Patutlah tiba-tiba Kabinet dilaporkan setuju guna Dakwat Kekal..

Korang ingat lagi laporan oleh Malaysiakini berkenaan penggunaan dakwat kekal pada 8 September lalu yang membuatkan ramai Penyokong Pakatan Rakyat gembira?

Dalam laporan itu Malaysiakini telah memetik laporan dari Sin Chew Daily, antara laporannya ialah Kabinet telah bersetuju untuk menggunakan dakwat kekal dalam pilihan raya umum akan datang.

laporan akhbar Sin Chew Daily pada 8 Sept itu menyebut, keputusan menggunakan dakwat kekal dalam pilihan raya umum akan datang itu dibuat dalam mesyuarat Kabinet pada 7 Sept.


Laporan itu berkata kabinet berpandangan dakwat kekal lebih sesuai, berbanding sistem biometrik yang dicadangkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), dan telah diguna dengan jayanya oleh beberapa negara untuk menghindari pengundian berganda.

Bagaimanapun, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz mendakwa beliau tidak tahu menahu mengenai keputusan seumpama itu.

Tak tahu atau pura-pura tidak tahu.. Nazri tidak menafikan pun laporan itu. Bak kata pepatah 'pokok tak akan bergoyang jika tiada angin...' lagipun pemimpin UMNO ni bab menipu bukan perkara luar biasa..

Korang nak tahu pasal apa tiba-tiba boleh timbul laporan Kabinet telah bersetuju untuk menggunakan dakwat kekal itu sedangkan sebelum ini SPR pernah membatalkan penggunaan dakwat kekal suatu masa dulu secara tiba-tiba dan SPR juga yang bermati-matian mahu menggunakan sistem biometrik?

Sebabnya ialah bahan untuk melunturkan dakwat itu sudah ditemui dan ianya mudah didapati dalam pasaran.. bacalah laporan The Star kat bawah ni..


Indelible ink can be easily removed, says firm

By MARTIN CARVALHO and RASHVINJEET S. BEDI

PETALING JAYA: An international firm specialising in fingerprint security systems claims it has evidence to show that indelible ink used for voting may not be foolproof and that it can be easily removed with common solvents.

The Europe-based company, with 25 years of experience in over 40 countries, has carried out a reliability test on the ink with its findings to be submitted to the authorities.


Off it goes: Indelible ink used to mark voter’s fingers can be washed off with off-the-shelf detergents.

In a demonstration for The Star, it was shown the indelible ink stain on the test subject's index finger was easily rubbed off in minutes using off-the-shelf stain removal solvent found in most hardware shops.

“The ink is a controlled item which contains silver nitrate and is not openly sold in the market,” a senior company spokesman said, adding that India was the main source for indelible ink.

The controversy over indelible ink is not new as its use was questioned in the Afghan presidential elections in 2004 and elections in Palestine in 2005.

“It was discovered in both elections that some voters managed to remove the ink and vote more than once,” the spokesman said.

“Indelible ink could also be easily substituted with other inks and polling stations may not be equipped with test kits to test their genuineness.”

Health concern is another factor affecting the use of the ink as it contains silver nitrate which can cause irritation.

“Its use is not permitted in Europe and the US,” he said.

The use of indelible ink was among the demands of Bersih 2.0 which described it as a simple and cost-effective means to prevent voter fraud.

In 2007, the EC decided to implement the use of indelible ink but did not do so in the 12th General Election following fears of fraud.

Election Commission chairman Tan Sri Abdul Aziz Yusof refused to comment on the company's findings, saying that any such matter would be discussed by the Parliamentary Select Committee set up to implement electoral reforms - TheStar Online


Ini terjemahannya...

Dakwat kekal mudah dipadam?


Sebuah firma antarabangsa yang mengkhusus dalam sistem keselamatan cap jari mendakwa mereka mempunyai bukti bahawa dakwat kekal akan digunakan oleh pengundi boleh dihilangkan dengan mudah menggunakan pelarut biasa.

Menurut syarikat yang berpangakalan di Eropah, dengan pegalaman lebih 25 tahun di lebih 40 buah negara telah menjalankan ujian dengan menggunakan dakwat berkenaan dan hasil penemuaan tersebut telah diserahkan kepada pihak berkuasa.

