Tiada ‘Masa Sebenar’ Serah Anwar Jawatan PM, kata Dr M


Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengesahkan semula janji beliau untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim seperti dipersetujui oleh Pakatan Harapan (PH), walaupun tiada tempoh masa dinyatakan.

“Saya telah bersetuju yang Anwar akan mengambil alih dari saya dan saya akan mematuhi dengan perjanjian saya.

“Semasa pembentukan gabungan PH, adalah dipersetujui bahawa ia akan diketuai oleh saya sebagai pengerusi.

“Kami juga berjanji sekiranya saya menjadi PM, penggal saya akan dihadkan ke beberapa tempoh, tetapi masa sebenar tidak dinyatakan,” katanya dalam sesi dialog pada Persidangan Antarabangsa mengenai Masa Hadapan Asia kali ke-25, juga dikenali sebagai Persidangan Nikkei.

Perdana Menteri berkata, beliau akan turun “selepas tempoh masa tertentu bagi meletakkan ekonomi di landasan yang tepat.

Beliau berkata, berurusan dengan ekonomi Malaysia adalah satu isu yang paling besar dan menekan yang perlu diselesaikan sebelum peralihan kuasa.

“Kita perlu mengurangkan pinjaman kepada satu tahap tertentu di mana wang kita boleh digunakan untuk keperluan pembangunan,” katanya.

Cabaran lain ialah untuk menukar pemikiran orang ramai agar tidak bergantung dengan bantuan kerajaan, katanya.

Dr Mahathir menegaskan bahawa PH tidak begitu disukai oleh sesetengah rakyat Malaysia pada masa kini kerana ia tidak meneruskan amalan pentadbiran sebelum ini yang memberi “wang percuma”.

“Kerajaan sebelum ini gemar memberi wang percuma kepada orang ramai. Semua orang mendapat wang percuma. Jika anda seorang bujang, anda mendapat RM450, nelayan, RM300. Mereka diberi wang tanpa berbuat sesuatu.

“Kini kita mengambil alih dan menanggung beban hutang yang banyak ini. Kita tidak ada wang dan kita tidak boleh memberi wang percuma kepada orang ramai. Disebabkan itu, mereka tidak suka kita. Tetapi ia terpaksa dilakukan,” katanya.

Beliau berkata, tidak ada cara kerajaan boleh membetulkan masalah kewangan tanpa perlu berhati-hati dan berhemat dalam pengurusannya.

“Kami mahu mereka (orang ramai) mempunyai pekerjaan dan mendapatkan wang. Kerajaan juga akan mempunyai cukup kekayaan dan kita boleh membayar hutang dan wujudkan lebih banyak pekerjaan,” katanya.

Dr Mahathir berkata, sebuah negara dengan rakyatnya bergantung kepada kerajaan untuk wang percuma tidak akan berkembang, manakala sebuah negara di mana rakyatnya bekerja keras untuk mewujudkan kekayaan akan sejahtera lapor MMO

22 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. ari jumaat minggu depan kerja satu hari ajer... klau Pak Lah atau Najib atau anwar aljubori sllunya akan beri cuti am cuti perlepasan ... tapi kalau mamak ni renti kan lah dibagi... mamak ni bodoh sikit.... kunun nya anak cucu jer yg rajin pandai berniaga...buat masjid jangan harap sumbangan.. klu kroni boleh menyumbang bailout kerugian anakcucu kenapa harus nak tanggung rugi pulak..?? yerr takkk...!!

    sabau jer bang non doa la banyak kat kaabah untung batu timbul untung sabut tenggelam...!!

    kikikiki..

    ReplyDelete
  2. You Think Malaysians Want Anwar As PM No 8..???

    In short, Anwar is a political prostitute who imagines he is doing humanity a huge favour by becoming the Prime Minister of Malaysia. "He only imagines that Allah created him with only one motive in mind, to become Malaysia’s Prime Minister and now he is doing umrah more praying in Mecca to become PM soon as possible". Kemon la aljub umrah need mind set lillah hi taala... not lilahhi to brcome PM.. kikiki.

    The uncertainty and confusion that will be triggered if Anwar ever becomes Prime Minister will be so bad that many will commit suicide out of regret for supporting Anwar.

    ReplyDelete
  3. Sayang seribu sayang, rugi melayu bukan kepalang. Ds najib yg budiman dibuang hasil fitnah terancang kafir laknatullah dap dgn bantuan melayu2 baruah seperti blogger anak sg derhaka , shabuddin, keluang diomond dll, maka diangkat mamak hindu kutty yg terbukti zalim dan perompak harta negara menjadi pm,,dan pesalah liwat manusia tiafa maruah kaki kelentong dan pecacai cina lgbt mahu menjadi pm,,,,apakah kegilaan dan kebodohan org melayu berterusan lagi,,,,tak sedar2 negara sudah hancur dinodai golongan kafir. Hindu kugan ,,drpd penjenayah diangkat jd pejuang,,si adib bomba mati dibunuh hindu...

