A. Kadir Jasin Dedah Kenapa Tun Letak Jawatan PM Dan Pengerusi BERSATU


Ahli majlis tertinggi Bersatu, A. Kadir Jasin dalam hantaran di blog mendedahkan peristiwa yang telah terjadi dalam mesyuarat majlis tertinggi Parti itu Ahad lalu.

Beliau mendedahkan bahawa semasa mesyuarat majlis tertinggi BERSATU Ahad lalu, Tun Mahathir telah merayu Ahli Majlis Tertinggi Parti itu untuk tidak memaksanya membuang prinsipnya dan mengingkari janjinya bagi menyerahkan kuasa kepada Anwar Ibrahim selepas sidang kemuncak Persidangan Ekonomi Asia Pasifik (Apec) pada bulan November.

“Dengan melihat perkara-perkara ini, dia tidak melayan rayuan mereka sebagai perkara yang mendesak, sepatutnya, ada banyak lagi perkara penting yang memerlukan perhatiannya,” katanya.

Beliau berkata Mahathir juga meletak jawatan sebagai pengerusi Bersatu kerana majlis tertinggi “mendengar lebih banyak daripada setiausaha politiknya daripada beliau”.

Mahathir sebelum ini berulang kali menegaskan akan menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Anwar selepas Sidang Apec.

Bagaimanapun, dalam perkembangan yang berlaku sejak Ahad lalu, yang dilihat sebagai usaha penjajaran kuasa politik, ia menyaksikan Mahathir meletakkan jawatan sebagai perdana menteri dan pengerusi Bersatu.

Peletakan jawatan Mahathir itu hadir tidak lama selepas Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mengumumkan bahawa Bersatu keluar PH, selain 11 ahli parlimen yang diketuai Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali mengambil langkah sama.

Sementara itu, dalam tulisannya, Kadir berkata kunjungan "yang tidak dirancang" oleh pemimpin Bersatu pagi ini di kediaman Mahathir adalah bagi merayu beliau menarik balik peletakan jawatan sebagai pengerusi Bersatu.

"Tapi daripada apa yang dapat dilihat, beliau (Mahathir) tidak melihat rayuan mereka sebagai perkara yang penting.

"Memang sewajarnya begitu. Ada banyak perkara lain yang lebih penting yang memerlukan perhatiannya.

"Ini termasuklah menguruskan ekonomi, menstabilkan pasaran, meneruskan cadangan pakej ransangan ekonomi, berunding dengan ketua-ketua penjawat awam dan berjumpa dengan parti-parti politik utama," katanya.

Tambah Kadir yang juga merupakan ahli Majlis Tertinggi Bersatu, dengan berjumpa dengan parti-parti politik utama, Mahathir akan lebih faham tentang maksud sokongan yang diberikan kepadanya bagi menyusun langkah seterusnya.

"Sebagai contoh, adakah mereka menyokong beliau (Mahathir_ kerana mereka benar-benar mahu melihatnya menerajui negara atau kerana mereka tidak mahu musuh politik mereka menang sokongan popular untuk menjadi perdana menteri?

"Jika mereka benar-benar sokong beliau dan tidak ada pencabar lain, beliau boleh membentuk kerajaan baru," katanya.

Berikut adalah petikan tulisannya..

AFTER two day of hiatus, during which he was transformed from the Prime Minister into ex-Prime Minister and finally as Interim Prime Minister, Tun Dr Mahathir Mohamad is back to the grindstone. 
First thing this morning, he received an unplanned visit by leaders of his party, Bersatu, at his private residence in Sungai Besi. 
They had come to plead with him to withdraw his decision, yesterday, to resign as chairman of the party. 
He submitted his resignation because he felt that majority of members of the party’s leadership council (Majlis Pimpinan Tertinggi) “listened more to his Political Secretary than him”. 
He was referring to the heated debate at the council’s meeting on Sunday during which the future of Bersatu in the Pakatan Harapan (PH) was discussed. 
At that meeting, he explained the wide mandate the PH Presidential Council had given him at the meeting of February 21. 
He appealed to MPT members not to force him to abandon his principle and renege on his promise (to hand over power to Datuk Sri Anwar Ibrahim after the November APEC Summit). 
By the look of things, he is not treating their appeal as an urgent matter. 
It should be so. There are many more urgent matters that require his attention. 
These include managing the economy, steadying the capital market, continuing with the proposed economic stimulus package, consulting with top civil servants and meeting leaders of the main political parties. 
The last bit of the agenda will help him understand more clearly the extent of support most of them had expressed for him and, from there, to plot the next move. 
For instant, are they supporting him because they genuinely want him to continue to lead the country or because they don’t want their adversaries to win popular support to become Prime Minister? 
If the support is genuine and there’s no other contender, he can start forming a new government.