Dalam satu demonstrasi kepada The Star, telah ditunjukkan bagaimana dakwat kekal yang dicelup pada jari telunjuk dapat dihilangkan dengan mudah dalam tempoh beberapa minit sahaja dengan menggunakan pelarut biasa yang boleh didapati di kedai menjual barang perkakasan.

Menurut jurucakap syarikat berkenaan, pelarut tersebut merupakan barang kawalan kerana ia mengandungi argentum nitrat dan tidak boleh dijual secara terbuka di pasaran.

Kontroversi penggunaan dakwat kekal bukanlah perkara baru apabila penggunaannya turut dipersoalkan pada pilihan raya Presiden Afghanistan pada 2004 dan pilihan raya Palestin pada 2005 - terjemahan spenuhnya sila baca di (SINI)

29 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Mestilah setuju setelah beribu2 mat dan minah indon didaftarkan sebagai pengundi. Pasti menang besar lepas ni.

    ReplyDelete
  2. Nampak sangat bodohnya pembangkang ketika bermati matian buat usul penggunaan dakwat kekal tanpa kajian mendalam.

    BERSIH 2.0 sekadar nak popularkan lembu betina dan mat sabu. Amat malang, lakonan anwar patah tengkok kantoi..

    Berbaloikah 15 ribu rakyat yang keluar bereformasi rupanya ditipu oleh puak pembangkang ini.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum tuan rumah mohon link blog kat sini

    ReplyDelete
  4. Akukah yang keliru? Gambar menunjukkan jari dihitamkan pada jari telunjuk kiri tapi yang dibersihkan ditunjuk pada jari kanan.

    #2 Apakah lebih mudah dicuci jika diletakkan di kuku? Kalau dah susah sangat guna ajelah inai. kalau buang pun kesannya masih ada.

    ReplyDelete
  5. keluangman kalau pakatan bodoh ini bermakna negara lebih maju dan lebih ramai penduduk pun bodoh sb mrk dah mengunakannya..

    mungkin dahulu tidak ada pelarut yg boleh menghilangkan dakwat tsbt tp kemajuan sains tlh mencipta nya dan mungkin juga dahalu susah didapati.

    dan pling bodoh spr sb kejadian dah berlaku di afgan pd 2004 tp bila di desak ckp berbelit belit Sepatutnya spr ckp tak leh sbb pengunaan dakwat diragui dan mnjadi kontrovesi di afgan.

    dimana kah tahap otak awak bila bg komen somboreno..

    ReplyDelete
  6. Aku dah agak dah... mesti perkara ni akan berlaku...

    Mesti depa tenagh dok cari chemical yg bole melunturkan dakwat tersebut...

    Nah !!!... sekarang dah jumpa... PR kena ambik tindakan susulan terhadap perkara ini...

    ---> orang kuala

    ReplyDelete
  7. anon 7.11 tak adil kau tuduh komen kluangman semberono.

    cuba kau baca balik apa yang komen tu?? kemajuan sains tapi afghan 2004 ??

    SPR dah bagitau dah yang dakwat tu boleh didapati oleh orang awam dan dakwat tu tak selesaikan masalah pengundi berganda. Jangan salahkan SPR dalam hal ini.

    ReplyDelete
  8. Woi pencacai,

    Apa yang bodoh tentang Pakatan ni adalah apa yang buat UMNO jadi lebih bodoh kerana bila UMNO tak ikut, UMNO bodoh, ikut pun lagilah UMNO jadi bodoh. Lagi bodohlah kerajaan UMNO ni apa pasal tak buat kajian mendalam sebelum ikut usul Pakatan tu?

    ReplyDelete
  9. dakwat kekal ke. . biometrik ke. . potong kote ke. . itu smua amno-apco da tak heran la coz ape jua kaedah yg digunakan akan tetap 2juta PATI dan PADI menunggu untuk ikut arahan dan kerahan hahaha hihihi huhuhu

    ReplyDelete
  10. Itulah - percaya sangat kat Amoeba. Hingga Sasterawan Negara pun berjuang turun padang. Dakwat Tak Luntur Inilah salah satu isu yang diperjuangkan sehangat-hangatnya oleh BERSIH 2.0. Yang Melayu pembangkang, Melayu Kuno - ikut saja. Memang tabiat Melayu 'kuno' gitu. Dah kena belit baru terasa sembelit. 

