PH Hanya Mampu Menang Di 10 Kerusi - Ilham Centre

PETALING JAYA: Barisan Nasional (BN) dijangka menang selesa sekurang-kurangnya di 35 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) menjelang hari penentuan pilihan raya negeri Johor esok, sekali gus membentuk kerajaan negeri, demikian menurut kajian bebas yang dijalankan oleh Ilham Centre.

Ilham Centre turut menjangkakan Pakatan Harapan (PH) hanya mampu menang di 10 kerusi berbanding 26 yang dimenangi pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) sebelum ini.

Bagaimanapun katanya, 11 DUN lagi sukar diramal kerana berlaku perebutan sengit antara BN, Perikatan Nasional (PN) dan PH.

“Dapatan kami menunjukkan BN dominan di segmen komposisi etnik Melayu 70%, manakala bagi komposisi etnik bukan Melayu 50-69%, walaupun PN dan PH memberi saingan hebat, namun secara teknikalnya kemenangan akan berpihak kepada BN.

“Sebagai contoh di DUN Gambir, semakin tinggi sokongan yang diperolehi PN dalam kalangan pengundi Melayu, kemenangan masih lagi memihak kepada BN kerana PN tidak berjaya melepasi aras sokongan pengundi bukan Melayu yang diperlukan.

“Ini berlaku kerana undi tersebut berpihak kepada PH dan menyebabkan BN memperoleh kemenangan,” katanya.

Kajian di lapangan itu melibatkan 1,391 responden pengundi berdaftar di Johor mewakili semua segmentasi kaum, jantina, umur dan lokaliti.

Mengulas mengenai 11 DUN yang sukar diramal, Ilham Centre berkata, ia melibatkan Paloh, Endau, Simpang Jeram, Kemelah, Bekok, Tangkak, Yong Peng, Parit Yaani, Puteri Wangsa, Kempas dan Kota Iskandar.

“Beberapa faktor adalah pengaruh calon yang bertembung dan jangkaan keluar mengundi rendah terutama dalam kalangan pengundi Cina dan pecahan undi Melayu yang diterima BN dan PN.

“Faktor penyusutan ini mungkin berada pada paras 55% dalam kalangan pengundi Cina. Penyusutan ini sudah tentu akan menjejaskan peluang pembangkang untuk bertahan di kerusi-kerusi yang dinyatakan di atas,” menurut dapatan berkenaan.

Dalam pada itu, Ilham Centre berpendapat ketiadaan tokoh yang mampu menyatukan semua parti pembangkang dilihat menjadi punca PH hanya mampu menang di 10 kerusi berbanding 26 yang diperolehi pada PRU-14.

Katanya, PH termasuk PKR kelihatan tidak bermaya dan hilang arah untuk menyekat kemaraan BN selepas tewas teruk di Melaka dan Sarawak. PH masih buntu dalam mencari formula magis bagi mengembalikan kegemilangan pencapaiannya pada PRU14.

“PN menjadi saingan utama kepada BN namun peratusan bukan Melayu yang tidak menyokong gabungan ini menyebabkan mereka gagal mengatasi BN,” katanya.

Mengenai pengundi baharu seramai 869,362 atau 33.5% daripada jumlah undi, kajian itu tidak menolak faktor keluar mengundi dalam segmen berkenaan dijangka rendah dan tidak mampu memberikan impak yang signifikan seperti diharapkan oleh pihak tertentu untuk membuat perubahan.

“Kami mengenal pasti kecenderungan mereka sebenarnya terlarut dalam budaya setempat serta terikat dengan pilihan tradisi keluarga ekoran tidak mempunyai pegangan politik yang kuat,” menurut kajian itu lagi.

