Annuar Sahkan Zahid Beri Sokongan Bertulis Pada Anwar Ibrahim

 

Bekas setiausaha agung Umno Annuar Musa hari ini mengesahkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi membuat perakuan bertulis menyatakan sokongannya kepada Presiden PKR, Anwar Ibrahim. 

Menurutnya, akuan itu juga dipersembahan kepada Yang di-Pertuan Agong sekali gus bertujuan untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional (PN).

"Saya mengesahkan wujudnya sokongan secara hitam putih oleh presiden Umno kepada Anwar Ibrahim untuk menjatuhkan PN yang dianggotai BN.

"Akuan itu dialamatkan kepada Yang di-Pertuan Agong," katanya pada sidang media di Kuala Lumpur, hari ini.

Sidang media berkenaan diadakan sehari selepas ahli parlimen Ketereh itu diketepikan daripada jawatannya sebagai setiausaha agung BN.

Annuar berkata, tindakan diambil Ahmad Zahid itu merupakan percubaan dan perundingan yang melibatkan DAP dalam apa yang diistilahkan pembentukan jajaran baru politik.

"Percubaan menggugat kestabilan kerajaan PN berkali-kali yang menyebabkan terjejasnya hubungan baik terutamanya antara Umno, PAS dan Bersatu yang merupakan parti teras yang telah mewujudkan Perpaduan Melayu dan Islam di negara ini," katanya.

Menjelaskan pemecatannya semalam, menteri Wilayah Persekutuan itu berkata dia menerima keputusan dibuat Ahmad Zahid selaku pengerusi BN dan ia dimaklumkan kepadanya melalui WhatsApp pada jam 1.51 petang.

Tak mahu bersekongkol

Menurut Annuar selaku setiausaha agung BN dia hanya boleh melaksanakan tugas dengan baik jika wujud perasaan saling meyakini dan mempercayai dengan pengerusi gabungan tersebut.

"Walaupun sememangnya wujud suasana sedemikian sebelum ini, namun sejak kebelakangan ini, suasana tersebut telah berubah berikutan beberapa perkara, peristiwa dan dasar yang menuntut saya mempertahankan prinsip dan Pendirian politik saya secara tegas serta berterus terang," katanya.

Kata Annuar selain sokongan secara hitam putih yang diberikan kepada Anwar, ada beberapa isu yang timbul sewaktu dia menjadi setiausaha agung BN.

Antaranya kata Annuar percubaan dan rundingan melibatkan DAP dalam pembentukan jajaran baru politik dan cubaan menggugat kestabilan kerajaan PN hingga menjejaskan hubungan baik terutamanya antara Umno, PAS dan Bersatu.

Selain itu isu yang disenaraikan Annuar ialah:

- Situasi flip-flop pimpinan khususnya Pengerusi BN dalam perkara-perkara dasar berhubung Muafakat Nasional (MN) sehingga berlaku kesamaran dan kekaburan dalam hala tuju MN.

- Seruan demi seruan untuk dibubarkan parlimen dan mengadakan pilihan raya dalam situasi rakyat menderita akibat penularan pandemik Covid-19 dan tekanan ekonomi yang sangat berat.

- Kegagalan pimpinan mewujudkan keharmonian dan ketertiban dalam parti hingga berterusan bertelagah secara terbuka telah menyebabkan terhakisnya keyakinan rakyat terhadap visi yang dibawa oleh parti.

- Keputusan-keputusan parti seperti No DAP, No Anwar, sokongan en-bloc kepada kerajaan PN dan lain-lain telah tidak dihormati. 

"Perbezaan pendirian ini menuntut saya mengambil ketetapan untuk tidak bersekongkol dengan gerakan-gerakan yang tidak selari dengan keputusan rasmi MKT (Majlis Kerja Tertinggi Umno)," katanya.

Dengan perbezaan prinsip itu kata Annuar adalah lebih baik untuknya tidak bersubahat dengan hala tuju Ahmad Zahid.

