Gelombang Hijau Dah Goncang Pulau Pinang?

“Pada masa itu (PRU15), kita tak nampak (gelombang) sebab payah nak baca anak muda kerana seramai tujuh juta (pengundi baharu) yang masuk dalam sistem pilihan raya, kita tidak tahu ke mana hala tuju mereka.

“Dekat pilihan raya baru kita lihat gelombang bersama PN. Berbeza dengan sekarang iaitu dari awal lagi sebelum hari penamaan calon, gelombang PN berlaku di seluruh enam negeri ini,” ujarnya,” ..

"Gelombang terbabit didakwa tidak boleh dibendung lagi kerana ia boleh disaksikan di mana-mana sahaja yang akan diterjemahkan pada hari pengundian PRN, 12 Ogos nanti.

"Berdasarkan situasi itu.. Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) didakwa berada dalam kebimbangan...

Itu kata Timbalan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man ketika berucap pada Ceramah Perdana Gelombang PN Dewan Undangan Negeri (DUN) Pedu di Pekan Naka, Padang Terap.

Kebimbangan kini jelas pada DAP Pulau Pinang..

Memetik beberapa tinjauan yang tidak dinyatakan, Setiausaha DAP Pulau Pinang Lim Hui Ying mendakwa sebilangan besar pengundi Cina mungkin mengundi PN, tidak keluar mengundi atau membuang undi rosak.

Dakwanya, tinjauan itu menyebut PN dapat menembusi Pulau Pinang dan gabungan pimpinan Muhyiddin Yassin itu boleh menawan Negeri Sembilan dan meraih lebih banyak kerusi di Selangor.

"Saya tidak pasti sama ada ini benar atau tidak, tetapi saya telah menerima banyak (mesej) yang memberitahu saya supaya jangan leka," kata Lim yang juga timbalan menteri pendidikan.

Memandangkan sokongan DAP di Pulau Pinang datang terutamanya daripada masyarakat Cina, Lim berkata kehilangan 20 peratus undi akan menjadi situasi yang membimbangkan.

“Jangan leka, jangan fikir kita pasti menang. Tadi saya dapat satu lagi mesej mengatakan Pulau Pinang (DAP) kehilangan 20 peratus sokongan kaum Cina.

"Mereka mungkin memilih untuk tidak mengundi, merosakkan undi mereka, atau mengundi PN," kata Lim semasa majlis perasmian pusat gerakan kempen DAP di Pengkalan Kota hari ini.

Mengulas mengenai tinjauan itu, ketua dan ketua menteri sementara DAP Pulau Pinang Chow Kow Yeow, yang hadir pada majlis itu, juga mendapati ia kurang menyenangkan.

Chow juga mengulangi kebimbangan Lim bahawa DAP tidak sepatutnya berpuas hati.

“Hasil (tinjauan) menunjukkan kita tidak boleh ambil mudah dan mesti terus bekerja keras untuk merayu setiap undi,” katanya.

Menjawab kehadiran besar pada ceramah mega PN di Sungai Dua malam tadi, Chow berkata semua parti mempunyai kubu kuat masing-masing.

“Saya juga jelaskan malam tadi (pada pelancaran manifesto bersama DAP dan BN Pulau Pinang) walaupun kita yakin, kita hanya yakin di 26 kerusi.

"Kami tidak boleh mendakwa kami boleh memenangi lebih daripada 35 hingga 40 kerusi. Kerusi-kerusi ini masih memerlukan lebih banyak usaha," tambahnya.

DAP Pulau Pinang juga berdepan krisis dalaman berikutan pemecatan beberapa penyandang Adun daripada barisan calon PRN.

Terdapat juga dakwaan kumpulan yang berpihak kepada Pengerusi Kebangsaan DAP Lim Guan Eng sedang berusaha untuk menggantikan Chow sebagai ketua menteri.

Pada pilihan raya umum 2018, PH menang 37 dari 40 kerusi DUN termasuk dua yang dimenangi oleh wakil Bersatu ketika bersama gabungan itu, manakala BN memperoleh dua, dan PAS satu kerusi.

Pada Februari 2020, Bersatu keluar daripada PH. Krisis dalam PKR juga menyaksikan dua Adun parti itu dipecat - Dr Afif Bahardin (Seberang Jaya) dan Zulkifli Ibrahim (Sungai Acheh).

Pada Mac tahun ini, empat Adun Bersatu terpaksa mengosongkan kerusi mereka di bawah undang-undang anti-lompat negeri.

Komposisi terkini DUN Pulau Pinang sebelum pembubarannya ialah PH memegang 33 kerusi, diikuti BN (dua) dan PAS (satu) - Malaysiakini

3 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Go Rafizi go!!! Pada PRU lepas Rafizi berkempen serang Umno habis2an hingga lunyai umno. Sekarang Prn Rafizi tala senapang dia kearah PN dan Pas pula. In sya Allah lunyai pula PN pada Prn ini. Jika tidak pun selepas Prn, PN akan berantakan....

    ReplyDelete
  2. ASD, aku akan siarkan semula rencana ni lepas 12/8. bukan apa, nak tunjuk kat hang betapa telahan hang selama2 ni jauh silapppp. aku akan nobat kan hang sebagai ahli nujum paling bangang.

    ReplyDelete
  3. Member atas pagar minta duit bantuan sama pas. Tapi katanya pas cakap tak ada duit. Hairan dia sebab pru lepas duit banyak.

    Dia tak nak undi pn kali ni

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post