Malaysia masih ada risiko jadi muflis - Idris Jala



KUALA LUMPUR, 1 Nov ― Datuk Seri Idris Jala hari ini menegaskan semula bahawa Malaysia masih berhadapan dengan risiko menjadi negara muflis dalam satu dekad lagi jika ia membelanjakan wang yang dipinjam untuk perbelanjaan-perbelanjaan operasi seperti subsidi berbanding menggunakannya bagi tujuan pelaburan.


“Jika ekonomi kita mengalami pertumbuhan kurang empat peratus dan jika kita tidak memotong perbelanjaan operasi kita, jika kita pinjam pada kadar 12.5 peratus, jika hutang tahunan kita meningkat 12.5 peratus dan pulangan kita pula tidak berkembang, maka ia akan berlaku,” kata Jala hari ini selepas mengumumkan perkembangan terkini mengenai pelaburan dalam Program Transformasi Ekonomi (ETP).

Beliau (gambar) mencetuskan kebimbangan yang sama tahun lalu ketika ramai membicarakan mengenai isu subsidi, yang kemudiannya menjadi kontroversi.

Hutang kebangsaan Malaysia meningkat 12.3 peratus untuk mencecah RM407 bilion tahun lalu, demikian menurut Laporan Ketua Audit Negara 2010 yang dikeluarkan minggu lalu.

Meskipun ekonomi mengalami pertumbuhan 7.2 peratus tahun lalu, defisit fiskal tahun lalu mengekalkan hutang awam lebih 50 peratus berbanding kadar KDNK bagi tahun kedua berturut-turut.

Pakar ekonomi juga berkara bahawa pertumbuhan ekonomi negara boleh perlahan ke paras 3.6 peratus tahun depan daripada kadar 4.3 peratus yang dijangkakan tahun ini ekoran risiko kemelesetan berganda global.

Bagaimanapun kata beliau, Malaysia tidak akan melalui kemelesetan tetapi akan melalui perkembangan ekonomi yang perlahan ekoran merebaknya krisis kewangan di Eropah.

Katanya, jangkaan beliau tidak bermakna Putrajaya akan berhenti daripada membuat pinjaman.

“Kita harus membuat pinjaman dengan syarat wang itu digunakan untuk pelaburan berbanding untuk perbelanjaan operasi,” kata beliau lagi.

“Kita harus memastikan pinjaman kita sepadan dengan pelaburan,” katanya lagi.


The Malaysian Insider

16 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Boros + Bangang + Takut Bini = Muflis

    ReplyDelete
  2. negara.. muflis... cerita seram..

    kalau ceo tak bijaksana.. hendaklah ditukar. kalu pm juga tak bijaksana, patut diganti awal-awal juga...
    berbelanja lebih dari pendapatan..
    boros pulak tu.. banyak rasuah..komisyenlah.. beli barang murah.. bila bayar berganda2 kosnya.dan tiada meletakkan keutamaan dalam perbelanjaan.
    Maka.. tahun demi tahun.. hutang negara meningkat. Malangnya rakyat apabila diperintah oleh orang yang tak berilmu .. tak beramanah.. tak bertanggungjawab.. nasihat dari musuh islam.. yahudi.. digunapakai.
    Paling mudah nak dapat hasil kenakan gst pada rakyat..(setelah rakyat ditakutkan..)
    Mana hasil negara.... petrol.. kelapa sawit, getah, hasil pelbagai cukai yang lain-lain.
    Malu..pada jiran singapore.. boleh ada lebihan pendapatan negara ratusan billion.
    dah tiba masanya. malaysia perlu berhenti dari terus diperintah oleh bn..
    bimbang nanti bukan setakat muflis.. bimbang tergadai..
    nanti ada menteri bn kata.. 'win-win situation'. Ada otak tak ada akal..

