Anggap 'Timah' Sebagai Singkatan Nama Puteri Rasulullah Lebih Biadab

KUALA LUMPUR: Pihak yang menggunakan nama "Timah" sebagai singkatan nama puteri Nabi Muhammad SAW adalah lebih biadab berbanding pihak yang menggunakan nama tersebut untuk jenama barangan.

Menurut bekas Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Datuk Dr Syed Ali Tawfik Al- Attas belum pernah nama puteri Rasulullah dipanggil dengan panggilan ringkas seperti "Timah".

Malah Dr Syed Ali Tawfik menjelaskan Fatimah bukan nama wanita Melayu seperti yang didakwa sesetengah pihak, sebaliknya ia adalah nama wanita Arab.

"Mereka tidak pernah merujuk Nabi Muhammad sebagai 'Mat'.

"Mereka tidak pernah merujuk anak Nabi Muhammad sebagai 'Timah'. Itu biadab dan itu yang ada sedang lakukan.

"Jadi siapa yang biadab? Anda yang biadab kerana menganggap nama di botol wiski sebagai singkatan nama puteri Nabi Muhammad, itu biadab.

"Tiada siapa pernah fikir begitu. Selepas syarikat itu memberi penjelasan, anda enggan menerimanya. Maksudnya anda angkuh.

"Anda fikir anda sentiasa betul, anda enggan menerima penjelasan orang lain kecuali pendapat anda.

"Bila sudah ada dalam fikiran anda, anda rasa ia betul. Pengetahuan anda korup," katanya dalam satu video yang disiarkan di saluran YouTube milik beliau.

Dr Syed Ali Taufik juga menjelaskan, syarikat pengeluar wiski itu tidak perlu melakukan promosi kerana banyak pihak terutama ahli politik telah membantu melariskan jenama tersebut.

Baru-baru ini, timbul kontroversi nama wiski buatan tempatan yang menggunakan jenama "Timah" yang dianggap menghina dan biadab kerana menggunakan nama wanita Melayu dan nama anak puteri Nabi Muhammad SAW.

Biarpun telah dijelaskan nama "Timah" yang digunakan adalah merujuk bijih timah, namun banyak pihak enggan menerimanya ~ AstroAwani

5 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Memperbesarkan perkara yg tidak perlu diperbesarkan. Banyak lagi yg perlu diberi perhatian.

    ReplyDelete
  2. Perangai Tun dan boboi sama saja.

    Sakit hati orang tua yang makin lama makin menjadi sangat parah dalam sesi Parlimen. Nyawa dah penghujung sakarat sakit hati makin menjadi jadi parah.

    Mahathir Mohamad mengkritik keputusan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob menubuhkan jawatankuasa khas bagi menyemak semula permohonan semakan dan pentafsiran dalam kes Pulau Batu Puteh di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ).

    Mahathir sekali lagi menegaskan Malaysia terikat dengan keputusan ICJ yang menurutnya muktamad.

    Imej terjejas kunun... yg Jho Low lesap Justo lesap depan lubang hidung orang Tua celaka tu kira imej negara naik mencanak...!?

    Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dengan marah marah hari ini mempersoalkan situasi yang membenarkan Datuk Seri Najib Razak seolah-olah bebas ke sana ke mari, biarpun didapati bersalah atas kesalahan pengubahan wang haram.

    Dalam catatan terbaharu di blognya, Dr Mahathir berkata, sepanjang kes rayuan Najib berlangsung bermula April tahun ini, Ahli Parlimen Pekan itu bebas seperti orang tidak bersalah, dan kes juga tidak didengari kerana pelbagai alasan.

    Nampaknya sakit hati orang tua celaka ini masih tak kebah lagi. Justo hilang depan lubang hidung dia orang tua tu buat bodoh bangang saja tiada seko pun yang nak pertikaikan.

    Pelbagai lebel digunakan dulu Pencuri sekarang Penjenayah VVIP Banduan VIP dan memacam lagi..!! Strategi lapuk tapi masih menyengat dari si fitnah jijik..!!

    Malah, kata Ahli Parlimen Langkawi itu lagi, Najib boleh hadir ke Dewan Rakyat, tetapi tidak ke Mahkamah kerana menggunakan alasan sakit. Yang kau dengar peguam asing memberikan pandangan kepentingan hal negara tak ke bangang nama nya tu..!

