PANAS!! Najib akan disepina mahkamah Perancis

LONDON: Pengarah Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Cynthia Gabriel berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak akan disepina di mahkamah Perancis bagi membantu perbicaraan rasuah pembelian kapal selam Scorpene.

Cytnhia berkata, ia berhubung urusniaga membabitkan pemberian komisen kapal selam berkenaan yang dilakukan pada 2002 ketika Najib menjadi menteri pertahanan.


“Kita ada bukti cukup kuat untuk memulakan perbicaraan, individu terlibat akan disepina ke mahkamah,” kata Cynthia.

Katanya, perbicaraan itu tetap akan berlangsung di Perancis walaupun terpaksa ditunda daripada tarikh asal iaitu September lalu.

“Kita jangkakan perbicaraan boleh bermula September, tetapi peguam memberitahu ada sedikit masalah di Perancis kerana ada pihak cuba halang kes ini daripada diteruskan.

“Kita tidak tahu samada pihak di Perancis atau pihak dari Malaysia, kita tunggu. Kes ini akan berlangsung,” ujarnya ketika ditemui Suara Keadilan Jumaat lalu.

“Peranan saya sebagai panel, peguam akan beritahu mengenai kes, dan saya akan beritahu mengenai isu-isu rasuah yang melibatkan pembelian peralatan keselamatan dan pertahanan negara,” tambah beliau.

Menurut Cynthia, selain menghadiri forum tersebut, beliau dijadualkan bertemu dengan peguam-peguam yang dilantik Suaram bagi mengetahui perjalanan kes.

Jumaat lalu, beliau berlepas ke London bagi menghadiri forum di Universiti Holborn, bagi memberi penerangan kes itu kepada hadirin di sana tentang perjalanan kes rasuah itu bersama peguam kedua yang dilantik Suaram, Joseph Breham.

Selaku ahli panel yang bertindak mewakili rakyat Malaysia, beliau turut mendedahkan rasuah lain yang turut melibatkan pembelian peralatan pertahanan negara.

Cynthia juga dijadual menghadiri mesyuarat dengan tiga peguam yang terlibat dalam kes ini pada hari ini dan esok.

“Kita akan bincangkan secara mendalam selain akan ditemuramah oleh media dari Perancis,” katanya.


http://www.keadilandaily.com/?p=21130

20 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Besar sungguh kemaluan Najib, dalam negara sendiri kena sepina, luar negara pun kena sepina, pundek kata Najib ni muka sepina global. Tapi heran jugak, Perancis tak kan tak tau, alangkan sepina dalam Malaysia pun Najib takut nak datang inikan pulak sepina dari luar Malaysia? Perancis tak sepina Razak Baginda tapi sepina Najib sebab Najib tu lah kepalanya yang merancang penipuan Scorpene. Yang untungnya Rosmah dapat juga merasa pakai cincin berlian hasil duit Scorpene!!!!

    ReplyDelete
  2. Salam 1Malaysia..

    Teloq Si Najib jadi kechutttt...Kelentik Rosmah pun dah jadi kechutttttt...

    Elok la.. baru rasa mcm mana kechutttt...

    Tidur tak lena.. Mandi tak basah.. Makan tak lalu.. tapi Rosmah lalu.. tgk badan oiiiii... kurrrr semangat.. lengan dia saja besar peha aku... cisssssss

    1Malaysia

    ReplyDelete
  3. Bila entri mcm ni aku tak nmpk pulak komen2 pecacai, mmg selektif betul isu2 mereka. Mungkin pemikiran mereka setakat tu ja kot semuanya berasaskan fitnah dalam negara, so bila kebenaran dari luar negara, tak tercapai akalmu! Itu baru antarabangsa belum akhirat lg.

    ReplyDelete
  4. oooo baru aku tahu , rupanya kes ditangguh . aku pun tunggu sampailah habis september . mana kes tak jalan jalan . macam dah tau jer ending dia macam mana.

    mesti kes ini tidak berjalan sebab tekanan politik dari najib.

    sepina tidak dapat dikeluarkan sebab konspirasi.

    pihak perancis akan sambung kes selepas PRU13

    biasalah PKR , strategi dia politik sensasi dan skandal untuk menarik perhatian dan sokongan orang. tapi kalau selalu sangat , dah tawar dah .

    kepada penyokong PKR ... teruslah berharap.

    ReplyDelete
  5. Najib niiii kalau salah pandai pulak coverline.....tapi kalau pihak pembangkang wat salah.....Allah saja yg tahu........kesian altantuya...

    ReplyDelete
  6. Perbicaraan kes pembelian Scorpene takkan jadi tawar tapi jadi semakin PANAS!. UMNO WILL MEET ITS END!!!

    ReplyDelete
  7. Agenda yahudi nak menjatuhkan pemimpin Islam Malaysia.

    Tentunya dengan bantuan ejen-ejen mereka dari dalam negara ni!

    ReplyDelete
  8. Maknanya Mahathir/Najib dn geng tu Yahudi la ye.. Sbb DSAI pn kan pemimpin Islam jg.. Lagi terserlah keYAHUDIan pemimpin UMNO klu bini xtutup aurat..

