Kerana BN, Hutang negara kita telah mencecah RM437 Billion..

KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan hutang negara kini mencecah RM437 bilion berdasarkan Laporan Bank Negara yang dikeluarkan baru-baru ini.

“Laporan Bank Negara Malaysia bertarikh 30 september 2011 menyatakan angka hutang negara setakat suku ke 2 tahun ini menunjukkan hutang negara mencecah RM437 bilion,” kata Anwar pada pembentangan belanjawan Pakatan Rakyat 2012 di parlimen hari ini.

Menurutnya, jika unjuran Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bagi 2011 dibuat berdasarkan pertumbuhan 5 peratus, maka kadar keberhutangan negara kini mencecah 53 peratus dari KDNK negara.


Kadar itu, katanya, jauh lebih tinggi berbanding pada 2007 iaitu sebanyak 42 peratus dari KDNK negara.

“Kadar hutang isi rumah pula mencecah RM577 bilion iaitu 77 peratus dari KDNK berbanding pada 1997 hanya 33 peratus dari KDNK.

“Maknanya di bawah menteri kewangan yang secara kebetulan semuanya perdana menteri sebelum 1998, rakyat Malaysia terpaksa berhutang lebih hingga kadar keberhutangan meningkat sekali ganda dalam masa 13 tahun,’ katanya.

Keadaan itu, kata Anwar, diburukkan lagi dengan kadar defisit yang berpanjangan sejak mantan-mantan Perdana Menteri dan Perdana Menteri sekarang memegang tampuk perbendaharaan negara.

“Defisit negara diunjurkan mencecah 6 peratus bagi tahun 2011, jauh tersimpang dari janji Perdana Menteri untuk mengurangkan defisit ke kadar 5.2 peratus seperti yang dibentangkan di dalam belanjawan dan Rancangan Malaysia Kesepuluh,” kata Anwar.

Ketika membentangkan belanjawan alternatif Pakatan Rakyat di parlimen hari ini, Anwar berkata ia bertujuan untuk membantu rakyat mengharungi hidup yang semakin terhimpit.

Pakatan memperuntukkan RM220 bilion dalam belanjawan berkenaan melibatkan penjimatan sebanyak RM4 bilion dari perbelanjaan kerajaan BN.

Ia menumpukan usaha mengurangkan defisit kepada 4.4 peratus berbanding kadar 6 peratus daripada KDNK tahun ini.


http://www.keadilandaily.com/?p=21292

39 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Tu dia... yg kaya-raya pemimpin BN tp kehidupn rakyat d belenggu dgn hutang.

    ReplyDelete
  2. isk..isk...isk....apo yang tak bilion2 kek 1Malaysia ni?
    hutang negaro berbilion2,
    rezab negaro pun berbilion2,
    hasil minyak negaro berbilion2 jugak,
    kutipan cukai pun berbilion2,
    buat projek bilion2 jugak,
    rugi projek pun bilion2,
    songlap duit rakyat pun bilion2,
    ketua mentori sarawak tu buat duit pun bilion2,
    boli kereto kobal dan kereto perisai asoka bilion2,
    boli scorpene yang takleh tonggolam bilion2 jugak,

    tapi rakyat malaysia tak sampai pun bilion, tapi yang jadi bilionaire tak lobeh 10 orang itupun Melayu 2 ekor ajo,

    kalau bagi kek rakyat ni ha sorang 1 milion pun tak habis duit bilion2 tu dah tontu semuo rakyat tak kan pangkah parti lain selain UMONO!

    sepatutnya bukan Melayu ajo malah semuo rakyat Malaysia dah lamo kayo rayo, tak yah kojo, kerajaan dah buleh bagi sorang sejuto. Apo ko bangang bonar UMONO ni? Menyosal den jadi ahli UMNO ni la ih!

    ReplyDelete
  3. Kearah mana RM berbilion2 tu pergi...?

    Bila harga minyak petrol naik...rakyat marah..kerajaan naik sikit dan kekalkan subsidi....

    Bila harga gula naik..rakyat marah kerajaan...kerajaan naik sikit dan kekalkan subsidi....

