelete
  32. Rahib..ehh..rakab..ko x terpk ker kenapa UmNo x nak buat Hudud sejak sekian lama dlo..50 tahun rakab oii? Negara Islam konon...Aku nampak anak org Islam yg perangai lagi buruk dari anak cina..anak hindu. Ke Penjara lagi x terkira.

    Apa dah jadi rakab? ker sama kes gak takut terketar2x dengan MIC ngan MCA..cer citer..cer citer...

    ReplyDelete
  33. Rakab the sole warrior.....
    a stupid warrior too......
    you fight hard...
    but you always at the losing side....
    repent....

    ReplyDelete
  34. salam tuan..."agama" nak di buat@dibina atas politik mana nak menjadi..agama kena buat atas iman..x gitu tuan????????iman itu FUNGSInya adalah untuk menjadi lantai kepada agama..kalo pakai lantai "lain" ianya akan "runtuh".("lantai" lain allah taala x suka,bila allah taala x suka ianya x kan berjaya)...oleh itu berpesan2 lah kita kepada iman..salam n walahuaklam tuan...

    ReplyDelete
  35. tepat sekali anon 9.07 .

    Parti digelar parti islam . perjuangan kononnya untuk islam . jawatan tertinggi dipanggil murshidur am . konon macam spiritual leader lah . tapi berbicara bab hukum agama pendapat murshidul dibakul sampah kan.

    maka jadilah muSHITdol hamPAS . buat dosa jer ikut jemaah yang macam ni . cap ayam .

    ReplyDelete
  36. Saudara sekalian,

    Hj.Hadi kata hudud itu cuma 0.001% saja daripada keseluruhan ajaran Islam.

    Tuan presiden Pas sendiri yang cakap!..takkan anta semua tak percaya!

    Hampir keseluruhan dari ajaran Islam adalah berkenaan[addin] cara hidup manusia di bumi ini.

    Jadi, yang mana satu sepatutnya menjadi keutamaan kepada kita ??.

    Bukan Umno menolak hudud!..Tetapi tuntutan agama Islam yang 99.99% itu apabila dapat disempurnakan,..maka hukum hudud dengan mudah dapat dilaksanakan.

    Islam ditegakkan dengan pendidikan dan dakwah bukan dengan kekerasan atau paksaan!

    Nik Aziz sendiri mengatakan bahawa beliau mahu memahami kehendak masyarakat bukan Islam.

    Dan itulah yang sepatutnya dilakukan sebelum terburu-buru hendak melaksanakan hukum yang hanya 0.001% sahaja daripada keseluruhan ajaran Islam.

    ReplyDelete
  37. Terang lagi jelas, PAS hanya bersandiwara...mulanya PAS beriya-iya ingin laksanakan hukum hudud..dan TGNA berkeras bila ditentang sekutunya DAP...marah bertambah TGNA kt DAP..katanya perlu laksanakan dan sudah bersedia....akhirnya layu jua..tunduk melutu...kerana DAP keras kepala...alasan DSAI menghormati pendirian parti2 pulak dah!!!

    Rasulullah pernah bersabda:-

    “Membaguskan perkataan tetapi buruk tingkahnya, mengajak kepada kitab Allah tetapi tidaklah mereka termasuk di dalamnya sedikitpun” H/R Ahmad

    P/S: Bersungguh-sungguh ke PAS laksanakan hukum Hudud? hanya diuji Allah SWT dlm sekutu sendiri, sudah mengalah..kemudian menyalahkan pulak kerajaan UMNO/BN..sedangkan UMNO telah berkata belum tiba masanya..bukan menolak! Beruntunglah pada yg mahu berfikir...

    ReplyDelete
  38. cuma 'LANTAI' UMNO je yg tak kukuh.. licin berkukat dgn fitnah dan rasuah..

    setelah 50 tahun umno masih kata belum masa sdgkan PAS belum ambil teraju pemerintahan dah mula kan kesedaran ttg hudud.

    kalau tak PAS yg timbulkan pelaksanaan hudud selama itu lah umno akan kata belum tiba masa nya..


    hubungan PAS dgn DAP setahun jagung.. bila sampai lapisan pemimpin muda DAP yg ambil alih aku rasa kita dah tak de masalah..

    ReplyDelete
  39. salam tuan..."nanti aku ada MASA aku solat la"...inila sandaran dan "lantai" yg salah dan mendekati syirik..berapa ramai manusia yg ada masa tp x solat?berkuasakah "MASA" 2 hingga kita nak sandarkan agama yg ALLAH TAALA cipta kepada apa yg dia cipta juga?......faham tuan?..seolah2nya komputer tuan rosak tapi anta kat kdai basikal,salah PENYERAHAN..yg ni pernah dengar X? - "nanti bila kita berKUASA kia akan tegakkan agama....."berapa ramai pulak manusia berkuasa tp bertmbh sesat?Berkuasakah KUASA tu?kata2 di atas dan keyakinan yg trgmbr melaluinya itu la yg mengundang jauhnya IMAN@ALLAH kpd kita....fhm tuan?salam n walahuaklam tuan.....(sesungguhya syirikla kezaliman sebenar terhadap diri sendiri..lupa bgtau saya bukan cerita pasal umno atau pas saya cerita pasal iman.. ALLAH MAHA KUASA MAKHLUK X BERKUASA..)

    ReplyDelete
  40. anon 12:40am
    "tuan" yg kau tujukan tu najib ke??
    memang tepat lah. nanti kalau ada masa kita laksana hudud....dah 50 tahun anaon oooi. umno ni niat tak ada, usaha tak ada, kesungguhan tak ada malah berdoa supaya hudud terlaksana pun tak ada...yang ada mengambil semua kesempatan, fitnah, adu-domba, melaga-lagakan oranga asalkan hudud tak di laksana.
    Now.....syirik kelas apa yg anon nak letakan pemimpin umno ni!!!

