Saya Tak Sebut ‘Barua’, Kata Anwar


Presiden PKR, Anwar Ibrahim memberi amaran kepada semua pihak supaya tidak memfitnahnya kerana beliau tidak menyebut perkataan “barua” yang merujuk Kongres Maruah Melayu dalam satu klip video tersebar sejak semalam.

“Itu semua politik bangang,” katanya di lobi Parlimen hari ini ketika ditanya wartawan sama ada beliau menyebut “barua” atau “maruah” dalam video viral itu.

“Jangan fitnah, jelas ini gurauan saya dengan perdana menteri dan Mat Sabu (Mohamad Sabu).”

Ahli Parlimen Port Dickson itu berkata, apa yang disebutnya ialah “ini semua semangat maruah lepas Kongres Maruah (Melayu)”.

Satu klip video yang tersebar di media sosial menunjukkan Anwar bergurau kepada Mat Sabu dengan berkata, Dr Mahathir Mohamad lebih bersemangat selepas menghadiri Kongres Maruah Melayu pada Ahad lalu.

Ia kemudiannya menimbulkan persoalan jika Anwar sengaja mempersendakan kongres itu yang dihadiri Mahathir dan pemimpin Umno, PAS serta Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali.

Ada pihak menggesa Mahathir supaya tidak menghadiri kongres itu, tetapi perdana menteri dilaporkan berkata, sebagai orang Melayu, beliau berhak menghadirinya.

Anwar kemudiannya berkata, beliau tidak menghadiri kongres itu kerana lewat terima jemputan.

Hari ini, setiausaha politik kepada perdana menteri, Mohd Zahid Md Arip mengingatkan semua pemimpin supaya bercakap dengan jelas bagi mengelakkan timbul salah faham.

Zahid dilaporkan berkata, beliau bersangka baik dan menganggap Anwar menyebut “barua” tanpa sengaja.

“Dia bila salah satu huruf ini dia boleh menimbulkan masalah di lain hari.

“Jadi saya fikir ini gurauan dan walaupun gurau, saya ambil kesempatan ini untuk nasihatkan Anwar dan siapa-siapa sahaja supaya lain kali biar jelas sebutan itu supaya kita tak berperang,” kata Zahid.

Sementara itu, Mat Sabu yang merupakan presiden Amanah berkata, beliau tidak pasti apa yang disebut Anwar kerana ia tidak jelas dalam video viral itu.

“Saya tak dengar apa. Tengok video pun saya tak dengar apa-apa,” katanya di lobi Parlimen hari ini lapor FMT

10 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. RAMPASAN KUASA ATAU PILIHANRAYA NEGERI PERAK BUBAR..!?

    ..tinggalkan dolu barua barua tu..!!

    Adun D4P istihar bebas di Perak?

    Pergolakkan antara parti, malah di dalam parti PH juga berganyang sakan. Paling ketara dalam kepimpinan DAP Perak, apabila ADUN Malim Nawar dan ADUN Pokok Assam melepaskan jawatan di dalam parti itu kerana tidak puas hati terhadap Pengerusi DAP Negeri, Nga Kor Ming. Kepimpinan Parti Amanah Nasional (PAN) Perak pula ibarat api di dalam sekam yang hanya menunggu masa merebak.

    KIKI DOLU LAGI AKU DAH JANGKA
    INGAT TAUN DEPAN RUPA NEXT MONTH
    KERAJAAN CAMPORAN UMNOPAS KITEE..!
    BYE BYA ATOK DAN CUCU KESAYANGAN

    Ada ura-ura beberapa ADUN pihak kerajaan mahu meninggalkan parti dan mengisytiharkan diri selaku ADUN bebas. Dikhabarkan jumlahnya lapan orang, tetapi paling mendesak empat. Jika dua sahaja ADUN meninggalkan pihak kerajaan, ada dua kemungkinan akan berlaku iaitu samada Kerajaan Negeri Perak bertukar tangan seperti berlaku pada 2009, atau Pilihanraya Negeri (PRN) perlu diadakan.