    Bila harga beras naik..rakyat marah kerajaan...kerajaan naik sikit dan kekalkan subsidi....

    Bila tarif eletrik naik...rakyat marah kerajaan...kerajaan naik sikit dan kekalkan subsidi....

    Bila harga tepung naik...rakyat marah kerajaan...kerajaan naik sikit dan kekalkan subsidi....

    Bila harga minyak masak naik...rakyat marah kerajaan...kerajaan naik sikit dan kekalkan subsidi....

    Itu baru kisah pasal bab subsidi..belum kisah bab ...gaji/bonus kakitangan kerajaan...OKU..biasiswa..kebajikan...pencen..hospital..balu..benih/baja..sekolah2....banyak lagi tak tertulis...

    P/S: Teringat lagu "DUIT" M.Nasir..

    ReplyDelete
  4. subsidi sepatutnya datang daripada pendapatan kerajaan, bukannya berhutang. Duit income tax, duit cukai perkhidmatan, duit keuntungan Petronas, GLC mana peginya? Mengapa kaitkan subsidi dengan berhutang. Pendek cerita, ini bermakna kerajaan pimpinan umno tak reti memerintah. yang reti membazir aje.... beli kapal selam tak menyelam. Beli cincin , beli tu, beli ni semuanya ada kepentingan persen.... mana kita tak berhutang.

    ReplyDelete
  5. Kpd saudara-saudari yang masih percaya Barisan Najis...fikir-fikir lah sedikit. Duit dollar AS telah jatuh baru-baru ini....dan aneh juga duit kita LEBIH turun dari AS. Tahu kah apa ertinya? Ini bererti duit Malaysia sudah turun lagi banyak kerana HUTANG negara semakin naik. Undi lagi Barisan Najis supaya kita boleh jadi lebih miskin ya? UMPORNO mesti kita sokong ok supaya anak cucuk kita dapat banyak hutang kita ok!

    ReplyDelete
  6. Saudara AKP,
    Kalau dah tak tau pasal ekonomi, jangan dok cerita kah sini la... buat bodoh saje..

    ReplyDelete
  7. Anon 10.18pm

    Kau dah baca buku Jingga or PR..lebih banyak keluar duit daripada punca masuk duit...lagi banyak habis duit...

    Kerajaan PAS Kedah terpaksa guna duit peruntukkan jalanraya dari kerajaan pusat utk bayar gaji2 kakitangan kerajaan negeri..kenapa pulak?..pernah dengar cerita yg sama time BN perintah dulu?

    P/S: Kalau duit/emas jatuh dari langit...senang le cakap..

    ReplyDelete
  8. AKP yg MAHA bangang....

    Apa yg hang dok bangga sangat dengan subsidi tue? Sikit2x subsidi..sikit2x subsidi....woii..igt kami kebuluq sangat nak subsidi kerjaan tue. Tapi kami tau..kerajaan yg kebuluq sangat duit gaji kami kan...kan..kan....klu lah x ada berbagai2x tax..tol sana sini..minyak harga mcm kita bukan negara pengeluar minyak..cukai rumah, pintu..tanah..astro..bil telefon..perrrgghhh....x hadap pun subsidi gomen yg diungkit bagai tue...dibanding apa yg kerajaan dok bangga dengan subsidi tue..rasanya kami yg bagi lebih rasanya..

    Dan AKP..modal x best lgsg...gaji kakitangan kerajaan itu yg hang kesahkan..nie..sedaq skit..yg dok malaysia ni bukan kakitangan kerajaan sahaja, lebih ramai kakitangan swasta termasuklah aku. Itu pun hangpa pakai duit kami gak. Dan kakitangan kerajaan tue p kerja...bukan p bersukaria..kena la bayaq gaji...x kan nak buat kerja amal kot..x kisah la mana2x kerajaan pun....so x payah dok ungkit la yea.....

    Betul tue anon 9:58..x kan la selama nie kita asyik rugi jea sampai x ckup duit nak bayar hutang ker? X salah aku every year dok cakap pasal untung berlipat ganda dlm paper. Mana perginya duit tue semua.

