MB Ganu 'Malu' Nak Jumpa Mangsa Banjir?

BANJIR gelombang ketiga di Terengganu dilaporkan semakin serius apabila jumlah mangsa yang dipindahkan kini meningkat lebih 10,000 orang sejak Sabtu lalu.

Kesemua mangsa banjir tersebut berpindah di lebih 100 pusat pemindahan sementara (PPS) melibatkan tujuh daripada lapan daerah di Terengganu.

Bagaimanapun, kebanyakan mangsa banjir kecewa apabila Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar didakwa tidak banyak melakukan lawatan ke PPS yang dibuka untuk bertanya khabar ketika rakyat berada dalam kesusahan.

Terdapat desas-desus mengatakan Naib Presiden Pas itu ‘malu’ untuk bertemu dengan mangsa banjir kerana masih terdapat dalam kalangan mereka belum menerima bantuan sebanyak RM1,000 bagi setiap ketua isi keluarga (KIR) seperti dijanjikan pada 2022 lalu.

Pada tahun lalu, lebih 10,000 KIR dikenal pasti terlibat dengan banjir di Terengganu layak menerima bantuan tersebut.

Namun, kebanyakan mangsa banjir tersebut difahamkan hanya menerima bantuan banjir daripada Kerajaan Pusat yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Keadaan tersebut dipercayai berlaku apabila kewangan kerajaan negeri agak kritikal selepas kerajaan Pusat didakwa gagal menjelaskan sepenuhnya hasil royalti petroleum pada 2023 yang berjumlah RM1.524 bilion.

Pada Mesyuarat Kedua Penggal Pertama Dewan Undangan Negeri Ke-15 pada 27 November lalu, Menteri Besar Terengganu itu memberitahu, kerajaan negeri pada masa itu hanya menerima bayaran sebanyak RM510 juta daripada royalti petroleum.

Masalah kewangan yang dihadapi kerajaan Terengganu juga menyebabkan Ahmad Samsuri belum mengumumkan bonus kepada penjawat awam di negeri itu.

Keadaan tersebut menyebabkan penjawat awam saling tertanya-tanya mengenai jumlah bonus yang bakal diterima nanti. Pada belajawan 2024 baru-baru ini, Anwar mengumumkan bayaran bonus sebanyak RM2,000 kepada semua penjawata awam gred 56 dan ke bawah termasuk lantikan kontrak.

Selain itu, ketika penduduk di kawasan terlibat banjir berada dalam cemas, tular pula di media sosial mengenai isu pembelian kereta baharu yang dikatakan menjadi kegunaan rasmi Menteri Besar dan barisan Exco di Terengganu.

Kebanyakan mangsa banjir itu berpendapat kerajaan negeri sepatutnya melunaskan terlebih dahulu bantuan banjir pada tahun lalu sebelum membeli kenderaan baharu itu.

Perkembangan tersebut menimbulkan kemarahan dalam kalangan mangsa banjir yang berhadapan kesedihan selepas banyak harta benda mereka rosak selepas ditenggelami air. – UTUSAN

2 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Kah kah kah.... MyCC hapo yang ko merepek Ni setannnnn...!!

    Suruhannaya Persaingan Malaysia (MyCC) menyiasat Ada sanggup kahwin 4 semata mata mahu merebut tender kontrak hingga beratus Syarikat Pengerusi nya Iskandar Ismail proksi dengan mengginakan nama isteri isteri dan sanak saudara isteri .

    https://vt.tiktok.com/ZSNtUTepn/ ...

    Link atas tu benda pantat mcm tu Kartel Cina punya game wooii...!!! Pergi siasat suma PBT yg popular lah weeiii...!! Kanina punya Pengerusi MyCC... Cina mana hado kawin 4 nnpk Suma Nak hantam Melayu..!! Yg buat kerja Cina yang busik Melayu jugak....Kahakkk Puiiii Pengerusi MyCC..!!

    Tak Ada masalah pun Nak pakai beratus Syarikat proksi... Syarikat kaum Cina yang paling banyak guna proksi tak pulak Suruhanjaya pergi lah siasat weeii...!!

    https://vt.tiktok.com/ZSNtPNcUp/

    Siasat Syarikat kaum Cina sapa yang paling banyak guna proksi ....!?

    Nak siasat siasat semua jngan siasat kaum Melayu saja...

    https://vt.tiktok.com/ZSNt5hpsh/

    King Puppet Is King Puppet Master X

    ReplyDelete
  2. Kaut Tun Mahathir Tun Daim dan kaut sekali Lim Guan Eng kes torwong bawah laut... Siasat saksi utama torwong bawah laut yang Mati tiba tiba...

    Teo Beng Hock Mati Lim Kit Siang DAP terpekik terlolong guling guling atas Jalan Raya Minta siasatan Polis dijalankan segra

    Saksi utama kes torwong bawah laut mendiang sorang berpangkat Tan Sri
    Kenapa Lim Kit Siang dan DAP diam sunyi Jadi bangang...!!

    Jangan lupa kaut Jho Low Zety dan Taufik Ayman dan Anak penyamun sekali

    #KingPuppetIsKingPuppetMasterX

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post