Johor mempunyai 56 DUN yang dibahagikan kepada empat zon, iaitu Zon Utara meliputi 16 DUN dari Buloh Kasap sehingga Sungai Balang, Zon Tengah dari Semerah sehingga Kahang, Zon Timur bermula Endau sehingga Tanjung Surat dan Zon Selatan dari Tiram sehingga Kukup ~ FMT

18 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. HARI YANG DI NANTI KAN TIBA JUGA AKHIRNYA
    FITNAH JIJIK HARAMJADAH AKAN TERIMA KARMA NYA
    PRN BANGSA JOHOR TUNJUK BERAMBOS JALAN TERAKHIR
    LINGKUP BOBOI MAKA MELINGKUP TUN MAHATHIR


    40 KERUSI INSYALLAH DALAM GENGAMAN
    PEJWANG PKR DAP MUDA WAJIB HANYUT
    ACAH2 POWER MELAYU ISLAMIK SIALAN
    NYAH KAU DARI TANAH TUMPAH MELAYU BERDAULAT



    HAPUSKAN FITNAH JIJIK, TANGKAP ZETY CARI JHO LOW NIK FAISAL SAMPAI DAPAT PRN JOHOR PEMULA SEGALA BICARA



    KHALAS...

    ReplyDelete
  2. Slogan 'Malu Apa Bossku' rakyat faham permainan puak oligarth di Malaysia.

    Wahai Tun Mahathir dan kuncu kuncu Tun rakyat tak mudah dibodoh bangang kan oleh puak Oligarth Malaysia.

    Rakyat faham dengan kekecewaan Tun Mahathir kerana jutaan wang ringgit telah di habiskan untuk memburukan kan jenama Najib semenjak PRU14 lagi namun tidak berhasil.

    Kroni Mahathir sama jahil dengan Mahathir, dalam Islam di seru pertahan kan maruah diri dan keluarga jika di aniaya dan di fitnah, hatta Najib counter dengan Malu Apa Bossku jika tidak bersalah.

    Itu lah yang Najib sedang lakukan terhadap kes kes rekaan Mahathir dengan tidak cukup saksi , bukti dan pelbagai pincang dan kekangan kepada pihak pembela. Jho Low dan Nik Faisal lesap sedangkan sebelum PRU 14 nama Jho Low dijaja.

    Bila Tun berkuasa dalam PH nama Jho Low lesap tiba tiba malah Jho Low seperti dilindungi dan dibela. Masa ini rakyat dah buka mata permainan puak Oligarth ini. Rakyat tak mudah lupa Tun..!!

    Hendak Malu Apa pada perkara pincang dan penganaiyaan.

    Mahathir yang sepatut malu membela orang semburit dan penyamun 1MDB Zeti Akhtar yang terdapat wang RM700 juta di dalam akaun suami nya di sorok di Singapura.

    Kes Zeti begitu lembab dan terhegeh hegeh berkemungkinan (memang pasti) permainan belakang tabir oleh Mahathir dan Muhyiddin.

    Sebalik nya Tun Mahathir menerima kemaluan besar apabila menjadi Perdana Menteri pertama di didalam dunia yang telah tewas di Lima PRK berturut turut dan dua kali selepas tidak berjawatan Perdana Menteri.

    Mahathir juga mendapat kemaluan besar apa bila tewas dengan majoriti paling teruk sebagai Perdana Menteri Ketika parti yang membawa jenama nya tewas besar dengan majoriti 15,000 di PRK Tanjong Piai.

    Lepas satu kesipuan di ikuti kesipuan lain, namun Mahathir kulit muka nya tebal dan cuba sedaya upaya alihkan tumpuan kepada Najib.

    Lebih parah lagi Mahathir tewas kepada sebuah parti yang di anggap sudah mati tinggal nama. Mana ada dalam dunia parti politik tewas kepada parti yang sudah mati tinggal nama? Hanya Mahathir sorang sahaja.

    Dalam siri kempen PRN Johor Mahathir pergunakan Tan Sri Lim Kim Yew , kroni yang di beri tanah dan lombong untuk bercakap bagi pihak nya.

    Tun tak perlu cemburu jenama Bossku yang kian popular dan melekat dihati rakyat.

    PRN Bangsa Johor hari ini akan bawa satu lagi sejarah kemaluan paling besar pada Tun dan kuncu kuncu nya...!!

    ReplyDelete
  3. Kesian dengan parti pujaWang.
    Ramai calon tak mampu memperolehi 1% undi keseluruhan.
    Tunggulah komen atok pejuWang selepas ini sama ada meratib nama najib atau akan menyalahkan diri sendiri atas kebodohan kencing mandat rakyat selama 22bulan.Yang 22tahun dulu rakyat pernah maafkan tapi kini ia menjadi kudis kurap atok yg tak mampu hilang.

