UMNO Merindui Najib?

 

Oleh Ahmad Faris Abdul Halim

UMNO adalah parti politik yang telah memainkan peranan penting dalam politik Malaysia sejak merdeka. Sebagai parti politik yang berjuang untuk kepentingan Melayu dan Islam, UMNO menghadapi pelbagai cabaran dan perubahan politik sepanjang sejarahnya.

Salah satu individu yang memainkan peranan penting dalam UMNO adalah Datuk Seri Najib Tun Razak. Beliau merupakan bekas Presiden UMNO dan Perdana Menteri keenam (PM6). Selama memimpin negara, Najib mencipta pelbagai inisiatif untuk membangunkan Malaysia, termasuk Program Transformasi Nasional (TN50) dan Konsep 1Malaysia.

Walaupun berdepan kontroversi apabila ‘tercemar’ ekoran skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Najib tetap dikenali sebagai pemimpin yang berbakat dan berpengalaman.

Walaupun Najib mendapat tentangan dan kritikan daripada beberapa pihak, UMNO masih merindui bekas presiden mereka ini. Mengapa UMNO merindui Najib untuk kelangsungan parti?

Najib Razak adalah ahli penting dalam penyatuan UMNO. Beliau berjaya menyatukan pelbagai faksi dalam parti bagi memastikan kestabilan dan keutuhan UMNO. Bekas presiden ini mendapat sokongan luas daripada ahli parti. Ramai percaya bahawa penyatuan partinya bergantung kepada kehadirannya. Beliau juga dianggap sebagai penghubung antara generasi lama dan generasi baharu dalam UMNO, membawa maklumat dan pengalaman yang berharga bagi kedua-dua pihak.

Najib dilihat sebagai pemimpin yang berkebolehan dalam mengatasi cabaran ekonomi dan krisis. Beliau bertindak balas dengan baik kepada krisis kewangan global pada 2008 dan memastikan pertumbuhan Malaysia berjalan lancar. Di samping itu, beliau juga berjaya mengurangkan kadar inflasi dan menguatkan Ringgit.

Dari segi jaringan sosial, Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) diperkenalkan dengan kaedah subsidi bersasar berbanding subsidi pukal yang dilihat berpotensi berlakunya ketirisan. BR1M terbukti membantu isi rumah dengan membolehkan kumpulan berpendapatan rendah meringankan tekanan, susulan pelaksanaan rasionalisasi subsidi.

Dalam meningkatkan penguasaan bumiputera dalam ekonomi negara, PM6 itu menubuhkan Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU) pada 2011 di bawah Jabatan Perdana Menteri. Ia berfungsi sebagai organisasi strategik yang berperanan untuk menerajui, menyelaras dan memacu agenda bumiputera bertujuan meningkatkan penguasaan bumiputera dalam ekonomi negara.

Pada 27 Oktober 2017 contohnya, Najib menjelaskan, langkah menggantikan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dengan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) seperti yang dicadangkan pembangkang adalah langkah ke belakang yang boleh membawa kepada peningkatan cukai pendapatan dan korporat. Jika kembali semula kepada SST pada kadar sedia ada, kata Najib, negara hanya boleh mengutip RM20 bilion.

Najib juga memberikan sumbangan yang besar terhadap kejayaan UMNO dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka dan Johor. Kemampuan beliau dalam mempengaruhi pengundi terutama di kawasan luar bandar adalah faktor utama yang membantu UMNO terus kekal sebagai parti politik yang disegani.

Penyokong dan ahli UMNO percaya bahawa kehadiran Najib dalam parti akan membantu mengembalikan keyakinan dan semangat. Beliau dianggap simbol kekuatan dan keberanian dalam menghadapi tentangan dan cabaran politik.

Najib mempunyai jaringan dan hubungan yang luas dengan pemimpin dan individu penting di dalam dan luar negara. Kepentingan dan pengalaman beliau dapat dimanfaatkan dalam memperjuangkan kepentingan UMNO dan Melayu-Islam di peringkat nasional dan antarabangsa.

Dalam tempoh kepimpinannya, pelaburan asing dan pelaburan dalam negara meningkat dengan pesat, memberikan keuntungan kepada rakyat dan negara.

Keupayaan beliau dalam memperoleh undi dan menyatukan penyokong adalah penting untuk menjaga kuasa dan kestabilan UMNO. Beliau dikenali sebagai ahli perhubungan awam yang mahir dan mampu menyampaikan mesej dengan berkesan kepada pengundi.

Kebangkitan semula UMNO memerlukan pemimpin yang tegas dan berpengaruh. Najib telah membuktikan dirinya sebagai pemimpin yang mampu menggalakkan perubahan dan memimpin parti dengan kekuatan dan ketabahan.