    Jho Lo lansung tak jumpa sebab alasan Jho Lo dah jadi beruang. Yang pelik lagi Aljezera boleh pulak wawancara Jho Low sambil gentel gentel telo lagi. Ke mana kau nak campak imej negara masa tu..!?

    “Bila negara lain kata kita ada perdana menteri penyamun, sehingga digelar kleptokrasi, itu tidak jadi isu. Kita curi berbilion, itu bukan isu. Cium tangan dan panggil dia Bossku.

    https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/mukhriz-cadang-hutang-1mdb-dijenamakan.html?m=1

    Link kat atas saja kopi pes boboi sarankan hutang '1MDB' di tukaq pada nama baru Hutang 'NTR' (Hutang Najib Tun Razak...)

    Kikiki camne komen kat atas camner apak yang hujung menunggu nak goll masih marah marah sampai hujung sakarat. Sampai mati hidup penuh dendam dan maeah marah bila hajat tak sampai.. tak cukup beri berbagai bagai nama buruk pada musuh sekarang penyakit dendam kasumat di warisi pulak oleh anak nya 'the boboi'

    Kikikiki... jangan serang orang tua tu tak berbaloi biar kan dua marah marah tiada siapa yang peduli pun... terpekik terlolong dalam dewan marah marah tapi sekor pun tak nak sambut dan sambung marah marah orng tua itu di luaq dewan kecuali 'the boboi'... kesiannn..!!

    Pedulikan lupakan sja barua DAP@Lee Kwan Yew itu.... marah marah lah kau anak beranak sampai hujung nyawa.. kesiannn tiada siapa yang peduli sekarang ini..!!

    macam kita yang perlu dibuat pada barua DAP@ Lee Kwn Yew ini pedulikan Singapura, tinggalkan Singapura dan lupakan Singapura dan barua barua nya.

    Eratkan hubungan kita dengan jiran terangga serumlun sebangsa yg lebih menguntungkan iaitu jiran kita Indonesia..

    Jangan serang orang tua ni... serang boboi melingkup boboi maka melingkup lah PejWang dan legasi ini...

    Pada boboi Ingat fakta kat bawah ini

    2. P5 JERLUN

    Mukhriz Mahathir (PH - PPBM) = 18,695
    Abd Ghani Ahmad (PAS) =12,829
    Othman Aziz (BN - UMNO) = 12,413
    Majority: 5,866 - pada boboi lu fikir lah sendiri..!!

    Boss ku dah berhujah di mahkamah sudah bersoal jawb di mahkamah dan sudah bersumpah laknat di dalam masjid. Kes Zety sampai sekarang tak abis lagi apa dah jadi..!?

    Selagi kes Zety tak abis, Justo lesap tak jumpa, Nik Faisal lesap dan Jho Low tak jumpa dan jadi beruang kes 1MDB adalah cacat, tidak adil, bacul dan membuang masa...!!!

    #kasilunyaiboboisampaijadi

    ReplyDelete
  3. penyamun haram jadah dah sangkut 12 tahun pon bole bebas pi merata.mmg haram jadah sungguh.hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana keluarga zety ajis boleh dpt rm100juta wang 1mdb dan disimpan di bank singapura?!
      Kenapa atok mengejut sangat membatal usaha rayuan ke atas pulau batu puteh?!
      Sekarang dia mengkritik usaha kerajaan ismail sabri mewujudkan jawatankuasa utk menyemak semula usaha rayuan tersebut?!

      Semua tahu bapa jholo dan atok sahabat baik. Begitu juga dgn zeti ajis.

      Kalau wang 1mdb boleh berada dlm keluarga zeti...adakah mereka mempunyai hubungan dlm kes pecah amanah wang 1mdb?

      Kenapa zety tidak dibenarkan sebagai saksi oleh mahkamah dlm kes 1mdb?!

      Adakah kaitan konspirasi antara mereka untuk menjatuhkan seseorg agar legasi mereka terus bermaharajalela?!

      Delete
  4. Selagi mahkamah rayuan tidak bersidang dan buat keputusan...Najib kekal sebagai bakal banduan dan didapati bersalah oleh mahkamah sebelum ini...Penyamun tetap penyamun walaupun masuk dlm Kaabah... hihihikikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post