    ReplyDelete
  4. Apa komen BangNon@aljub dan Tun Azizah... bisu atau jadi setan bisu...??

    Ingat syiah sangat perkara bi'daah..!

    Bid'ah terbaru dalam muamalat islam..bila tangan orang islam dah kudung atau dikudungkan oleh DAP pemberian zakat dalam masjid dsb..?
    Kalau amalan macam tu mulia dan harus dah tentu telah diamalkan oleh para sahabah.
    Dan oleh kerana ianya tidak dilakukan oleh Nabi saaw dan malahan ada tegahan keatas sesetengah kafir dibawa kemasjid secara mengedepankan urusan ibadah seperti zakat fitrah yang semestinya dilakukan oleh amil2 zakat maka ini bukan sekadar bid'ah malah mempersendakan adab sunnah hukum islam atau munkin juga berniat mencipta ugama baru oleh golongan pee.eh hancing kencingbabi komunismaoist untuk menyesatkan umat islam dimesia yang sedang mereka jajah & jarah.

    Pada mereka yang terikut2 mudah2an diberi petunjuk kembali kepangkal jalan dan pada yang merancang laknatlah untuk mereka.

    ReplyDelete
  5. At-Taubah, ayat 17-18

    {مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ شَاهِدِينَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُولَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَفِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ (17) إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلا اللَّهَ فَعَسَى أُولَئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ (18) }
    Tidaklah pantas orang-orang musyrik itu memakmurkan masjid-masjid Allah, sedangkan mereka mengakui bahwa mereka sendiri kafir. Itulah orang-orang yang sia-sia pekerjaannya, dan mereka kekal di dalam neraka.


    Hadiah PH di Aidilfitri 2019. Bila orang islam telah diikat tangan orang kafir.Yang memakmurkan masjid-masjid Allah hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, serta tetap mendirikan salat, menunaikan zakat, dan tidak takut (kepada siapa pun) selain kepada Allah. Maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk.
    Allah Swt. menyebutkan bahwa tidaklah layak bagi orang-orang musyrik memakmurkan masjid-masjid Allah yang dibangun atas nama-Nya semata, tiada sekutu bagi-Nya.Bahana bila kerajaan dikuasai oleh orang kafir dan menurut kehendak orang kafir semata mata kerana kuasa di dunia sementara.

    ReplyDelete
  6. Ada Nabi Taliban baru ajar org kafir tak boleh makan bersama semasa berbuka. Nak masuk masjid pun tak bagi? Bahaya Nabi Taliban sekarang. Petik ayat Quran ikut sedap dan buat tafsir sendiri?

    ReplyDelete
  7. Menteri Pertahanan Malaysia, Mat Sabu buat lawak bodoh lagi. Kali ini diperingkat antarabangsa. Beliau buat lawak ketika memberi ucapan di 18th IISS Asia Security Summit Shangri-La Dialogue (SLD) di Singapura.

    Lawak bodoh beliau turut mendapat perhatian wartawan negara luar kerana kebodohan Menteri Pertahanan Malaysia.

    Kenapa perkara ini berlaku? Semuanya disebabkan tahap pengajian seseorang Menteri itu.FAKE DEGREE..!! Lihat perbezaan di bawah:

    ASEAN MINISTERS OF DEFENCE

    1. General Prawit Wongsuwan
    Thailand Minister of Defence.

    Qualifications:
    - Saint Gabriel's College.
    - Armed Forces Academies Preparatory School
    - Chulachomklao Royal Military Academy
    - 36 years of military service rising up to rank of General.

    2. Dr Ng Eng Hen
    Singapore Minister of Defence.

    Qualifications:
    - National Junior College
    - National University of Singapore
    - University of Texas

    3. General Ryamizard Ryacudu
    Indonesia Minister of Defence.

    Qualifications:
    - Indonesian Military Academy
    - 31 years of military service rising up to rank of General.

    4. Maj. Gen. Delfin Negrillo Lorenzana
    Secretary of National Defense, Philippines.

    Qualifications:
    - Philippine Military Academy
    - MBA, Ateneo de Manila University
    - Australian National University

    5. General Ngô Xuân Lịch
    Vietnam Minister of Defence.

    Qualifications:
    - Military Academy of Vietnam
    - 44 years of military service rising up to rank of General.

    6. Mat Sabu
    Malaysia Minister of Defence.

    Qualifications:
    - Kicked out of Mara Institute of Technology
    - Good at cooking.
    - Can crack jokes in international level.

    Kesimpulannya, Mat Sabu seharusnya menumpukan perhatian kepada bidang masakan sahaja. Memalukan Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hishamuddin dan Zahid Hamidi sebagai bekas Menteri Pertahanan Malaysia mesti bangga.

