PPBM Menang Sorak Kampung Tergadai...


Kembali bersama Pakatan Harapan (PH) merupakan satu-satunya pilihan yang ada buat PPBM bagi memastikan parti itu terus mendapat tempat semasa pilihan raya umum akan datang, kata Timbalan Presiden PPBM Mukhriz Mahathir.

Dalam satu kenyataan Mukhriz bekata, beliau sendiri tidak mempunyai jawapan jelas apakah PPBM akan menentang Muafakat Nasional (MN), gabungan yang wujud antara Umno dan PAS, dan apakah Muhyiddin Yassin sebagai presiden parti akan dilantik semula sebagai perdana menteri.

“PPBM hanya ada satu pilihan sahaja iaitu kembali bersama PH. Pengalaman tidak sampai 2 bulan di bawah kerajaan Perikatan Nasional yang ‘tidak wujud’ itu sangat pahit bagi PPBM hingga ke akar umbi.

“Ahli majlis dan Majlis Pengurusan Komuniti Kampung yang dianggotai PPBM sudah digugurkan di beberapa negeri kecuali Kedah. Cukup-cukuplah dengan menang sorak kampung tergadai. Kami tidak mahu lagi PPBM diperkudakan dan diperkotak-katikkan mana-mana pihak,” katanya.

Mukhriz pada masa sama turut meminta penjelasan jelas daripada Muhyiddin berhubung persoalan yang timbul dalam kalangan ahli parti dan mengapakah perdana menteri itu tidak menunaikan janji dibuatnya, khususnya membabitkan asas PPBM meninggalkan PH sebelum ini.

“Soalan-soalan ini juga berlegar didalam benak pemikiran setiap ahli PPBM dan sekiranya tidak dijawab maka ia menyebabkan kekeliruan dan kesangsian yang amat memilukan. Ramai ahli PPBM ingin tahu adakah benar kerjasama politik antara MN dan PPBM hanya dapat bertahan sehingga Dewan Rakyat dibubar.

“Tidakkah PPBM berhak untuk berunding agihan kerusi dengan Umno dan PAS menjelang pilihan raya umum ke-15 nanti. Memandangkan kerajaan sekarang dianggotai ketiga-tiga parti politik ini, tidakkah dirasakan pelik bahawa MN akan berlawan dengan PPBM di kerusi-kerusi yang ditandingi pada PRU15 nanti,” katanya.

Menurut Mukhriz, semua pihak maklum bahawa Umno, PAS dan PPBM merupakan parti politik yang mewakili masyarakat Melayu dan Islam. Bahkan asas politik bagi ketiga-tiga parti ini juga adalah sama, iaitu masyarakat Melayu di kawasan luar bandar.

“Sudah tentu PPBM, Umno dan PAS berhasrat bertanding di kawasan-kawasan demografi tersebut. Sememangnya semua parti ini sudah bertembung di kawasan sama pada PRU14. Apakah peluang PPBM untuk menang kerusi ditandingi jika ia akan berdepan dengan Umno atau PAS dalam keadaan tiada kesepakatan.

“Jika PPBM sebenarnya tidak bersama MN dan tidak juga bersama PH, apa logiknya PPBM boleh menang di mana-mana kawasan sekalipun. Adakah PPBM berupaya mempertahankan semua kerusi Parlimen dan DUN yang sekarang berada dalam tangannya?” katanya.

Mukhriz berkata, berdasarkan beberapa kenyataan dikeluarkan pemimpin Umno seperti Timbalan Presiden Mohamad Hasan; Naib Presiden Mohamed Khaled Nordin dan beberapa individu lain secara jelas memberi gambaran bahawa Perikatan Nasional (PN) sebenarnya tidak wujud.

Memandangkan sehingga ke hari ini masih tidak ada perjanjian rasmi di antara Umno, PAS dan Barisan Nasional bersama PPBM untuk bergabung secara rasmi bagi menubuhkan kerajaan PN.

“Angkuh dan sombong, itulah yang boleh dirumuskan mengenai sikap pemimpin Umno terhadap PPBM, yang tidak menggambarkan kesepakatan dan menyebabkan kejatuhan kerajaan PH dan penubuhan kerajaan baru yang digelar kerajaan PN di peringkat persekutuan dan beberapa negeri,” katanya.

Beliau turut memberi bayangan, apakah menteri Kabinet yang ada di dalam PPBM terpaksa menentang beberapa menteri Kabinet daripada parti Umno, seperti yang berlaku di Parlimen Ketereh, membabitkan Annuar Musa dan Mohd Radzi Md Jidin.

“Siapakah yang akan dipilih sebagai calon di kerusi itu pada pilihan raya nanti atau adakah mereka berdua harus berentap merebut kerusi yang sama walhal pada ketika ini kedua-duanya menganggotai kerajaan PN. Usahkan menteri, bagaimana dengan nasib Muhyiddin sendiri.

“Adakah beliau akan masih dipilih sebagai perdana menteri selepas PRU15. Semestinya ada satu bentuk perjanjian antara parti yang kini menjalinkan kerjasama politik untuk menguasai kerajaan. Kalau tiada, apa makna kerjasama politik ini?