Kesetiaan dan kesungguhan Najib terhadap UMNO sejak dari menjadi ahli hingga Perdana Menteri menunjukkan komitmen dan dedikasi beliau terhadap parti. Kepercayaan dan sokongan ini penting untuk membangun semula UMNO dan memastikan parti kekal relevan dalam politik negara.

Sekiranya Najib diterima semula dalam UMNO dan aktif dalam parti, beliau juga boleh membantu memperbaiki imej dan reputasi parti setelah skandal 1MDB. Beliau boleh memberi penjelasan dan memulihkan keyakinan orang ramai terhadap UMNO.

Kejayaan dan prestasi beliau dalam memimpin negara juga dapat digunakan sebagai contoh dan inspirasi kepada pemuda UMNO untuk terus berjuang dan berkhidmat kepada rakyat dan negara. Beliau boleh menjadi mentor dan penasihat kepada generasi baharu dalam UMNO untuk membantu mereka meneruskan perjuangan parti dengan berwibawa dan mampan.

Dengan pergolakan politik yang berlaku sejak 9 Mei 2018, Malaysia menghadapi ketidakstabilan dan ketidakpastian yang berpanjangan.

PERKAUMAN

Polarisasi politik dan perpecahan kaum juga semakin ketara dengan munculnya sentimen perkauman dan agama yang mengancam perpaduan dan keharmonian negara. Diskriminasi dan ketidakadilan sosial juga semakin ketara, dengan pertambahan kesenjangan ekonomi dan kesamarataan peluang dalam kalangan kumpulan etnik. Semua ini menjadikan Malaysia jauh daripada keadaan makmur dan stabil yang pernah dinikmati sebelum ini di bawah PM6.

Secara keseluruhan, buah fikiran dan usaha PM6 telah memberikan kesan positif kepada Malaysia dalam pelbagai aspek seperti ekonomi, politik dan hubungan kaum. Pencapaian-pencapaian yang dicatat semasa beliau memerintah adalah bukti kebolehan dan dedikasi beliau untuk membangunkan negara ini.

Kejayaan-kejayaan yang ditempa oleh negara ini semasa pentadbiran Najib bukanlah cakap-cakap kosong. Sebaliknya, fakta-fakta pencapaiannya diiktiraf badan-badan penarafan, bukan sahaja di peringkat kebangsaan tetapi di persada antarabangsa.

Laporan Daya Saing Global 2017/2018 oleh Forum Ekonomi Dunia meletakkan Malaysia berada pada kedudukan ke-23 di dunia, sekali gus merupakan Top Emerging Economy in this region.

Kesimpulannya, UMNO merindui Najib untuk kelangsungan parti kerana beliau dianggap sebagai sosok pemimpin yang mampu membawa kestabilan dan pengaruh kepada parti.

Bagi UMNO, adanya Najib dapat membantu menyatukan parti dan merapatkan jurang di antara generasi lama dan baharu dalam memberi kesinambungan kepada partinya. Welcome back bossku!-

DATUK Dr. Ahmad Faris Abdul Halim ialah penganalisis isu-isu semasa.

Asal artikel dari SINI

4 Comments

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

  1. Heran aku..apa nak najib sgt..x ingat ka dia punya pasal la umno melingkup...cash is king konon...konon konon..kalau dia ada dlm umno balik.. umno Dan org melayu jadi kuat...podahh...time dia ada pun umno kalah...x sedar diri agaknya penulis ni.

    ReplyDelete
  2. Apa??...umno merindui najib??...ingat org umno yg ada jawatan skrg suka ka najib nak comeback..??..Zahid suka ka kalau najib Mai..dia kena step down bg kat najib...suka ka dia..apa pun utk najib..time to pay what u did brother.reputla dlm penjara.

    ReplyDelete
  3. 30 juta orang dlm Malaysia ni, penjenayah jugak yang disanjung dan dirindui. Habis apa yang dah disakau tu kira macam mana?

    ReplyDelete
  4. Kes yang sedang berjalan ada bukti lebih 6 Billion masuk account Najib...4 billion lebih memang ada paper trail dari 1MDB...gitu banyak dia rembat untuk dia dan anak beranak dia tak mati kebuluran beribu tahun...B40 terus tetap duk B40 ape kejadah gaji dia dekat 80 ribu jer sebulan duit boleh masuk berbillion...tuh baru Najib belum KJ belum arwah Jarjis 2 billion lagi Zahid...dah lepas pun kes mahkamah...orang ambil 1 tin milo kena pasung....apa ini yang kau rindu kan kuncu umno semua kaya gila tukang melalak cukup seratus 2 mee bungkus dah boleh main jauh jauh...melayu muslim masih nak di bodohkan?

    ReplyDelete

Post a Comment

Komen anda tanggungjawab anda...dan sebarang komen yang tidak relevan dengan tajuk akan didelete...

Atas permintaan komen-komen yang menggunakan nama orang lain juga akan di delete.. harap maklum!!

Post a Comment

Previous Post Next Post