    ReplyDelete
  9. Anon 10.24pm

    Geng of PR banyak org OK...pasal tu kena terangkan...

    P/S: Org "OK" itu adalah Org Keliru..bila sebut pasal duit terus serbu...makan free serbu...

    ReplyDelete
  10. AKP...hang jangan nak jadi PEMBOHONG BESAQ dengan kata kerajaan negeri kedah bayaq duit gaji kakitangan kerajaan dengan duit peruntukan jalanraya. Klu betul..mana buktinya? senang cerita...

    Buku jingga tue hang baca terbalik kot???...ka hang rabun or juling? wakaka

    ReplyDelete
  11. Anon 10.31pm

    Tak kebuluq kau kata..akp minta sikit aje..esok bila hang nak beli minyak petrol utk moto atau kereta hang..jangan bayar yg ikut harga yg disubsidi..hang ikut yg tak bersubsidi..ada label harga sebenar dan bersubsidi depan pam minyak tu...boleh dak? tengok hang boleh tahan..!

    P/S: Cakap tak serupa bikin geng of PR..tak reti bersyukur

    ReplyDelete
  12. Mau tak banyak hutang dok joli sakan dan dok bela hantu hantu . Hantu hantu pun nak makan juga. Tukang kerja buat fitnah pun nak makan juga
    Jadi pakai la duit tabung tu seboleh bolehnya. Yang boleh buat pinjaman pun la ni kakitangan Kera jaan saja tu pun yang gaji tinggi. Depa ni yang dok bela. Nama Bank Rakyat tapi
    bukan rakyat yang dapat ooi. Begitu juga Bank namk lain. Jadi mana nak ada duitn Dok cerita mengarut banyak la dalam paper dan TV

    ReplyDelete
  13. Anon 10.52pm

    Dok bela hangpa la...bagi pun salah..tak bagi pun salah...apa yg kerajaan dapat? maki-hamun tiap2 hari..from geng of PR..

    P/S: Maki hamun tiap2 hari..jiwa pun tak tenang..ada rasa ke..

    ReplyDelete
  14. Aku anon 10:31..

    AKP tue la aku kata hang bangang hang marah kot! tapi sah terbukti..

    Aku no hal beli minyak harga x ada subsidi. Tapi gomen keseyangan ko tue ble hidup ka klu kami rakyat jelata x bayaq segala jenis mak nenek tax. hohoho..amacam? sapa yg x ble hidup skrang nie. Sapa yg patut BERSYUKUR SEBENARNYA???.

    Dan utk pengetahuan hang AKP, hang jangan terpedaya dengan tag harga sebenar dengan subsidi dkt pam tue. KLu aku perintah pun aku letak harga sebenar gila mahai, utk persepsi rakyat kononnya kerajaan tanggung lebihan selama ini. Tapi betul ker? Kenapa US Dollar turun dan masa yg sama harga minyak dunia turun. Harga minyak kita still sama? Siapa yg ambil lebihan duit itu? Dan kenapa Mantan PM kita still jadi penaung Petronas. Ada apa2x ker??? ANak pun tokeh kencana yea tak...siap dah ada building sendiri di solaris....

    Tapi insyaAllah, aku gerenti klu PKR perintah..harga minyak akan jauh lebih stabil...baru perintah pun air dah free...x dengaq plak selangor bangkrup bagi ayaq free..dan selangor mencacat kutipan pendapatan tertinggi selama 28 tahun!!!... hang tue yg x tahu bersyukur AKP!!!!!!

    ReplyDelete
  15. Lepas ni BN akan berkubur. Jangan risau wahai AKP. Tanda-tandanya dah banyak. Bila BN dah tumbang, AKP boleh tubuhkan satu kumpulan pemberontak bersenjata untuk menggulingkan kerajaan PR. Hahaha

    ReplyDelete
  16. Anon 10.31pm

    Kau yg taktau bersyukur yg aku rasa..hang reti kira atau taktau?..bila dollar jatuh..harga satu tong pun kurang le..minyak Malaysia jual kat luar kira ringgit atau dollar? Aduh senang punya nak fikir tak mampu..tu teringin nak ke putrajaya...hang dak sampai singapura ke? kalau tak biasa..mau dok pi dok 2~3hari...nak rasa nikmat minyak mahal.