“Apakah yang menyebabkan PPBM sanggup bersama dengan MN walhal keberadaan kita dengan mereka umpama hidung tidak mancung, pipi tersorong-sorong.

“Ya, benar presiden PPBM adalah perdana menteri tetapi perlu diingatkan bahawa perdana menteri sebelum ini pun dari PPBM juga,” katanya merujuk kepada penasihat parti itu Dr Mahathir Mohamad lapor FMT

11 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Perodi ucapan 'Langkah Boboi' Bersatu tiada pilihan lain lagi.

    Saya terpanggil untuk mengajukan beberapa soalan kepada kepimpinan Umno. Sikap pemimpin Umno terhadap Bersatu yang tidak menggambarkan kesepakatan yang telah menyebabkan kejatuhan Kerajaan PH dan penubuhan kerajaan baru yang digelar PN. Kerajaan tebuk bumbung dan tebuk muka sendiri yang diwar-warkan kini.

    Soalan ini juga saya tujukan kepada Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin, sekaligus memberikan peluang kepada Tan Sri untuk menjelaskan kenapa janji beliau kepada Bersatu tidak menjadi kenyataan.

    Bersatu dah berpecah dua itu ayahnda saya kata. Saya mohon dan merayu kembali pada rakan dalam PH yg tertebuk muka dapat berlapang dada dan menerima kami semola.

    Pada hemat saya, Bersatu hanya ada satu pilihan sahaja iaitu kembali bersama PH. Kembali kita repair semola bumbung yang langkah ayahnda saya tertebuk mukanya dolu.

    Pengalaman tidak sampai dua bulan di bawah kerajaan Perikatan Nasional yang tidak wujud itu sangat pahit bagi Bersatu hingga ke akar umbi.

    Kepahitan tertebuk bumbung dan muka sendri memang menyakitkan hati ayahnda saya dan tok wan saya. Kepahitan tertebuk muka ini sangat menyakitkan diri saya juga hingga sampai ubun ubun kepala saya... kikiki

    Ahli Majlis dan MPKK yang dianggotai Bersatu telah digugurkan di beberapa negeri kecuali Kedah. Sejarah pemimpin pemimpin besar Kedah dari dolu dolu lagi memamg macam itu. Pulau-pulau strategik seperti Pulau Pinang dan Singapura pernah pemimpin tertinggi negeri ini kasi sedekah pada orang lain asal dapat jadi pemimpin tertinggi. 22 bulan dalam PH Jambatan Bengkok lansung tidak dimanfaatkan untuk dibina semola. Jambatan bengkok hanya gula gula penyedap hati orang Melayu saja selama ini.

    Cukup-cukuplah dengan menang sorak kampung tergadai. Sudah sudah lah dan hentikan lah kerja tebuk menebuk sesama sendri ini.

    Kami tidak mahu lagi Bersatu diperkudakan dan diperkotak-katikkan oleh mana-mana pihak.

    Tiada siapa yang rela perkotak katik kan kita dalam Bersatu, kami dan rakan dlm PH yang terebuk muka satu sama lain. Maafkan ayahnda saya kerana tertebuk mukanya sindri terutama janji pada PKR @ Anwar Ibrahim PM ke 8 tidak tertunai.

    Saya sangat yakin bahawa krisis politik, krisis kesihatan dan krisis ekonomi yang sedang melanda negara ketika ini akan dapat ditangani dengan lebih baik oleh sebuah kerajaan perpaduan yang pernah dicadangkan ayahnda saya.

    Jika ahli-ahli Yang Berhormat dari Bersatu bersetuju dengan kenyataan saya ini, sila mengorak langkah dan kembali ke pangkal jalan.

    Dalam erti kata lain, kita dlm Bersatu repair bumbung yang kita tebuk suatu masa dolu.

    Itulah sebaik-baik tindakan yang boleh Yang Berhormat-Yang Berhormat lakukan untuk mengembalikan maruah dan menjamin kelangsungan Bersatu. Saya doakan Allah SWT memberi petunjuk dan hidayah kepada anda semua.

    Demi langkah boboi, dengan ini semoga kita repair kembali bumbung yang kita tebuk dolu demi perpaduan dalam Pakatan Harapan.


    Menteri Besar Kedah
    Timbalan Presiden Bersatu.