    Sekarang bukan soalnya, "Jika kail panjang sejengkal..."; persoalan sekarang adalah sikap suka bertindak melulu serta tidak BERFIKIR dahulu. 

    Sikap tidak suka berfikir secara kritislah menyebabkan orang Melayu (terutama Melayu Kuno) menjadi 'lembu'.  Lembu mudah lupa. Kalau nak ajar sesuatu kepada lembu, kita kena ulang berbanyak kali. Lembu mudah lupa sebab lembu tidak boleh berfikir secara KRITIS. Berfikir SECARA KRITIS perlu dalam proses pembelajaran yang efektif (tak lupa). Namun, proses ini memerlukan tenaga banyak dan sememangnya meletihkan (pebgesahan pakar dalam penyelidikan kefungsian otak). On the other hand, berfikir secara EMOTIONAL adalah lebih mudah dan menyeronokkan - seakan-akan berhibur. Orang Melayu (terutama yang kuno) memang suka berhibur (sebab pemalas) - jadi mereka pasti memilih: 

    1) Tak payah berfikir - ikut saja apa orang buat, dan 
    2) Berfikir secara EMOTIONAL - seronok. 

    Apalah Melayu... 

    Aku pun Melayu. Tetapi bukan Melayu ber-OTAK KUNO. Seperti pembangkang. That's it!!!

    ReplyDelete
  11. buat anon 9.41 - aku tak pasti samada kau tunjuk pandai atau samada kau memang bodoh dan terus diperbodohkan oleh pemimpin2 UMNO yg bg kau terlalu agong. Aku tak kisah klu kau dpt pendidikan oversea so nmpak pemikiran kritis yg kau cuba tunjukkan. Tp back to main issue..penipuan daftar pilihanraya, rasuah PKFZ, MAS, Sime Darby dan byk lg GLC, semua melibatkan billion2 dan kesemuanya didalangi pemimpin2 UMNO. Aku rasa kalau nak list mmg tak muat so baik ko balik renung kembali apa yg pemimping2 ulung kau dh lakukan selama lebih 50 tahun ni..soal apa yg rakyat boleh buat untuk negara , its just an utter bull****
    Klu dh ada fakta bru datang balik dgn komen2 ilmiah kita debat

    ReplyDelete
  12. anon 9.49 benarlah cakap kau. 50 tahun BN perintah banyak jugaklah duit terlibat , berbillion-bilion.

    anon 9.41 tak cakap pun pasal umno , yang kau tetiba jer melalut ni apasal . dia cuma kutuk melayu yang sokong ambiga Bersih tu . apahal dengan umno plak . bukan semua yang tidak sokong umno tu suka sangatlah dengan PKR yang dok makan duit yayasan kristian ni.

    maka esok genaplah 3 tahun pemerintahan mat jenin PR kat malaysia . Takderlah sampai berbillion-billion cuma hanya 28juta jer rakyat malaysia yang kena tipu hidup hidup.

    ReplyDelete
  13. pPAS,

    50 tahun UMNO perintah kalau kau jumlahkan berapa rakyat Malaysia yang kena tipu, accumulated figure dari awal sampai sekarang rasanya lebih besar dari 28 juta yang kau kata kena tipu dengan PR. Tanya sendirilah berapa ramai yang ditipu UMNO tu yang dah mati dan berapa ramai UMNO yang menipu yang dah mati? Rakyat Malaysia bukan saja yang masih hidup mati ditipu hidup2 oleh UMNO, yang dah mati pun pernah ditipu hidup2 oleh UMNO! Jadi jumlah yang ditipu UMNO samada hidup atau mati tentu lebih besar dari 28 juta tau tak?

    ReplyDelete
  14. Tulis Anon 9:49:
    "...Tp back to main issue.. penipuan daftar pilihanraya, rasuah PKFZ, MAS, Sime Darby dan byk lg GLC, semua melibatkan billion2 dan kesemuanya didalangi pemimpin2 UMNO. Aku rasa kalau nak list mmg tak muat..."

    Apakah 'main issue' sebenar yang di hu har di sini? PENIPUAN. 

