Najib dikritik Mahathir lagi..

Pemilihan calon yang boleh menang dalam pilihan raya akan menimbulkan masalah antara pucuk pimpinan dan peringkat akar umbi, kata mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata calon yang boleh menang dalam pilihan raya bergantung kepada penilaian Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak (kanan) dan penasihatnya dalam menentukan calon yang akan bertanding.


Namun begitu, beliau berkata penilaian dan pandangan tersebut kemungkinan bercanggah dengan kehendak anggota parti dan menimbulkan masalah 'mencantas calon' dalam pilihan raya.

"Selain itu, ia menjadi satu amalan apabila mereka yang gagal dipilih atau dicalonkan bertindak untuk mencantas mereka yang dicalonkan untuk memastikan orang itu kalah dalam pilihan raya.

"Sehubungan itu, apabila parti yang menentukan calon, semua harus memberikan sokongan penuh untuk memastikan calon tersebut menang dalam pilihan raya," katanya dalam sesi rakaman rancangan Bicara Negarawan bersama Tun Dr Mahathir Mohamad di Yayasan Kepimpinan Perdana, di Putrajaya, semalam.

Tiga orang panel ialah Ketua Pengarang Bernama Datuk Yong Soo Heong, Penolong Ketua Pengarang 1 Kumpulan Utusan, Datuk Zaini Hassan dan Pensyarah Universiti Malaysia (Unimas), Dr Jeniri Amir.

Hadir sama ialah isteri Dr Mahathir, Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali dan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim.

Dr Mahathir berkata Najib yang juga Pengerusi BN harus menerangkan kepada bakal-bakal calon untuk meraih sokongan di akar umbi.

"Jesteru itu, adalah lebih baik untuk memastikan parti yang meraih kemenangan agar rakyat yang dapat nikmat," katanya.

Apabila ditanya masa sesuai untuk mengadakan pilihan raya, Dr Mahathir berkata'lewat sikit pun tidak apa".

"Ini boleh memberi masa kepada Najib untuk membuat penilaian siapa yang harus menjadi calon," katanya.


- Bernama

20 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Siapa yang memerintah la ni Najib atau Mahathir.

    ReplyDelete
  2. najib...itu kepala sekit lagi mau botak! Itu kepala dalam batu sudah duduk!! besar punya batu, itu batu punya nama Dr. M.

    ReplyDelete
  3. Firaun tak akan duduk diam selagi mat monggol tak lepas kerusi PM.
    Dah terpalit dgn kerja2 jahat pemerintahan selama 22 tahun....
    juboq dah panas...
    tidor tak lena...
    Itulah jahatnya firaun malaysia..

    ReplyDelete
  4. Apa yang kau orang merapu nih !

    Setakat memberikan pandangan ,..itu perkara biasa .

    Kalau dah lepas pilihanraya baru nak bercakap,..dah tak berguna lagi!

    Puak pakatan nih,..suka berprasangka buruk laa..

    ReplyDelete
  5. bakar,

    kamu pun nak jadi munafik jugak? kamu kata puak Pakatan suka berprasangka buruk tapi kamu lupa yang kamu kata Mat Zain mungkin dibayar, tu apa kalau bukan prasangka buruk? heran betul lah kenapa puak pencacai UMNO ni suka sangat nak beralih jadi munafik. Berapa kamu dibayar untuk jadi peniaga kedai runcit yang mencacai dlm blog untuk UMNO?

    ReplyDelete
  6. FMZam,

    Aku tak menuduh dia dibayar,..tapi aku kata 'mungkin',...Perkataan itu bertujuan untuk membuka
    perbahasan !
    Kau yang salah tafsir !!

    Umno tak bayar aku apa-apa pun !...sebaliknya aku yang terhutang budi pada Umno !!

    ReplyDelete
  7. Bakar..

    'mungkin' pun boleh dan mengundang tafsir sebagai 'berprasangka buruk' jugak!! ayat sama tanpa meaning tak berbeza..

    kan dah kena.. so lain kali jangan dok meraban dulu.. Bila berhujah, lain kali berfikir dulu

    ReplyDelete
  8. Sdr 4.05,

    Perkataan 'mungkin' itu menjelaskan bahawa ayat tersebut tidak bermaksud muktamad !

    'Mungkin ya' atau 'mungkin tidak'!.

    Terpulang pada persepsi masing2.

    Noktah !.....let's move on...

