Daim Zainudin Dianiaya Hanya Kerana Kaya Kata Isterinya

PUTRAJAYA: Isteri Tun Daim Zainudin mendakwa suaminya dianiaya disebabkan kejayaannya sebagai ahli perniagaan sehingga digelar hartawan dan jutawan biarpun sebelum menyertai kerajaan.

Isteri Daim, Toh Puan Naimah Khalid, mendakwa disebabkan kejayaan itu, ia dijadikan alasan untuk memfitnah nama baiknya dan menggambarkannya sebagai seorang perasuah.

"Kini, sebuah kempen memutar belit maklumat dan persepsi dijalankan bagi memberi gambaran bahawa beliau seorang yang korup semata-mata kerana sangat kaya.

"la sesuatu yang tidak munasabah dan tidak masuk akal, malah tiada ahli perniagaan yang berjaya di negara ini akan terlepas daripada tuduhan sedemikian," katanya.


Beliau berkata demikian ketika ditemui di pekarangan ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sini, hari ini.

Daim yang juga bekas Menteri Kewangan sebelum ini dilaporkan antara yang turut disiasat SPRM berkait transaksi korporat bernilai RM2.3 bilion pada November 1997 yang membabitkan Renong Bhd dan United Engineers Malaysia Bhd (UEM), dua entiti yang juga bekas tonggak perniagaan dikaitkan dengan UMNO ketika parti itu mentadbir negara.

Siasatan itu kesinambungan daripada pendedahan dokumen sulit oleh International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) berhubung transaksi yang disyaki berlaku di beberapa pusat kewangan luar pesisir.

Susulan itu, SPRM pada Jun lalu membekukan akaun bank berjumlah lebih RM39 juta antara lain membabitkan milik bekas menteri kanan, dua ahli perniagaan bergelar 'Tan Sri' dan ahli keluarga mereka.

Pembekuan itu membabitkan 192 akaun bank, merangkumi 35 akaun syarikat dan 157 akaun individu.


Terdahulu, Naimah bersama dua anaknya Muhammed Amin serta Muhammed Amir tiba di ibu pejabat SPRM pada jam 10.10 pagi untuk direkodkan keterangan bagi membantu siasatan rasuah terhadap suaminya.

Mengulas lanjut, Naimah berkata, sebagai sebuah negara yang bebas dan mengamalkan demokrasi, tidak menjadi kesalahan untuk berjaya dalam bidang perniagaan dan industri sehingga mengecap kekayaan.

Malah, katanya ia menguntungkan negara melalui pembangunan membina ekonomi dan peluang pekerjaan.

"Lebih penting lagi, jawatan Perdana Menteri tidak seharusya digunakan untuk mencemar nama baik individu melalui sindiran dan tuduhan kononnya mengenai salah laku ataupun digunakan untuk menyelesaikan pertelingkahan politik lampau.

"Inilah yang dilakukan oleh Perdana Menteri yang beberapa kali kebelakangan ini mendakwa suami saya memiliki kekayaan haram, tanpa memberikan sedikit pun bukti," katanya.

Beliau berkata, biarpun Perdana Menteri tidak menyukai Daim, tetapi beliau seharusnya menghormati prinsip seseorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya di mahkamah.

"Apakah di Malaysia hari ini, apa-apa andaian yang terbit dari pentas buli Perdana Menteri sudah cukup untuk menghukum seseorang? Hari ini keluarga saya, esok lusa siapakah lagi akan menjadi mangsa?. "Walau apa pun, kami memberikan kerjasama kepada SPRM seperti yang dikehendaki undang-undang, walaupun kami tetap mempersoalkan motif siasatan kerana kami tahu kami akhirnya akan dibuktikan tidak bersalah," katanya.


Bulan lalu, SPRM turut menyita Bangunan Menara Ilham di Jalan Binjai, di sini, yang dikatakan milik keluarga Daim.

Menara Ilham difahamkan mempunyai ketinggian 274 meter merangkumi hotel empat bintang, pejabat rasmi, galeri, medan selera serta kedai cendera mata, manakala sebanyak 33 tingkat aras untuk kegunaan pejabat dan selebihnya adalah apartmen - BH

4 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Haaah tengokkkk betul tak apo yang aku kata Kan drama barua DAP@LeeKwanYew dah mola

    Drama fitnah Anak papa dah mola..!!