    Tipu menipu adalah lumrah tabiat manusia. Selagi otak manusia ada bahagia 'Limbik'-nya yang kerjanya sentiasa menjana 'nafsu'. Nafsu ini hanya boleh dikontrol, insya-Allah, dengan adanya ilmu di bahagian korteks otak. Namun begitu, dengan adanya ilmu dibahagian korteks saka tidak akan membawa kesan membina sehingga ada daya dalaman yang boleh (cukup kuat) menggerakan daya fikiran menjadi kritis. Ramai orang Melayu pembangkang yang berilmu - sama ada duniawi mahupun ukhrawi. Tetapi, cara berfikirnya masih kuno. Dan pemikiran kuno mudah di-'confused'-kan oleh emosi. 

    Seperti Anon 9:49, isunya PENIPUAN, tetapi diselubungi EMOSI (kebencian kepada UMNO). Jadi, dengan itu pemikiran Anon 9:49 menjadi tidak rasional (timbul dari PEMIKIRAN EMOSIONAL).

    Cuba tanya diri: Manusia mana dalamalaysia ini boleh terpelihara dari MENIPU - walau sedikit pun? Anda mengatakan orang-orang UMNO menipu:

    1) Anda boleh berdiri di dalam mahkamah, bersumpah dan membuktikan dengan fakta:"daftar pilihanraya, rasuah PKFZ, MAS, Sime Darby dan byk lg GLC,.." semuanya semata-mata penipuan? 

    2) Kalau UMNO terlalu banyak menipu rakyat (mungkin, sehingga rakyat di Malaysia ini kebuluran seperti di Somalia) bolehkah anda tunjukan kepada saya orang-orang pembangkang yang tidak akan berbuat demikian (jikar benar ada penipuan oleh orang UMNO dalam hal-hal yang diungkitkan!) apabila diberi kuasa memerintah?

    Jadi, tipu-menipu ini sentiasa berlaku UNLESS ada IMAN & TAQWA yang jitu. Kalau tidak tipu harta benda; tipu perasaan. Dan kalau tidak tipu kerana duit; tipu kerana kuasa. Yang membezakan - sedikit lwn banyaknya menipu. 

    Melihat pembangunan yang telah dibawa UMNO beserta Perikatan dan Barisan Nasional, penipuan berlaku boleh dikatakan minimal. Boleh jadi ada yang nampaknya maksima, tetapi hanya localized incidences dan terjadi untuk pemacuan pembangunan dari tersepit oleh suasana semasa. PRAGMATIK. 

    Terima kasih kepada Anon 9:49 kerana boleh dibuat contoh.

    Minta maaf ya. Selamat Hari Raya. Masih Syawal ni. 

    ReplyDelete
  15. apa yang pasti masanya akan tiba..tatkala ditunjukan semula apa yang telah diperbuat sepanjang hidup yg serba singkat. semua terlibat..buat pemimpin2 lg byk tanggungjawab lagi byk akan dipersoalkan, tak kira parti mana..enough said..

    ReplyDelete
  16. Akhir ini terdapat komen panjang lebar dan nampak sangat penuh fakta dan intelek tapi sekadar 'balancing act' untuk menarik golongan atas pagar terutamanya. Setiap orang bebas memberi pandangan dan bebas selepas memberi pandangan walau betapa pahit pandangan itu untuk ditelan.

    ReplyDelete
  17. Mesti guna dakwat kekal. Tak kisah le wujud pelarut yg boleh hilangkn kesan jari tu. Tunaikn dulu prmintaan BERSIH spt bersihkn daftar pemilih, mansuhkn undi pos dsbny tu. Sekurngny dpt mengurngkn tipu-muslihat SPR & kroniny BN.

    ReplyDelete
  18. anon 1.06
    maksud kau dengan mengiayakan tipu muslihat PKR untuk menutup muslihat BN . pi mai pi mai tang tu jer .

    apa pun jangan libatkan SPR . Yang cadang PKR , yang bantah BN . SPR tak terlibat , pengundi atas pagar pun SPR kena jaga jugak.

    ReplyDelete
  19. Kalian semua nampak macam pandai...berhujah pandai...tetapi perkara yang berlaku tutup mata...janji cukup bulan dapat gaji. Negara nak karam dek pemimpin yang gila kuasa, tak amanah, panjang tangan, hati kaudu...huh banyak lagi...sikit pun tak menyentuh hati kalian semua. Tidak ada sedikit pun susah dihati memikirkan nasib anakcucu dimasa hadapan...bernegarakah mereka...merdekakah mereka tak ada yang ambil peduli. Kalian sibuk memikirkan titikbengik semasa tanpa menganalisa secara kritis sebab duduk perkara yang berlaku...Mohon dalam sehari cuba duduk fikirkanlah selama 5 minit kemanakah halatuju negara kita ini...

