MSM Cadang Harga Gula Dinaikkan Seringgit

JOHOR BAHRU: MSM Malaysia Holdings Berhad (MSM) mencadangkan supaya harga gula peket sekilogram dinaikkan kepada RM3.85, berbanding RM2.85 pada ketika ini.

Ketua Pegawai Operasi Kumpulan MSM, Hasni Ahmad berkata, perkara itu perlu dipertimbangkan kerana kos operasi telah meningkat ekoran pelbagai faktor global, malah pihaknya kini beroperasi dalam kerugian.


“Langkah ini perlu dibuat kerana kos pengeluaran sudah tidak boleh dikawal atas beberapa faktor, antaranya perang di Ukraine, perang di Timur Tengah dan kejatuhan nilai mata wang ringgit.

“Oleh itu, kita perlu jual pada harga yang bersesuaian dan kita sedang menunggu maklum balas daripada pihak kerajaan berhubung perkara ini,” katanya dalam sidang akhbar sempena program lawatan media ke MSM Johor di Pasir Gudang, dekat sini hari ini.

Sementara itu, Hasni turut memaklumkan rancangan syarikat tersebut untuk mengeksport gula ke Singapura tahun ini.

“Berkenaan eksport gula, pasaran serantau yang sedang kita berikan tumpuan adalah Singapura, kita jangka akan mula eksport sama ada suku pertama atau suku kedua tahun ini.

“Namun ingin ditegaskan, langkah mengeksport gula itu tidak akan menjejaskan bekalan gula dalam pasaran tempatan. Tidak perlu bimbang kerana eksport gula tidak beri impak kepada pasaran tempatan, jangan risau,” katanya.


Dalam pada itu, beliau turut meminta kerajaan memberikan penekanan terhadap usaha keselamatan makanan, khususnya melibatkan produk gula kerana ia merupakan satu keperluan asas rakyat.

“Kita perlu mempunyai sumber gula mentah sendiri, antara cadangan termasuk mewujudkan ladang tebu sendiri. Ini penting kerana ketika ini negara seperti India dan Thailand sudah melarang eksport gula mentah dan bekalan kita terima dari Brazil.

“Apa akan berlaku sekiranya Brazil juga melarang eksport gula mentah. Jadi, perkara ini perlu diberikan perhatian untuk keselamatan makanan Malaysia,” katanya. – UTUSAN

4 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Jgn naikkan harga..kurangkan berat.

    ReplyDelete
  2. Semua negeri minta tarif air naik – PM

    Alasan banganggg...!! Tidak membantu sama sekali kesusahan Rakyat...

    Bangangggg....!!

    Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata Putrajaya bersetuju supaya taraf air domestik di Semenanjung dan Labuan dinaikkan kepada purata 22 sen selepas mendapat permintaan daripada semua kerajaan negeri.

    Saya ulangggg

    Tidak membantu sama sekali kesusahan Rakyat

    Banganggg...!!

    ReplyDelete
  3. Mirzan a/l Tun Mahathir dipanggil beri keterangan pada SPRM.

    New Barua DAP@ LeeKwanYew Versus Barua DAP@LeeKwanYew yg sudah dibakul sampahkan is begin now....!! Haah Melayu Suma kasi TEPOKKK satu kali...!!

    https://vt.tiktok.com/ZSNEGBCEM/

    Melayu suma kasi tepokkkk kuat kuat..!! Jangan nak jadi batuapi dan nasik tambah plakk haah.. tengokkk Kan ajer sesama barua DAP@ LeeKwanYee berbunuhan sesama sindri..!!

    https://vt.tiktok.com/ZSNEsq81S/

    Pada yang Nak memburu jangan pilih bulu haahh . Yang pelik suma kena tangkap rasuah semua pemyamun Melayu.. Penyamun kaum Cina suci bersih berseri seri sangat ke .!?

    https://vt.tiktok.com/ZSNtwhPLQ/

    Betui ka babi babi ni nnpk suci bersih berseri tak boleh siasat dan ditangkap rasuah...!?

    https://vt.tiktok.com/ZSNtTukLd/

    Saksi utama kes torwong bawah laut mendiang sorang berpangkat Tan Sri bukan macam Teo Beng Hock lansung tiada gelaran dan pangkat kedudukan mcm haprak.

    Kenapa Lim Kit Siang dan DAP tidak terpekik terlolong guling guling atas jalan raya tetiba diam sunyi jadi bangang bila saksi utama kes torwong teejun bangunan. Teo Beng Hock pun terjun bangunan jugak...!!