    Pru15 nanti apa pulak modal atok pujaWang dalam kempen partinya nanti.
    Proksi utama si piee bedal juga melingkup dan tenggelam kapal warisannya di johor. Sekarang mrk bergantung harap pada parti bunga dan mungkin jentera pas dlm menempuhi badai pru15.

    Bagi bn johor yg dijangka menang besar...bekerjalah demi rakyat seikhlas hati. Jangan kencing mandat yg rakyat beri spt mana atok pujaWang dan konco2 ph nya sblm ini. Jadikan kekalahan pru14 sebagai pengajaran dan belajar sesuatu dan anggap ada hikmah besar di sebaliknya. Di situlah kita belajar erti persahabatan yg sebenar dan sentiasa berwaspada mangkuk2 yg pernah menangguk di air keruh serta pengkhianat parti.

    Bossku mungkin pernah dipersalahkan atas kekalahan pru14 tapi tanpa dia mungkin sukar juga untuk bn bangkit. Tahniah atas kaedah dan cara dia melawan fitnah dan kebobrokan kerajaan ph dan pn dengan fakta dan bukti yg sukar disangkal. Tak spt mantan timb pm sblm ini yg semberono.
    Rasanya atok, pemimpin ph, bunga, kapal menyimpan dendam kesumat yg amat sangat kpd bossku. Tak perlu didendami. Salahkan diri sendiri atas ketongongan yg amat tongong selama 22 bulan dan 18 bulan. Rakyat dah tetapkan minda mrk menolak muka2 pemimpin tongong ini.

    Bossku waktu jadi pm6 sukar menjawab semua persoalan mahupun fitnah krn kekangan masa demi negara.
    Skrg rakyat lebih terbuka dan celik melihat fakta dari dusta.
    Tahniah...bertanggungjawab atas kekalahan lalu dan bangkit utk memenangi perjuangan yg belum selesai.Rakyat lebih memahami dari tongong2 yg perasan mrk terlalu hebat.

    Buat atok pejuWang dan konco2nya...berhentilah menghina orang lain kerana diri sendiri belum tentu mulia di mata rakyat. Kita naik dan kaya sebelum ini kerana rakyat.Sentiasalah bersyukur dan berhentilah sikap suka menjatuhkan orang lain dengan cara yg kotor dan berdosa besar.

    Pengajaran...video 2.0 nangis2 dengan cucunda diperlukan pru15 nanti. ASAP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu bila atok menghina lawannya ramai yang bersorak kerana media dikuasainya. Tiada fb, tweeter, insta, whsp dsbnya.
      Segala kedurjanaan atok disembunyikan oleh proksinya elok-elok tanpa diketahui oleh rakyat.
      Sekarang semuanya di hujung jari.
      Rakyat dah muak dgn taktik menghina dan meratib keaiban lawan kerana rakyat sedar siapa atok.
      Politik baginya adalah kuasa. Kuasa yang menentukan siapa naik kaya dan jatuh tersungkur tanpa mampu bangkit.
      Dia beranggapan tanpa kuasa politik tidak akan mampu utk memberi projek menguntungkan kepada legasinya.
      Dia beranggapan tanpa kuasa politik akan dipandang hina oleh masyarakat.
      Rasanya dalam umur yang dah lanjut eloklah bersara dan beramal dari menambah dosa besar memfitnah orang lain demi mengangkat diri dan anaknya dalam politik.

      Setiap perjuangan ada penamatnya atas qada dan qadar.
      Elok bersara dan nikmatilah kekayaan yang ada dengan amal yg baik sebelum ke alam lain.
      Sentiasa bersyukur dengan apa yang ada. Bersederhana dan ingat selalu padaNya.

      Sudah2lah memperbodohkan rakyat dan memunafikan diri.

      Bateri dah baru dan gunakan utk beribadah pula.

      Delete
  4. Adoi teruknya kalah.