    ReplyDelete
  3. Tak mustahil Kerajaan Malaysia boleh muflis jika pembaziran dan ketirisan dan rasuah masih menjadi trend kehidupan seharian Pemimpin yang memerintah sekarang ini.
    Jika setiap pembelanjaan dapat dikawal dengan AMANAH, KETELUSAN pada setiap projek.
    Saya fikir kerajaan Malaysia perlu ader 'Cost Cutting Measurement' untuk setiap kementerian.
    Cost Cutting harus bermula dari PM dan keluarga sehinggalah Menteri2 dan Ahli2 Parlimen.
    Contoh 1: seorang wanita pertama membelanjakan A$150,000 (RM487,000) membeli mutiara, manakala 'anak gadis Najib' membelanjakan A$60,000.
    Contoh 2:Projek feedlot RM73j diakui milik keluarga Shahrizat
    Contoh 3:Pembelian Kapal Selam dan pelbagai keperluan tentera yang harganya jauh dari harga pasaran.
    Kalau hendak dikutip setiap ketirisan Kepimpinan Kerajaan Malaysia sekarang ini saya fikir tidak cukup sehari untuk kita berbicara.
    Langkah yang terbaik bagi mengelak negara Malaysia tercinta dari muflis adalah dengan menukar kepimpinan yang ada sekarang kepada kepimpinan yang AMANAH,TELUS DAN BERMARUAH.

    ReplyDelete
  4. mungkin benar semua cerita di atas..namun sy percaya kerajaan yg ada skrg sdg usaha utk pulihkan blk keadaa..saudara2 yakin ke kalau PR yg memerintah ekonomi terus pulih serta merta..sy msh kurang yakin bila melihat 4 negeri yg dipegang PR skrg..PR gagal wujudkn kerjasama sesama mereka dlm mentadbir negeri2 mereka..

    ReplyDelete
  5. Senang cerita... kuburkn terus parti sial BN ni. Tgok PP, Kelantan, Sgor pun kita dah dpt bayangn bhw parti PR shj mmpu pulihkn ekonomi negara trcinta ini. Dah lama sngat rakyt kena d banggangkan smpai ada yg dah kematu mcm si polan & si polan tu..

    ReplyDelete
  6. kutipan cukai banyak ....
    undang2 bayaran cukai ketat ooi..
    macamna boleh muflis?
    1Kerajaan bangsat....
    kah..kah...kah...

    ReplyDelete
  7. BN tak salah, UMNO juga tak salah tapi yang bersalah adalah pemimpin yang ada didalamnya yg penuh dgn rasuah dan tidak amanah menjalankan tugas yang diamanahkan oleh rakyat.
    Kita sebagai rakyat yang dahagakan kepimpinan yang telus dan amanah perlu mengubah corak pemerintahan yang ada sekarang jika tiada pilihan kita perlu mengubah pemimpin.
    BN ataupun UMNO perlu singkirkan pemimpin yg rasuah dan tidak amanah.
    Persoalannya bagaimana hendak singkirkan jika rasuah dan tidak amanah bermula dari pujuk pimpinan yg tertinggi.
    Jawapannya kita sebagai rakyat yg menentukan nasib negara kita perlu celik dan berfikiran terbuka.... Sudah tiba masa nya kita memerlukan pemimpin yg bertaqwa dan beriman....
    Tepuk dada tanya selera siapakah pemimpin yg bertaqwa dan beriman dan parti yg berteraskan Islam.

    ReplyDelete
  8. Idris Jala aka "PEMANDU" Najib selalu pakai statement negara akan muflis......

    Oleh itu kena naikkan segala harga , hilangkan segala subsidi, kenakan segala cukai termasuklah GST kepada rakyat marhaien ..

    Tapi hakikatnya, segalanya pendapatan masuk balik poket para pemimpin dan kroni yang ade ...

    Cuma rakyat aje yang boleh menyelamatkan keadaan sekarang dan kembalikan kuasa kepada mereka yang benar iklas kepada agama, bangsa dan negara ...

    Dan yang pasti bukan BN.....

    ReplyDelete
  9. ..


    bajet yg dibentang menguna duit yg dipinjam.. mmg org yg berhutang tabiat dia org mcm ni.. org yg bg hutang pun tak boros moros mcm kjaan najib.

    oooi kurang kan lah menteri dlm kabinet dan senator senator katak. kurang kan bawak convoi anak bini dan balaci keluar negara. dr tahun ke tahun audit negara melapurkan keborosan kjaan/jabatan.

    PR nampak jelas kepincangan kjaan najib. Klau penyakit pun tak de yg makan ubat terus baik serta merta. Tp Pakatan mempunyai formula mengurus hasil bumi negara serta dana dan mempunyai kaedah yg diguna pakai utk menjimatkan wang rakyat. Ini terbukti di Selangor dan PP. Perbelanjaan spt di Kelantan dan Kedah lebih baik dan tak seteruk negeri negeri yg dijajah oleh umngok. krn keadaan skg kjaan Pakatan terpaksa berjimat sb pemimpinnya tahu betapa serious nya keadaan ekonomi negara.