    Anon 11.33pm..

    Betul ke tanda2 dah banyak..yg aku nampak PR yg nak ko dulu..gelombang PRU 2008 dah tak sama PRU 13...kawan2 aku yg kuat2 PAS dan PKR dah tak nak cakap lagi...jgn dok perasan..terimalah hakikat...

    ReplyDelete
  17. Kawan2 aku yg kuat2 PAS dan PKR pun dah tak nak cakap lagi...jgn dok perasan..terimalah hakikat bahawasanya BN akan tumbang dan dikebumikan di tapak pelupusan sampah. HAHAHAH

    ReplyDelete
  18. Aparaaa...

    Ini bukan hutang mesin basuh, tv atau motor,kereta ASD pada kedai atau bank!

    Ini hutang sebuah negara yang semakin maju!

    Tentulah beratus billion jumlahnya!

    Bandingkan pulak dengan duit yang masuk!...Yang penting kerajaan mempunyai perancangan dan berkeupayaan untuk membayar balik!!

    ReplyDelete
  19. Tue la AKP..hng mmg bongok la..x ikut perkembangan semasa langsung.
    Klu Hang cakap mcm tue...masa harga minyak naik melambung tinggi dlu...napa plak kita pun sama naikkan harga. Sibuk dok cakap harga minyak dunia tinggi. Tapi bila harga minyak dunia turun, bab nak turunkan harga....byk plak cekadaknya..kata kita x reti kira...masa naikkan harga...esok nak naik....hari nie baru berani umum...cisss...kurang ajarrrrr!!!!

    Dan AKP, hang dah pegi depoh minyak blum? hang igt ada D2 petronas saja ka? Ada ESSO..MOBIL..SHELL..byk lagi kita import...minyak russian pun ada...import means kita as a buyer enjoy harga Dollar US. Ada reti???? Tapi sbb dah jual dalam Malaysia..hang esso ka..hang mobil ka....hang Shell ka...ditetapkan satu harga. Klu harga berlainan..aku rasa dah lama Petronas tue bungkussss......citt!!

    Hang gerenti ka dalam bunker tu minyak Petronas??? Dan maybe IMPORT dari rusia dan declare as Petronas dengan upgrade sedikit russian d2 spec. HOhohO...hang faham x apa aku cakap nie.....dan minyak Petronas mmg terkenal dengan mahalnya di mata dunia...hang x caya? hang p tya trader minyak..

    Thailand minyak mahal fair lah sbb dia tol pun x ada, ckai2x pun aku rasa x byk..road tax x ada..tok pun x ada..saman2x? aku tgk berlambak nek moto x pakai helmet..pakai bantai jalan jea...makan pakai murah...

    same goes to Indon..

    Hang nak compare Singapore plak....cuba hang compare gaji depa ngan kita...double tue....ka hang x tau kira??? Klu dah pendapatan melebihi keperluan..apa nak kisah klu mahal skit...hoho..lagipun depa x ada lubuk mnyak..klu ada silap2x hang dlu pa dok p beli minyak dkt sana...wakakakaa....

    p/s...aku rasa hang ngan anggatan hang yg OK (orang keliru)

    ReplyDelete
  20. Rakab..

    Bagus kau..puak PR tu mana reti fikir benda2 macam nie..yg reti maki-hamun tau le..

    ReplyDelete
  21. Masa Anwar jadi menteri kewangan,..terpaksa Mahathir lantik Daim jadi penasihat ekonomi.

    Sebab Anwar tu anak emas Mahathir!
    Ekonomi dan kewangan bukan jurusan dia. Jadi Daim banyak membantu.

    Kalau bukan disebabkan Daim,..dah lama ekonomi negara lingkup ditangan Anwar!!

    Tengok saja cara Anwar uruskan masalah kewangan ketika krisis matawang 1997.