    ReplyDelete
  9. Aku tolong perjelaskan maksud si ra tu ialah agenda UMNO bersama Yahudi untuk menjatuhkan pemimpin Islam Malaysia! Semua faham kan?

    ReplyDelete
  10. Jangan gaduh...

    ReplyDelete
  11. Jangan gaduh!! kita tunggu mahkamah perancirs buat prosiding...kalau proceed laa.Setahu aku prancis ni datuk zionis . amerika bapak zionis, U.K moyang zionis dan malaysia...?
    Kalau najib nak lepas dari disepina atau dimalukan, kena serapah jampilaa.. "Wahai zionis aku tahu asal usulmu dari@$%&$$$ kau dijadikan..." jadi dia kena hangguk kat Moyang, kedian kat datuk lepas tu bapak lepas tu kat.Jadi kena ada pulut kuning dan didalam pulut kuning tu tak tahulaa ada apa pulak.Pastinya tentu jin2 zionis tu suka sebab jin suka makan darah dan darah atau keringat rakyat juga jadi mangsa.

    ReplyDelete
  12. zam,..reformis yang terpelenting!

    kau ikut je laa jejak Nalla atau Gobala tu...

    ReplyDelete
  13. Perdana Menteri Malaysia yg penuh kontroversi.. malang bagi beliau menjadi pemimpin yang penuh skandal rasuah, kroni dsbnya. Kebanyakkan skandal ini ditinggalkan oleh mantan Pm yang lalu dan 'najis' ini telah terpalit dan berlumuran diseluruh tubuh najib.. makin disapu makin melarat diseluruh tubuh najib sehingga tidak mampu untuk 'membersihkannya' lagi

    ReplyDelete
  14. Masih lagi ke pegang watak 'cool' tu? Klu pemimpin Jepun dah lama letak jawatn ni. Apa cagarn Najib nk trlepas dari pendakwaan??

    ReplyDelete
  15. Sekiranya najib disapina pun dia tidak akan pergi dan mahkamah perancis tiada kuasa untuk memaksa beliau ke perancis untuk beri kenyataan. Dia ketua kerajaan. TAPI.. setiap akhbar utama dunia, setiap website utama akan menelanjangkan kes tersebut. Kes ini tiada kaitan dengan yahudi zionis, malahan yahudi APCO yang sedang berusaha untuk menyelamatkan najib dari dimalukan mahkamah perancis dan kerajaan BN yang membayar yahudi APCO lebih RM100 juta setahun menggunakan duit RAKYAT!

    Kes ditangguhkan perkara biasa.. yang penting bukti-bukti sudah cukup untuk membuka kes. Tunggu dan lihat.

    Najib boleh 'beli' mahkamah di sini, tapi jangan fikir boleh beli hakim-hakim di perancis.

    ReplyDelete
  16. Kalau Najib di dapati tidak bersalah atau tidak ada kes dimahkamah Peranchis sekali pun,..pecacai pakatan haram ni tetap akan mengatakan Najib bersalah!....sebab kepala hotak engkau orang semua sudah di programkan untuk memandang dari persepsi yang buruk sahaja.

    ReplyDelete
  17. Anak Rejimen PertamaOctober 5, 2011 at 12:05 AM

    "Agenda yahudi nak menjatuhkan pemimpin Islam Malaysia?"

    "Tentunya dengan bantuan ejen-ejen mereka iaitu APCO dari dalam negara ni!"

    rakab pun tahu ada ejen Yahudi kat Malaysia, hahahaha.

    Lagi satu aku ingin menambah kepada komen AntiAPCO pasal...
    "Sekiranya najib disapina pun dia tidak akan pergi dan mahkamah perancis tiada kuasa untuk memaksa beliau ke perancis untuk beri kenyataan. Dia ketua kerajaan. TAPI.. "

    Tapi aku rasa itu dah cukup untuk dijadikan modal NATO membuat tindakan ketenteraan ke atas Malaysia atas alasan untuk menangkap Najib. Sila rujuk Perang Iraq 2003. Apa pandangan ASD?

    ReplyDelete
  18. rakab yg bodoh.
    najib didapati tidak bersalah tu kita letakkan pada kebijaksanaan hakim di perancis.yg hang pandai2 buat kenyataan najib didapati tak bersalah pasepa plak.hang bukan hakim pun.pandai2 plak.
    najib dipanggil(disepina)untuk membantu a.k.a menjadi saksi dalam membantu perbicaraan rasuah jual kapal selam yg tak selam oleh perimekar shj.yg hang terkejut macam telox hang kena ketit ni pasepa pulak.?

    ReplyDelete
  19. Anpa banyak sangat buat2 hal pulak. Nih akuk pon ada dengaq, bila keputusan mahkamah tiada kes liwat anuagay, mahkmah rumah puteh nak sapina anuagay pulak nak bandingkan DNA yang depa simpan banyak2 dalam rumah putih nak buktikan sama padan dengan DNA anuagay menjuburiti palnacurq dan sepoh2 dan ditahiland tu...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post