Utusan kata TG Nik Aziz tak sedar diri?



Utusan Malaysia hari ini menyifatkan kesediaan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk terus bertanding pada pilihan raya umum ke-13 membuktikan pemimpin veteran PAS itu tidak memahami realiti bahawa dirinya sudah uzur.


Mengambil contoh umur Nik Aziz, akhbar milik Umno itu mendakwa pemimpin berusia 80-an itu masih “ghairah untuk berkuasa” walaupun sudah memimpin Kelantan selama empat penggal atau lebih 21 tahun.

Tidak sangka dalam keadaan yang agak uzur, Nik Aziz masih mahukan jawatan tersebut. Khabarnya, hendak menyampaikan taklimat kepada beliau juga sukar atas masalah pendengaran dan fikirannya yang tidak lagi tajam,” kata akhbar itu dalam ruangan Awang Selamat.

“Kenyataannya juga selalu mencelarukan, yang tidak mencerminkan beliau seorang Menteri Besar dan Mursyidul Am PAS. Itu belum menyentuh soal prestasi pentadbiran beliau yang dianggap lemah.”

Akhbar itu juga mengatakan walaupun perdana menteri paling lama berkhidmat Tun Dr Mahathir Mohanad — pemimpin yang dikritik Nik Aziz kerana terlalu lama berkuasa — tahu untuk berundur walaupun masih ramai yang memerlukan kepimpinannya.

Berikut adalah rencana Awang Selamat tersebut..

Syabas Nik Aziz
Bisik-Bisik Mingguan

AWANG mahu menjadi orang pertama mengucapkan tahniah kepada Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat kerana telah mengisytiharkan diri untuk bertanding lagi pada PRU13.

Pengumuman mengenai perkara itu dinyatakan kelmarin dalam ceramah beliau di pejabat parti negeri. Nampaknya tempoh 45 tahun belum cukup.

Jika tidak silap, Nik Aziz, 81, adalah wakil rakyat paling lama dalam sejarah tanah air. Beliau mula menjadi calon pilihan raya pada tahun 1967. Jawatan Menteri Besar pula sudah empat penggal iaitu melebihi 21 tahun. Pun tidak cukup lagi.

Tidak sangka dalam keadaan yang agak uzur, Nik Aziz masih mahukan jawatan tersebut. Khabarnya, hendak menyampaikan taklimat kepada beliau juga sukar atas masalah pendengaran dan fikirannya yang tidak lagi tajam. Kenyataannya juga selalu mencelarukan, yang tidak mencerminkan beliau seorang Menteri Besar dan Mursyidul Am Pas.

Itu belum menyentuh soal prestasi pentadbiran beliau yang dianggap lemah. Misalnya, isu air bersih, yang merupakan keperluan asas untuk rakyat Kelantan sehingga hari ini belum dapat diselesaikan.

Tetapi Nik Aziz ada kuasa untuk mewajarkan kedudukannya sampai bila-bila yang beliau mahukan.

Awang masih ingat tidak lama dahulu bagaimana beliau memburuk-burukkan Dr. Mahathir Mohamad kerana dikatakan begitu lama menjadi Perdana Menteri.

Malah Nik Aziz pernah menyatakan tidak sedikitpun akan mengikut jejak langkah mantan Perdana Menteri itu. Paku dulang, paku serpih mengata orang, dia yang lebih.

Keputusan terbaru itu menyerlah hakikat siapa sebenarnya Nik Aziz. Dakwaan beliau kononnya Pas masih mahukan khidmat beliau, sekadar alasan.

Mahathir berundur ketika majoriti rakyat masih memerlukan kepimpinannya dan ketika popularitinya berada di kemuncak. Biarpun setelah menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun, dunia termasuk negara-negara Islam mengagumi ketokohan beliau.

Beliau tetap dengan pendiriannya walaupun ramai yang menghalang beliau untuk bersara. Jika Dr. Mahathir yang tidak dikaitkan dengan imej ulama mempunyai keyakinan untuk berundur dan tidak selamanya mahu bergayut pada jawatan, mengapa Nik Aziz tidak boleh berbuat demikian?

Apakah beliau tidak yakin kepada pemimpin pelapis Pas Kelantan. Buruk dan dungu sangatkah mereka? Atau mereka dikaitkan dengan isu korup yang serius (sebagaimana menjadi buah mulut) sehingga tidak layak diberi kepercayaan? Nik Aziz juga ada isu integriti berkaitan menantunya, yang semua orang tahu.