    ReplyDelete
  10. Dok menJALA saja kerja pak menteri ni..bosan dan muak.ni kalau nak muflis ka apa ka...sapa yg perintah selama 54 tahun ni.Dok ugut rakyat mcm tu la...sebab pak2 menteri hari2 dok menJALA wang negara.....mana tak muflis.Tinggal hutang berratus billion..projek eleekkk duit lesap.Berak pastu tak mengaku....baling taik pastu lari..itulah UMNO.

    pak tua

    ReplyDelete
  11. Wahai Anon 10:39 AM

    Saya memang yakin kalau PR yang menguruskan negara kita. Dah cukup lebih 50 tahun diberi peluang pada malaun UMNO tapi hutang yang meningkat. Takkan tak serik-serik lagi kot? Kalau PR gagal wujudkn kerjasama sesama mereka dlm mentadbir negeri2 mereka itu semua fitnah atau provoke oleh BN yang perangai macam setan....suka kucar-kacirkan kehidupan orang lain...tak gitu wahai anon 10:39 AM

    ReplyDelete
  12. LGE kata P.Pinang catatkan lebihan dalam bajet negeri.

    Rupa-rupanya peruntukan dari kerajaan pusat yang tak habis di gunakan....cuma 54% saja yang telah di belanjakan.

    lebih tu nak buat apa ?..nak tunggu pilihanraya dah dekat baru nak belanja,..buat pancing undi.
    sama macam rasuah pilihanraya ler..

    ReplyDelete
  13. rakab said...

    Rupa-rupanya peruntukan dari kerajaan pusat yang tak habis di gunakan....cuma 54% saja yang telah di belanjakan.


    ok la tu, bodoh. 46% lg, ade lg, bleh guna lg, bile perlu. BN? memanjang xckop, utang btambah. pui. sampah.

    ReplyDelete
  14. Woooi bangang 7.09,

    lu memang betul-betul bangang !!

    Dah hujung tahun laa, bodoh!
    peruntukan baru dah nak masuk,..yang di simpan separuh peruntukan 2011 tu kenapa?....

    Sedangkan projek-projek di kampung tak dapat dilaksanakan oleh JKKK kerana peruntukan tak sampai ke bawah, walhal peruntukan masih banyak di simpan oleh LGE.

    Misalnya jalan-jalan berlubang tak dapat dibaiki. Dan banyak lagi projek rakyat bawahan tak dapat dilaksanakan.

    Kalau di kawasan cina semua ada peruntukan,..di kampung dan kawasan melayu, projek tak jalan..
    kononnya duit dah habis..

    non 7.09..lu betul-betul bangang laa..kena tipu dengan cina !!

    ReplyDelete
  15. apa lah bodoh kau rakab. sekurang kurang duit yg tak di gunakan tu masih ada. tp pemimpin umngok kalau mcm ni, duit kira hangus padahal projek langsung tak ada.

    lge nak bagitau sebenarnya kjaan pusat tak pandai memperuntukkan belanja utk negeri negeri.. apa kjaan pusat bg semua ke jumlah duit tu sekali gus?

    kalau projek tak jalan di kampung dan kawasan melayu, masuk tv lah. dan ckp berapa kos yg mereka perlu. pas tu buat demo naik motor. baru lah betul demo, ini demo mintak litar lumbabi..

    ReplyDelete
  16. woi rakab hg la bangang bahlul..

    klu gaji hang sebulan seribu. takkan hang nak perabis dalam semuanya kot. dah tentu la kena ada simpanan skit. Baik simpan dari buat hutang!!!..bahlol!!

    x payah dok tgk PP saja la rakab oii..jalan berlubang bagai..mai kl nie pun..jalan sama gak..lagi haprak!! perak pun hak tuii..jalan mcm kena sebat...bodoh la hg rakab..nampak sebelah pihak ja..

    mrr2 hangpa buat dlu..pakai dan setahun dua...retak lah..berapa lama x ble pakai..kesesakan gila teruk..repair lagi beratus juta habis...hg x menjerit plak rakab oii!! babi la lu..

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post