Kes Aminulrasyid: Kpl Jenain didapati bersalah

Koperal Jenain Subi, 49, hari ini didapati bersalah atas tuduhan menyebabkan kematian remaja Aminulrasyid Amzah yang ditembak mati di Shah Alam pada 26 April 2010.

Mahkamah Sesyen Shah Alam mendapati Jenain bersalah atas tuduhan tersebut mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum 30 tahun penjara.

Hakim Latifah Mohd Tahar mendapati Jenain melakukan perbuatan itu di antara jam 1.10 dan 2 pagi di Jalan Tarian 11/2, Shah Alam pada tarikh tersebut.


Katannya, pendakwaan telah berjaya membuktikan peluru yang menyebabkan kematian pelajar sekolah itu merupakan salah satu daripada 21 butir peluru yang ditembak oleh Jenain menggunakan selaras senapang submesin-gan pada malam itu.

Pendakwaan telah membuktikan demikian dengan melangkaui keraguan munasabah, katanya.

Menurutnya lagi, seorang pegawai polis sepatutnya tahu bahawa tembakan pada tetapan automatik itu adalah berbahaya dan boleh menyebabkan kematian.


Malaysiakini

10 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Salam semua,


    mcm mana pulak kes pelajar yg koma & meninggal slps dibaling oleh polis dgn helmet kt ganu tempoh hr??

    harapnya dpt pembelaan yg sewajarnya jgk..

    ReplyDelete
  2. Apa rasany klu anak dia sendiri kena tembak. Silap2 boleh gila. Begitulah perasaan yg menimpa ibubapa Aminulrasyid ni. Matlamt utama koperal Jenain Subi ni nk cpt naik pangkat & glmour. Itu sbb tembak brtubi2 tnpa guna akal.

    ReplyDelete
  3. Ada SOP PDRM, tak ikut, Ikut SOP hutan rimba. Bila dah didapati bersalah minta simpati rakyat pulak.

    ReplyDelete
  4. hukuman dah dekat hari mengundi...
    ambil hati rakyat...
    kerajaan bangsat...
    mampos lagi baik...
    kambing hitam masih banyak lagi..

    ReplyDelete
  5. salah tetap salah!!! tapi nak kena cari siapa yg arahkan beb!! macam kes altantuya tu..

    http://umnoisdead.blogspot.com

    ReplyDelete
  6. Keadilan untuk Aminurasyid belum muktamad lagi, lepas ni kita akan dengar pula keputusan mahkamah rayuan. Buat masa sekarang anggaplah ini adalah keputusan sebelum PRU, kalau esok lusa loyer polis ni kata akan buat rayuan, maka polis ni tak kan dihantar ke penjara sehingga mahkamah rayuan membuat keputusan. tak tau lah bila pula akan diadakan mahkamah rayuan tu, selepas PRU kot? Betul lah kata Anon 2:11 pm, keputusan ini keputusan sebelum PRU. Jadi korang semua jangan lah cepat berasa selesa sehingga terleka dengan keputusan yang sementara ini.

    ReplyDelete
  7. Memang tepat sekali apa yang di dakwa oleh Muhammad Sabu bahawa Polis pengganas, ini buktinya...kalau kes PKM serang balai Polis Bukit di bicarakan, keputusannya akan memihak kepada PKM kerana Polis ketika itu seperti kata PAS. Polis mabuk dan sedang berjudi...

    ReplyDelete
  8. anjing2 pkr menyalak lagi!
    tangkap..salah,...x tangkap pon salah!..mmg pekong ko semua ni..
    babi celaka..
    ko tunggu dapig kristiankan ko..
    bangsat x sedor diri,..
    kimak nyer macai pkr!

    ReplyDelete
  9. Aku bsimpati pada isteri n anak2 Jenain ni.....siapa yg nk bela pulak. Jadi lain kali x payahlah nk kejar2 lagi pada kereta yg tak bhenti bila ditahan...jgn tembak bahaya...memang yg lari tu biasanye ada sebab kn....utk keselamatan diri n keluarga anda..

    ReplyDelete
  10. komen dd 10:13 PM dan anon 3:10 pm

    kamu tak ikut SoP

    kenapa yg bakar susila ikut SOP PDRM pulak ..???

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post