Sumpah Laknat: Ini Pandangan Mufti Wilayah


Berikut adalah kenyataan media yang disiarkan dilaman Face Book Mufti Wilayah Persekutuan mengenai isu sumpah laknat yang dibuat di dalam Masjid oleh Mantan PM yang juga Mantan Presiden UMNO baru-baru ini..

ALHAMDULILLAH, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.

Pada pagi yang mulia ini — Isnin 23 Disember 2019 bersamaan 26 rabiul akhir 1441 Hijri — kami menerima kunjungan pihak Jabatan agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) untuk mendapatkan pencerahan dan pandangan berkaitan sumpah mubahalah.

Justeru kami katakan seperti berikut:

1. Sumpah laknat tidak ada dalam perundangan Islam kecuali dalam bab li'an. Manakala mubahalah dalam surah Al-Imran ayat ke 61 tidak merujuk kepada sistem perundangan Islam, sebaliknya ia dikategorikan dalam bab Sumpah dalam perdebatan bagi menyokong hujah yang benar dan menolak hujah yang palsu. Perkara ini pernah direkodkan berlaku antara Rasulullah SAW dengan golongan bukan Islam, dan kes perbezaan pembahagian harta pusaka yang berlaku pada zaman sahabat.

2. mubahalah tidak menjadi satu tuntutan sekiranya kes sedang dibicarakan di mahkamah. Bahkan proses Keadilan di mahkamah tidak eksklusif kepada sumpah sahaja, bahkan pembuktian yang lain seperti pengakuan, penyaksian dan pembuktian di hadapan hakim.

3. Dalam prinsip perundangan Islam, sumpah hanya diambil kira atau dilakukan apabila diminta oleh qadhi atau hakim. Ianya dilaksanakan selepas pendakwaan dilakukan, bahan bukti dikemukakan dan keterangan saksi didengar. Ia disebut sebagai Al-Amin al-qadha'iyyah. Ini bersesuaian dengan kaedah fiqh yang menyebut — Pembuktian adalah tanggungjawab pihak pendakwa, manakala sumpah penafian adalah tanggungjawab orang yang didakwa.

4. Antara fungsi dan peranan masjid di dalam Islam adalah

a. Tempat pembinaan kerohanian

b. Tempat pengukuhan sosial umat Islam

c. Tempat pembelajaran dan pendidikan

d. Tempat meleraikan permasalahan kehidupan seperti isu perundangan dan lain-lain.

e. Tempat mengatur sistem politik seperti syura, baiah dan membuat resolusi serta keputusan yang besar.

f. Tempat penyampaian arahan pemerintah. (Lihat Mausu'ah Qadaya Islamiyyah Mu'asirah oleh Dr Muhammad Al-zuhaili, 1/217-219)

5. Pada masa kini telah wujudnya mahkamah untuk penyelesaian isu perundangan. justeru kami berpendapat bahawa mahkamah adalah tempat yang lebih sesuai dan tepat untuk melakukan sumpah, jika diperlukan.

6. pihak Jabatan agama Islam Wilayah Persekutuan wajar mewujudkan dan menguatkuasakan apa-apa peraturan yang melarang apa-apa majlis yang berkaitan dengan sumpah atau sumpah laknat yang melibatkan kepentingan awam atau kes yang sedang dibicarakan di mahkamah, bagi mengelakkan institusi masjid dimanipulasikan oleh mana-mana pihak.

7. Berkenaan isu sumpah dan mubahalah pihak kami akan menerbitkan satu Bayan Linnas khas dengan tajuk Mubahalah: Fiqh dan isunya dalam masa terdekat.

semoga kita semua sentiasa menghormati dan memuliakan masjid serta meraikan segala adab-adabnya. Amin

Akhukum fillah,

SAHIBUS SAMAHAH
DATO' SERI DR. ZULKIFLI BIN MOHAMAD AL-BAKRI



19 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. alamak mr mufti..

    kat KL tu blambak tmpt mksiat judi haram , placuran..

    xnk kluo statmnt FB ke?

    kihlihkih

    njib bersumpah dgn allah..bukan brsmpah dgn mr mufti..

