Wakil Najib tawar ADUN DAP RM150,000 dan 12 Hektar Tanah?



Lagi langkah terdesak Barisan Nasional.. kali ini di Johor pula..

Seorang Adun DAP yang digantung keahlian mendedahkan beliau ditawarkan RM150,000 dan tanah seluas 50 ekar (12 hektar) jika keluar parti itu dan bertanding sebagai calon Bebas mesra Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum ke-13.


Tawaran itu dibuat oleh seorang lelaki yang mendakwa mewakili Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, demikian menurut wakil rakyat penggal pertama kerusi Bentayan, Gwee Tong Hiang.

Gwee berkata beliau telah menolak tawaran tersebut.

Menurut Gwee, lelaki itu yang dikenali sebagai Wee Pao Chin telah mengaturkan satu pertemuan dengan Najib di Putrajaya Isnin ini, dan sepatutnya disusuli dengan satu sidang media oleh Pengerusi BN itu.

Katanya, wang sebanyak RM150,000 akan disediakan oleh Putrajaya dan akan dibayar menerusi persatuan suku dianggotai bagi mengelak dikesan.

Gwee juga berkata, beliau ada dijanjikan dana tambahan lebih RM5,000 setiap bulan dan akan disediakan satu pejabat dan staf untuk menjaga kawasannya.

“Syaratnya ialah ‘anda mesti bertanding sebagai calon Bebas dalam pilihan raya umum akan datang untuk melawan calon DAP,” kata wakil rakyat berusia 44 tahun ini pada sidang media di sini hari ini.

Kerusi Bentayan terletak di bahagian Parlimen Bakri dan merupakan kubu kuat MCA sehingga 2008. Gwee telah menewaskan calon MCA Lee Chin Yong pada Mac 208 dengan majoriti 2,798 undi.

Ketika ditanya mengapa BN mahukan beliau sebagai calon di kerusi pada pilihan raya umum akan datang, Gwee berkata, beliau diberitahu bahawa “pengurusan tertinggi telah ‘kau-tim’ (dengan hukuman digantung keahlian). MCA tidak akan meletakkan calon di Bentayan.” Gwee berkata beliau telah merakamkan perbualan itu semalam, yang berlangsung dalam Mandarin dan salinan transkrip turut diedarkan untuk menyokong dakwaannya.

Gwee, ahli DAP sejak 1990 berkata, beliau kecewa dengan tindakan menggantungnya selama enam bulan berhubung dakwaan salah guna kuasa tetapi tidak akan menerima tawaran BN.

“Saya masih orang DAP. Tawaran BN kepada saya tidak wajar. Itu sebab saya membuat pendedahan ini, untuk memberitahu BN bahawa bukan setiap Adun atau Ahli Parlimen DAP boleh dibeli. Saya mencintai DAP. DAP adalah parti saya,” katanya lagi.


The Malaysian Insider

21 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Mungkin sbb ADUN DAP tu ada maruah dan harga diri.. Bkn mcm wakil2 rakyat PR yang dah keluar parti tu.. Dorang kelabu mata dengan duit walaupun kononnya berjiwa Melayu dan Islam.. Poorahh.. Melayu haprak..

    ReplyDelete
  2. woit,

    Siapa yg terdesak?
    duit siapa yg akan digunakan?
    tanah siapa yg akan dirembat?
    siapakah lanun ini?

    Sama2 kita humbankan si lanun ini.

    ReplyDelete
  3. Dakwaan ni cukup serius, bukan sebarang orang yang buat tawaran tu tapi seorang Wakil Najib, siap dengan namanya sekali. Kalau dulu kita biasa dengar dakwaan tapi tak ada nama pelesit yang membuat tawaran, sekarang pelesit tu dah ada nama - Wee Pau Chin. Siapa itu Wee Pao Chin dan betul ke dia wakil Najib? Harap2 Gwee kena betul2 serius, jangan lepas dedah cerita ni dia tutup tirai dan senyap tak ada apa2 follow up, lepas tu bila dah ding dong sana sini, tup tup dia umum jadi calon Bebas. Melayu macam Zulbabwe dan gengnya yang Islam pun boleh dibeli oleh UMNO, inikan pula kafir laknatullah yang. Ayuh Gwee buktikan kau lebih baik dari Melayu Islam yang sanggup jadi katak demi duit!

    ReplyDelete
  4. Yang kau orang nih terus jer percaya bulat-bulat apa yang disogok dek kafir harbi nih !

    Selidiklah dulu!

    Cina Dap ni sendiri pun kena tindakan disiplin oleh partinya sebab salahguna kuasa.

    Bagaimana kalau dia sengaja nak tarik perhatian pemimpin Dap demi membersihkan namamya kembali.

    Semuanya itu boleh diatur.

    Beranikah dia melapurkan ke SPRM?.
    .....atau sekadar gimik politik?.