Dengan tidak lagi menjadi setiausaha agung BN, katanya, dia lebih bebas bertindak dan membuat pendirian politik mengikut hati nurani saya sendiri bersama rakan-rakan yang sealiran.

"Justeru, saya dengan penuh reda menerima pemecatan ini dan berserah kepada Allah SWT.

"Saya akan terus berjuang atas wadah perjuangan Umno dan akan terus menyumbang ke arah Umno yang bermaruah, berintegriti dan kekal memimpin penyatuan ummah dan menunjangi permuafakatan nasional," katanya lapor MalaysiaKini

35 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. kan Atok tu kateeee... bukan aku kateeeee...


    atok kata DAP ok jeww...!!

    ReplyDelete
  2. Pihak pendakwaan pilihan Tun masa kerajaan PH memerintah mengeluarkan amaran keras dalam kes melibatkan bekas Perdana Menteri keenam, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, meminta mahkamah memberi amaran keras kepada beliau agar tidak mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai bekas Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz.

    Perkara ini dipertikai oleh Ketua Penerangan Barisan Nasional Selangor Isham Jalil yang juga bekas Pegawai Khas Najib.

    “Pihak pendakwaan kerajaan minta mahkamah beri amaran keras kepada Dato’ Seri Najib agar tidak komen pasal Zeti dalam Facebook.”

    Menurut Isham, Najib berhadapan dengan hukuman penjara selama 20 tahun dan semestinya wajar mempertahankan dirinya, apatah lagi portal Malaysia Today telah mendedahkan butiran lengkap mengenai pemindahan dana oleh Jho Low ke dalam akaun keluarga Zeti di akaun pesisir Singapura.

    Adakan Tun sedang kepanasan gelabah dan cemas fitnah jijiknya akan terbongkar dalam kes fitnah 1MDB..!?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti panas kan kat neraka bila terbabit rasuah. Kat dunia pun Mahkamah dah jatuh hukum jel 12 tahun.kan..kan. mesti satu geng dia dgn jho lo jerit2 panash.hihi

      Delete
    2. Rumah rm22juta...tak ada unsur rasuah kerrrr?

      Delete
    3. Punyalah nak jaga zeti sampai ugut najib...hihihi

      Dengar pihak peguambela tak dibenarkan ambil zeti sebagai saksi. Patutlah kalah...tiada keadilan dgn mahkamah atok....

      Jholow dalang utama tak tertangkap2. Semoga pru15 puak legasi kalah teruk dan pengadilan dapat dilakukan dgn lebih adil.

      Setakat tuduh2...itu dah mainan atok sejak dulu lagi...

      Mat semburit boleh lepas sedangkan ada sd dan pengakuan pasangan. Video juga ada...
      Tapi atok tak percaya sebab proksi dia...hmmmmm

      Itulah standard 'mahkamah' atok...

      Delete
  3. Cai...polis fitnah ke.tanya je. Macai bangang ke.heheh

    Harian Metro
    13 September 2018 @ 6:29 PM
    cnews@nstp.com.my

    SEBANYAK AS$972 juta atau RM2.973 bilion wang daripada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dikesan dimasukkan ke dalam akaun peribadi milik bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

    Transaksi kewangan berkenaan datangnya dari tiga syarikat iaitu Good Star, AABAR dan Tanore yang berjaya dijejaki menerusi siasatan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

    Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Noor Rashid Ibrahim berkata, menerusi siasatan itu, polis sudah mengenal pasti sebanyak 132 transaksi penggunaan wang haram dan siasatan lanjut masih dijalankan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa rm42juta jer disebut mahkamah?

      Adakah yg lain tu fitnah puak legasi kaya raya...hmmmmm

      Delete
    2. Keluarga zeti terima rm120juta tak ada siasatan ker?!

      Atau ada yg terlalu berkuasa sampai siasatan gagal dilakukan?

      Siapa zeti dgn atok?
      Siapa zeti dgn jholow?