    azilah yg dah bersumpah dgn MAHKAMAH dunia pon msih pusing2 cerite lgi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau percaya Kat mufti atau najib..?setakat bagi penjelasan berkaitan agamapun kau mcm cacing kepanasan.tak sebutpun nama najib dlm statement

      Delete
    2. mmg le xsbut name njib, atau yg sumpah lahnat aritu "kit siamg" kot..

      mufti lain smue diam
      .diam tndeny stuju.. ok kot..yg xstuju tu sorg je..
      14-1

      Delete
    3. Kalau mufti yg Ada ilmu agama bagi pandangan kamu pertikaikan penjelasan yg diberi,lebih baik Tak payah kata nak menegakkan kebenaran Tak Ada makna

      Delete
    4. jho lo mane? da akhir taun ni.December 24, 2019 at 8:13 AM

      mufti mmg byk ILMU..
      2 ari seblum tu njib da war2kan SUMPAH..tiada siapa yg komen.

      slepas 2 ari sumpah br ad komen pung pang pung pang.

      nmpak mcm mufti kene "pial tlinga"

      Delete
    5. Dulu mufti perlis yg pernah sarankan anwar bersumpah laknat.
      Mana?

      Saiful jer kan?

      Delete
    6. Cerita dia mudah..ringkasan mufti tu adalah bersumpah ketika perbicaraan atau memutuskan hukuman. Tertuduh boleh bermubahalah dan ia mgkin berlaku di mahkamah.
      Dlm kes altantuya..tertuduh akan menjalani hukuman tetapi akuan sumpah baru azilah kata najib terlibat dan mengarah kononnya perisik asing dibunuh dgn upah rm300.
      Dlm hal ini jika najib nak bermubahalah adalah hak kpd dia. Di mana tempat terpulang kpd dia. Buat tempat terbuka musuh najib tetap buat fitnah. Maka masjid adalah yg paling relevan dgn rakaman video dan disebarkan mll plbagai media.
      Maka pandangan mufti tak perlu diperbesarkan dan najib tidak perlu ulang di tempat lain sumpah laknatnya. Baris2 ayat dlm sumpah laknat najib dah cukup baik utk musuh2 najib menanti najib dilaknat jika berbohong. Sebaliknya juga apa yg akan berlaku kpd musuh2 najib jika benar dia difitnah.

      Sebagai rakyat kita bertenang dan menunggu siapa akan dilaknat. Jika pihak sebelah tak bertaubat dgn fitnah atau najib berbohong hanya Allah swt yg MAHA MENGETAHUI.

      Delete
    7. Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA  dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
      senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya 1 allah suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL

      Delete
  2. Elok dibicarakan di tempat terbuka...

    Azilah sumpah
    Najib pun sumpah tak suruh

    Tempat tak jadi masalah..

    Mufti pun satu .. masa ni sibuk nak kesempatan ambil viral..

    Tak ada mazhab pun yg kata sumpah tu salah..

    Berani kerana benar.. kalau kedua2 salah Allah akan laknat.. bukan mufti..

    Mcm kes 40 bilionn 90 juta sampai sekarang tak ada transfer bukti akaun bank..Husam menipu..

    Bank mana tah? Bengkok bank..

    ReplyDelete
  3. KEMPEN BACA YASSIN SELURUH NEGARA

    Lepas sumpah laknat 'Jom kempen Baca Yassin seluruh negara' sekali kan 'solat hajat' secara berseorangan atau jamaah...mohon perunjuk dan si fitnah biar panas satu badan...Ini juga kempen hentikan fitnah kotor oleh pemimpin sang fitnah haramjadah..

    Kempen baca yassin setiap malam setelah sumpah laknat untuk hentikan politik kotor fitnah jijik

    Suma yang dah menyampah dengan politik fitnah jijik selama 22++ tahun ... jom semua baca yassin setiap pembaca dlm blog ini dan sebarkan.. kita ramai ramai baca yassin supaya sang fitnah memgelupor kepanasan bersama anak cucu...


    sebarkan pada blog blog lain... ayoh rakyat malaysia hentikan politik kotor fitnah jijik oleh pemimpin fitnah ini.. Kalau kempan solat hajat dan baca yassin sekali pun ok jugak ...


    ayohh sebarkannn...!!!