    Masih berpeluang dipanjangkan umur melihat dirinya dipandang hina kerana pernah kencing mandat rakyat dan masih mengutamakan nepotisme dan kronisme. Insaf konon!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap fanatik Atok dalam PH sedarlah!! Atok lah punca PH gagal melaksanakan reformasi tulen demi kepentingan rakyat. Akibat tindakan Atok, PH ditolak oleh pengundi atas pagar melayu yg kembali kpd umno. Perkara ini tak akan terjadi jika pemerintahan PH berjaya membawa perubahan positif kpd rakyat. Fanatik Atok dalam Amanah dan DAP harap reject segera pemimpin parti 42-0.....ha ha ha

      Delete
    2. 2x5....
      Berebut kuasa 24/7

      Menteri kewangan sebok bagi 101 projek tanpa tender terbuka bernilai lebih rm6b dlm 22bulan.
      Semua nak giler tolong proksi dan kroni...
      Sblm kempen kata mrk berintegriti...

      Janji mansuh tol hanya kencingan. Rakyat dapat tolOL.

      Janji mansuh aes...rakyat dpt penambahan aes dan dijenama semula...

      Janji mansuh ptptn(free)...yg tak bayar disindir....

      Cukai gst dimansuh...sst muncul tapi harga brg naik ikut suka. Tiada ketelusan. Yang kaya senang2 spin utk lari cukai.

      Harta dan aset org islam sukati jer lelong mcm bapak dia punye.
      Ada yg masih berpotensi.
      Ada pembeli individu yg tidak dimaklum dan diumum.
      Siapa?
      Proksi, kroni atau legasi?

      Kes mahkamah...
      Bmf forex...NFA
      Terowong ghaib...dilepaskan
      Kes sebenar 1mdb....disembunyikan
      Kedaulatan pulau batu putih...tutup

      3 bulan lps menang pru14....tender petronas dihentikan dan diganti dgn petron.
      Sblm ini hebat melaung nasionalisme. Petron atau petronas buatan negara?

      Ehhh...bnyk lagi taik yg ditinggalkan.

      Jangan salahkan rakyat dan orang lain. Salahkan diri sendiri.

      Kerajaan yg ada ramai nakhoda dan berebut menjarah harta negara akan menyusahkan rakyat.
      Tak stabil.
      Atok kata A, dap kata B, pkr kata C, yidin n semburit kata D, pan kata E....hancur!!!

      Kemudian 24/7 masih cerita hal politik dan 1mdb.
      Kerja menyamun, menjarah, rasuah dan salahguna kuasa berleluasa.

      Pru15...jangan harap rakyat nak memilih kerajaan tak stabil dgn giler menjarah demi proksi dan kroni.

      Delete
    3. Selepas pru14, semua projek mega dibatalkan oleh kerajaan ph dan ada yang terpaksa membayar pampasan dengan jumlah yang sangat besar. Ratusan juta ringgit hilang percuma dengan pampasan tak berbaloi tersebut.
      Pada hakikatnya projek-projek tersebut tidak melibatkan taikun-taikun biasa yang berurusan dengan pm4. Semua projek melibatkan syarikat glc negara masing-masing.

      Yang sedih apabila projek tersebut dihidupkan semula, didapati syarikat-syarikat taikun kroni dikatakan melibatkan diri dan banyak jajaran yang tidak munasabah ditambah.
      Ada yang kata kena ikut telunjuk kroni taikun. Mungkin sama-sama nak untung atau kawtim.

      Sebagai rakyat yang ingin melihat projek mega tersebut menjadi realiti kecewa dengan situasi semasa ketika ph ambil alih.
      Jika batal ada unsur rasuah, kita akur tapi batal dan kemudian dihidupkan semula dengan kroni akrab terlibat amat mendukacitakan.Ditambah lagi kos yang mereka kata boleh lebih murah tapi melonjak naik selepas dihidupkan semula.
      Jelas ph mendaulatkan kroni2 mereka. Mungkin terpaksa tunduk kerana terhutang budi atas dana-dana kempen yang dilaburkan.

      Sekarang rakyat terpaksa menanti lagi untuk jangka lebih panjang untuk merasai kemudahan pengangkutan awam yang moden dan cekap.

      Ini juga satu kesilapan bodoh kerajaan ph dengan menipu rakyat.

      Semoga projek terowong ghaib penang dengan kos kajian berpuluh kali ganda berbanding kajian terowong negara sweden/norway(projek dah siap) dapat disiapkan. Khuatir dengan maksud ghaib. Mungkin khas untuk saka-saka ph...hihihi

      Sebagai rakyat marhaen amat berharap projek tersebut berjalan dengan lancar di bawah kerajaan yang lebih stabil berbanding kerajaan lemah dan hipokrit serta kaki kencing.

