Hudud : Najib cuba nak perbodohkan rakyat?

Kata Najib, Kerajaan kini mahu melihat kesungguhan PAS melaksanakan hukum hudud di negeri yang ditadbir oleh mereka kerana walaupun nampak tegas, hakikatnya ia masih belum dilaksanakan.

Perdana Menteri juga berkata niat melaksanakan hudud itu sudah lama dicanang oleh PAS di negeri di bawah pemerintahan mereka tetapi tiada sebarang perubahan.

Malah, minggu lalu Najib juga menegaskan pusat tidak akan membenarkan hudud dilaksanakan.


“Kita nak tengok serius atau tidak serius mereka ini, sebab cerita hudud ini bukan cerita baru daripada dulu lagi mereka dah sebut perkara ini tetapi tak menjadi langsung,” kata Najib petang ini.

Itu kenyataan Najib petang semalam yang jelas untuk cuba membelit Mak Cik dan Pak Cik di Felda dan warga emas di pendalaman..

Dalam kenyataan itu Najib telah menegaskan bahawa pusat tidak akan membenarkan hudud dilaksanakan.

Jika Pusat tidak membenarkan perlaksanaan Hudud oleh Kelantan itu bagaimana agaknya Kelantan hendak melaksanakan Hudud?

Menurut Bar Council, hudud, yang pada asanya undang-undang keseksaan, terletak di bawah bidang kuasa Parlimen persekutuan.

Undang-undang Keseksaan terletak di bawah bidang kuasa persekutuan dan bukannya negeri, dan oleh itu undang-undang hudud tidak boleh dilaksanakan oleh mana-mana negeri.


Baca kenyataan dari Bar Council dibawah..

Majlis Peguam: K'tan tidak ada kuasa laksana hudud

Undang-undang Keseksaan terletak di bawah bidang kuasa persekutuan dan bukannya negeri, dan oleh itu undang-undang hudud tidak boleh dilaksanakan oleh mana-mana negeri, kata Majlis Peguam.

"Undang-undang, seperti yang ada, tidak membenarkan pelaksanaan hudud oleh negeri-negeri," kata presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee dalam satu kenyataan hari ini.

Kenyataannya itu merujuk kepada laporan bahawa negeri Kelantan telah mendapat mandat rakyat untuk melaksanakan Enakmen Jenayah Syariah II (1993).

NONELim (kanan) menjelaskan bahawa undang-undang yang digubal oleh negeri "tidak boleh termasuk perkara-perkara dalam kuasa perundangan kerajaan persekutuan".

Negeri, katanya, hanya boleh menggubal undang-undang yang berkaitan dengan kesalahan oleh penganut agama Islam, dan hukuman bagi kesalahan tersebut.

Kesalahan tersebut, katanya, tidak termasuk yang telahpun diperuntukkan di bawah undang-undang persekutuan dan tidak boleh ada sebarang replikasi dengan undang-undang persekutuan, dengan hukuman yang berbeza bagi umat Islam.

"Di samping itu, undang-undang ini, jika digubal, ia sendiri mesti selaras dengan kebebasan asasi yang dijamin kepada semua rakyat, termasuk orang Islam, di bawah Bahagian II perlembagaan persekutuan," kata Lim.

Menurut Lim, hudud, yang pada asanya undang-undang keseksaan, terletak di bawah bidang kuasa Parlimen persekutuan.

Lim memetik kes Che Omar Bin Che Soh lawan Pendakwaraya [1988] di mana Mahkamah Agung ketika itu, telah memutuskan bahawa undang-undang Malaysia tidak perlu mengakuri prinsip-prinsip Islam, dan dengan itu "mengesahkan bahawa Malaysia adalah sebuah negara sekular".

islam religion muslim 1Dengan mengambil prinsip tersebut, tambahnya, jika hudud dibawa masuk ke dalam sistem keadilan jenayah, maka ia akan menyebabkan pengimportan undang-undang keseksaan Islam ke dalam undang-undang yang sekular, yang mana salah di sisi undang-undang."