    Note : Mampukah rakan rakan dlm PH yang lain kembali dengan langkah boboi. sama sama lah kita nanti episoda akan datang

    ReplyDelete
  2. Boboi dan bapak keralanya sukar utk mendapat tempat di hati rakan2 ph yg lain. Apa lagi di hati pengikut2 tegar ph. Mungkin sekadar utk meredakan rasa sakit hati di atas runtuhnya kerajaan ph berpunca dpd bapaknya. Permainan yg telah dirancang jika desakan peralihan kuasa berlaku kpd dsai.
    Impian bapaknya dgn berlaku gerakan tersebut akan meletakkan bapaknya sebagai pm berkuasa penuh andai kerajaan perpaduan berjaya dilakukan.
    Kalau betul2 ikhlas kenapa dsai ditolak awal2 sebagai calon tpm mengganti isterinya yg sedia melepaskan jwtn?
    Sebab bapak boboi memang tidak ada langsung keikhlasan meletakkan dsai di mana sepatutnya. Pengumuman bapak boboi sendiri yg mengumumkan tsmy dan bukannya dsai sebagai calon pm8 jelas bapak boboi menolak dsai sejak dari awal pru14. Kata di mulut lain dan kata di hati lain.
    Apa2 gerakan yg cuba dilakukan oleh boboi dan bapaknya wajib ditolak oleh mana2 pihak yg ingin bersekutu dgn mereka. Cukup2lah jadi hamba kpd legasi yg gila nak berkuasa demi mengaut untung dan laba bersama proksi dan kroni mrk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jsngan terlalu yakin rakyat lebih suka pencuri dan penonggang agama. Kamu pun berjuang bukan untuk rakyat tapi untuk tembolok sendiri. Saya petcaya, keputusan PEU15 tiada beza dgn sekarang. Tiada pemenang 2/3 oarlimennyg umno/pas idamkan. Totok umno Pas akan undi umno/pas. Totok DAP,PKR, AMANAH,PPBM dan pengundi atas pagar yg jadi silenr majoriti akan undi PPBM/PH.

      Inilahbkeputusan PRU15 nanti.

      Delete
    2. Sambung......

      Dan Anwar Ibrahim kekal jadi Perdana Menteri penunggu sampai mati.

      Delete
    3. Kalau lubang jubuq cikminah yg kereput tu diliwat oleh Anwar sampai tak lagi boleh berak merata baru tau langit tu tinggi rendah.

      Delete
  3. Maaf Boboi..kamu dan bapak kamu tiafactempat d hati kami..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tsk payah cakaplah, semua org tahu, di hati totok umno/pas, cuma pencuri dan penunggang agama.

      Bagi pengundi atas pagar, kami bebas memilih. Kami tengok keadaan, kalau pencuri & penyamun dah masuk Sg.Buluh pun, kami takkan undi umno/pas. Kami bukan bodoh, kamu menang, mintak Agong maafkan mereka. Mereka akan tuntut harta samunan LIMA LORI TU.

      Biar mereka duduk di Sg.Buluh, muhasabah diri, paling kejap, 10 tahun. Kami takyat marhen kena menderita bayar utang 1Mdb sampai ke anak cucu. No point, bagi mereka lepas utk terus menyamun.

      Harta LIMA LORI ROSMAH & Najib tu, perlu dicairkan utk bayar hutang 1MDB. Tak boleh pulang balik kpd mereka. Harta LIMA LORI tu, rakyat punya.

      Siapa menafikan kenyataan ini, adalah macai yg sudah kena menderam dgn sami hindu yg selalu Kak.Mah panggil. Hati kamu srmua sudah hitam legam, tak noleh diselamatkan lagi.

      Tun M dan anaknya MUKRIZ takda, tak mengapa. Ksmi bukan macam kamu totok umno & walaun Pas, bodoh tak boleh diajar. Kami tahu, Tun dah berusia. High time, dia berehat. Namun, jasanya tetap di kenang.

      Kami percaya, masih ada orang lain untuk menggantinya. Mungkin tak sehebat Tun, tapi hidup perlu diteruskan.

      Satu hari nanti, kita akan dapat juga pemimpin yg benar-benar tulus ikhlas, membangunkan negara.

      Delete
    2. cikminah kuat makan taik rosmah sebab tu bodoh dan bangang.

      Delete
    3. Kalau inije komen yg mampu kau beri, sah kau otak ude.
      Kahkahkah....kesian

      Delete
  4. Nama saya Elang Endah Saya seorang wanita bisnis di Indonesia dan saya bepergian ke negara lain karena bisnis, saya beberapa waktu yang lalu saya memiliki kemunduran dalam bisnis saya karena seseorang yang saya percayai begitu banyak berbohong kepada saya dan mengambil banyak uang saya. modal dengan harapan mengirimi saya barang. Saya mulai mencari bantuan dan seorang teman memperkenalkan saya ke Arab Credit Group Beberapa bulan yang lalu, saya takut karena cerita yang saya dengar tentang pinjaman online sebelumnya, tetapi saya berkata pada diri sendiri bahwa saya harus mencobanya, setelah menyelesaikan semua persyaratan yang saya miliki. pinjaman sebesar 700jt telah ditransfer kepada saya dan hari ini saya sepenuhnya kembali ke bisnis, jika Anda memiliki tantangan keuangan atau Anda mencari modal untuk memulai bisnis Anda sendiri di sini adalah kesempatan Anda, jika mereka dapat membantu saya tahu mereka akan membantu Anda juga . hubungi Arab Credit Group hari ini dan Anda akan senang melakukannya.

    Detail saya

    nama: Elang Endah
    email: elangendah7@gmail.com

    hubungi Arab Credit Group menggunakan.

    Perusahaan: Arab Credit Group
    Email: Arabcreditgroup@gmail.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post