    Kita tunggu dan lihat!!

    ReplyDelete
  5. Kantoi BN, nama dah ada rakaman dah ada, lapur aja pd SPRM (siapa perlu ringgit malaysia)
    Tok nak tengok SPRM "kerja laju" kali ini kerana melibatkan nama PM.

    ReplyDelete
  6. Woi AKP, pPAS! korang dengar tak cakap si bakar, samdol tu suruh selidik dulu jangan terus je percaya bulat2 apa orang fitnah Anwar dan jangan terus percaya pada video! Korang tu lah bila kena kat PR korang tak ikut cakap bakar, bila kena kat batang hidung korang sendiri mula suruh dunia ikut cakap bakar. Betul lah korang ni semua kaki bakar!

    ReplyDelete
  7. Kes Anwar/chinadoll tu boleh dipercayai sepenuh hati kerana telah diselidik dan disahkan oleh pakar-pakar antarabangsa!

    muahaaaahaaaa...ada faham,..zamdol!

    ReplyDelete
  8. aku dah selidik . cina dap ni cuba untuk mengalih isu pasal seekor ketua menteri pulau pinang yang menghina johor .

    bila dia timbulkan cerita tak logik macam ni . maka peluang nak jadi calon lepas ni cerah .

    Tak logik langsung najib nak suruh cina dap ni lompat pastu bertanding kerusi bebas. LEE CHING YONG MCA tu nak letak mana ??? nak buat cerita tu biarlah logik .

    ReplyDelete
  9. AKP, pPAS,

    Dengar tak bakar tu cakap lagi? Samdol tu kata pakar2 antarabangsa telah sahkan yang air mani saifool tu sepatutnya terjadi degradasi bukannya segar bugar lagi macam air mani bakar yang baru lepas pancut dalam binidoll dia tadi!!!

    ReplyDelete
  10. rakap, pPas..fuck you!
    antara cina kapiaq cakap dan pemimpin umno munafiq cakap, patut lebih berwaspada apa yg pemimpin umno cakap... sebab depa ni duri dalam daging ummah.
    bagi kutu haprak, pecacai murahan umno macam hampa...komen hampa adalah lidah syaitan. nak interact dgn hampa kena guna bahasa syaitan juga...fuck you!

    ReplyDelete
  11. Kesiannnn....tak mampu berhujah dengan rasional lagi...

    Menjadi amalan pihak yang kalah...

    ReplyDelete
  12. UMngok dengan rasuah macam TAIK DENGAN KENTUT.

    ReplyDelete
  13. DAP cuba nak alih tekan pada LGE yg akan dikenakan tatatertib parti DAP...lawak le DAP nak tiru macam PAS..kes Mat Sabun dialih hukum Hudud..dah dekat2 PRU13 lagi akan keluar la cerekarama ulangan..

    FMzam,
    Aku asal org anak kg pertama diParlimen Permatang Pauh..lain le org luar...janganlah yg baik sedikit dijulang melangit..tapi yg buruk ditutup rapi..

    ReplyDelete
  14. 1Pelesit rajin buat ulasan.....
    Ulasan lebih teruk drpd taik....
    layan je lah ASD 1pelesit yang tak ada arah........

    ReplyDelete
  15. Sahihnya cina ni bukanlah dari spesis zul biawak....
    kah...kah...kah...

    ReplyDelete
  16. 1Pelesit,
    Panggil pakar antarabangsa siasat....
    tulen ke berita ini?
    Perlu guna pakar DNA m'sia?
    Perlu guna mani sifool untuk penesahan?
    atau perlu guna puki rosmah berjanda2?
    kah...kah...kah....

    ReplyDelete
  17. Penghulu kampung pun dah pening...

    Kalau sokong pakatan,..memang pening selalu!

    ReplyDelete
  18. Pening makan panadol.....
    pening lagi makan nasi kangkang mah janda2....
    gila2 pening sedut wap kangkang mah janda2...
    kah...kah...kah..
    kalau masih pening lagi.....
    meburit berulang kali mcm mat monggol...
    kah...kah...kah

    ReplyDelete
  19. Itulah perangai PM M'sia. Baling batu sembunyi tangan. Negara M'sia ni dh mcm khazanah bapak dia punya. Senang2 bagi tanah pd org yg boleh bagi kekuatn politik kpdny. Itulh imbuhn yg juga dpt d rasakn pemimpin yg kluar PR & lompat pd barisan Bebas. Apa SPRM buat skrg ni?? Gintil telor je ke??

    ReplyDelete
  20. rakab,

    mana x pening, urus tadbir negara macam urus duit mak bapak dia.

    rasuah punya hal, x der gempa pun stadium baru bole runtuh...

    rasuah punya hal, kapal selam selalu buat hal...

    rasuah punyer hal,peluru kapal selam masuk angin...

    rasuah punyer hal, enjin jet bole hilang...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post