    Semua dia nak serah pada IMF!

    Nasib baik Mahathir sempat selamatkan ekonomi Malaysia selepas pecat Anwar.

    Hari ini Anwar sibuk nak tunjuk kepandaiannya membelanjakan wang sebanyak 220 billion.

    Macammana nak dapatkan duit sebanyak tu ,..tak pulak disebut!!

    Kalau setakat nak membelanjakan duit,..aku pun boleh membentangkan bajet fantasi macam tuh!!

    ReplyDelete
  22. Akp,..kau memang pejuang sejati!

    Teruskan jihad...

    ReplyDelete
  23. Ni nasihat buat yang mengaku Anak Kg Pertama tu..

    Kalau setakat hidup menumpang tuah bini (tumpang kuarters yang kerajaan sediakan untuk kakitangannya) tak payah bercakaplah soal ekonomi..

    ReplyDelete
  24. Semua PM M'sia bijak menambah hutang KECUALI Menteri Besar Kelantan yg brjaya hapuskan hutang. Ini mmbuktikan bhw pemimpin BN cuma pndai ckp & temberang je tapi BODOH dlm menguruskn keewangn & ekonomi negara.

    ReplyDelete
  25. 2 anaksungaiderhaka...

    tolong dedahkan data jumlah hutang di setiap negeri. Siapa yg jaguh brhutang & jaguh bayar hutang. Nak tau gak ni. Seelokny prbezaan hutng sblm PRU12 & 13. KPI pemimpin prlu d nilai rakyat mcm lagu 'undilah' tu.

    ReplyDelete
  26. Hutang banyak tapi rakyat macam tu juga.Apa cerita ni. Mana tu duit pi ha. Setakat bagi kat projek pi tiduq la manknanya pi hutang bagi duit kat orang lain. lepas tu suruh rakyat sokong hangpa .macam tu ka. Macam ni memang bodoh punya rakyat la.

    ReplyDelete
  27. akp
    geli hati aku baca hang tulis pinjaman negara kerana bayar subsidi. pasti prof ekonomi gelak kot pungkok!! pot..pot..pot
    hang baca dibawah sebahagian kecil pembaziran dan kecuaian najib tadbir negara. baca dgn hati terbuka tau!!
    ..................................
    From the very beginning, French investigators have shown interest in Razak Baginda’s role in the RM7 billion purchase of Scorpene submarines from French company DCN and the alleged irregularities in the payment of RM570 million to Perimekar, a company managed by Razak, for what the Malaysian government calls “co-ordination and support services” in clinching the submarine deal.
    Last month, Najib asked for an additional RM13 billion from Parliament. Part of this additional money was to go into the up-keep of the submarines. The initial maintenance cost, according to the Defence Minister, by Boustead stood at RM50 million per year for 6 years – apparently that figure was only an estimate. Now the cost would be RM417 million in total. An increase of RM117 million from its original RM300million price tag.

    ReplyDelete
  28. aku cukup seronok bab subsidi ni. la ni depa kata benih padi bersubsidid tp pak tani beli harga tu juga. sapa makan duit subsidi tu. pas tu pulak benih susah nak dapat sal belom masuk inventori. kena tunggu jab pertanian buat pengesahan baru dapat subsidi tu tp sapa yg dapat.

    setau aku padi benih beli harga tu juga tp nak jual dapat subsidi. sapa yg dapat ????????

    kesian kat petani subsidi tak dapat kata depa dapat, kroni yg makan kiri kanan dapat kot hehehehe

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum ASD,

    Akp nak gelak sapa pun tak dengar..tak apalah hanya taip kah kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah..kah…

    Awat ASD suka2 main tembak..bila masa Akp dok kuarter nie? Kuarter mana ASD bagitau sat!..nak pembohong agak2 le..

    ASD sama perangai macam puak2 PR..main2 tuduh akp macam2..faizal bin rahim le..dok kuarter le..tumpang tuah bini le...buktikan le kalu betul...tapi yg nampak jelas hot video 22min tak nak nampak..tak percaya..bukti jelas masih dok kona lagi..

