Mukhriz Bengang Ismail Sabri Perdaya Mahathir?


Mukhriz Mahathir (Pejuang-Jerlun) mendakwa Ismail Sabri Yaakob sebelum ini berjanji untuk melantik Dr Mahathir Mohamad sebagai pengerusi Majlis Pemulihan Negara (MPN) apabila dia dilantik sebagai perdana menteri baru, menggantikan Muhyiddin Yassin. 

Namun, Presiden Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) itu mendakwa ia tidak dikotakan meskipun penubuhan MPN pada mulanya adalah cadangan Mahathir.

Mukhriz berkata, parti itu juga memang mencadangkan Mahathir untuk mempengerusikan MPN kerana menurutnya dia tiada sebarang kepentingan politik.

“Beliau (Mahathir) dah umum akan lepaskan jawatan dalam pengerusi Pejuang sekiranya dilantik sebagai pengerusi MPN.

“Malah saya dimaklumkan bahawa Bera (Ismail Sabri) telah berjumpa dengan YB Langkawi (Mahathir) sebelum dilantik menjadi perdana menteri baru-baru ini. (Mahathir) telah dijanjikan bahawa MPN ini akan ditubuhkan sekiranya Bera (Ismail Sabri) jadi perdana menteri dan YB Langkawi (akan) dilantik sebagai pengerusinya.

“Malangnya janji itu tak dikotakan tapi kita rasakan ini masih lagi perkara yang sangat penting jika kita serius ingin tangani krisis yang dihadapi hari ini,” dakwanya di Dewan Rakyat hari ini.

Pada 4 September, Ketua Setiausaha Negara Mohd Zuki Ali memaklumkan bahawa bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin dilantik untuk mempengerusikan MPN - satu kedudukan yang bertaraf menteri.

Pada 15 Ogos lalu, Timbalan Presiden Pejuang Marzuki Yahya mengesahkan Ismail Sabri yang ketika itu merupakan timbalan perdana menteri bertemu Dr Mahathir untuk mendapatkan sokongan menjadi perdana menteri baru.

Pertemuan yang berlangsung selama 30 minit itu turut melibatkan gesaan Mahathir untuk menubuhkan MPN.

Mahathir sebelum ini membangkitkan idea penubuhan MPN - satu badan seakan Mageran yang mentadbir negara selepas tragedi 13 Mei 1969 sehingga 1971.

Bekas perdana menteri itu turut menyenaraikan nama-nama yang difikirkannya sesuai menganggotai MPN yang melibatkan tokoh-tokoh dalam pelbagai bidang merangkumi perubatan, ekonomi, perundangan, pendidikan dan politik.

Mengulas lanjut perkara itu, Mukhriz bagaimanapun berkata apa yang mengejutkan Ismail Sabri sebaliknya melantik Muhyiddin sebagai pengerusi MPN.

Ini dakwa Mukriz walaupun Muhyiddi telah gagal menangani pandemik Covid-19 sewaktu memegang jawatan tertinggi negara.

“Sebaliknya kita dapati apa yang dicadangkan hanyalah 50 peratus anggota MPN kerajaan ini adalah daripada pakar, 25 peratus ahli politik mungkin dari kerajaan, 25 peratus lagi ahli parlimen dari pembangkang.

“Saya tidaklah nak soal keupayaan ahli-ahli parlimen atau orang-orang politik ini untuk sumbang idea tapi ini dah buat pun sebelum ini dan tak berjaya.

“Maka saya rasa paling penting sekarang ni kita serahkan bulat-bulat kepada orang yang pakar dalam bidang untuk cadang pada kerajaan apa langkah-langkah terbaik untuk tangani krisis yang kita hadapi ketika ini,” katanya lapor Malaysiakini

2 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Rilek la boboi....
    Ko ingat rakyat tak bengang ker bila bapak ko kencing kepala rakyat selepas jadi pm7???

    Aiihhh....lupa ker?!

    Siap bapak ko perli lagi rakyat yg menagih janji yg termaktub dalam hitam putih manipistol korang!!!!

    Apa yg bapak ko buat dlm 100 hari slps pru14?
    Antaranya henti kontrak petronas dan serah pada petron(siapa punya?) walaupun kami sebagai rakyat didoktrin agar sokong barangan tempatan dan bersemangat nasionalisme.Petronas tu malaysia atau negara luar punye?!
    Ko ingat rakyat tak bengang!!!?
    MUNAFIK!!!!!!