    ReplyDelete
  20. CKTai,

    OK lah, aku ambil cuti 1 hari nak gi tempat yang aku boleh luangkan 5 minit untuk fikirkan apa yang kau suruh fikirkan tu. Terima kasih. Bye.

    ReplyDelete
  21. chee kuan ,
    aku sokong cadangan kau , supaya kita dok renungkan apa yang akan berlaku kepada cucu cicitkita nanti.

    Negara ni masa depannya dicorakkan oleh pemimpin . Samaada dari BN atau PR . Terpulang pada rakyat menentukannya.

    Jika BN pilihan , dah tentu PM Najib dan TPM muhiddin . 2 2 melayu dan islam. Dasar ekonomi , sosial , politik , kemakmuran negra dan undang-undang sepertimana yang ada sekarang . Terpulang bagaimana kita melihatnya.

    Kalau PR jadi pilihan rakyat . PM mungkin anwar . Orang yang mendapat pembiayaan dari yayasan kristian tu . kaalu bukan anwar , tiada calonnya setakat ini yang dicanang PR . Tim PM plak antara lim kit siang , hj. hadi atau azmin ali . dasar Dasar ekonomi , sosial , politik , kemakmuran negara dan undang-undang mungkin kekal atu mungkin berubah dari apa yag ada sekarang . tapi kalau mengikut nama yang disenaraikan . mungkin lebih teruk dari apa yang kita ada sekarang . terpulang bagaimana kita menilainya .

    Kalau kita tengok diri kita , kita lebih berjaya dari ayah dan datuk kita, maka kita akan buat pilihan yang dah pasti berbanding dengan pilihan yang tidak pasti lebih baik atau lebih buruk. adalak kita mampu memperjudikan nasib anak cucu kita ??

    maka sempena ulangtahun ke 3 pemerintahan mat jenin PR diucapkan selamat berangan-angan..

    ReplyDelete
  22. Aku pun sokong apa yg chu kuan cakap..klu la UmporNo masih berkuasa...makin meningkatlah lagi harga barangan di Malaysia nie..cth terdekat ialah pengguna prepaid pun kena tax...orang UmporNo..dia nak kikis rakyat dia...dari semewah2x manusia..sampai la ke golongan sesusah2x manusia..semua dia nak kaut!!!..Apa dah jadi dengan Pemerintahan yg dibanggakan selama 50 tahun nie?..Laungan ekonomi maju dari dulu sampai sekarang..klu ekonomi maju..kenapa hidup rakyat makin tersepit..makin melarat??? Huh..mengaku pejuang bangsa konon..kawan2x..mari buka mata dan minda..mana perginya duit minyak kita..duit tol kita..duit sawit kita..bina klcc dengan duit petronas..end up..petronas pun menyewa di klcc??.kenapa bukan hak milik petronas?? x hairan ker mcm mana menara maxis ada di sebelah?? Hebat maxis..err..siapa tuan pya maxis..apa dah jasa dia buat? pk lah..byk sangat kepincangan dari dlu hingga sekarang...duit perwaja steel kita..dan byk lagi..x terlist di sini...

    Jangan pandai cakap saja penganut pas..bukti mau ada...tgk apa yg kerajaan PR dah bagi..utk 3 tahun (bayi yg masih merangkak..jatuh duduk..perlukan bimbingan..klu byk kesalahan..boleh ditegur..x cepat melatah mcm org tua..(54 tahun) ..cth di selangor..ada tuisyen percuma...air free..duit utk bayi yg lahir di selangor..dn byak lagi....pk logik itu pun ada ker keluar media...(tlg jangan pangkah yg konon media2x itu adil dan saksama)..

    Jangan disebabkan sedikit habuan..kita kena ludah dengan anak cucu kita nnti...harta menda negara byk dah tergadai..tanah2x byk dimonopoli bangsa lain...apa yg ditinggal wahai pejuang bangsaku????.....