    LEPAS PERAK KITA KE KEDAH PULA
    MB KEDAH KITA JADIKAN MANGSA YERR
    TANGKAP ANAKCUCU ATOK BARU KO RASA
    TANJUNG PIAI MAJORITY 10K JANGAN DILUPA

    Atas kemungkinan inilah maka SPR sudah mula menggerakkan jenteranya bagi meninjau pusat-pusat pembuangan undi di seluruh Negeri Perak, yang kebanyakannya di sekolah-sekolah.

    KIKIKIKIKI... KALI KITA KASI MAMPOS SI LIDAH BERCABANG DAN ALJUB BERMAKNA KASI HANCUR COMANGO PLURALISMA MURTAD

    Kisah surat SPR itu, rupa-rupanya ada cerita kurang enak berlaku terhadap komponen Pakatan Harapan, D4P sedang bercakaran sama sendiri, maka MB Perak pula pening kepala.

    LEPAS TG PIAI KITA KE PERAK MUNGKIN KE KEDAH
    WAYANG SEMBURIT ATOK TUNGGU MASA LETOP2 YEAH..!!
    APA LAGI PANJI KUNYIT HAWAW MERECIK MELIMPAH
    TEPUK KASI PADU BEB, POP CORN KASI TAMBAH

    haahhh pop corn tambah dan tepukkk..!!

    #BMF

    ReplyDelete
  2. Video asal yalah dari Pak Din barua Najib yg memang cari peluang nak cucuk jarum.

    Semua org tengok video jelas konteks Anwar berjenaka dgn Mat Sabu dan PM seolah Tun bersemangat selepas Kongress Maruah bila bersemangat sekali dalam PC termasuk berjenaka nak fist fight dgn Anwar. Jelas Anwar sebut maruah loghat utara pekat bunyi baruah. Tapi Tun dan Mat Sabu yg rapat sekali tersenyum dan tersengeh dgn gurauan Anwar.

    Jenaka maruah bunyi baruah dalam loghat utara Anwar bukan isu. Isu yalah geng2 antiAnwar, termasuk PAS/UMNO, macai Khairuddin Abu Hasan dan Zahid Mat Arip tak puss hati Tun reject outright niat tersirat yang diumpan oleh UMNO agar susulan dari gabongan VIP2 antiAnwar di pentas utama Kongress termasuk Azmin, Tok Mopti Wahabbi agar Tun dan Bersatu pullout dari PH dan bergabung dgn Umno, PAS, GPS, Azmin jadi Pakatan Baru ganti Pakatan Harapan.

    Terbatal konsensus PH, Anwar terkedu dari jawatan PM dan PH terburai yalah idaman geng2 ini dan misi utama tersirat Kongress.

    Zahid Mat Arip, bekas Mursyidul Am TIBAI bawah rejim Najib Klepto sekarang berjawatan SetPol Tun made mgkin lupa dia terpaksa pegang bendera dan logo Anwar aka musuh No. 1 TIBAI bila bertanding dan kalah sbg calon Bersatu diPRU14.

    DiMahkamah kes rasuah Isa Samad Felda, pendakwa menyebut duit rasuah RM9juta dibayar melalui Pegawai Khas Isa masa itu, Zahid Mat Arip. Sebiji mcm Rizal Mansor, Pegawai Khas Rosmah yang jadi tukang sedut Rosmah.

    Itu dalam bahasa dan loghat apa pun memang aksi barua menyedut atas kepentingan Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pusing ler selagi bole pusing...salahkan LOGHAT plk daaaaa..

      ptut le tun nk "fist fight" nuar..rpeny kne ?arua dek nuar.

      hikhikhik

      Delete
  3. Jika Anwar benar-benar tidak sebut baruah... maka tanpa di sedari mereka sendiri yang membaruahkan kongres yang mereka ada kan.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulilahiladzi hadana lihadza wama kunna linahtadiyalaula an hadanalloh..
    Asyhaduan la illah ha illahloh....wahdahu la syariklah..wa'asyhaduan na muhammadan abduhu warosuluh..alladxi nabiya ba'da..
    Islam itu anugerah agenda dan cara hidup..
    Islamkah kita?Islamkah kamu?Islamkah anda?
    Hakikat kehidupan kita hari ini bagaimana?
    Return to basics tujuan manusia itu diciptakan?
    Dr Yusuf al qaradhawi juga berpesan untuk kebaikan agar tidak menempa kebuntuan..dari mana kamu anda dia dan insan itu datang?untuk apa kehidupan ini?kemana pergi ini?
    Hidup ini penuh agenda tujuan dan perlaksanaan kata kata bukan perlaksana tetapi sikap dan kelakuan itu adalah pelaksana kata aklaq akhlak di antara pendiri tiang agama..
    Hayatilah Islam dgn sebanarnya dan utamakan keutamaannya Islam itu juga damai menciri mendiri pada hal hal damai..