    ReplyDelete
  4. berapa kali dah kita buat sumpah laknat kat masjid.
    sekarang baru sibuk-sibuk.
    ada apa2kah ke disebalik sibuk-sibuk ni.
    aku ni bukanlah sokong najib sangat
    tapi sepatutnya dari dulu dah larang.
    ini yang buat aku tak respect.

    ReplyDelete
  5. Kalau Mufti yang yang nampak zuhud dan tiada kepentingan dunia seperti Mufti WP disanggah tanpa beradab, sekiranya ramai Melayu dan Islam yang bersikap demikian maka Islam dan Melayu sedang menuju kehancuran. Nauzubillah min zalik, ya Allah selamatkanlah kami daripada bala' akibat perbuatan mungkar orang lain, aamiiiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berdasarkan penulisan mufti tu setelah berlaku perbicaraan dan segala bukti diketengahkan, pihak tertuduh boleh buat sumpah laknat.Mgkin berlaku mubahalah tu di mahkamah.

      Dlm kes najib..perbicaraan kes bunuh altantuya telah tamat dan pembunuhnya akan menjalani hukuman tetapi najib kena SD si azilah yg baru. Maka najib berhak membersihkan namanya dgn salah satu cara membela diri iaitu dgn bermubahalah.Dia nak guna masjid tak jadi kesalahan.


      Delete
  6. Pembetulan "sekiranya ramai Melayu yang Islam" bukan Melayu dan Islam, harap maaf.

    ReplyDelete
  7. Dh sabit kesalahan bunuh org jd terimalah hukuman. Dh mmg dia yg bunuh org knpa nk libatkan org lain pulak. Kenapa x sumpah dr dulu. Kenapa br sekarang?

    ReplyDelete
  8. Nama:Teddy Liza
    status perkawinan: janda
    jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
    tempat tinggal saya:. Palangkaraya
    email ku:::teddyliza2020@gmail.com
    kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
    tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

    Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

    Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
    E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

    ReplyDelete
  9. KABAR BAIK,
    SEMUA PINJAMAN GLOBAL, inilah satu-satunya perusahaan pinjaman Asli yang diakreditasi oleh BANK DUNIA, Kami akan mengubah hidup Anda menjadi lebih baik, perusahaan pinjaman, Diberikan dan Berlisensi untuk menawarkan pinjaman kepada individu, perusahaan swasta dan orang yang membutuhkan bantuan keuangan di tingkat rendah manfaat sebanyak 2% dan Kami menyambut pinjaman apapun.

    Di sini, di SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL, akan membuat yang terbaik dari penghormatan kami kepada semua pelamar yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan Kami dalam kesepakatan bisnis ini karena perusahaan kami akan memastikan pinjaman Anda sampai kepada Anda, jika itu tidak juga berakhir di sana, kami memiliki tim ekspatriat yang memahami undang-undang investasi, mereka akan membantu Anda, memberi Anda tips yang akan membantu Anda mengelola investasi tempat Anda menanamkan pinjaman, sehingga Anda tidak pernah bangkrut lagi dalam hidup Anda dan penawaran luar biasa ini disertai dengan pinjaman Anda dan tidak dikenakan biaya, Hubungi kami hari ini melalui email allglobalgrantloan@gmail.com

    ReplyDelete
  10. My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

    ReplyDelete
  11. Are you desperately in need of a hacker in any area of your life??? then you can contact; ( HACKINTECHNOLOGYatGMAILdotCOM ) services like; -hack into your cheating partner's phone(whatsapp,bbm.gmail,icloud,facebook, twitter,snap chat and others) -Sales of Blank ATM cards. -hack into email accounts and trace email location -all social media accounts, -school database to clear or change grades, -Retrieval of lost file/documents -DUIs -company records and systems, -Bank accounts,Paypal accounts -Credit cards hacker -Credit score hack -Monitor any phone and email address -Websites hacking, pentesting. -IP addresses and people tracking. -Hacking courses and classes CONTACT THEM= .HACKINTECHNOLOGYatGMAILdotCOM WHATSAPP +12132951376(WHATSAPP) my services are the best on the market and 100% security and discreet work is guarante

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post