Stadium Runtuh : Apa penjelasannya??

Dr Syed Azman Syed Ahmad

Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin telah siap dibina pada tahun 2008 menjelang berlangsungnya sukan SUKMA yang diadakan di negeri Terengganu.

Projek 'kebangaan' kerajaan negeri di bawah kepimpinan Umno/BN ini pada mulanya di jangka siap pada tahun 2007 dengan kos asal projek berjumlah RM191 juta.

Namun akibat daripada berlakunya kelewatan siapnya projek ini lebih dari setahun, kosnya telah melambung naik kepada lebih RM 292 juta.


Projek mega ini telah di serahkan perlaksanaannya kepada tiga 'kontraktor kroni' utama iaitu Bina Struktur, Emarcon dan Genggam Mercu Sdn Bhd. Manakala pembekal utama bumbung stadium berbentuk 'space frame' ini adalah syarikat Sowon Pte Ltd dari Korea Selatan.

Namun pada 2 Jun 2009 suatu tragedi yang amat memalukan seluruh rakyat Terengganu telah berlaku. Pada jam 9.40 pagi, sebahagian daripada bumbung utama stadium kebangaan ini telah runtuh.

Mujurlah tiada sebarang kemalangan jiwa yang berlaku dalam insiden ini tetapi terdapat beberapa kenderaan yang rosak teruk akibat daripada keruntuhan itu.

Semasa kejadian, projek ini masih lagi dalam tempoh tanggungan kecacatan' dan pihak kontraktor yang sedang melaksanakan kerja-kerja membaiki kecacatan.

Pada 15 Jun 2009, satu Jawatankuasa Khas Penyiasatan telah ditubuhkan oleh Kementerian Kerjaraya (JKR) untuk menyiasat punca berlakunya keruntuhan bumbung stadium ini. Hasil dari penyiasatan yang telah dijalankan ini taklimat telah diberikan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) di bawah Parlimen Malaysia.

Antara faktor yang telah dikenalpasti olh pihak JKR semasa taklimat kepada PAC adalah empat punca utama iaitu;

- Rekabentuk yang tidak memadai; perekabentuk gagal untuk mengambilkira pertimbangnan yang secukupnya terhadap keadaan penyokong kepada struktur bumbung.

- Bumbung tidak dibina dengan sempurna menyebabkan berlaku salah jajaran kepada geometri

- Kawalan kualiti tidak dilaksanakan di tapak.

- Bahan dan kualiti hasilkerja (workmanship) tidak memenuhi spesifikasi yang telah ditentukan. Mutu pembuatan komponen keluli didapati tidak baik dan tidak memenuhi spesifikasi yang ditentukan.

Isu runtuhnya bumbung Stadium Sultan Mizan ini adalah amat mendukacitakan serta memalukan seluruh rakyat Terengganu.

Walaupun kerajaan negeri telah berbelanja ratusan juta, kini telah lebih dua tahun stadium ini tidak dapat digunakan langsung. Manakala kerja-kerja baikpulih tidak berjalan lancar seperti yang di jangkakan.

Ramai kalangan rakyat Terengganu yang tertanya-tanya bilakah baikpulih stadium ini akan disiapkan? Dan siapakah yang sebenarnya bertanggungjawab terhadap keruntuhan yang memalukan ini?

Dan pihak manakah yang akan menanggung kos baikpulih ini? Dan berapakah pula kos sebenar baikpulik stadium ini yang bernilai hampir RM300 juta ini?

Skandal besar yang memalukan ini perlu kepada penjelasan telus dari pihak kerajaan Terengganu khususnya di bawah kepimpinan Datuk Seri Ahmad Said (kiri) sebagai menteri besar. Beliau tidak boleh menutup 'sebelah mata' dengan menyalahkan 'kontraktor kroni' kepimpinan yang lalu di bawah Datuk Seri Idris Jusuh (atas, kanan) semata-mata.

Menurut Ahmad Said, tambahan kos kepada penyelengaraan pembaikan stadium ini adalah di tanggung oleh tiga kontraktor utama yang bertanggungjawab. Kini persoalan besar yang timbul adalah apakah keseluruhan struktur stadium ini selamat untuk digunakan?

Dan berapakah tanggungan kerajaan negeri dalam baikpulih yang sedang berjalan ini?

Amat malang nasib rakyat di negeri Darul Iman ini.

Negeri yang kaya raya ini berhadapan dengan pelbagai skandal, salah-urus dan masalah kepimpinan yang amat lemah.

Rakyat terpaksa menanggung bebanan masalah stadium yang runtuh, kolam renang yang bocor, stesen bas yang runtuh bumbungnya serta projek-projek pembaziran seperti zoo di Kemaman, subsidi 'atap biru', penberian air zam-zam dan buah kurma, yang semuanya melibatkan pembaziran dan kerugian ratusan juta ringgit.

Ya... RM300 juta yang dibelanjakan untuk Stadium Sultan Mizan ini berkemungkinan besar terbuang ke Laut Cina Selatan sahaja... dan penyu terpaksa menangis lagi di negeri Gganu kite ini.

5 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. aduhai pembaziran wang yang sangat besar tue..wang2 tersebut sebenarnya disalurkan kepada faqir2 miskin yg tak cukup makan...

    Jom terjah sini:
    1)Apabila Butang “Mute” Wujud Dalam Dunia Realiti
    2)5 Manusia Paling Berat Di Dunia
    3) Kena Kejar Sebab Mandi Bogel
    4) Porno Bagi Kesan Buruk Kepada Otak

    ReplyDelete
  2. Mcm ne nk telus siasat prkara ni sbb pengerusi PAC pun ahli Umno. Suruh SPRM plak, sama je. Ikut telunjuk pemimpin atasan. Bak kata lain, semuany dah makan tahi rasuah. Apa nk jadi dgn M'sia ni. Patutlah warga asing bermaharajalela d negara ni.

    ReplyDelete
  3. Idris Jusoh kena bertanggungjawab..sebab dia MB masa tu??

    wakk luu.

    ReplyDelete
  4. betul ckp 10:16.

    MALAYSIA DARUL RASUAH.

    UMngok dgn rasuah mcm TAHI DENGAN KENTUT...

    berpisah tiada...

    SHIT!!!!

    ReplyDelete
  5. GELOMBANG BIRU KUAT SGTOctober 4, 2011 at 2:28 PM

    UBAHSUAI AJER STADIUM NI JADI RUMAH/SARANG BURUNG WALIT... ADA JUGAK PEROLEHAN KPD RAKYAT TERENGGANU DRPD TERBIAR BEGITU.

    DAN SATU LAGI YG AMAT PENTING, JADIKAN STADIUM INI SALAH SATU LOKASI PELANCONGAN APABILA BERTANDANG KE GANU KITER... DI HARAP, RAMAI2 MASUKKAN DLM FACEBOOK, SUPAYA JADI KENANGAN MANIS...SEMALAM DI KUALA TERNGGANU, HATIKU TERHARU... STADIUMNYA RUNTUH BUKAN TERKENA TSUNAMI ATAU RIBUT, TAPI TERKENA GELOMBANG BIRU...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post