Lagi Ahli Parlimen Mahu Projek Tambak Laut Penang Dibatalkan!



GEORGE TOWN: Ahli Parlimen Kepala Batas, Reezal Merican Naina Merican, menggesa kerajaan negeri membatalkan Projek Tambakan Laut Selatan Pulau Pinang (PSR), memandangkan ia tidak mendapat sokongan penuh rakyat.

Reezal yang juga Menteri Belia dan Sukan berkata, projek tambakan laut mega itu mendapat pelbagai reaksi negatif dan wujud dua petisyen yang menyokong pembatalannya.


“Sehubungan itu, sebagai Pengerusi Majlis Tindakan Pembangunan Negeri (MTPNg) Pulau Pinang, saya akan membawa suara bantahan dan gesaan pembatalan projek ini ke Mesyuarat MTPNg, serta mengemukakan pandangan balas terhadap projek ini kepada pihak kerajaan negeri dalam masa terdekat,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau mendakwa, petisyen awam “Save Penang! Reject the 3 islands Reclamation!” untuk pembatalan projek itu mendapat lebih 116,000 pernyataan sokongan setakat hari ini, manakala satu lagi petisyen bertajuk “Save Malaysia’s sea turtles!” yang terkait secara langsung dengan projek PSR turut mempunyai hampir 250,000 pernyataan sokongan.


Katanya, beliau secara peribadi tidak pernah bersetuju dengan projek itu yang dikatakan bertujuan untuk menjana sumber kewangan bagi membiayai projek projek pengangkutan, di bawah Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PIPPP).

Reezal mendakwa, bantahan terhadap projek itu adalah kerana pelaksanaannya dianggap tidak lagi bertujuan membiayai projek-projek pengangkutan di bawah PIPPP kerana ia seakan-akan sudah menjadi projek hartanah yang dikuasai oleh syarikat swasta.


Selain itu, Reezal mendakwa projek itu boleh mengancam jaminan makanan rakyat dari hasil laut serta memusnahkan ekosistem, biodiversiti marin dan perubahan aliran air laut.

Sementara itu, Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Muhammad Fauzi Yusoff, dalam kenyataan berasingan berkata PAS Pulau Pinang sememangnya membantah projek PSR oleh kerajaan negeri.

Beliau mendakwa, projek itu telah tersasar daripada tujuan asalnya, sebaliknya lebih banyak menumpukan kepada kepentingan sesetengah pihak dan seakan mengabaikan kelestarian alam sekitar dan hidupan laut yang menjadi punca rezeki golongan nelayan ~ FMT

Petisyen awam “Save Penang! Reject the 3 islands Reclamation!” boleh ditandatangani di SINI

Petisyen bertajuk “Save Malaysia’s sea turtles!” pula boleh ditandatangani di SINI

2 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Halo
    orang-orang baik saya di Asia, semoga ALLAH terpuji, nama saya Mahmud Simon, warga negara INDONESIA tetapi saya berbasis di sini di MALAYSIA; Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda semua tentang kebaikan Tuhan yang akhirnya membawa saya ke pemberi pinjaman yang baik ini melalui Ibu Nurliana Novi, pemberi pinjaman pinjaman yang benar-benar asli bernama Elina Johnson, direktur ALL GRANT ELINA JOHNSON LOAN , setelah saya ditipu oleh  pemberi pinjaman palsu, saya bangkrut, putus asa dan tidak tahu harus berbuat apa dan siapa yang harus dipercaya, kemudian dia datang dan memberikan senyum lebar di wajah saya sebagai kejutan terbesar saya. Saya tahu sebagian besar dari Anda juga pernah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percaya,

    Sekali lagi setelah saya mendapat pinjaman darinya, saya berinvestasi dalam bisnis dan saya melihat bahwa saya membutuhkan lebih banyak, saya terkejut ketika ibu memberi saya pinjaman lain selain pinjaman sebelumnya, orang-orang baik saya, saya telah melihatnya dan saya bagian dari pengalaman, hari ini hidup saya mendapat giliran baru berkat ibu Elina, ya mungkin Anda takut karena kesaksian palsu yang Anda dengar tetapi saya adalah saksi dan jika saya berbohong semoga ALLAH mengambil nyawa saya, saya ada orang jika Anda mau pinjaman asli dia adalah satu-satunya yang dapat Anda percaya,

    Nyonya Elina Johnson dari ALL GRANT ELINA JOHNSON LOAN hubungi saja dia hari ini melalui email: elinajohnson22@gmail.com »atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk panduan lebih lanjut; mahmudsimon2@gmail.com, dan saran cara mengajukan pinjaman dari Ibu Nurliana Novi di nurliananovi96@gmail.com. Saya menunggu untuk mendengar kabar baik Anda sendiri, Terima kasih semua dan semoga ALLAH terpuji.

    ReplyDelete
  2. Nama saya Ibu Lestari Abyasa dari Balikpapan di Indonesia. Saya ingin menggunakan media ini untuk mengedukasi semua orang yang mencari pinjaman untuk berhati-hati karena ada kreditur palsu. Beberapa bulan yang lalu, saya mengalami kerugian finansial, dan saya memutuskan untuk mencari pinjaman dari Manusia di Singapura dan saya ditipu.

    Saya hampir putus asa sampai saya menemukan seseorang Ayu Amangku email ayuamangku@gmail.com yang membagikan kesaksian pemberi pinjaman online bernama Ms. Rika Anderson, dari RIKA ANDERSON LOAN COMPANY yang meminjamkan 100 juta pinjaman tanpa jaminan dan suku bunga terjangkau beberapa hari yang lalu. Saya juga melihat postingan di blog Margaretha Asmaran email margarethaasmaran@gmail.com.

    Saya juga mengajukan pertanyaan dari Merpati Darma melalui email merpatidarma@gmail.com dan saya yakin dan setelah pinjaman saya ditransfer ke rekening bank BCA saya. Saya terkejut melihat saldo rekening saya dan ternyata jumlah yang saya ajukan ditransfer langsung ke rekening bank saya oleh ibu Rika Anderson tanpa penundaan. Dan saya berjanji akan membagikan kabar baik agar orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Dan Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: lestariabyasan@gmail.com Tolong saya ingin Anda menggunakan informasi ini dan bebas dari kesulitan keuangan Anda.

    PERUSAHAAN PINJAMAN RIKA ANDERSON
    Email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    Whatsapp: +1(929)526-0086
    Layanan Pelanggan Whatsapp: +1 916 448 1012

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post