    Sudah2lah dgn legasi kaya raya korang suku sakat. Rakyat dah tahap meluat sikap hipokrit dan penipu korang. Semoga pru15 nanti bakal melenyapkan negara ini dikuasai oleh legasi mewah yg hipokrit.

    ReplyDelete
  2. Nasihat dan pandangan rakyat marhaen pada Menteri Wilayah Persekutuan

    Mantan Menteri Wilayah berhujah balas dengan Mentori Wlayah Arau pasal pembangunan Kg Baru yang 22 tahun 22 bulan tak jalan dan tak pernah helokk..!!

    22 tahun dolu ada sekor mamak jadi belukang tanah di Kg Baru... broker belukang menyebabkan prnduduk Kg Baru lokos kena kencing oleh mamak ini. Akhirnya perniagaan 'Buisness Fokus' melingkup satu satu dan gelaran Datuk pun ditarik balik...

    Datuk broker@belukang ini akhirnya lesap ke luar negara dengo2 melingkup ke Afrika Selatan... macam Jho Low jugak lesap melingkup tah ke mana ada yg kata jadi beruang ini berlaku semasa PM ke 4 dan PM ke 7 berkuasa... mcm sial akhirnya..!!

    Soalan mantan Mentri Wilayah@belukang tanah yg tak kesampaian nak sapu tanah Kg Baru menyoal soalan yg bodo dan nampak bangang. Adakah pembangunan Kg Baru dikatakan pembangunan secara runcit dan tak effektif.? Sedangkan kertas bluprint dan plan susunatur Kg Baru sudah diwartakan..!? Soalan klise yang tak mengambarkan IQ seorang menteri.

    Sedarkah di Kg Baru ada 3 pembangunan berskala mega sudah tertegak depan mata org Kg Baru sekarang ini...!? Pemaju orang tempatan Kg Baru sendiri. Beliau seorang gelaran Datuk memiliki ciri ciri seorang pemaju Melayu yg berjaya semasa era Najib sebagai perdana menteri.

    3 Projek kondo dan servis apartment hampir 100% sudah terjual oleh pembeli bumiputra sahaja. Sbb syarat jualan khas untuk Melayu bumiputra sahaja dan Melayu mampu membeli hampir keseluruhan unit unit kondo dan pangsapuri tersebut..!!

    Tahu kah mantan menteri dan menteri Wilayah saiz keluasan ke tiga projek tersebut... lets me explain slowly and clearly sebelum menteri jadi belukang tanah.

    Saiz setiap keluasan tanah tersebut kurang dari 1 ekar... saya ulangggg.. kurang 1 ekar sahaja. Projek kondo ini lebih dulu siap walau masa pendemik Covid 19 melanda jika dibandingkan dengan projek 'non malay' lebih dulu dibuat smpi skg tak siap lagi diseberang sungai berhampiran tanah perkuburan Kg Baru...!!

    Hanya kurang 1 ekar dengan bilangan unit unit kondo dan servis apartment yang sudah terjual hampir RM400 jota..!! Nilai GDV bagi keluasan tanah kurang 1 ekar saja mencecah RM400 juta untuk satu projek.

    Bayangkan nilai GDV bagi 3 projek yang sudah pun tegak siap, terjual dan diduduki dengan keluasan setiap projek itu kurang dari 1 ekar... Pemaju Melayu Bumiputra ini sudah memiliki GDV bagi keseluruhan 3 projek dng jumlah keluasan lebih kurang 3 ekar sahaja nilai GDV hampir RM 1 billion..!!!

    Yang pelik mantan menteri wilayah tak tahu apa yang disoal dan tidak tahu apa yang dinilai berkenaan tanah di Kg Baru.

    Spatutnya tugas Menteri Wilayah hanya lengkapkan infrastruktur yang kondusif dan teratur supaya pembangunan Kg Baru dapat dimajukan secara total...

    Renung renungkan menteri sekalian renung renungkan wahai penduduk melayu Kg Baru.. Jadi kan pemilik pemaju seorang Datuk ini sebagai role model kelian bukan untuk dicemburui dengan hasad dengki...!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post