      Ada juga yang mengiktiraf meskipun tentera Malaysia dikerah berperang bersama Arab Saudi melawan Yemen secara haram.

      Tanpa kebenaran Kabinet Malaysia dan merosakkan pendirian neutral antarabangsa.

      Paling menarik, ada berita terbaru dari Kementah.

      Projek Kem Tentera bawah dua bekas Menteri Pertahanan gagal dan duit projek lesap.

      Selepas raya, Mat Sabu nak datang ziarah dua bekas Menteri Pertahanan yang hebat dari UMNO.

      Rakyat pun suka hati bila Menteri Kementah yang berjiwa rakyat menyantuni bekas Menteri portfolionya.

      Delete
    2. alamak syiah komen ni... lain macam bunyi komen...

      Delete
    3. bawak bekas menteri dan tangkap yg pasti tiada kejadian guling guling atas jalan raya.. tangkap segera dan bawa bukti skli..!!

      Delete
    4. Nak cabut lari pergi umrah sudah gagal. Kena standby ubat julap banyak-banyak. Buat-buat sakit tak dapat ke mahkamah macam Rosmah Mansor jawabnya nanti. Mungkin buat macam Hasanah MEIO, alasan penat puasa sampai lupa ada kes perbicaraan. Kahkahkahkahkah.

      Delete
  8. Quotes from Mat Sabu

    "gajah sama gajah lawan.. rumput mati di tengah tengah"


    miajalipahJR

    ReplyDelete
  9. "elephant fight elephant.. grass dying in the middle.." suddently he pick up Singapore Prime Minister name..OMG..!!

    I have always been proud of Malaysia and how Malaysians interact on an international platform but this video below tells me something is either really wrong with our education system or Fake Degree we are just too stupid that we can be led by Ministers of this standard. Poor us...!

    ReplyDelete
  10. Give her... oopss him some credit laa guys , since mat sabun the best baboon buffon as a Defence Minister from Malaysia , the new land where LGBT is born.������ Ross yur smelly pussy still sticking in me lovely face ...hahaha...

    Tak de lansung strategic thinking, pemimpin (kononnya) seperti ini mudah dibeli dan ditipu pihak lawan... macam kena bela dengan DAP... hanya jadi alat/khadam DAP! ha..ha..ha.. kelakar gile!

    ReplyDelete
  11. Better than bela dengan Jho Low chai. Hari-hari cuci tahi Jho Low. Jho Low hides 40b berjoli sakan but your boss eat shit of Jho Low here in court waiting for Bamboo River holidays. Soon Jho Low comes back and give more shit to all of you. Ha... ha... ha... ha... Lagi kelakar gile.

    ReplyDelete
  12. prove the shit first babon... another baboons ..chai like sabun like babon..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stupid baboons macai just read the court statements from 40 witnesses that admit your shit asshole boss as Penyamun. No need proof except you r illiterate dumbass.

      Delete
  13. When my defence Ministry doesn't change at all...


    My favourite part is when he said that the Chinese Coast Guard is bigger than our navy and because of that there's nothing we can do except to talk to them if the Chinese decide to come over and do whatever they like in our territory.

    In all seriousness, if our own defense minister can say that in front of an international audience, then we may as well close down our navy and save the billions of ringgit for our country's defense.

    Heck, why not close down our entire armed forces while we are at it. Let's not waste our tax payers' money.

    Just roll over and die whenever anyone wants to invade our country.

    Yeah, why bother, right?

    Even the Singaporeans have better looking armed forces than ours. So, tell the world la that we are going to let them take over our country if they feel like it.

    And I wonder what our soldiers, sailors and airmen of Angkatan Tentera Malaysia think of what Mat Sabu said at the event.

    The guy who is more or less in charge of them basically said that they are quite useless.

    All those sacrifices, and lives lost while defending this country over the years amount to nothing for this current defense minister.

    He can't even seemed to remember how our armed forces defeated the communist insurgency, won the confrontation with Indonesia and other instances when our men and women in uniform did good in defending our country.

    I don't know lah, but this sort of idiocies among the Pakatan ministers are really getting on my nerves.

    And it do not seem to be getting any better any time soon. No change at all

    hahahahahahahaaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wey. Talk nonsense to look smart ka macai? If you know nothing about the military-defense, NATO, UN and their veto powers just lick your boss ass.

      We maintain neutral stand and cooperate with any nations. Except Israel.

      Not like your boss. Stole KWSP money to woo Trump and stole 1MDB money to woo Mao Tze Tung.

      Your stupid boss even curi-curi jumpa Benjamin Nyetanyahu. What a shame.

      Now still your boss curi inside court also. Curi court recording and curi pergi toilet. No change at all.

      hahahahahahahahahahahaha...

      Delete
  14. stole sana steal sini... prooofff baboonsss... prooven or not...??

    elephant fight elephant grass die in the middle...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post