Difahamkan, reaksi di kalangan pemimpin dan ahli Pas bercampur-campur. Ada yang suka dan ada yang menyambutnya secara sinikal. Makin ramai ahli dan penyokong Pas sesungguhnya kecewa dengan Nik Aziz kerana tunduk kepada agenda DAP dan PKR sehingga parti itu tergelincir daripada landasan perjuangan Islam sebenar.

Sesungguhnya Awang kasihankan Nik Aziz, beliau sudah hilang keyakinan untuk mencermin diri dan memahami realiti. Apa pun, kuasa sememangnya mudah melekakan manusia. Kalau Tok Guru sudah sedap - peduli apa - teruskan sahaja.

25 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. utusan tu sebenarnya suratkhabar penuh fitnah dan lucah.

    ReplyDelete
  2. Nik Aziz adalah symbol kekuatan PAS ....Jgn lah cemburu pulak . . Bukan macam mamak kutty n Najisssss anggota sendiri suroh letsk jawatan,,,,

    ReplyDelete
  3. Anak Haram kg PertamaFebruary 5, 2012 at 5:22 PM

    Siap bakal penganti Dato Nik Aziz,ada tiga nama yg tersenarai kat bawah ni,

    DATUK MUSTAFFA KAMAL
    DATUK IBRAHIM ALI
    DATUK AWANG ADEK

    ReplyDelete
  4. siapa mustaffa kamal ... pelakon filem tu ker ??? ... boddoh punya komen

    berita macam ni pun kira fitnah jugak ker ?? memang aziz dah tua , keluar masuk hospital , jalan pun bertongkat dan tak tahu mentadbir pun . memang realiti . bersara jer lah .

    ReplyDelete
  5. DATUK MUSTAFFA KAMAL ATTARTURK KOT ??? Akwkwkwkwkwkkwkwkw

    ReplyDelete
  6. orang yg nyanyok adalah orang yg terlalu kurang ilmu agama...selagi ada ilmu agama selagi itulah dia tak nyanyok...nik aziz akan terus perintah kelantan sampai mati...umno akan mampus terus dari bumi kelantan..

    ReplyDelete
  7. Memang patut tok nik letak jawatan...dah lama dah...takut lama nyayok pulak...

    ReplyDelete
  8. Nyayok mak hangpa punya puki.....
    kah...kah...kah.....

    ReplyDelete
  9. Apasal ni awang selamat ni? Xde otak ke ape kes dia skang ni? Aku duduk dekat Kelantan 18 tahun xde pun aku rasa ade problem,macam sibuk jaga tepi kain org lain je si awang ni,pakailah otak sebelum menulis.

    ReplyDelete
  10. Tok Guru yang jadi MB kelantan selama
    ini tidak mengumpul kekayaan untuk
    diri dan kaum keluarga tapi berkhidmat untuk rakyat kelantan
    sanggup hangpa mengutuk beliau.Allah
    SWT mengurinakan AKAL kepada kita so
    gunakanlah dengan waras.Aku YAKIN
    sekiranya ROYALTY MINYAK disalurkan
    kepada kerajaan kelantan semenjak
    dari awal lagi, KERAJAAN NEGERI KELANTAN PASTI MENJADI NEGERI YANG
    PALING MAJU DISEMENANJUNG MALAYSIA
    INI.Semuga Allah SWT memanjangkan
    usia Tok Guru.

    ReplyDelete
  11. Nik aziz tak layak dibandingkan dengan mana2 pemimpin UMNO pun. Sebutkan satu nama pemimpin UMNO yg paling unggul.... Mahdet? Dialah yg banyak merasuah kroni2 dan anak sendiri dengan menggunakan wang rakyat.empersendakan hukum Allah dan membawa budaya rasuah hingga ke cawangan UMNO.

    Lain2 pemimpin UMNO? Lu pikirla sendiri.... semuanya lembu2 belaka....

    ReplyDelete
  12. Setakat ini tak ada sape yg boleh menandingi nik aziz sebab itu pengarang utusan meloya buat citer. Mahathir dulu2 penuh dengan isu, nak harap najib lagilah teruk. So yang tinggal skrang mungkin rakab saja. poyo.

