Oooo.. Perli Ye Tun??

Salah satu mitos yang tersebar berkenaan ‘gelaran’ di tanah air kita ialah kononnya pemilik gelaran ‘Tun’ adalah kebal daripada sebarang dakwaan di mahkamah atau tindakan undang-undang ataupun bak kata orang kampong aku (Sungai Derhaka) “Above the law”..

Ini sebenarnya adalah auta, Individu bergelar Tun tidaklah mempunyai imuniti dalam semua situasi.


Sekiranya dia melakukan kesalahan, individu tersebut tetap akan dibicarakan dan jika bersalah, akan dihukum sebagaimana individu yang tidak memegang sebarang gelaran.

Ini telah terbukti dalam kes yang melibatkan Mantan Presiden MCA, Tun Ling Liong Sik dimana beliau telah diseret ke Mahkamah dalam skandal pembangunan Zon Bebas Cukai Pelabuhan Klang atau PKFZ.

Dalam dakwaan melibatkan tiga tuduhan terhadap beliau, Tun Ling Liong Sik dibuktikan tidak bersalah terhadap tuduhan berlakunya penyelewengan semasa beliau menjawat jawatan Menteri Pengangkutan.

Hakikatnya tak kiralah apa saja gelaran yang dibawa oleh seseorang individu di negara kita ini baik Tun, Tan Sri, Datuk Seri, Datuk atau apa saja gelaran, selagi mereka memegang kerakyatan negara Malaysia, mereka adalah tertakluk kepada undang-undang negara kita.. harap maklum!

Jadi samada Tun Mahathir setuju atau tidak setuju tak jadi hal sebab pemegang gelaran ‘Tun’ bukan ‘Above The Law’..

Tapi… Kenyataan Tun Dr Mahathir supaya 'tahan reman' semua orang yang memiliki pangkat Tun jika mereka enggan mendedahkan hasil kekayaan mereka bunyi macam perli saja tu..

Kalau macam tu.. Mohon SPRM siasat semula kes-kes penyelewengan dana dan kerugian Perwaja Steel, projek hidroelektrik Bakun, MISC, PKFZ, Maminco dan kes-kes melibatkan anak-anaknya seperti Kenchana Petroleum, dan kekayaan anak-anak dan cucu-cucunya...

Laporan berkaitan..

KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad bersetuju supaya semua mereka yang bergelar 'Tun' termasuk beliau sendiri disiasat dan ditahan reman jika gagal menjelaskan sumber pendapatan.


"Saya bersetuju sepenuhnya bahawa Tun perlu disiasat. Jika mereka tidak dapat menjelaskan di mana atau bagaimana mereka mendapat wang itu, harta mereka harus disita.

"Tidak perlu mendapatkan dokumen bukti mengenai salah laku mereka. Syak wasangka sahaja sudah memadai. Tun bukan sahaja perlu disiasat. Mereka juga perlu direman sehingga mereka mendedahkan sumber wang mereka. Jika tidak, itu pasti kerana mereka sembunyikan," katanya sinis dalam hantaran di Facebook.

Kenyataan itu dipercayai merujuk kepada tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menyiasat bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin berhubung dakwaan pengubahan wang haram dan rasuah.

Pada Isnin lalu, SPRM menyita Menara Ilham di Jalan Binjai, di sini yang dikatakan milik keluarga Daim berkait dengan siasatan itu.

Dr Mahathir berkata, jika wang itu benar-benar berpunca daripada rasuah, ia mesti dibanteras dengan apa cara sekalipun, namun menganggap jika Peguam Negara (AG) berpendapat tuduhan itu berpunca daripada politik, beliau berhak tidak meneruskan pendakwaan.

"Pasport hendaklah dikembalikan. Ini adalah hak AG. Mahkamah tidak boleh mempersoalkan keputusan AG," katanya.

Beliau berkata Malaysia amat mematuhi kedaulatan undang-undang sehingga pesalah kali pertama pun terpaksa melaluinya.

"Jika hukuman sebat adalah wajib maka pesalah hendaklah disebat. Di Malaysia undang-undang adalah tertinggi. Kita semua mesti mematuhinya," katanya - BH

1 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Yang kena tangkap rasuah semua Melayu.. kaum Cina suci bersih berseri seri mcm babi..!?

    https://vt.tiktok.com/ZSNtwhPLQ/

    Bila babi babi suci bersih berseri bisa boleh ditangkap rasuah...!?

    https://vt.tiktok.com/ZSNtTukLd/

    Saksi utama kes torwong bawah laut mendiang sorang berpangkat Tan Sri bukan macam Teo Beng Hock macai DAap tiada pangkat lansung tiada gelaran dan pangkat kedudukan.

    Kenapa Lim Kit Siang dan DAP tidak terpekik terlolong guling guling atas jalan raya tetiba diam sunyi jadi bangang...!!

    Haaaaah tepokkkk .. Bangunan pejabat 6 star Ilham milik Tun Daim dan anak Mahathir dirampas dan di soal siasat SPRM..!!

    Barua versus barua is begin now....!!

    Yang pelik nya sekor babi dari kaum Jho Low pun tak terlibat. Jho Low sampai sekarang bebas lepas kaya billion billion... Bossku difitnah abis abisan. Macam pantek barua barua DAP@LeeKwanYew suma ni.

    Kenapa pemberi rasuah SPRM dan kerajaan buat buat buta mata..!? Mata sepet atau mata kembang ker pemberi rasuah kena la dedahkan sialll..!!

    https://vt.tiktok.com/ZSNtd3WVu/

    Link bawah ni sampai bila SPRM Cari Salah rasuah orang Melayu.. DAP MCA Gerakan dan Taikun Cina bila Nak siasat dan tangkap..!?

    https://vt.tiktok.com/ZSNte6jCf/

    Bekas Timbalan Menteri Keling paria rasuah tak pulak ditangkap sampai sekarang ini . Asal babi lepas. Pelancong China 1.2.juta lesap bebas lansung tak bole buat apa apa... Asal Babi lepas... Asal Babi sama paria jer semua lepas ..!!

    Kaut Tun Mahathir Tun Daim dan kaut sekali Lim Guan Eng kes torwong bawah laut... Siasat saksi utama torwong bawah laut yang Mati tiba tiba...

    Teo Beng Hock Mati Lim Kit Siang DAP terpekik terlolong guling guling atas Jalan Raya Minta siasatan Polis dijalankan segra

    Saya ulangggg...!!

    Saksi utama kes torwong bawah laut mendiang sorang berpangkat Tan Sri bukan macam Teo Beng Hock lansung tiada gelaran dan pangkat kedudukan.

    Kenapa Lim Kit Siang dan DAP tidak terpekik terlolong guling guling atas jalan raya tetiba diam sunyi jadi bangang...!!

    Jangan lupa kaut Jho Low Zety dan Taufik Ayman dan Anak penyamun sekali

    https://vt.tiktok.com/ZSNnNTtBQ/

    #KingPuppetIsKingPuppetMasterX

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post