    Link bawah sang pemburu hebat dah habaq mai rakyat tunggu haahh... Gebang ka atau seyes gebang rakyat tunggu dan lihat nnti.!!

    https://vt.tiktok.com/ZSNnBgfvq/

    Haaaaah tepokkkk .. Bangunan pejabat 6 star Ilham milik Tun Daim dan anak Mahathir dirampas dan di soal siasat SPRM..!!

    Barua versus barua is begin now....!!

    Yang pelik nya sekor babi dari kaum Jho Low pun tak terlibat. Jho Low sampai sekarang bebas lepas kaya raya dng Wang samun billion billion... Bossku difitnah abis abisan masuk ke dalam.
    Ini lah game suma si pantek barua barua Melayu belaan DAP@ LeeKwanYew selama 60 tahun Malaysia merdeka

    Kenapa pemberi rasuah SPRM dan kerajaan buat buat buta mata..!? Mata sepet atau mata kembang ker pemberi rasuah kena la dedahkan hawau...!!

    https://vt.tiktok.com/ZSNtd3WVu/

    Link bawah ni sampai bila SPRM Cari Salah rasuah orang Melayu.. DAP MCA Gerakan dan Taikun Cina lansung tak siasat dan tangkap..!?

    https://vt.tiktok.com/ZSNte6jCf/

    Bekas Timbalan Menteri Keling paria rasuah tak pulak ditangkap sampai sekarang ini . Asal babi lepas. Pelancong China 1.2.juta lesap bebas lansung tak bole buat apa apa... Asal Babi lepas... Asal Babi sama paria semua lepas ..!!

    Kaut Tun Mahathir Tun Daim dan kaut sekali Lim Guan Eng kes torwong bawah laut... Siasat saksi utama torwong bawah laut yang Mati tiba tiba...

    IGP Sila siasat segera Jangan pilih bulu..

    Jangan lupa kaut Jho Low Zety dan Taufik Ayman dan Anak penyamun sekali

    https://vt.tiktok.com/ZSNnNTtBQ/

    Saya ulangggg...

    Pada yang nak memburu jangan pilih bulu haahh . Jenama Southern Tiger nak pakai lama..!! Malu diri sindri nnti mano nak letak muko..

    Jangan malukan JDT

    #KingPuppetIsKingPuppetMasterX

    ReplyDelete
  4. Pada tahun 2023 seramai 11.2 juta berkunjung di Battersea.

    Battersea ini idea Najib bukan idea Anak papa si Brother Pelingkup Anwar Bin Ibrahim bersama pemfitnah Tun Mahathir Mohamad semasa Pakatan Harapan memerintah selepas PRU 14.

    Jho Low Zety Aziz Taufik Ayman sampai sekarang bebas lepas kaya raya walaupun nama disebut dibanyak mahkamah doonia semasa perbicaraan Bossku...!!

    Link bawah 11.2 jota pelawat pada tahun 2023 di Battersea England beb..!!

    https://vt.tiktok.com/ZSNodm3xA/

    Najib melakukan majlis pecah tanah projek tersebut pada 4 Julai 2013 tetapi dua bulan selepas Pakatan Harapan (PH) menang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) beberapa projek yang diusahakan Najib dikaji semula kata Anwar Bin Ibrahim semasa jadi ketua Pembangang sebelum PRU 14.

    Zaman Anak papa berkuasa...

    Lepas Ni PMX akan Kata Suma negeri mahu naikkan tariff eletrik,,

    Lepas tu PMx akan Kata Suma negeri mahu naikkan tarif Indah Water

    Lepas itu ini Suma negeri Minta naikkan tarif Alam Flora

    Lepas itu ini Kan Suma negeri Minta naikkan cukai pintu

    Suma alasan PMx ialah Suma negeri yang mintak...

    Bila dah Jadi PM, bil letrik Naik, bil air Naik, tambang bas Naik, beras tempatan lingkup ganti beras import susu telo bawang minyak masak tepung ayam daging naik harga Hutang PTPTN tak hapus, TOL percuma tak hapus yang hapus subsidi. Lain dijanji lain pulak yang papa buat.

    https://vt.tiktok.com/ZSNEsj51R/

    Saya ulangggg..

    Lansung Tidak membantu sama sekali kesusahan Rakyat

    Banganggg...!!

    Puiii...

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post