    ReplyDelete
  13. beza paling nyata nik aziz dan mahathir adalah nik aziz tak amik duit rakyat. itupun susah puak ameno nak paham. nak harapkan rakab... lagilah teruk sbb dia paling hampas.

    ReplyDelete
  14. Nik Aziz cth kepada semua MB,KM dan bandingkan kekayaan ladang2,ternakan2 babi/lembu,business mega mereka dlm dan luar negera,ketua menteri sarawak,kalau boleh nak tungkatkan umur di klonkan agar dpt hidup 1000thn lagi,inilah spesis ternakan barisan Nazioral...

    ReplyDelete
  15. kesian dgn si awang dan di harap selamatle nanti disana....

    ReplyDelete
  16. Kesian kat Awang Selamat masih sembunyi disebalik nama Awang supaya selamat.

    ReplyDelete
  17. Awang selamat lancau
    awang selamat cibai
    kah...kah...kah....

    ReplyDelete
  18. Walau sekiranya Tok Guru Nik Aziz menjadi MB Kelantan pada umor 150 tahun sekalipun, asalkan beliau tidak pernah sekali pun menyeleweng duit rakyat dan memeras sumber alam utk kekayaan diri & kroni2 mcm BN atau si Taib itu...selagi itulah saya bersyukur dan sentiasa berdoa kepada ALLAH SWT agar di panjang kan umur dan sihat selalu hendaknya Tok Guru Nik Aziz......AMIN...........

    Saya rela hidup berpuluh tahun dibawah kepimpinan Tok Guru Nik Aziz yg telus dan amanah dari SEHARI di bawah telunjuk penipuan BN dan parti2 yg sewaktu dengan nya...

    ReplyDelete
  19. Jgn menghina Tuan Guru Datuk Nik Aziz.
    Dia seorang Ulama yg diktiraf seantero dunia.
    Parti dan rakyat masih memerlukan dia.
    Kamu siapa? "kamu jaga pemimpin2 kamu yg korup tu udah leeee!"

    ReplyDelete
  20. Tukar Tok Nik perlu dilakukan segera...sebab ramai ahli PAS yg layak...hamba bukan tak suka tok nik..tapi..tiada apa2 sangat dibuat untuk rakyat kelate...mesti tukar...mesti tukar...dah lama dah...

    ReplyDelete
  21. Tukar Tok Nik perlu dilakukan segera...sebab ramai ahli PAS yg layak...hamba bukan tak suka tok nik..tapi..tiada apa2 sangat dibuat untuk rakyat kelate...mesti tukar...mesti tukar...dah lama dah...

    ReplyDelete
  22. Tanya umnoooo mana hasil royalty minyak kelantan yg sepatut diberi utk rakyat kelantan ....

    ReplyDelete
  23. Pas Kedah jgn jd Iblis yg suka menyamar..

    Nik Aziz tu kalau kau tak suka .. atau ada ahli PAS yg kata tak suka dia jd MB lama lama.. rakyat Kelantan amat suka.

    Kalau berani tawarkan gergasi UMNO lawan TGNA di kws praya yg sama.

    Tp ingin aku ingat kan.. Kalau TGNA bertanding atas tiket bebas sekali pun TGNA akan tetap menang.

    Dan meletak kan TGNA bertanding menjimatkan kos perbelanjaan di kawasan tsbt krn tak perlu byk berkempen jika dibandingkan dgn meletak muka baru.

    sekali pun TGNA duduk dlm wad, aku tetap pilih TGNA sb aku nak kan keberkatan Ilmu dan amalan dia.

    ReplyDelete
  24. aku ore kelate..aku duduk kelate....aku takdok masaloh selamo PAS memerintah..org umno pon aku tgk sene lene jah..x susoh x lapa pon...so aku raso x perlu nk tukar ko kerajaan umno....org negeri lain jago la negeri sdri...x payoh nk sibok ko kelate....kami ado rajo..kalau kerajaan ado buat saloh sultan kami akn tegor....

    ReplyDelete
  25. untuk makluman...pahami apa perjuangan yang tok guru,islam x der letak jawatan,,,islam x der rase penat,x de rasa uzur..selagi tok guru boleh berjuang..selagi tu berjuang untuk islam..bukanye polotik semata2 nak kaut kekayaan kemewahan...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post