      Delete
    3. Sabau. Satu satu la sebut. 42 juta sudah. Ada lagi 20 lebih lagi pertuduhan.Sabau cai. Standby deraf sumpah lahanat tu.byk oo

      Delete
    4. Hihihi....mahkamah atok, tau kalah

      Delete
  4. Persoalan nya kenapa amit bedul ggal bawa jho lo balik... aljazeera cari Jho lo sambil gentel telo jer boleh interview jho lo lagi...

    amit buat ape...!?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa ko ingat polis boleh masuk sukahati negara orang tangkap macam tangkap bapak ko kena gam kat kpg ke.

      Delete
    2. Tak lah bodoh...
      Tapi interpol kan ada...

      Hanya mahacai semburit jer yg diperbodohkan...

      Delete
  5. interpol pun makan gaji buta...

    kikikiki...

    ReplyDelete
  6. mintak interpol buat sumpah laknat juga susah bebeno nak tangkap jho lo..

    kikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mintak semburit menyemburit interpol...gerenti berjaya...hihihi

      Delete
  7. baru call interpol depa kata nama jho low tak ada dlm list interpol

    masa atok jadi jadi PM 22 bulan atok tak buat kerja nak cari jho low..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 22bulan dia jarah harta dan #daddykasi. Peduli apa rakyat..biar ikat perut.Yg penting legasi terus dikayakan.

      Delete
  8. Jangan main dgn sumpah lahanat. Tengok najib penyamun. Sekali dia sumpah lahanat.. Pahang banjir. Mak dia pun out woo. Kiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni kutuk je Najib. Yang ko kait sekali dgn arwah mak dia naper bodoh?? Bab hidup mati, jgn sentuh. Itu kerja tuhan.

      Delete
  9. Maknanya betul la anwar ada nombor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lamlulilahh..dah jadi pm dah dia sikalang..

      Pengumum Majoriti

      Delete
    2. Ada nombor utk singkirkan pagoh je.

      Delete
  10. Dah 3ribu lebih positif covid. Harap buat pkp dengan segera.

    ReplyDelete
  11. sampai la ni walaun sukar nak tuduh UMNO jadi barua DAP sebab tu walaun atok terkinja kinja gelabah tetek sbb tak boleh nak tuduh UMNO jadi barua..

    Atok dah sah barua DAP sbb atok kata DAP ok jer...


    koh koh koh... sbb tu umno pandai ber strategi bukan mcm atok u turn, jilat kahak balik at last jdi barua DAP.

    koh koh koh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berani ke umno nak gabung dap. Sekali wee ka siong tengking baru taw.kehkeh

      Delete
    2. Mangkuk tua tak sedar nak mampus jer yg reti nak gabung dgn dap....hihihi

      Delete
    3. Mangkuk tua dan aljuburi penjubur tua sama jer dua2 kepala taik.

      Delete
  12. Atok bagi kata dua pada yiddin letak jawatan... parti kau pun masih dlm inkubutor ada ati nasihat orang laen

    pi renung balik wawasan 2020 apa yg dah tercapai... hanatttt..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian dgn kerajaan pengkhianat. Ada semburit yg dibela atok...memang sial memanjang!!!

      Delete
    2. Silap tu. Atok dah tak ngam demgan semburit. Walaupun atok dulu dptkan pengampunan sipeliwat tu. Atok tahu rakyat tak mahu bekas penjenayah seks liwat jadi piyem. Tu la ko tak tahu. Skrg atok dan semburit dah berpecah la.

      Delete
    3. Dlm bersatu ada yg tersemburit dan memburit. Meriah la ya...

      Delete
    4. Aljuburi kepala tahik kering.

      Delete
  13. https://zonapapa4d2.blogspot.com/

    ReplyDelete
  14. Bersatu gang katak puru.Perangai hodoh. Tak sesuci mana pun. Yg sembab pun kes dah settle ke? Kalau di Korea , kena caci dgn rakyat sampai dipaksa pencen.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post