Sepenuhnya silalah baca di SINI 

25 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Ekonomi negara malap tapi azmin menteri ekonomi cuma fokus terhadap rancangan politiknya supaya dia dapat jadi PM. Lepas dia jadi PM, boleh bawa anak beranak kaum kerabat melancong ke luar negara, cuma kali ini segala perbelanjaan ditanggung rakyat. Macam najib dan rosmah buat. Mentaliti umno masih pekat dlm kepala otak mamat ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat benar. Sebelum pru 14 azmin nampak suci tp sekarang huh. Mmg patutlah azwan marah benar kpd azmin. Nah sekarang sdh terbukti. Tentu azwan sdg ketawa...

      Delete
    2. Bila azmin sokong mahdey. Majlis presiden ph dpd dapigs, pgayR dan panxxx berkeras menolak.
      Siap kata azmin pengkhianat.

      Skrg beruk2 tu terkinja2 memujuk mahdey menyatakan sokongan penuh.
      Haru...
      Lawak pun ada....hihihi

      Delete
  2. Yang jadikan ekonomi.malap adalah Lim Guan Eng dan gangs tony puaka yang sabotaj ekonomi Malaysia dan dibantu oleh Brother Anwar Bin Ibrahim

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada bukti? Mahkamah dah jatuh hukum? Kikiki

      Delete
    2. Ngko baca roket 24/7 kot.
      Sekali sekala bacalah fakta dan data terkini bank negara malaysia. Kalau rajin sikit buka2lah majalah ekonomi negara dan dunia. Tak mampu nak beli ngko google jer.
      Tak sampai 2 tahun hutang naik hampir rm200b dan data terkini bank negara malaysia(bnm) mencatatkan mantan menteri kewayangan meminjam rm22billion bagi bulan feb2020. Asyik tambah hutang jer mangkuk gone eng tu.

      Belum lagi aset dan harta negara yg dilelong dan dijual. Yg pelik bila ada pembeli individu yg dirahsiakan. Kenapa nak rahsia?

      Projek lebuhraya tanpa tol pan borneo tak sampai rm20b. Projek menaiktaraf hiway di penang rm46b. Kata nak tangguh/batal projek mega...ptuuiihhhh
      Di penang billion2...negeri lain?????

      Projek terowong bangang gone eng nilai kajian rm3xxjuta tapi belum bermula. Ramai kata ada kawtim. Negara luar buat kajian cuma tak sampai rm20juta tapi dah siap.

      Hei...bodohnya kapir dapigs nie!!!
      Sebodoh mahacai2nya...

      Delete
    3. Mahkamah dah jatuh hukum ke cacai?

      Delete
  3. Diberitakan Gabungan Pakatan Nasional menyokong kerajaannyang dipilih nanti hingga habis penggal. Dipercayai SPR yang dikuasai boleh DAP dan PKR@ Anwar sudah menjalankan aktiviti persempadanan semula. Ribuan pelancung Cina yang hilang sengaja disimpan untuk tujuan Pilihan Raya akan datang. Anwar dan DAP amat gelisah cemas dan marah usaha usaha untuk menguasai SPT tersekat ditengah jalan. Peluang manipulasi sistem PRU akan datang terbantut dan tersekat ditengah jalan.

    Sumpah laknat jadi kenyataan dan PH hancur berkecai betapa besarnya pengorbanan boss ku Mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pun menyokong rancangan kerajaan baharu itu walaupun Dr Mahathir bertegas Najib mesti menghadapi tindakan undang-undang atas pertuduhan yang dilakukan.

    Jika Najib memikirkan kepentingan diri dan populariti beliau yang sedang mencanak sekarang tentulah beliau akan menentang sebarang usaha membentuk kerajaan bersama Dr Mahathir. Namun bagi pemimpin UMNO dan Pas, agenda Melayu dan Islam dalam kerajaan lebih penting daripada kedudukan mereka.

    Selagi mahkamah belum jatuhkan hukuman sesorang itu belum dituduh bersalah ..

    DAP LGE terdesak untuk sokongan dari Tun (selama ini DAP dan PKR yg sabotaj Tun) hingga menuduh pemimpin kleptokrasi global utk menjadi kerajaan... Tokong hanya tunggu masa kes kamu dibongkar...!!