    P/S: ASD nak larang akp berbicara pasal ekonomi..ASD lagi tak layak..akp tahu tahap sekolah ASD..jangan dok gembang le..jgn marah

    ReplyDelete
  30. Ha..Ha..Ha...

    Woit yang mengaku Anak Kg Pertama tu..

    Biasalah.. pencacai UMNO tak ada telur macam hang mana berani nak mengaku..

    Ramai dah aku jumpa pencacai UMNO macam hang.. berani lempar batu tapi sembunyi tangan..

    Hang boleh muhong Rakab.. Hang juga boleh Muhong FmZam..

    Kalau hang tengok kat tepi Blog ASD ni.. ada 4 Counter.. salah satu counter tu..berguna untuk detect dan record hang punya IP..

    Satu lagi counter berguna untuk tunjuk dimana lokasi IP..

    Memandangkan hang dalam UMNO Kg Pertama tu pun macam melukut ditepi gantang saja (tak ada nilai kata Pin Tore).. aku rasa buang masa saja nak buat satu entry pasai hang..Makcik aku kata budak suruhan..

    Aku pun hairan jugak pasal masa Rumah Terbuka Malaysia kat Penanti hari tu ada sorang mamat pakai baju hijau tua.. dia lari macam bapuk bila kawan aku nak ambik gambar dia..

    Aku rasa Wanita PERKEP SPU lebih berani dari dia..

    Kalau aku nak bercakap pasal ekonomipun.. aku rasa lebih baik dari hang.. pasal installment dua biji kereta aku tu dah lebih dari gaji hang.. Sorry.. bukan nak takbur tapi itulah hakikat..

    ReplyDelete
  31. Hang rasa tembak hang betul silakan tanya tengok budak tu...

    Ha..ha..ada dua biji kereta boleh sembang pasal ekonomi, ini kelayakan geng of PR..pasal tu merapu lebih..

    ReplyDelete
  32. Kan aku dah kata kat atas tu... Buang masa menyerang orang yang tak ada value..

    Tak ada value pasai Makcik aku kata 'Budak Suruhan...'.. Pin Tore pulak kata tak ada nilai..

    Buat apa aku nak buang masa..

    ReplyDelete
  33. Buat Anon October 5, 2011 1:49 PM ..

    Lain kali jangan paste artikel berbahasa Inggeris untuk suruh AKP tu baca.. pasal dia tak faham bahasa Inggeris.. harap maklum..

    Kah..kah..kah..

    ReplyDelete
  34. Betul kata ASD menyerang akp buang masa aje..sebab tak dibayar..lain le kalau hentam UMNO/BN..ada masuk RM...extra bulan..pasal tu pakai dua kereta..Extima lagi..

    Jangan ingat ASD tahu baca sorang aje omputeh dlm kg pertama...sikap bodoh geng of PR..

    P/S: Jgn lupa include utk KPI bulan October....nanti RM kurang

    ReplyDelete
  35. EXTIMA??? Kah..kah..kah.. ejaan pun salah..

    Aku kata menyerang hang tu buang masa.. pasal Makcik aku kata hang tu tak lebih dari budak suruhan.. Pin Tore kata tak ada nilai buat UMNO Kg Pertama..

    Halim pulak kata.. Hang gila nak jadi Timbalan dia.... pasai tu kelam kabut tak kena gaya..

    err.. Siapa yang bayar aku? sila buktikan kalau ia bukan fitnah..

    ReplyDelete
  36. apa ASD kata cmtu??? AKP berjuang untuk UMPORNO iklas tuhhh...mana dia gila jawatan...dia cuma gila melalak kat sini saja...nak buat blog tak reti pasai bangang pastu jadi anjing menyalak kat sini pun ok laaa...halim pun cerdik bukan nak ambik dia ni..buat jadi pencacai cukup laaa....hahaahhahaaaaa

    ReplyDelete
  37. ASD, hanya SKMM yg boleh detect siapa aku..keh keh keh keh

    ReplyDelete
  38. Hoho..AKP yg kantoiii!!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post