    Perkara paling utama paling wahid fitnah seumpamanya membunuh raga kesal naluri menjadi keceea duka lara ini bahaya fitnah..lidah ini kalAnya jahat hati hitam salah lentik jiwa jiwa kusam gara lidah menghukum ada yg terhukum jika dlm politics ianya harus itu munafik..

    Politics itu bagaimana?
    Kelmarin mengkafir kini saling bermusafir
    Dulunya ucap barua kini saling bersua..
    Mamali tidak harum kini tangan ini lebih harum...
    Harusnya bahaimana!
    Harusnya ikut yg mana?

    Perumpamaan daging bagaimana?
    Yang melontar kata itu dimana?

    Politics ini membawa ku kemana?

    ReplyDelete
  5. شَرُّ ٱلۡبَرِيَّةِ - sejahat-jahat makhluk.
    خَيۡرُ ٱلۡبَرِيَّةِ - sebaik-baik makhluk.
    Surah Al-Bayyina

    ReplyDelete
  6. Nama: __ Hendi Zikri Didi
    Kota: _______________ Malacca
    pekerjaan: _ Pemilik bisnis
    Setiap pemberitahuan: ____ hendidi01@gmail.com

    Halo semua, harap berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu banyak pemberi pinjaman palsu di internet, saya tipuan saya hampir menyerah, sampai saya bertemu seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa stres, jadi dia memperkenalkan saya pada PERUSAHAAN PINJAMAN AASIMAHA ADILA AASIMAHA ADILA yang sah, saya mengajukan permohonan untuk Rm1, 3 juta. Saya memiliki pinjaman dalam waktu kurang dari 2 jam hanya dalam 1% tanpa jaminan. Saya sangat senang karena saya diselamatkan dari menjadi miskin dengan hutang. jadi saya menyarankan semua orang di sini membutuhkan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda.

    Aplikasi / Pusat Kontak
    E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ____________________ + 447723553516

    ReplyDelete
  7. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663
    Telephone..Number:[+60]1123759663
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  8. instagram: Aasimahaadilaaloanfirm
    twitter: ... aasimahaadilaahmedloanfirm
    E-mel: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com


    salla Llâhu ‘alayhi wa sallam, nama saya Neni Syahir, saya adalah korban penipuan di tangan kreditor palsu. Saya kehilangan sekitar Rp.65.000.000 karena saya membutuhkan modal besar Rp. 5,5 miliar. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi dan bisnis saya hancur, dan dalam proses itu saya kehilangan suami saya. saya tidak tahan lagi dengan hal ini. 4 November 2019 ini, saya bertemu dengan seorang teman lama di sebuah restuarant di Bandung yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Ny. AASIMAHA ADILA MEMILIKI LOAN FIRM, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. Tolong, bantu saya untuk berterima kasih kepada ibu muslim yang memberikan pinjaman besar kepada pemilik perusahaan, pabrik burung hantu dan orang pribadi. Saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati sesama orang Indonesia, Jika Anda ingin pinjaman modal besar, Anda dapat menghubungi mereka dan melihat situs web mereka Anda perlu tahu bahwa ada banyak scammers di blog ini yang tidak memiliki situs web di google map, saya menawarkan pinjaman dengan tingkat sangat rendah 1% dan saya mendapat pinjaman dalam 1 jam. .
    Kontak Aplikasi pinjaman besar

    E-mel: *******aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    WhatsApp ::: ************ + 447723553516
    Email saya; ***************** nenisyahir@gmail.com
    Bismillâh ar-ra.hmân ar-ra.hîm

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post