    Ngeh maafkan pelaku tapi dakwa PN yang api-apikan

    Anggota parlimen Beruas Ngeh Koo Ham memaafkan pihak yang melontar bom botol sehingga menyebabkan kebakaran yang merosakkan kereta dan rumahnya.

    Bagaimanapun dia menuding jari kepada PAS dan Bersatu yang didakwanya mengapi-apikan isu supaya orang membencinya.

    Pada orang Melayu semua Jangan Nak terkinja kinja guling guling atas Jalan Raya pulak termakan hasutan dan Batu api Ngeh dan Anak papa sklian...

    Drama barua DAP@LeeKwanYew dan mola tu

    Kah kah kah

    ReplyDelete
  2. Rumah besau mcm Babi gomok.... tak Kan tak mampu beli CCTV yg high end punya brand...!?

    Macam puki Babi tuduh dan fitnah orang lain


    CCTV kau mana sialll..!?

    ReplyDelete
  3. Kah kah kah

    Pulis Nak Cari Raja Petra... Kah..kah

    Raja Petra tak lari ada kat obercee. Buat sidang tik tok dan FB lagi... Kah kah kah

    Raja Petra tak bertukar wajah Jadi Seko beruang pun... Kah kah kah

    Pulis tak yah nak Cari Raja Petra dia jawab apo yang Pulis ulas pasal dio ...

    Baik Pulis Cari Jho Low kayo Rayo lagi Nik Faisal Taufik Ayman dan Zety Aziz hado jugak faedah nya

    Taufik Ayman dan Zety dopan lubang hidung Ketuo Pulis buat buat buta tak nampak...

    Pulis SPRM dah Jadi alat Anak Anak papa paput..tuiiiii..!!


    Kah kah kah

    Penyamun Melayu Pulis PDRM nampak torang bijik kelontit memasing.. eeeh silap bijik mato memasing ...kah kah

    Bodo bodoo..

    ReplyDelete
  4. Link bawah sanun haah.. itu bukan 3R ke..!?

    Wahai si kunyit Pepatah kunyit Ada menyebut

    "Jangan baling kunyit sembunyi tangan..."

    Kah kah kah...

    Barua VS Barua sudah sampai kemuncak dan gitnah sang bacul..

    Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mendesak individu yang menuduhnya telah merasuah Yang di-Pertuan Agong untuk menampilkan bukti.

    Dr Mahathir turut menempelak individu berkenaan kerana menyembunyikan identiti setelah menyebarkan dakwaan terbabit sorang yang bacul.

    Aku kata Kan drama barua DAP@LeeKwanYew dah mola. Drama fitnah Anak papa dah mola..!!

    Ngeh maafkan pelaku tapi dakwa PN yang api-apikan

    Anggota parlimen Beruas Ngeh Koo Ham memaafkan pihak yang melontar bom botol sehingga menyebabkan kebakaran yang merosakkan kereta dan rumahnya.

    Bagaimanapun dia menuding jari kepada PAS dan Bersatu yang didakwanya mengapi-apikan isu supaya orang membencinya.

    Pada orang Melayu semua Jangan Nak terkinja kinja guling guling atas Jalan Raya pulak termakan hasutan dan Batu api Ngeh dan Anak papa sklian...

    Cuba Kau tengok link bawah ni... Rakyat la atau otak kena liwat yang bodoh bangang ..!?

    https://vt.tiktok.com/ZSNT8BwLq/

    WOoi Pulis tak Nak siasat ke..!?

    Dalam masa yang sama Tun berkawan “Di media sosial menyatakan saya merasuah Yang di-Pertuan Agong RM500 juta hingga RM1bilion.

    “Sila buktikan bahawa saya melakukan ini. Membuat kenyataan sedemikian dan menyembunyikan identiti anda adalah pengecut dan bacul..!!

    Drama barua barua DAP@LeeKwanYew dan mola tu

    Kah kah kah

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post