    Bila kerajaan Islam dibentuk tangkap Lim Guan Eng dan konco konco DAP dan bongkar semula kes kes rasuah nya. Mujahit juga perlu di soal suasat tubuhkan RCI dengan penjualan assets Tabung Haji

    ReplyDelete
  4. ape kes SD azilah ? syop jo ni?February 25, 2020 at 8:08 PM

    Yg sbnarny brlaku hari ini

    Madey nk "u turn" sbnarnya

    SD zmin bolh buat "lap bontot"

    ReplyDelete
  5. Ini pendapat dpd rakyat biasa.

    Apa yang berlaku dalam parti bersatu hanyalah lakonan semata-mata. Tak mungkin mereka tidak tunduk kpd tm. Apatah lagi anak kesayangan tm ingkar kehendaknya. Tak pernah berlaku.Dari paklah hingga ke najib, mukhriz tetap setia dgn bapanya.

    Bersatu keluar ph. Tun keluar bersatu semuanya nampak dirancang.
    Tm lepaskan jwtn pm tapi masih sudi memegangnya kembali atas arahan ydp agong. Kenapa tidak berehat terus?

    Plannya mudah. Jika pakatan nasional gagal mencapai hasrat tm maka tm tidak teragak-agak utk bersama dgn dap dan pkr yg sedang memujuk tm bersama ph.SD telah dilakukan. Lagipun kesalahan kpd perpecahan tersebut diletak sepenuhnya kpd azmin dan zuraidah walaupun pada hakikatnya tm sejak menang pru14 pernah melobi mp umno menyertai bersatu dan meminta zahid membubar umno dengan hasrat semua mp bersamanya agar majoriti bersatu dalam ph lebih besar. Tapi gagal.
    Sekarang usaha tersebut berjaya.

    Di sini percaturan dan rundingan peribadi tm mgkin bermula. Mungkin parti bersatu menyertai semula ph dan tm diberi kuasa tanpa had asalkan dap dan pkr mesti tunduk dengan tm seperti mana beliau menjadi pm ke4. Sekarang dap, amanah dan pkr mencuba sedaya upaya memujuk tm kekal dgn mrk. Di sinilah jerat mengena. Dap dan pkr tak mampu hilang kuasa memerintah yg telah berpuluh tahun dikejar. Sukar bagi mereka kehilangan kuasa.
    Sejauh mana tekaan ini tepat kita hanya mampu menanti. Yang pasti perancangan Allah swt lebih hebat dan pasti.

    ReplyDelete
  6. kikiki 8.32.. nk bagi bang non PM lepas tu kewww... ilang akal punya anal'isis

    ReplyDelete
  7. klu nak bagi bang non tak payah la buat bubar PH bagi trus kat bang non kan senang.. alahaiiii..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm mana nak bagi dgn abg non?
      Kemaluan sendiri tak mampu nak dijaga. Bgmana nak jaga raykat?!

      Delete
    2. Ada bukti dia tak mampu jaga?

      Delete
    3. Video dia memuki chinadoll disahkan 99.99% benar. Ketakutan anwar bersumpah laknat menafikannya. Saksi utama yg menemani anwar ketika itu mengesahkan anwar dlm video sambil mengatakan anwar tertinggal jam tangan omeganya. Saksi juga telah bersumpah laknat bhw tuduhannya adalah benar.
      Kes meliwat saiful. Anwar gagal menafikan air maninya yg dijumpai sedalam 4cm dlm dubur saiful adalah 100% sama dgn DNA nya. Saiful pernah bersumpah laknat mengatakan dia dipaksa dan diliwat oleh anwar. Anwar bersumpah laknat menafikannya???
      Kerana gagal menafikan air maninya terbenam dlm dubur saiful maka anwar di penjara.

      Pemimpin yg gagal jaga kemaluan gerenti gagal jaga kepentingan rakyat. Sejarah bnyk membuktikannya.