    ReplyDelete
  23. @penganutPas - dr gambaran masa depan negara dibawah Najib dan Muyidin yg pada kau adalah contoh pemimpin Islam yang ulung aku rasa silap2 tsunami tenggelam satu Malaysia. tak pasti ciri2 islamik yg kau belajar dari kecik tp aku tak nmpk ciri tersebut pada kak ros. Muyidin suruh Mat Sabu mengucap kononnya telah sesat? wow!! inikah pemimpin Islam yg terang2 menghukum seseorang sesat. Kita sama2 kena bykkan baca sirah nabi2 dan sahabat2nya. Pasal Najib kau jgn risau, pekung dia akan pecah hujung bulan ni, mahkamah perancis akan menyambung kes altantuya.lgpun abu dia masih kt malaysia, so hantu dia akan melawat Najib bila2 masa..kita tungguuuu ja lah

    ReplyDelete
  24. Kluangman - bodohnya pembangkang kurang2x x luak satu sen pun duit rakyat...yg Lagi bodoh UmporNo..sbb dah buat biometrik (elok dah habis berjuta2x duit rakyat)..baru nak sedar..event pakai dakwat kekal pun korang leh menang..(cara najis aka..KOTOQ)..errrkkk..kiranya..korang pun baru sedaq la no...mmg bodoh laa...aku kasi ko pun double triple bodoh laa.

    ReplyDelete
  25. apabila pakaran memerintah apakah jaminan pakatan tak buat mcm umno??

    tu sbb lah kita kena bagi pakatan memerintah dulu ..

    kalau tak tak adil kita buat perbezaan tanpa memberi peluang kpd pakatan/anwar..

    ReplyDelete
  26. aku rasakan, pencacai-pencacai umnok, dari komen macam angkat tahi dengan bekas berlobang baik lu pergi blog pencacai umnok puak lu sendiri dan memuji muji pak ajib, nak juga aku tengok korang memuji-muji B-end dan pak Ajib melangit-langit, mana tau pujian korang mendapat kurnian dan imbuhan dari diorang. lu tunjukkan sokongan padu melulu pada pak ajib dan b-end pun kalau setakat dalam sini isu yang sama lu ulang ulang pada entri yang berlainan memanglah 100 kali lu jadi pencacai pun x guna kalau bekas yang lu guna berlubang....., pelik sungguh pencacai b-end lebih banyak menghabiskan masa di blog pro pakatan dari blog-blog puak pencacai itu sendiri...

    ReplyDelete
  27. sebelum isu dakwat kekal boleh dipadam, kan pakatan ada keluar cadangan menggunakan inai sebagai salah satu altenatif penyelesaian, jadi tak payahlah pencacai bi-N mengata orang lain bodoh.. dari pada mengata orang bodoh baik pencacai bi-N mengetengahkan idea yang murni untuk menyelesaikan masaalah pengundi hantu. Walau pun idea pencacai Bi-n memang tidak boleh pakai. sebab kalau boleh pakai tentu idea pencacai Bi-n sudah lama diguna pakai.... kalau boleh pakai pun memang tidak akan pakai sebab boleh buat pokai...

    ReplyDelete
  28. penganutpas komen 8:45 am ..

    betul kau ckp spr bgtau dakwat boleh didapati .. dakwat bukan peluntu.. bebal tak bebal .. afgan dah jumpa/buat peluntur itu..

    kalau afgan boleh hilangkan dakwat pd 2004 tanpa atau dgn kaedah sains , soalannya mcmana spr boleh tak tahu ??

    Tuhan maha kaya .. nasib baik spr tak tahu .. kalau tidak pakatan kena kaw kaw ..

    Alhamdulillah ..

    ReplyDelete
  29. aku berpendapat komen chee kuan tai ialah utk pencacai umno..

    dia komen dek pemimpin yang gila kuasa, tak amanah, panjang tangan, hati kaudu ... dia merujuk pd pemimpin msia bukan parti ...

    beliau menyatakan perkara yg berlaku tutup mata .. spt c4, pkz, jembatan bengkok, bersih dll ..

    kita adalah ayah dan datuk kpd anak cucu kita, jgn nanti anak dan cucu kita maki kita krn takut nak berubah setelah pemimpin bee end melakukan berbagai bagai penipuan dan pecah belah supaya ketidak puasan rakyat dpt di sembunyikan ..

    lebih berikan tampuk pemerintahan kpd org yg belum dilihat atau tlh melakukan kesalahan dr org mmg tlh melakukan nya .. kalau tidak mmg kita tak kisah ketua lanun jd ketua kita ..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post