Pelaksanaannya, tegas Lim, akan menyebabkan undang-undang yang berbeza untuk orang Islam dan bukan Islam dan bertentangan dengan Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan, yang memperuntukan kesamarataan untuk semua rakyat.

Seseorang Islam juga, katanya, akan terdedah kepada dua pendakwaan atau sabitan berasingan: satu di bawah hudud dan satu di bawah kanun keseksaan, bertentangan dengan larangan terhadap perbicaraan berulang dalam Perkara 7 (2) perlembagaan persekutuan.


Malaysiakini

22 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Memang betul kerajaan negeri tak ada kuasa melaksanakan undang undang hudud.

    Hanya kerajaan Pusat saja yang ada kuasa.

    UMNO BN hanya cuba menakutkan orang bukan Islam.

    ReplyDelete
  2. teman dah komen dlm bbrp posting terdahulu tentang kenapa hudud x boleh dilaksanakan...

    antara sebab terpenting adalah kerana aspek perundangan n aspek federalisme...

    tp ada bbrp beruk pencacai kt sini TIDAK FAHAM...

    yelah depa tu kan beruk mana nak faham...

    ReplyDelete
  3. maaf hakir tuan hamba...

    hakir nak tambah sket...

    MELAYU BANGANG, UMNO SENANG!!!

    ReplyDelete
  4. Najib cakap sama macam keling cakap, tapi Najib bukan keling, kenapa dia cakap keling? Heran, heran. Cuba check sapa keling kat belakang Najib ni, macam pernah dengar aje skrip tu?

    ReplyDelete
  5. Najib tanya tu!

    Nik Aziz silalah jawab!...hudud untuk orang Islam saja kah atau terpakai atas bukan Islam sekali ?.

    Jelaskan mengikut ajaran Islam bukan ikut ajaran Pas!

    ReplyDelete
  6. dik teratai!,

    Awat hang marah orang melayu pulak ?.

    Orang perempuan kalau 'membawa' budak ,..tak baik cakap kasaq!... nanti budak tu 'kenan'!

    kehkehkeh...

    ReplyDelete
  7. Cakap najib ni dah lapuk dah . dah ketinggalan zaman statement ni . tak payah tengok keikhlasan pun . Buat apa najib nak sibuk jaga tepi kain orang yang koyak rabak tu. apalah najib ni .

    betullah ...patutnya pakatan haram bawak usul ke parlimen ubah perlembagaan supaya hudud boleh dilaksanakan. mintak ubah perkara 75 dan jadual 9 . kan PAS AHLI TERAS pakatan haram . kalau sahabat tak sokong takkan nak harapkan lawan kita yang sokong kot.

    tapi sayang . usul pas ditolak oleh keluarga mereka sendiri . dalam mesyuarat keluarga 69 mereka tu jugak . keluarga haram kot .

    Ketuanya pulak seorang yang mengaku islam . nama pun nama islam ,anwar ibrahim .

    Memang tak patut sangat kalau seorang islam sendiri yang tolak hukum hudud . patut ketua pakatan haram ni bawaklah ke parlimen . kalau usul tak lulus sebab anak buah najib tak sokong . masa tu baru boleh salahkan najib .

    sekarang ni HUDUD TAK BOLEH DILAKSANAKAN SEBAB PAKATAN RAKYAT TIDAK NAK BAWAK USUL PINDAAN PERLEMBAGAAN KE PARLIMEN.

    PAKATAN RAKYAT YANG TOLAK HUDUD.

    ReplyDelete
  8. pPAS,

    Haah, betul kata kau Najib ni macam dah takde kain lain yang dia nak menyibuk, kain PAS yang koyak rabak tu jugaklah yang dia suka jaga, prihatin sungguh, heran, heran! Agaknya Najib ni tak pernah pakai kain kat umah, asyik pakai spenda je, patutlah dia suka kat kain PAS, koyak2 pun kalau ditampal dijahit boleh juga pakai buat tutup aurat Najib yang tak habis2 menentang Hudud dengan berspenda aje!