      Delete
  8. tangkap mujahit tubuh RCI tangkap lim guan eng dan tony pua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tangkap org bodoh mcm kau sekali

      Delete
  9. Dulu geng anwar dan dap desak tun m letak jawatan dan bg laluan pd anwar. Sekarang mereka beria pulak nak kekalkan tun m. Boleh percaya lg ke dgn mereka tu. Mungkin mereka baru sedar diri tanpa tun m mereka hanya jd pembangkang lepas ni. Tiada keikhlasan betul pd sokongan mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada sesiapa yg ikhlas ka? Najib, zahid, hadi, shahidan dll. Lu pikir la sendiri

      Delete
  10. tangkap Lim Guan Eng, Mujahit, Nga Khor Meng, denda husban Mentri Alam sekitar kes kes pencemaran sungai di Pasir Gudang dulu, Tubuh RCI dan tangkap Tommy Tomas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu kamu org islam jgn biar dendam menguasai diri kamu. Cuma orang politik yg korup dan salahguna kuasa sj wajib didakwa

      Delete
  11. My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

    ReplyDelete
  12. SUMPAH LAKNAT NAJIB TERMAKBUL HANCUR PH DITANGAN ORANG PH JUGA

    Diberitakan Gabungan Pakatan Nasional menyokong kerajaan yang dipilih nanti hingga habis penggal.

    Di peringkat negeri hanya 2 negeri dikuasai kerajaan PH Selangor, P. Pinang yang lain negeri sudah hancur lebur. Peringkat persekutuan sedang menuju kehancuran

    Sepanjang kekalahan tersebut Ahli-ahli Parlimen dan pemimpin DAP-PKR-PAN menyalahkan Mahathir atas kekalahan PH dalam 5 pilihanraya kecil (PRK) terkini

    Mereka (PH) sibuk mengatakan tentang kos pilihanraya padahal mereka juga yang telah membuat langkah Kajang dan Langkah Port Dickson dahulu dengan pilihanraya yang sebenarnya tidak perlu berbanding pilihanraya ini kini.

    Dipercayai SPR yang dikuasai boleh DAP dan PKR@ Anwar sudah menjalankan aktiviti persempadanan semula. Ribuan pelancung Cina yang hilang sengaja disimpan untuk tujuan Pilihan Raya akan datang.

    Anwar dan DAP amat gelisah cemas dan marah usaha usaha untuk menguasai SPT tersekat ditengah jalan. Peluang manipulasi sistem PRU akan datang terbantut dan tersekat ditengah jalan.

    Sumpah laknat jadi kenyataan dan PH hancur berkecai betapa besarnya pengorbanan boss ku Mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pun menyokong rancangan kerajaan baharu itu walaupun Dr Mahathir bertegas Najib mesti menghadapi tindakan undang-undang atas pertuduhan yang dilakukan.

    Jika Najib memikirkan kepentingan diri dan populariti beliau yang sedang mencanak sekarang tentulah beliau akan menentang sebarang usaha membentuk kerajaan bersama Dr Mahathir. Namun bagi pemimpin UMNO dan Pas, agenda Melayu dan Islam dalam kerajaan lebih penting daripada kedudukan mereka.

    Selagi mahkamah belum jatuhkan hukuman sesorang itu belum dituduh bersalah ..

    Penyelaras Khas kepada Menteri Kewangan atau dalam bahasa lebih mudah, Pegawai Khas Lim Guan Eng. Ciapan ringkas Ng Wei Aik adalah yang paling keras selepas PRK di Tg Piai.

    "It's time for Mahathir to go." (Sudah sampai masanya Mahathir berundur)

    Sekarang DAP LGE terdesak untuk sokongan dari Tun (selama ini DAP dan PKR yg sabotaj Tun) hingga menuduh pemimpin kleptokrasi global utk menjadi kerajaan... Tokong hanya tunggu masa kes kamu dibongkar...!!

    Siapa yang terkejar Siapa sekarang ni..Pergi PMO tak dapat jumpa, bekejar pulak ke Kediaman TM..dah macam Hantu Raya tak Bertuan..Terlari sana sini nak pujuk rayu Tuan nya agar ambil balik dirinya

    Bila kerajaan Islam dibentuk tangkap Lim Guan Eng dan konco konco DAP dan bongkar semula kes kes rasuah nya. Mujahit juga perlu di soal suasat tubuhkan RCI dengan penjualan assets Tabung Haji

    ReplyDelete
  13. Semue parti politik kt mlaysia ni kne GAME dgn madey

    Hahahahaha

    Bior je lah madey "sorg2" jage MALAYSIA niii

    NAK TENGOK boleh ke x...?

    Metri Alan skitar
    Mntri nikah kawin
    Mntri kwangan
    Mntri KDN
    mntri wilayah
    Mntri luar ngri
    Mntri prtanian
    Mntri ekonomi
    Mntri perpaduan
    Mntri RTM
    Mntri prtahanan

    ReplyDelete
  14. bagi marina mahathir jaga Menteri Agama timbalan CT Kassim... TH diuruskan oleh gang G25

    kuang... kuang... kuangggg

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post