      Delete
  5. PujaWang yg meratib bossku bagai orang sawan akhirnya tewas teruk walaupun diberi bateri baru.

    Kahkahkahkahkahkahkahkahkahkah

    Orang gila kuasa jer sanggup berkempen memfitnah dan memburukkan lawan dalam setiap kemunculan bateri barunya.
    SAH GILA KUASA!!!!

    ReplyDelete
  6. Sebelum bubar PRU elok ke PRN Bangsa Kedah... di sana kunci segala kunci haramjadah malapetaka huru hara negara dan bangsa Melayu berantakan dan bercakaran sesama sendiri terjadi....

    Rampas kunci haramjadah itu selama lama nya dari penjenayah fitnah jijik...

    Banyak pulau dan akidah songsang dari haramjadah perlu ditamatkan segera..

    Ayohhh PRN Bangsa Kedah.. jalan keluar ke negeri Kerala terbuka luass

    KHALAS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok mari kita tengok sama ada umno mampu tewaskan Pas di Kedah. Straight one on one fight. Let's go!!!

      Delete
    2. PejuWang bertanding juga ker....hihihi

      Delete
    3. Negeri kelahiran atok. Boboi pernah jadi mb.
      Sure bertanding punyer...

      Delete
  7. Malu Ape Bossku tunjuk jalan keluar ke Negeri Kerala.. Malu Apa Bossku sudah tunjukkan jalan bertindak dan bergerak diluar kotak minda..

    Sebelum bubar PRU elok ke PRN Bangsa Kedah...

    Di sana kunci segala kunci haramjadah malapetaka huru hara negara dan bangsa Melayu berantakan dan bercakaran sesama sendiri terjadi....

    Rampas kunci haramjadah itu selama lama nya dari penjenayah fitnah jijik...

    Banyak pulau dan akidah songsang dari haramjadah perlu ditamatkan segera..

    Ayohhh PRN Bangsa Kedah...

    Buat atok pejuWang dan konco2nya...

    Berhentilah menghina orang lain kerana diri sendiri belum tentu mulia di mata rakyat.

    Kau naik dan kaya sebelum ini kerana rakyat.

    Sentiasalah bersyukur

    Malu Apa Bossku sudah tunjukkan jalan bertindak dan bergerak diluar kotak minda..

    Berhentilah sikap suka menjatuhkan orang lain dengan cara yg kotor dan berdosa besar.

    Malu Apa Bossku tunjuk jalan tak perlu pun guling guling atas jalanraya berarak bodoh bangang walaun panas hujan ke jalan raya.

    Malu Apa Bossku tak perlu risakkan harta awam dan buat kecoh bangang dijalan raya ada walaun yang buta bijik mata, mati katak, kena buang dari universiti dan buang kerja..

    Kami tak perlu guling guling, rosak harta awam sambil terpekik terlolong menyusahkan orang lain, berpanas berembun dan berhujan. Lepas itu walauncai ditinggalkan keseorangan. Itu semua boleh berambossss juga..!!

    Malu Apa Bossku sudah tunjukkan jalan cara bertindak dan berhujah dengan fakta...

    Bukan geli geli goreng fakta dan auta.. ini semua dah outdated, kolot dan bodoh..!!

    Tangkap Zety cari dan tangkap Jho Low dan Tangkap Nik Faisal... tangkap sekali Tun Mahathir jika perlu..!!

    Malu Apa Bossku sudah tunjuk jalan keluar ke negeri Kerala terbuka luas

    KHALAS

    ReplyDelete
  8. 42 calon pujaWang dikhabarkan kalah dgn hilang wang deposit...hmmmmmmm

    Don't worry, be happy....legasi mereka kaya raya. Celah gigi jer tu...
    Anak2 dan kroni taikun2 mereka boleh bantu...
    No hal punye....hihihi

    ReplyDelete
  9. Kempen menghina dan mengaib lawan oleh atok dah tak releven lagi. Sebenarnya dia lagi hina di mata rakyat dari orang yang dikata.

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post