    ReplyDelete
  9. orang islam wajib berhukum dengan hukum islam tak kira pas atau umno selagimana ia masih mengaku dirinya islam tidak ada pillihan. masaalahnya ada orang islam yang tidak mahu kepada undang2 islam bila diajak bersatu atas dasar islam mereka kata bersyarat, gulungan ini ujud sejak zaman nabi saw yg diketui oleh abdullah ubay diahirat esok mereka akan bersama berada dibelakang abdullah ubay.

    ReplyDelete
  10. wooi rakab bongok kau tu islam ke hindu, hukum hudud tu utk semua umat, kalau hukum orang putih tu takde pun kau nak tanye.

    ReplyDelete
  11. seluang laut,

    Nik Aziz kata hudud untuk orang Islam saja!!

    Orang bukan Islam tidak dihukum mengikut hudud.

    Nik Aziz menyelewengkan hukum agama,...sebab itu Umno menentang Pas!!

    ReplyDelete
  12. teratai liar,

    Muuuuahh!!!

    kehkehkeh...

    ReplyDelete
  13. kami bincang soal hudud dlm muktamar, UMNO ada bincang dlm perhimpunan agung...?

    kami perkasakan sekolah agama rakyat, menambah silibus dan menjadikan pelajar maahad menguasai ilmu agama dan keduniaan. UMNO, bantuan SAR yg dh ditarik dah dikembalikan blm?

    kami hormati ulama, UMNO bunuh Ulama.

    bukan UMNO yg bunuh tulisan Jawi?

    bukan UMNO yg hina Nabi?

    bukan UMNO yg sokong FATAH dan kata HAMAS itu pengganas?

    bukan UMNO yg panggil duta ke PBB kerana bantah usul sekat Iran?

    bukan suratkhabar UMNO yg pernah siar kartun hina Nabi?

    tuan Rakab & penganutPAS...

    apakah tuan ni ATHIES?

    ReplyDelete
  14. Maksub tersirat yg perlu fahami adalah bahawa rakyat jangan diperbodohkan oleh ahli2 politik pembangkang yg OK..

    P/S: OK = Orang Keliru

    ReplyDelete
  15. teratailiar,

    haah!..berhujah macam ni,..baru aku respek!
    jangan dok maki jer...

    ReplyDelete
  16. PAS yang gubal enekmen hudud . PASlah patut bawak ke parlimen untuk laksana .

    PAS kan bersekedudukan dengan PKR. PKR lah patut sokong PAS . ni tidak . PKR tak support PAS pun nak bawak hudud ni pegi parlimen.

    Bila PKR tak support PAS. UMNO plak dipersalah .

    Tulah bila UMNO ajak PAS tubuh kerajaan perpaduan , PAS tolak . Kalau tak UMNO boleh tolong PAS bawak hudud ni kat parlimen .

    Nampak sangat PAS dah kena kencing PKR .

    Dengan DAP , PAS kena nasi kangkang.

    MORAL :
    lain kali nak pilih pemimpin
    , cth :timbalan presiden parti , cari yang cerdik sikit . sekolah kena kasi habis.

    ReplyDelete
  17. Ppas,

    Moral...pilihlah presiden parti yang bukan kaki memburit....
    Agaknya hang pun kaki memburit kut.....
    pilih presiden kaki memburit...
    kah...kah...kah

    ReplyDelete
  18. Agak2 dah brapa bnyk duit Najib ni sejak jadi PM. Skrg ni cerita pasal hudud plak... lu pikir la sendiri pemimpin yg pentingkn diri sendiri ni.

    ReplyDelete
  19. pPAS,

    kalu nak bina imej buruk orang cakap tu biar ada fakta...

    timbalan presiden PAS sekolah x habis? biar betul...

    nanti lu malu...

    ReplyDelete
  20. betul mat sabu tu sekolah tak abis . dia kena buang dari ITM . tak percaya pegilah tanya mat sabu yang dapat gred 3 SPM tu .

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post