    ReplyDelete
  41. rakab,
    hang ni betul2 toya lah!!
    sejak bila umno mahu terima hudud?? hang mimpi ka? kalau tak terima tu, menentang lah..sama macam dap. kapiaq tentang aku faham...yg mengaku pejuang melayu dan islam pemimpin umno tentang aku tak faham melainkan depa ni puak munafiq!

    ReplyDelete
  42. rakab
    "tuntutan islam yg 99%??" apa yg hang dok merepek ni syaitan? hang pecah amalan islam ikut pecahan, nisbah?? bahalol!

    ReplyDelete
  43. akp,
    syabas utk TGNA kerana kesungguhan dia menegakan hudud di kelantan. syabas juga kpd dap kerana akur yg adalah hak pas utk tegakan hudud walaupun tak setuju. bermakna hudud boleh ditegakan dikelantan kerana hampir semua adunnya islam. dapa tak ada suara langsung.
    masalahnya niat murni ni sekeat oleh UMporNO, mat mongol najib dengan kuasa fedral nya!

    ReplyDelete
  44. akp
    hang ni banggang kelas baghal keldai.
    umno yg berkuasa meluluskan perlaksanaan hudud terang2 menentang hudud, menyekat hudud.
    dap yag tak ada kuasa menentang hudud...itu yg jadi sasaran umno.
    bukankan gila nama nya umno ni!!
    peduli apa aku dap menetang hudud ke tak.. dia tak ada kuasa apa2 pun di kelantan. yang ada kuasa dok sekat, halang cadangan kelantan melaksanakan hudud ialah umno. sebab tu umno ni parti orang munafiq!!

    ReplyDelete
  45. anon 7.34 dan anon 7.38...
    jgn tunjuk kebodohan tahap keldai kat sini...bagi malu org pr...ttp mungkin boleh dimaafkan kalau anda masih tak habis sekolah atau spm pangkat 3 mcm mat sabu..
    mari abg jelaskan....sebarang pindaan perlembagaan atau undang2 tertakluk kepada kelulusan dlm parlimen memandangkan malaysia negara berparlimen dan PM NAJIB tidak mempunyai kuasa utk melaksanakan sebarang pindaan perlembagaan dan perlukan kelulusan 2/3
    jika pas mempunyai keazaman utk melaksanakan hukum hudud secara serius...mereka perlukan mendrafkan hukum hudud dan usulkan ke parlimen utk persetujuan...tetapi pas tidak pernah usulkan ke parlimen hanya sembang kedai kopi dan bila kantoi salahkan umno...
    pas hanya perlu usulkan ke parlimen sahaja...mungkin dap, mca dan gerakan takkan menyokong sebarang usul berkenaan hudud di parlimen...tetapi utk membuktikan umno tidak menolak..pas dan umno menyokong pindaan tersebut mungkin mencapai 2/3...tidak perlukan undi dap,mca dan gerakan...amacam ada berani ka pas

    ReplyDelete
  46. Hujah bangang akp,rakab,asj,namewee,bombongok,AAA
    hanya satu pelesit berkeliaran...
    tak perlu 2/3....mat memburit dah bagi statement hudud tidak akan dilaksanakan di Msia...checkmate..

    Melayu memburit takut dgn chua cina memburit juga...
    kah...kah...kah...

    ReplyDelete
  47. anon 10.40 ....itu saja hujah hang...alahai otak balaci pr mcm mat sabu pangkat 3....apa nak buat...hujah balaci pr...tin kosong

    ReplyDelete
  48. adalah satu cabaran utk pas utk mengusulkan hukum hudud di parlimen...dan lihat siapa yg menyokong dan sapa yg menolak....

    ReplyDelete
  49. dah qada & qadar mat sabu pangkat 3....
    pangkat 3 pun boleh berfikir lebih baik drpd mat najis...
    jgn tergelincir dari kesedaran asas...
    hang ni toya lah...

    ReplyDelete
  50. asj
    baguslah geng otak lembu umno dah bertambah, memeriahkan lagi laman ASD ni.
    Aku terlupa yg jenis pecacai murahan umno ni bukan saja banggang tapi juga pelupa. Masa kelantan dan terengganu nak laksanakan hudd macam2 ugutan yg diterima...akhir sekali ugut guna perlembagaan persekutuan utk batal negeri jika pas terus laksanakan hudud...sah umno (munafiq) lah penghalang, dap (kapiaq) cuma tak setuju.
    -----------------------------------
    KUALA TERENGGANU 1 Okt. - Polis Terengganu tidak akan membantu melaksanakan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) 2002 yang akan diwartakan bulan ini selagi tidak menerima arahan daripada Pejabat Peguam Negara (PPN)
    ----------------------------------
    BANGI: Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad berkata kerajaan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap pelaksanaan hukum hudud kerajaan Pas Terengganu jika mendapati ia zalim dan bercanggah dengan undang-undang Persekutuan

    ReplyDelete
  51. non 7.30,

    Sat lagi aku cakap kasaq , hang panas telinga pulak!

    O.oo1% tu hj.Hadi yang cakap!

    hang pi marah dia laa...

    atau hang memang kurang membaca ?!

    ReplyDelete
  52. asj = 1Pelesit

    Tin kosong itu akan jadi keranda utk mat monggol & 1Pelesit....

    ReplyDelete
  53. hey rakab berambus lah pi jaga kedai todi hang tu!
    komen hang hanya beruk yg faham.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post