UMNO Dah Jadi King Maker...

 


Langkah Seharaton pada 23 Februari bertujuan untuk menjatuhkan kerajaan Dr Mahathir dan menggagalkan rancangan Anwar menjadi Perdana Menteri.

<!--more-->Langkah Le Meridien pada 23 September pula untuk menjatuhkan Muhyiddin dan mungkin membolehkan Anwar dilantik Perdana Menteri. 

Betullah bagai dikata.. dalam politik "No permanent friend and enemy".. Kedua-dua langkah itu melibatkan UMNO yang memihak kemana sahaja asal matlamat mereka tercapai..

Kesimpulannya samada Kerajaan sedia ada kekal atau tumbang, UMNO jelas menjadi King Maker buat masa ini untuk mementukan siapa Perdana Menteri.. 

Jika sebelum ini Mahathir berjaya ditumbangkan, Muhyiddin juga mungkin ditumbangkan, maka tak hairanlah jika akan datan Anwar juga akan ditumbangkan oleh UMNO bagi membolehkan pilihan raya mengejut untuk mandat baharu diadakan...

Baca ni.. 


PETALING JAYA: Umno bakal menjadi pemenang terbesar jika ketua pembangkang Anwar Ibrahim berjaya membentuk kerajaan baru, kata sumber dalaman Pakatan Harapan (PH) dan penganalisis.

Mereka berkata, sebilangan ahli Parlimen Umno menyokong Anwar dengan harapan langkah itu akan membuka jalan kepada pilihan raya baru yang akan dimanfaatkan olehparti itu.

Menurut seorang pemimpin PH, setakat ini antara 12 ke 15 ahli Parlimen Umno merakamkan sokongan kepada Anwar, sementara individu dari Sabah dan Sarawak menunggu beliau diterima menghadap Yang di-Pertuan Agong.

“Ahli Parlimen Umno menyokong Anwar dengan harapan ia akan membuka jalan kepad pilihan raya baru secepat mungkin dan mereka menyasarkan untuk menguasai kerajaan dengan mandat lebih besar.

“Ini adalah ahli Parlimen yang tidak mahu PPBM mengetuai gabungan kerajaan,” katanya yang enggan dikenali kepada FMT.

Beliau berkata, “persefahaman semasa” yang ada ialah melantik Anwar sebagai perdana menteri, sementara seorang ahli Parlimen Umno sebagai timbalan beliau.

“Ini juga bergantung pada bilangan ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak yang akan menyertai gabungan baru itu.”

Seorang lagi pemimpin PH berkata, pada masa ini Anwar mendapat sokongan 36 ahli Parlimen PKR, 42 dari DAP, 11 Amanah dan 9 dari Warisan, tidak termasuk ahli Parlimen Umno serta Sabah dan Sarawak yang dijangka menyertai beliau.

“PPBM perlu mencari jalan untuk kekal relevan sewaktu tolak-menolak ini berlaku sekiranya ia tidak mahu kecundang,” katanya.

Penganalisis politik Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya berkata, tempoh beberapa minggu ini penting sewaktu negara menunggu pengumuman baru Anwar selepas beliau menghadap Agong.

Awang Azman bagaimanapun berharap walau apapun gabungan baru yang terbentuk ia tidak akan menatijahkan pilihan raya kilat kerana negara masih terdedah kepada bahaya wabak Covid-19.

“Pilihan raya umum berikutnya hanya perlu diadakan pada 2023. Mari kita tunggu sehingga tarikh itu dan memberi tumpuan kepada usaha mengurangkan bilangan kes baru, selain memulihkan ekonomi,” katanya.

James Chin dari Institut Asia Universiti Tasmania berkata, Anwar belum mendedahkan bilangan ahli Parlimen yang menyokong beliau.

“Mereka yang menyokongnya sekarang pun boleh beralih sokongan pada saat akhir,” katanya kepada FMT.

Beliau berkata, dengan andaian majoriti ahli Parlimen menyokong Anwar, maka beliau dan Umno akan menjadi pemenang terbesar sekiranya kerajaan Perikatan Nasional (PN) tumbang.

Laporan penuh silalah baca di SINI

6 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Emmm macam-macam lah hal la politik ni. Jemput join my GA. :) http://www.aimisyahirah.com/2020/09/special-september-giveaway-by-misya.html

    ReplyDelete
  2. Your dirty game dragged us in. What a shame

    ReplyDelete
  3. Apa kata tun.... Pasal nak bagi nasihat konon...!?




    kikikokoiiookk.. senang jer nk jawab



















    Jangan menyemak lah kauu...!!!










    Semak aje kau tu...




    beramboss..!!





    kikikiki...


    ReplyDelete
  4. Kena betulkan ayat tu. Mahathir bukan ditumbangkan. Tapi mahathir yang undur diri sendiri. Benda simple mcm Tu pun dah xbetul kau nk gebang buat analisis sampah macam ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir menumbangkan dirinya sendiri.

      Delete
  5. Paling kelakar bila boiboi sotong manja anak mahataik boleh suruh Muhyiddin tunjuk jantan dan bubar Parlimen mcm Shafie.

    Anak manja duduk bawah ketiak mahataik nak suruh org tunjuk jantan?

    KAHKAHKAHKAHKAH

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post