Rafizi.. Anda Salah!! GST bukan lepas PRU.. tapi dengan segera!!



Menurut Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli, Perdana Menteri berniat mengaburi mata rakyat dengan menawarkan gula-gula belanjawan bermula Januari 2012, tetapi akan dicukai kembali melalui GST selepas Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU13).


Justeru itu katanya, Biro Politik KEADILAN memutuskan untuk bersama Pakatan Rakyat membawa isu GST sebagai isu utama PRU, bagi memastikan rakyat memahami bahawa “undi kepada BN bermakna undi melaksanakan GST”- sepenuhnya sila baca di (SINI)

Rafizi.... Anda salah! GST bukan selepas Pilihan Raya Umum ke 13 tapi dengan seberapa segera kerana peruntukan kerajaan sebanyak RM232.8 bilion pada Bajet 2012 dengan bajet defisit yang rendah dilihat sukar untuk ditampung dengan dana sedia ada.

Itu menurut firma percukaian dan audit, UHY Malaysia.

Maksudnya Kerajaan Malaysia yang diterajui UMNO tidak mampu melaksanakan apa yang dijanjikan dalam Budget 2012 atau tak ada duit untuk melaksana apa yang dijanjikan..

Dan Najib sediri hanya tahu berbelanja tanpa menyedari akan kemampuan negara..

Budget pilihanraya katakan..


GST perlu segera dilaksanakan

KUALA LUMPUR 12 Okt. - Malaysia perlu segera melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) bagi menampung dana yang diperuntukkan di bawah Bajet 2012, kata firma percukaian dan audit, UHY Malaysia.

Rakan kongsi kanan UHY Malaysia, Alvin Tee berkata, peruntukan kerajaan sebanyak RM232.8 bilion pada Bajet 2012 dengan bajet defisit yang rendah dilihat sukar untuk ditampung dengan dana sedia ada.

Sehubungan itu, katanya, mungkin lebih praktikal untuk Kerajaan menangguhkan beberapa cadangan dalam Bajet 2012 berikutan keperluan pembiayaannya.

''Ramai pemerhati menjangkakan pengumuman Bajet 2012 baru-baru ini melibatkan pelaksanaan GST dalam negara, tetapi ia tidak berlaku,'' kata beliau dalam kenyataannya di sini hari ini.

Pengenalan GST merupakan inisiatif yang disenaraikan dalam Kewangan Awam Pembaharuan Inisiatif Strategik (SRI) dan ia harus dijalankan dengan segera.

GST merupakan cukai penggunaan menyeluruh dan ia menjadi mekanisme kerajaan di seluruh dunia untuk mengutip hasil selain menangani masalah defisit bajet.

Agensi di belakang Program Transformasi Ekonomi (ETP), Unit Pengurusan Prestasi dan Perlaksanaan Pemandu (PEMANDU), turut menganggarkan tambahan RM6 bilion pada hasil Kerajaan dalam tempoh dua tahun pelaksanaannya.

Tambah Tee, GST merupakan sistem yang saksama berbanding rejim cukai perkhidmatan dan jualan yang tidak diberi kredit input.

Katanya, bagi negara yang memperkenalkan GST, ia telah membentuk sebahagian besar hasil cukai Kerajaan.

''Bajet 2012 merupakan pemangkin inisiatif ETP Kerajaan, jadi Malaysia harus melaksanakan GST sebagai salah satu ciri ekonominya dalam usaha untuk bersaing dengan negara lain,'' ujarnya.


Lidah Rasmi UMNO

5 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. ape punye bangang daaa....abih ape plak PAKATAN yg nk janjikan dlm PRU13 ni? korang xkan xde nk bg ape2 kt rakyat? aku xsokong klo korang xbg bonus...naik gaji.xkan korang nk taruk air liur je.korang kang nk korek mane nk bg tu?

    ReplyDelete
  2. Sesiapa yang memuji bajet Najis baru2 ni mmg bangang. Setiap tahun selepas 1998, bajet sentiasa defisit hingga sekarang. Setiap tahun duit yang belum tentu ada ditabur sewenang-wenangnya terutamanya menjelang PRU untuk memenangi undi pecacai dan yang masih dibutakan oleh media kerajaan. Bg pembayar cukai (majoriti bukan melayu)dapat gula2 mendapat apa2 tetapi penjawat awam (majoriti melayu) dapat mcm2 tetapi tau mcm mana kerajaan sekarang dpt duit? mcm GST ni la, dan jgn terkejut akan ada cukai prepaid..tp aku sangsi klu semua pecacai faham konsep GST tu..

    ReplyDelete
  3. tentang janji pru12 rakyat lagi faham situasi sebenar pakatan rakyat,baru 3thn beb,manalah turut kata pencacai umno,buang masa aje,tunggulah mereka pegang putra jaya kalau dlm 5thn tak ubah,sah pakatan sama mcm umno/bn....kaki memburit 2x5...yg umno/bn benggang 54thn negera memeritah kenapa masih melayu merempat 50% jgn cakap tak serupa bikin...yg senang hanya org mcm rakabburit je...sebab dia pengampu jubuq...kah,kah,tut..

    ReplyDelete
  4. mana pulak bangangnya budget la ni oiii. . kan rakab bole dapat banyak DUIT HARAM kerana peruntukan untuk pancacai amno-apco mesti naik punye la. .
    hehehe sukanya PenganutPAS hehehe

    ReplyDelete
  5. anjing 8.36pm
    tu la org suh dengar pembentangan bajet dari pakatan dan juga kerajaan.dari situ hang pikir & nilaikan la yg mana baik untuk rakyat.belanjawan dari pakatan tu la janji2 dari pakatan jika berjaya tawan putrajaya.tu laa org suh jadi rajin membaca.jgn rajin mempertikai kalau otak malas nak membaca..kan da nampak bodoh dah hang kat sini.tak tau apa2..tiba2 nak menyalak macam anjing kurap tersepit telox kat sini pasepa?rajin2 laa check pakcik google hang.
    warassss...........

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post