    ReplyDelete
  9. bakar,

    kalau kau tak tau lain kali jangan bercakap ikut sedap mulut, kau tak tau apa itu prasangka sebab itu kau berputar2 disekeliling menegakkan perkataan "mungkin" padahal menggunakan perkataan "mungkin" itulah yang membentuk prasangka. Kalau tak ada perkataan mungkin itu sudah jadi fitnah, dan bila sudah ada bukti itu ialah dakwaan. Pergilah uruskan kedai kau tu jangan sampai orang boikot kedai kau kerana ber"prasangka" kedai kau lingkup pun kau tak risau sebab UMNO jaga kau.

    ReplyDelete
  10. setiap kali aku baca komen budak fmzam ni....mesti nk perli kedai si rakab.
    kuat iri ati la budak ni.
    rakab,
    ko tau, si bodo anak buah anugay mmg kaki putar alam....ko ckp apa pon bangang ni xkan trima.

    ReplyDelete
  11. anon 8:20
    apa hang kata kedai rakab jual todi?? astaga, rakab oooi apa nak jadi kat hang!!

    ReplyDelete
  12. buat mcmana pun sape yg kerja keras dan pandai kipas dan bodek dr awal serta tak de latarbelakang yg menarik pun akan dipilih punya..

    time dr m pun hal ini terjadi, dia sendiri pernah komen ramai ahli akedamik yg mssuk pas sbb tak de peluang dlm umno.

    tak payah nak ckp pasal calun .. ketua kampung pun cukup lah.. yg org kampung pilih di tolak jugak..

    klau calun akar umbi yg terpilih yg calun pm dan tpm pulak yg cantas..

    ReplyDelete
  13. anon bangang 8:20,

    nak tau sebab aku tak terima sebab kau dan bakar tak lah sepandai mana pun, setakat sepandai2 tupai bangang melompat aje. Rosmah buang duit aje hantar dua ekor barua dia yang macam babi ni untuk kena tembak.

    ReplyDelete
  14. izin kan aku cuba terang kan psl perkataan mungkin ..

    ayat pertama .. dia mungkin tidak menerima apa apa tetapi ..


    ayat kedua .. dia mungkin menerima duit upah ..

    jd kalau ayat kedua itu mungkin tu dah dikira dia ambil duit ..

    ReplyDelete
  15. pandangan mcm ni tak selesaikan masalah ..

    buang masa..

    last last dia kata bakal bakal calon kena raih sokongan akar umbi jugak..

    kan lg senang - terima calun akar umbi je.. senang kita tenguk contoh Trengganu calun akar umbi, calun mb dan calun parti...

    ReplyDelete
  16. fmzam lahanat..
    mak bapak ko berjimak x baca bismillah gaknyer....sbb tu dpt anak sial mcm ko.
    x perlu org pandai nak berdepan bapok mcm ko ni la..

    ReplyDelete
  17. dd donkey daddy,

    sekarang dah tak tahan baru tau kau ni kaki maki jugak ye, ttba aje marah padahal kau bukan si Anon pukimak tu? Kau ni guna banyak nama ke? Kalau jenis macam tu lah kau ni memang mak bapak kau tu main dengan keldai untuk lahirkan donkey daddy macam kau ni, tau tak. Haram jadah punya manusia, dah tak tahan mula memaki, hah ingat kau aje pandai memaki? Pukimak lu bacin tu sebab kau pun bacin.

    ReplyDelete
  18. Pencacai UMNO ni sama aje mentaliti diaorang, pakai nama macam2 konon nak bagi nampak ramai tapi sebenarnya pengecut. Bila tahlah lawan komen, senjata desperado dia ialah mulakan maki hamun. Jangan ingat korang aja pandai memaki, pukimak lu lah kalau aku nak biarkan korang lepas dengan maki hamun kau tu. Macam ni aje ke standard pencacai UMNO, dah puas spin cakap guna nama Allah, guna Islam, tapi bila tak jalan jugak guna maki hamun. Hah! memang pukimak haram jadah korang ni semua pencacai UMNO.

    ReplyDelete
  19. Kritikan Tun M adalah bersifat nasihat bukan bersifat menjatuhkannya...seumpama bapa nasihat anaknya..hi..hi..jgn iri hati..

    ReplyDelete
  20. AKP,

    Tak lah kami sikit pun tak iri hati sebab betul lah mamak tu macam bapak kepada anak...anak kampung pertama....hahahahaha...jangan sakit hati.....

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post